Monster Hunter Rise: Sunbreak - Zontastische DLC

• 6 jul 22 om 11:00

• Robin

• 6

Het zal vast niet als een verrassing komen dat ik jullie meeneem in de uitbreiding van Monster Hunter Rise: Sunbreak. Ik heb hoge verwachtingen voor Sunbreak na de uitbreiding van Monster Hunter World: Iceborn. Iceborn bracht een enorme hoeveelheid aan content aan de basis van World. Mijn verwachtingen zijn dan ook dat Sunbreak dit na zal doen. Zal de zon door rijzen en door de wolken breken?

Monster Hunter Rise had een moeizame start. Hoewel de lancering van de game uiteindelijk prima was, miste het wel het “ware einde”: dat werd pas na enkele Title Updates toegevoegd. Ook werd de game te makkelijk gevonden voor veteranen van de serie en de game had niet echt een endgame-loop (dit wel door corona). Het Monster Hunter-team bij Capcom heeft duidelijk geluisterd naar de kritiek van de vele spelers (het spel is op Nintendo Switch en pc 10 miljoen keer verkocht) want er er is een hoop veranderd en toegevoegd.

De ontwikkeling van Monster Hunter Rise: Sunbreak wordt geleid door Game Director Yoshitake Suzuki, die ook aan Monster Hunter World Iceborn heeft gewerkt. Iceborn bracht al een hoop nieuws aan World zoals nieuwe moves, meer monsters en nieuwe locaties om deze monsters neer te slaan. Sunbreak is niet anders hierin en bouwt verder op het wat Monster Hunter Rise goed maakte. Startend met nieuwe monsters om op te jagen. Want uiteindelijk draait Monster Hunter om de monsters.

Een westers thema

Waar Rise een Japans thema had met een Yokai-motief voor de monsters kan je bij Sunbreak heel duidelijk het Western Yokai-motief zien. De Three Lords die tijdens het eerste digitale evenement werden aangekondigd hebben inspiratie opgedaan bij vampieren, weerwolven en het monster van Frankenstein. Dit zijn de monsters die qua verhaal de meeste problemen veroorzaken in het Sunbreak-avontuur.

Naast de nieuwe monsters zijn er ook een terugkerende monsters bijgekomen zoals Espinas (Monster Hunter Frontier) en Gore Magala (Monster Hunter 4). Het feit dat Espinas ook is toegevoegd, is een verrassing. Dit gezien monsters uit de Frontier-serie eigenlijk “vast” zaten in die game, maar met de toevoeging van Espinas is het toch mogelijk om ze in andere games terug te zien.

Elgado is waar Sunbreak zich afspeelt.

Monster Mash en Master Rank

Hoewel Sunbreak niet veel monsters toevoegt aan het Monster-roster zijn de nieuwe en terugkerende monsters een genot om tegen te vechten. De diversiteit qua monsters is enorm en de moeilijkheidsgraad is goed bijgesteld in de nieuwe rank die je nu vrij speelt: Master Rank (mocht je hier meer over willen weten lees dan mijn artikel over de geschiedenis van Monster Hunter).

In Master Rank hebben veel monsters een level-up gekregen in hun agressiviteit en kracht. Ook monsters zoals Aknasom, geïntroduceerd in Rise, hebben nieuwe moves waarbij je als Hunter goed moet opletten waar je jezelf positioneert. Over positionering en level-ups gesproken: ook jij als Hunter hebt zeker nieuwe dingen geleerd.

Monster Hunter Ninjutsu

In Rise werden Silkbind Moves en Switch Skills geïntroduceerd en in Sunbreak bouwen ze hier op verder met de Switch Skill Swap. Silkbind Moves gebruiken een Wirebug (bekend vanuit Rise) en hiermee kan je bepaalde moves uitvoeren en Switch Skills zijn skills waarbij je bread & butter combo er vaak heel anders uitzag. In andere woorden gaf het een hoop customisation in hoe je uiteindelijk kon spelen. Het zorgde er wel voor dat je tijdens het vechten niet on-the-go kon switchen tussen je layouts aan skills, maar Switch Skill Swap laat duidelijk de Street Fighter in je los.

Dankzij deze nieuwe actie is het mogelijk om twee layouts klaar te zetten waardoor je de moves die je minder vaak gebruikt nu ook kan gebruiken. Gezien alle wapens in Sunbreak een nieuwe Switch Skill en twee nieuwe Wirebug moves hebben gekregen is dit een zeer fijne manier om meer diversiteit in je layouts te krijgen.

Zo ben ik zelf een Hunting Horn-speler en moest ik in Rise met Slide Beat spelen, dit is een move waarbij je makkelijk positioneert op de grond. Met de Switch Skill Swap kan ik Silkbind Shockwave nu in mijn andere scroll toevoegen waardoor ik buff kan genereren in combinatie met een aerial attack. Dit is een fijne toevoeging aan het spel. Wel zullen spelers uit Rise weer moeten wennen aan deze nieuwe toevoeging. Het voelde voor mij net alsof ik weer net was begonnen met een nieuwe Monster Hunter-game en dat voelt goed!

Zo ziet Switch Skill Swap eruit met natuurlijk de Hunting Horn!

Nieuwe omgevingen

De Citadel en Jungle zijn twee nieuwe locales die zijn toegevoegd in Sunbreak. De Citadel is een prachtige omgeving waar drie verschillende biomes mixen. Zo heb je het imposante kasteel dat omringd wordt door het moeras en ijzige bergen. Ook de Jungle wordt toegevoegd aan de uitbreiding. De Jungle kwam origineel uit de tweede generatie van Monster Hunter en heeft nu dus een nieuwe likje verf gekregen voor de vijfde generatie. Beide gebieden kunnen makkelijk de beste zijn die we tot nu toe hebben gehad. De locales uit Rise waren al imposant en nostalgisch. De Citadel en Jungle voelen als net dat extra beetje extra. Daarbij wil ik toch ook even een spotlight zetten op de muziek voor alle nieuwe omgevingen en nieuwe monsters want ook deze is weer enorm goed.

Verschillende unlockables

Terwijl je je een weg baant door het verhaal van Sunbreak zul je langzaam steeds meer vrijspelen. Hoewel de monsters die je vroeg in je avontuur ontmoet genoeg veranderingen bieden, voelt de pacing soms heel gemixt. Zeker in het begin van het spel vond ik het spel wat langzamer dan normaal. Zo kreeg je pas rond Master Rank 4 al je nieuwe Silkbind skills waar ik het eerder over had. Ook aanpassingen voor je buddies (je Palico’s en Palamutes) worden mondjesmaat vrijgespeeld. Dit voelde dan wel iets minder erg voelde dan de missende Silkbind moves.

Dat gezegd hebbende, de finale van het verhaal is één van de beste die ik heb gezien in de Monster Hunter-franchise. De eindbaas is een hele toffe fight waar ik verder niet teveel over spoil, maar genieten zul je zeker!

Ook heb je nog Follower Quests die je tijdens je avontuur vrijspeelt. In deze single player hunts speel je samen met bekende figuren uit Rise en Sunbreak. De AI van de computergestuurde jagers is best goed. Wanneer je deze hunts hebt voltooid unlock je gear die gebaseerd is op de personages uit het verhaal.

De Citadel waar je onder andere de Three Lords tegenkomt.

Post-game: de Hunt never ends

Nadat je de eindbaas hebt verslagen en de credits hebt gezien zul je nieuwe missies krijgen die netjes zijn verweven in het verhaal. Deze missies worden Anomaly Quests genoemd waar je zogenoemde Afflicted Monsters moet verslaan. Dit zijn powered-up versies van de monsters die je eerder in Rise en Sunbreak tegenkwam. Vooralsnog zijn nog niet alle monsters aanwezig, maar deze zullen via de Title Updates langzaam worden toegevoegd. Ook zitten er na het einde van de game nog twee andere monsters verstopt in het spel.

Monster Hunter Rise kreeg veel kritiek omdat het verhaal tijdens launch incompleet was en sommige monsters pas later werden toegevoegd. Sunbreak daarentegen heeft een compleet verhaal inclusief een prachtige roadmap vol met content voor de rest van het jaar en daarbuiten. Monster Hunter World had een zelfde soort roadmap waar ze een hoop nieuwe monsters en verschillende omgevingen hadden toegevoegd aan de game met gratis Title Updates. Capcom wil dit ook met Sunbreak na gaan doen en wat we nu al weten is veelbelovend.

Malzeno, Sunbreak’s Flagship Monster.

De feedback die ze van de spelers ontvingen omtrent Rise is bij Capcom aangekomen. Veel aspecten in het spel zijn toegevoegd zoals fan favorite monsters, meer customization en betere post launch support. Dat de pacing in het begin beter kon en dat een paar monsters extra een fijne toevoeging was geweest, zal de pret niet drukken. De nieuwe monsters zijn een fantastische ervaring om tegen te vechten en terugkerende monsters zoals Espinas en Gore Magala brengen meer diversiteit aan het Monster-roster. Daarnaast zijn de nieuwe locales; Citadel en Jungle één van de beste locales in de franchise. Als Monster Hunter-fan kan ik Sunbreak dan ook zeker aanraden. Het spel heeft de meeste verwachtingen waar gemaakt en is daar zelfs op sommige punten bovenuit gestegen. Met een prachtige post-game en nog een hoop post launch support kijk ik enorm uit naar de komende maanden voor Monster Hunter Rise: Sunbreak. Dit is hoe je DLC maakt.

One story ends, another begins.”

9.8

• + Nieuwe silkbind moves voelen goed aan
  • + Nieuwe locales behoren tot het beste in de franchise
  • + De nieuwe en oude monsters zijn allemaal fantastische toevoegingen met toffe moves
  • + Een volle post-game
  • + Een aardig verhaal
  • - Pacing kon beter
  • - Monster-roster mocht iets uitgebreider zijn bij launch

Over Robin

Sinds de NES is Robin actief in het gamen. Zijn eerste console was dan een SNES die hij van Sinterklaas kreeg en waar hij erg druk was met Lufia II: Rise of the Sinistrals. Nu kan je hem blij maken met o.a Monster Hunter, Fire Emblem en Xenoblade. Ook hoopt hij elke dag stilletjes dat Golden Sun terug komt.

Lees meer over Robin

Teenage Mutant Ninja Turles als roguelike in TMNT: Splintered Fate

0

Nieuws Teenage Mutant Ninja Turles als roguelike in TMNT: Splintered Fate

20-04-2024

0

Nintendo Switch OLED krijgt Splatoon 3-editie

10

Nieuws Nintendo Switch OLED krijgt Splatoon 3-editie

06-07-2022

10

Ubisoft Forward aangekondigd voor 10 september 2022

2

Nieuws Ubisoft Forward aangekondigd voor 10 september 2022

06-07-2022

8

Discussieer met ons mee! 6

6 jul 22 om 13:47

#5799‍

2632 XP | 481 comments

Geweldige review en ben het er 100% mee eens! De start is een beetje rustig, maar daarna explodeert het qua awesome content. Ik voel mij vereerd dat ik een klein steentje heb kunnen bijdragen aan je review. De hunts tegen Gore Magala en S. Magala waren echt intens en awesome

Swift

6 jul 22 om 17:23

#5801‍