Nintendo, kap eens met het vooraf aankondigen van DLC

  • Column

  • 10 dec 22 om 10:00

  • Robin

  • 3

DLC, uitbreidingspas of een volledige uitbreiding; de wereld van gaming is flink veranderd in vergelijking met enkele jaren geleden. Alhoewel de kwaliteit van DLC bij Nintendo over het algemeen erg goed is… is er toch een trend aan het ontstaan die naar mijn idee ontzettend ongezond en heel erg consument onvriendelijk is: de pre-DLC.

The Game Awards had verschillende aankondigingen en één van deze aankondigingen is de uitbreidingspas voor Fire Emblem Engage. Nu is meer Fire Emblem altijd goed, maar wat mij in dit geval enorm stoort is dat de game nog niet uit is. Fire Emblem Engage komt pas in januari uit en er wordt nu al DLC aangekondigd voor het spel. De eerste wave bevat dus nieuwe Emblems en nog wat items. An sich vind ik het niet erg dat er DLC komt, maar deze DLC voelt heel erg als iets dat gewoon al in de game had kunnen zitten. DLC bij Nintendo heeft mij tot nu toe niet teleurgesteld en vind ik vaak goed geprijsd (op Breath of the Wild na), maar Nintendo is ook niet heel erg eenduidig in welke richting ze op willen met DLC.

De aankondiging in kwestie

Paid DLC: de uitbreidingspas die werkt

Laten we starten met Mario Kart 8 Deluxe en de Circuit-uitbreidingspass. Dit voelt veel meer als “extra” content, zeker wanneer je kijkt naar het recent uitgekomen Wave 3. Je ziet dat de kwaliteit veel beter is en ook echt iets toevoegt. Natuurlijk is de timing ook heel anders en komt deze DLC jaren na de originele release. Daarnaast bouwt deze DLC ook verder op wat de ervaring verbetert: meer banen.

Ook Super Smash Bros. Ultimate voelt heel anders aan. De liefde en mate van detail die in de DLC-personages werd gestopt voelde erg goed. Hoewel beide Fighters-passen samen net zoveel kosten als het originele spel, zag je hoeveel meer deze DLC-personages hadden gekregen. Het voelde zeker als mijn geld waard gezien dit ook de gameplay verbetert: meer personages en stages en fantastische muziek.

De Pokémon Paradox: DLC

Zo is Pokémon ook heel anders. Aan de ene kant is er de gratis Daybreak-update voor Pokémon Legends: Arceus, anderzijds heb je de uitbreidingspas voor Pokémon Sword & Shield. Met deze pas werden meer Pokémon toegevoegd en kon je tijdens je hoofdavontuur een zijstap maken in de Isle of Armor waar Pokémon een nette scaling hadden op basis van je aantal badges. Crown Tundra was een endgame eiland dat jou meer legendaries gaf om te vangen en daarnaast werden er nog meer Pokémon toegevoegd. Hoewel ik in principe niet tegen het reduceren van Pokémon in een Pokémon generatie was (fanterm: Dexit), voelt het wel gemixt om in de generatie waar Dexit was geïntroduceerd ook voor het eerst DLC te zien. Hierdoor voelde de verwijdering van Pokémon uit een game meer als een manier om de DLC te vullen.

Pokémon-games zijn sowieso een vreemde Psyduck in te bijt gezien de hoofdgames meer tijd nodig hebben om beter uit de verf te komen, maar uiteindelijk voelden de verhalen van Isle of Armor en Crown Tundra veel meer als extra verhalen en dat maakte het uiteindelijk mijn €30 waard.

Het is afwachten wat Pokémon Scarlet & Violet gaan doen. Er zijn genoeg hints in Area Zero over wat we kunnen verwachten in de DLC. Ik kijk er in ieder geval naar uit.

Al deze personages brachten echt iets extra’s aan de core gameplay van het spel

Opties: Gratis content en een betaalde uitbreiding

Laten we starten met Splatoon, waar het totaal anders werkt dan bij bijvoorbeeld Fire Emblem en Xenoblade. Zo hebben zowel Splatoon 2 als 3 voor release als duidelijkheid gekregen dat deze games twee jaar lang, Splatfest en andere nieuwe wapens krijgen. Daarnaast kan je DLC kopen voor de games, maar dit voelt dan meer als “meer en extra” dan dat dit het erbij hoort. Voor €20 kreeg je namelijk een tof single player adventure bij Splatoon 2 genaamd de Octo Expansion. Wanneer je deze campaign uitspeelde gaf dat je de mogelijkheid om de Octoling vrijspelen voor de multiplayer stand. Ondertussen is deze DLC ook te spelen wanneer je het Uitbreidingspakket hebt bij Nintendo Switch Online. Splatoon 3 heeft ook een vergelijkbare uitbreiding klaar staan voor 2023, maar daar moeten we nog even op wachten.

Ook wil ik Monster Hunter hier even in het zonnetje zetten, want deze franchise is tot nu toe zeker koning in het brengen van waardige uitbreidingen. Denk hierbij aan de Iceborn-uitbreiding voor Monster Hunter World en de Sunbreak-uitbreiding voor Monster Hunter Rise. Wat zowel Splatoon als Monster Hunter goed doen is jou duidelijkheid geven in wat je kan verwachten. Een tijdlijn van wanneer iets uitkomt en wat er ongeveer in zit. Zo had Monster Hunter Rise meerdere gratis updates die werden toegevoegd voordat Sunbreak überhaupt uit kwam. Splatoon 3 heeft bijvoorbeeld recentelijk een nieuwe update gekregen met meer wapens en opties om verder te spelen. Het voelt toch fantastisch wanneer je al een hoop te doen hebt en dan nog meer kan doen dan anders? Daarnaast geven ze je nog de mogelijkheid om je game letterlijk uit te breiden met meer content wanneer je dat wilt. Het beste van beide werelden.

Gratis nieuwe content wie wil dat nou niet?

Vergeten main content”

Misschien ben ik wat te voorbarig gezien de game nog niet uit is, maar Fire Emblem Engage krijgt nu dus al DLC aangekondigd. Afgaande op we tot nu toe gezien hebben zou dit zeer goed in de base game kunnen worden toegevoegd. Fire Emblem Engage heeft al heel erg het “mobile” game-gehalte qua naam en eventueel design en dit helpt er niet echt bij, gezien dit soort DLC wat microtransaction-ish aanvoelt. Dit is trouwens niet nieuw voor de Fire Emblem-franchise. Fire Emblem: Three Houses heeft ook gelijkwaardige DLC had ontvangen die van tevoren al was aangekondigd. Deze pas kostte €25 en had ook een matige start zoals nieuwe kleding voor je personages. Later werden items, extra gevechten en een extra personage toegevoegd, wat ook meer voelde als “vergeten main content” in een uitbreidingspas. Cindered Shadows was uiteindelijk een verhaal van een goed aantal uur. Daarnaast kreeg je nieuwe classes en personages die je in een nieuwe playthrough kon meenemen. Dit was al de €25 euro waard geweest en kon dus ergens na het spel aangekondigd worden.

Ook Xenoblade Chronicles 2 en 3 hebben een vergelijkbare uitbreidingspas die voor de launch van de spellen werden aangekondigd. Ook hier waren de eerste waves “vergeten main content”. Bij Xenoblade Chronicles 2 was de laatste wave, namelijk Torna: The Golden Country, wel het wachten en geld waard, maar al de rest voelde wel erg als een cash-grab om de €30 maar te vullen. Misschien ligt het ook deels aan de timing, maar betaalde DLC voor release aankondigingen wanneer dit heel duidelijk in de main game past, voelt heel erg klantonvriendelijk.

Meer banen! Dit is gewoon erg tof.

Pre-DLC is niet nodig

Uiteindelijk is mijn grootste ergernis dat een uitbreidingspas vroeg wordt aangekondigd voordat een game nog maar uit is. Zeker wanneer de eerste paar waves heel erg matig zijn qua content en meer voelt als iets dat je gratis kan weggeven. Ik vind het heel tof wanneer een game die ik graag speel meer content krijgt maar toch hoop ik dat Nintendo stopt met het aankondigen van pre-DLC. Misschien ben ik heel naief, maar wanneer dit na de release wordt aangekondigd zou dit mij veel minder storen. Uitbreidingen zoals Torna: The Golden Country voelen heel fantastisch en zijn naar mijn idee de €20 of €30 euro meer dan waard.

Je hoeft je uitbreidingpassen namelijk niet voller te laten voelen met content die “gratis” gegeven kan worden. Naar mijn idee is de weg van Splatoon en Monster Hunter veel beter; geef gratis content en kondig de Large DLC er ook bij aan. Dit schept voor mij een fijnere boodschap.

Nu ben ik benieuwd wat jij van DLC en uitbreidingen vindt. Ben je het met mij eens of totaal niet? Laat het ons weten in de comments!

Like dit bericht:

Over Robin

Sinds de NES is Robin actief in het gamen. Zijn eerste console was dan een SNES die hij van Sinterklaas kreeg en waar hij erg druk was met Lufia II: Rise of the Sinistrals. Nu kan je hem blij maken met o.a Monster Hunter, Fire Emblem en Xenoblade. Ook hoopt hij elke dag stilletjes dat Golden Sun terug komt.

Lees meer over Robin

Recente artikelen

Paper Mario: The Thousand Year Door – Vier uur genieten

0

Preview Paper Mario: The Thousand Year Door - Vier uur genieten

25-04-2024

3

Coen

Fire Emblem Engage bevat amiibo-ondersteuning

0

Nieuws Fire Emblem Engage bevat amiibo-ondersteuning

10-12-2022

2

Erik

Pokémon TCG haalt iconische gele randen weg

0

Nieuws Pokémon TCG haalt iconische gele randen weg

10-12-2022

3

Erik

Discussieer met ons mee! 3

ageQned

10 dec 22 om 11:16

#7861‍

1090 XP | 187 comments

Ja ik heb altijd het gevoel als ze al DLC aankondigen (betaald) dat ze het gewoon uit de game hebben geknipt en onder het ontwikkelen ineens denken van. He ik heb een goed idee laten we dit nog niet in de game doen, maar laten we dit als extra betaald aanbieden. En dan zeggen ze ja goed idee laten we dat doen ze weten toch niet of het wel of niet oorspronkelijk in de game hoort.

Zo voelt en komt het bij mij altijd over, dus zeg niet dat het altijd het geval is uiteraard.

Vind tegenwoordig toch al dat hele DLC gebeuren veel te over priced bij de meeste games ten opzichte wat je ervoor terug krijgt.

Monster Hunter doen ze dit uiteraard wel goed, maar laten we niet vergeten dat de uitbreiding wat was het ook 40 euro was? Bijna een nieuwe game prijs, dus uiteraard mooi dat ze free title updates doen, maar echt helemaal free voelt het niet.

Yosher

10 dec 22 om 17:06

#7870‍

5886 XP | 1090 comments

Ik vind het ook altijd raar als het vantevoren wordt aangekondigd en voelt inderdaad te vaak aan als content die wordt achter gehouden om later te verkopen. Ik zou ook willen dat ze ermee kappen, maar goed, het is de tijd waarin we leven helaas. 

Zelf vind ik het inmiddels niet zo heel erg meer als het uiteindelijk de game gewoon beter aan laat voelen wat vaak toch wel het geval is, al is het wel nog altijd ergerlijk als het iets is dat heel erg lijkt of het gewoon uit de game is geknipt voor losse verkoop of als bonus als iets vroeg gekocht wordt of als bonus voor het kopen van zo'n DLC pas. 

Paul

11 dec 22 om 00:47

#7873‍

3799 XP | 658 comments

DLC wordt vóór release aangekondigd, maar nadat de game klaar is om gelanceerd te worden. Dat neemt niet weg dat het een aankondiging na launch een fijnere timing zou hebben, maar het is niet zo dat daardoor main-game content ontbreekt.