Splatoon 2: Octo Expansion

• 24 jun 18 om 18:00

• 0

Het was een kwestie van tijd totdat het razend populaire Splatoon 2 downloadbare content zou krijgen. De ietwat matige singleplayer van het tweede deel heeft nu een uitbreiding in de vorm van de Octo Expansion gekregen met niemand minder dan een Octoling in de hoofdrol. Met een prijskaartje van €20,- betreed je de zogenaamde diepzeemetro, een voertuig vol aparte zeewezens in een gekke plek op weg naar ‘het beloofde land’ en met haltes in de vorm van 80 uitdagende levels. En deze pittige, octopusachtige uitbreiding blijkt zeker niet voor weekdieren.

De Octo Expansion begint wanneer Cap’n Cuttlefish, een bekend gezicht uit de originele Splatoon, je wakker maakt in een verlaten metrostation. Jij, een Octoling, kunt je echter helemaal niks herinneren. Via een gevonden Walkie Talkie maken jullie ook nog contact met Pearl en Marina van Off the Hook. Zo proberen jullie samen weer terug naar de bewoonde wereld te gaan.

Diepzeemetro

Dit blijkt al snel te kunnen per diepzeemetro. Deze neemt je mee naar ‘het beloofde land’, richting bewoonde wereld. Eerst moet je echter vier zogenaamde ‘thangs’ verzamelen verspreid over de verschillende metrolijnen. Die metrolijnen zitten vol haltes met pittige levels, wel 80 in totaal. Deze uitdagende levels zijn ook echt uitdagend. Bijna elk level heeft een helemaal uniek concept waarbij je je inkt-schiet-vaardigheden op totaal nieuwe manieren moet inzetten. Zo draait een zo’n uitdaging om het ontwijken van aanvallen of moet je bij een ander alle ballonnen schieten terwijl je over een ink-rail scheurt. Het lastige aan deze levels is niet eens dat er niet genoeg checkpoints of levens zijn: het zijn echt de uitdagingen zelf die erg pittig kunnen zijn. Op het begin kan het soms een beetje frustrerend zijn, maar vaak lukt het met wat vallen en opstaan wel om een level te halen.

Om een level überhaupt te mogen spelen, moet je zogenaamde CQ points betalen, de valuta binnen de diepzeemetro. Wanneer je een level behaalt krijg je een beloning van wat meer CQ points. De hoeveelheid punten die je krijgt hangt af van het wapen waarmee je een level uitspeelt: hoe lastiger het is om een level uit te spelen met dat wapen, hoe meer CQ points je krijgt. Ik had zelf eigenlijk nooit het idee dat ik te weinig punten had en mocht je een level echt te moeilijk vinden, kun je na een paar keer doodgaan het level simpelweg overslaan. Hierdoor zijn deze lastige levels ook voor beginners leuk.

Spitsuur

Echter mis je dan wel de zogenaamde Mem Cake die je krijgt bij het voltooien van elk level. Dit zijn cakejes, die iets weg hebben van gummen, met herinneringen erin. Ze hebben elk een klein rijmpje en verzamel je alle cakejes van een metrolijn, heb je een gedicht. Met deze Mem Cakes krijg je ook wat gear die je tijdens de multiplayer-modus kunt dragen en met alle cakejes kun je zelfs een geheime baas vrijspelen. Je hoeft trouwens niet alle 80 levels te spelen om de eindbaas te bereiken. Het fijne aan de diepzeemetro is dat er vaak veel verschillende levels zijn die je kunt spelen op de vele metrolijnen. Er zijn dan ook meerdere wegen om een ‘thang’ te krijgen.

Die eindbaas is trouwens echt geweldig, veel beter dan die van de normale singleplayer-modus. Sowieso is de hele Octo Expansion veel leuker dan de singleplayer-modus. Dat komt voornamelijk door de extra uitdaging en het interessantere verhaal dat deze uitbreiding te bieden heeft. Het enige puntje is eigenlijk dat sommige mini-bazen gewoon dezelfde zijn als van de singleplayer-modus, maar met extra uitdagingen. Hetzelfde geldt voor de levels die eigenlijk gewoon een één-tegen-vier wedstrijdje uit de Ranked Modus zijn. Op zich zijn dit allemaal nog steeds uitdagende levels, maar ik had liever iets originelers als de andere levels gezien.

Echt voor fans

Deze uitbreiding is echt fantastisch, zeker voor de fans van Splatoon. Een goed voorbeeld is het zien hoe oude bekenden als Cap’n Cuttlefish, interactie hebben met nieuwe gezichten als Pearl en Marina van Off the Hook. Verder kun je na het verslaan van de eindbaas eindelijk spelen als een Octoling, iets wat fans al sinds de originele Splatoon willen. Ook het verhaal is ditmaal veel interessanter dan die van de singleplayer-modus en biedt ook wat extra achtergrond voor in de Splatoon-wereld. Toch had het verhaal van mij nog wel wat meer aandacht kunnen krijgen.

Ook zullen fans vast genieten van deze extra pittige levels in de mysterieuzere setting. De hele sfeer in de diepzeemetro is erg eigenaardig, op een Splatoon-achtige manier, met een toffe ’90’s-stijl, vliegende GameCubes op de achtergrond en fantastische muziek.

De Octo Expansion van Splatoon 2 is fantastische DLC. Het biedt wel 80 unieke en uitdagende levels, die je Splatoon-vaardigheden oprecht op de proef stellen. Deze uitbreiding is simpelweg perfect voor fans van Splatoon, met oude en nieuwe personages, een interessant verhaal en eindelijk speelbare Octolings. Kortom, de Octo Expansion komt zeer goed uit de verf!

8.8

• + Speelbare Octolings
  • + Uitdagende levels