Wat als Nintendo... Sega (+Atlus) koopt?

  • Special

  • 10 apr 22 om 17:00

  • Rik

  • 4

Nu Microsoft (Xbox) Activision Blizzard heeft overgenomen en Sony (Playstation) Bungie heeft opgekocht, lijkt er een ware overname-oorlog te zijn ontketend in de game-industrie. Deze overnames zouden nog maar het topje van de ijsberg zijn: zowel Microsoft als Sony hebben nog meer prooien op het oog. Volgens Nintendo’s president Furukawa zal Nintendo niet mee doen aan deze overname-oorlog. Maar wat nou als de N1-UP-redactie Nintendo zou kunnen overtuigen om één uitzondering te maken op dit beleid? Na een kleine hiatus zal de redactie de komende zondagen weer een elevator pitch houden voor hun favoriete Nintendo-overname. Vandaag is het de beurt aan Rik, die Nintendo uitdaagt om een oude aartsrivaal voor eens en altijd de baas te zijn.

Hoewel Sonic en Mario tegenwoordig de grootste vrienden zijn op de Olympische Spelen en Sega-titels niet meer weg te denken zijn van Nintendo-apparaten, is dat wel eens anders geweest. De meest agressieve Console War in de geschiedenis van de game-industrie werd namelijk eind jaren ’80 en begin jaren ’90 uitgevochten tussen Nintendo en Sega. Wie zich trouwens oud wil voelen: met mijn 27 jaar noem ik dat ‘voor mijn tijd’. Toen Sony met hun Playstation op de proppen kwam, kon Sega de hardware-strijd niet meer bolwerken. In 2001 heeft Sega de console-markt definitief verlaten. Geleidelijk aan verdween daarmee ook de historische vete tussen #TeamBlauweEgel en #TeamBesnordeLoodgieter steeds meer naar de achtergrond. Niet alleen kwam Sega-mascotte Sonic naar Nintendo-apparaten, in 2007 leek de strijdbijl voorgoed begraven toen Mario en Sonic samen naar Beijing afreisden… om mee te doen aan de Olympische zomerspelen. Zou de tijd zo’n vijftien jaar later rijp zijn om de banden nog verder aan te halen?

Welke franchises koopt Nintendo met deze deal?

Het korte antwoord? ‘Een heleboel!’ Het lange antwoord? Te veel om hier op te noemen, waaronder ook een groot aantal IP’s waar Nintendo eigenlijk niets aan heeft op basis van hun eigen koers. Als de overname-oorlog echter in alle hevigheid los barst moet Nintendo hun verdediging versterken en daar heeft Sega flink wat moois voor in de aanbieding.

Sonic

De meest iconische aanwinst van de overname zou natuurlijk Sonic the Hedgehog zijn. Sterker nog, na Mario zou de blauwe egel andere prominente Nintendo-mascottes verdringen als tweede gezicht uit de Nintendo-catalogus. Ga er in ieder geval van uit dat Mario en Sonic grootser dan ooit losgaan op de Olympische Spelen van 2024 in Parijs. Al zal dat waarschijnlijk niet de enige cross-over blijven tussen de twee oud-rivalen. Na de Olympische avonturen én de Smash Bros.-reeks ligt het voor de hand dat deze band verder zal worden uitgediept. Misschien mag Sonic wel meedoen aan het vervolg op Mario + Rabbids: Sparks of Hope? Voor Sonics’ eigen reeks kan Nintendo’s ‘ambachtelijk klankbord’ ook goed uitpakken. De kwaliteit van recente Sonic-games wisselt namelijk nog wel eens. Als Nintendo ergens goed in is, is dat het kernconcept van een game isoleren en er op uitbouwen. Ook staan ze erom bekend dat hun teams ook genoeg tijd en middelen krijgen om deze adviezen uit te voeren. Het zou zomaar het duwtje in de juiste richting kunnen zijn voor Sonic the Hedgehog. Sonic zelf brengt trouwens weer veel ervaring met zich mee in film en animatie, iets waar Nintendo nog veel over heeft te leren. Een Mario én Sonic-film, anyone?

Bayonetta… (én Madworld, Vanquish & Infinite Space)

Ik hoor je nu al denken: “Ho wacht even, Bayonetta was toch een game van PlatinumGames?” Want inderdaad, de IP is ontwikkeld en exclusief gemaakt door PlatinumGames. De rechten op Bayonetta liggen echter bij Sega. Hoe dat precies komt, kun je in het PlatinumGames-artikel uit deze reeks teruglezen. Maar lang verhaal kort: PlatinumGames ontwikkelde Bayonetta toen ze net een nieuwe studio zonder reputatie waren. Ze hadden iemand nodig die de kosten en risico’s wilde dragen voor hun eerste projecten. Sega zag hier wel kansen in en financierde de boel maar had wel één voorwaarde. Alle eerste ‘Platinum IP’s’ kwamen op naam van Sega te staan. Door een aparte deal heeft Nintendo nu al semi-exclusieve rechten op Bayonetta, maar willen ze de Bitching Witch officieel inlijven moet dat via Sega. Dat geldt overigens ook voor de andere drie Platinum-Sega IP’s. Madworld, Vanquish en Infinite Space waren onderhevig aan dezelfde voorwaarden. Of Nintendo PlatinumGames nu ook overneemt of enkel goede vriendjes blijft, Nintendo kan PlatinumGames op deze manier op meerdere titels inzetten.

Zou Bayonetta dan eindelijk een échte Nintendo-IP worden?

De Atlus-catalogus

Een overname van Sega zou stiekem een twee-voor-de-prijs-van-een-deal zijn. In 2013 wist Sega na een faillissement Atlus op te kopen. Ook de grote Atlus-games, zoals Shin Megami Tensei, Persona, Etrian Odyssey en Cathrine Full Body, komen dus mee met Sega. Vooral Persona is hierbij een grote aanwinst. Sinds Persona 5 is deze serie namelijk plotsklaps de niche-status ontgroeid. Persona is hot… en misschien nog wel belangrijker: heel slecht beschikbaar op de Switch. Op de een of andere manier moeten wij het altijd doen met de (rare) spin-offs en krijgen wij nooit het hoofdgerecht. Laat Persona 5 Royal voor de Switch maar gelijk doorkomen! Als we trouwens in het thema van oude vetes blijven snijdt het mes van Persona als Nintendo-exclusive aan twee kanten. Sony verliest hiermee een belangrijke RPG-serie (die ook nog eens geen stereotype “Cinematische Sony-game” is) voor hun platform. Deeltje zes van zowel Persona als Shin Megami Tensei komen straks exclusief naar de Switch 2.

Na alle spin-offs eindelijk ook de hoofdserie Persona-games op de Nintendo Switch?

Valkyria Chronicles

Okee, of deze serie nu werkelijk zo’n groot voordeel met zich meebrengt is nog maar de vraag. Het is vooral een persoonlijke favoriet, waarvan ik graag een vervolg zie verschijnen. Daarom grijp ik elke kans aan om de serie onder de aandacht te brengen. Ik ben overigens niet de enige Valkyria-fanboy, de 9(!) die Valkyria Chronicles 4 in onze review kreeg kwam namelijk niet van mij. De serie schittert door een prachtige artstyle in combinatie met een  XCOM-achtig gevechtssysteem en aangrijpende (persoonlijke) verhalen. In een fictief Europa vecht je met jouw eenheden een alternatieve wereldoorlog uit. Doe jezelf een plezier en probeer de gratis demo in de eShop voor Valkyria Chronicles 4 gewoon even uit. Doe daarna mij een plezier door de game aan te schaffen, want de serie heeft dat zetje echt nodig om een vervolg te krijgen… Tenzij Nintendo een “Advance Wartje” doet door de serie nieuw leven in te blazen natuurlijk! Helaas vrees ik dat de oorlog in de Oekraïne bij deze serie nóg gevoeliger ligt dan bij Advance Wars. De vijandelijke natie waar je oorlog tegen voert is namelijk deels gebaseerd op (Sovjet) Rusland…

Zowel deel 4 als 1 (losstaand te spelen) zijn beschikbaar op de Switch, aanraders!

Welke andere voordelen zitten er aan deze overname?

Zoals gezegd heeft Nintendo niet per se wat aan alle IP’s die het met Sega zou aankopen, maar dat is geen ramp. In het scenario van een overname-oorlog waarin er maar plaats is voor drie titanen in de game-industrie (Microsoft/Xbox, Sony/Playstation & Nintendo) is wat ruilhandel achter de hand niet verkeerd. Microsoft en Nintendo hebben op dit moment al een beduidend betere band met elkaar dan met Sony, dus er valt best met elkaar te praten. Microsoft zal er vast brood in zien zitten om (een deel van) hun Gamepass-catalogus ook aan te bieden op Nintendo-hardware, waar immers miljoenen extra klanten te vinden zijn. Daar moet echter wel wat tegenover staan. De overname van Sega geeft Nintendo wat leuke kaarten om mee uit te ruilen. De Total War-serie past bijvoorbeeld helemaal niet op consoles, dus die mag best op de PC blijven in ruil voor… Vul zelf maar een leuke Microsoft-IP in.

Speelgoed

Ooit, voor ze de game-industrie in gingen stond Nintendo bekend om hun fysieke games en speelgoed. Tegenwoordig hebben ze deze divisie vrijwel compleet afgestoten (al zijn sommige Super Nintendo World-souvenirs in eigen huis ontwikkeld). Nintendo wil naar de toekomst toe hun IP’s echter actiever inzetten. Zelf weer vat hebben op je merchandise past erg goed in die nieuwe lijn. Het is een aparte sub-divisie die losstaat van hun games, maar Sega heeft een lopende speelgoed/consumer products afdeling. Sega Toys Co. Ltd. kan dan ook gelijk worden ingezet om het merk Nintendo verder uit te bouwen in de schappen van de speelgoedwinkels. Voor de rest kan deze autonome afdeling trouwens gewoon doorgaan met wat ze altijd al deden. Dat doen ze al tijden zelfstandig en conflicteert niet met Nintendo’s activiteiten, maar brengt wel extra geld in het laatje.

Met de Super Nintendo World souvenirs bewees Nintendo hun speelgoedachtergrond nog niet te zijn vergeten. Tijd om door te pakken!

Arcade & Pachinko-machines

Ditzelfde geldt voor de Arcade en Pachinko-divisies van Sega. Het strookt misschien niet direct met de doelen van Nintendo zelf, maar het zijn wel onafhankelijke divisies die zelfstandig winstgevend zijn. Misschien kunnen er nog wat extra arcade-varianten van Nintendo-IP’s gemaakt worden (hoe vet zou een F-Zero racer zijn waar je in een ‘echte’ Blue Falcon zit?). Maar op zich laat ook Sega deze afdeling grotendeels met rust, en vaart daar wel bij. Why change a winning team? Voor wie het zich trouwens afvraagt: Pachinko is een in Japan uiterst populaire kruising tussen gokkast en arcadespel. Theoretisch gezien kunnen deze divisies na een overname worden afgestoten, wat misschien wel zo moreel zou zijn gezien de Pachinko-gokverslavingen. In Japan is dit spelletje echter flink ingeburgerd en in hun mobiele games staat Nintendo ook Gacha-systemen toe, dus in hoeverre dat realistisch zou zijn… Ook Nintendo is niet perfect.

Een populaire Pachinko Parlour in Japan (afbeelding van wikipedia)

Ervaring met andere media

Nintendo is een groentje als het aankomt op het uitventen van hun merken buiten videogames om, toch willen ze hier (snel) verandering in brengen. Naast de Pokémon-anime (die grotendeels zelfstandig opereert via The Pokémon Company) en de Super Mario-film in samenwerking met Illumination Studios is Nintendo’s kennis op dit gebied vrijwel nihil. Sonic daarentegen heeft al twee succesvolle bioscoopfilms gehad én heeft animatieserie nummer zoveel in de maak. Contractueel wordt het misschien een beetje laveren als er verschillende rechten bij verschillende studios zijn terechtgekomen, maar Nintendo kan Sega’s ervaring op dit vlak wel goed gebruiken. Krijgt de volgende generatie koters straks naast de Pokémon-anime en Sonic-series ook shows gebaseerd op Mario of Splatoon? Ook zonder een Sega-overname lijkt Nitnendo al deze kant op te bewegen, maar de hulp van Sega zou de boel wel in een stroomversnelling kunnen brengen.

Sonic heeft al veel meer ervaring op het grote én kleine doek dan Mario

Wat is de reële kans dat er een bod wordt gedaan?

Nadat we heerlijk hebben kunnen wegdromen bij alle voordelen van een Sega-overname zijn we aangekomen bij het moment waar de bubbel klapt. Onder het huidige regime van Nintendo (‘Wij nemen enkel bedrijven met Nintendo-DNA over en investeren liever in interne expansie’) gaat dit nooit gebeuren. Er zou een enorme aardverschuiving in de industrie moeten plaatsvinden om Nintendo van gedachten te doen veranderen. Een existential threat die Nintendo voor de keuze stelt: pompen of verzuipen. Wat deze aardverschuiving zou kunnen zijn is giswerk. De toetreding van het almachtige Google in de gamewereld leek even een groot gevaar… Maar Google Stadia viel al vrij snel als een kaartenhuis in elkaar. Het enige scenario wat ik me kan bedenken is een mega-overname door het kapitaalkrachtige Microsoft die alles op scherp zet. Maar zelfs dan, welk bedrijf komt hiervoor in aanmerking? Square Enix heeft al aangegeven geen interesse te hebben in overnames, Ubisoft heeft recent overnamepogingen afgeketst en of EA nu belangrijk genoeg is voor Nintendo? Op zichzelf lijkt geen enkel bedrijf impactvol genoeg te zijn om een koerswijziging te bewerkstelligen bij de eigenwijze Japanners. Áls het ooit zover komt kan Nintendo wel snel handelen. De cash-reserves van The Big N zijn haast legendarisch te noemen. Het tijdperk van de Wii en DS heeft ze bepaald geen windeieren gelegd. Er werd wel gekscherend gezegd dat de DS zelf een geldprinter was. Het merendeel van deze winsten staat nog altijd op de bank en na de magere Wii U/3DS-jaren vult de Switch het ‘geldpakhuis’ weer flink aan. Mocht Nintendo zich ooit gedwongen voelen om tóch mee te gaan in de overname-oorlog, hebben ze in ieder geval een leuke schatkist om mee ten strijde te trekken. Misschien vinden ze wel wat inspiratie in deze reeks N1-UP artikelen.

Welke Sega/Atlus-titel zou jij graag als Nintendo-exclusive willen zien? Laat het ons weten in de comments!

Like dit bericht:

Over Rik

Rik is het typische gevolg van Satoru Iwata's Blue Ocean strategy: sinds Pokémon Diamond op de DS is hij verslingerd aan (Nintendo) games. Bij voorkeur speelt Rik games met grote werelden waar hij uren in kan verdwalen. Ook is Rik onze specialist op het gebied van Super Nintendo World en Nintendo's andere avonturen in de pretparkwereld.

Lees meer over Rik

Recente artikelen

LEVEL-5 stelt VISION 2024-presentatie uit tot ‘zomer 2024’

1

Nieuws LEVEL-5 stelt VISION 2024-presentatie uit tot 'zomer 2024'

19-04-2024

1

Rik

Regisseur Live A Live legt keuze voor HD-2D remake uit

3

Nieuws Regisseur Live A Live legt keuze voor HD-2D remake uit

11-04-2022

2

Rik

Preload zorgt voor volledige versie Advance Wars 1 + 2: Re-Boot Camp

5

Nieuws Preload zorgt voor volledige versie Advance Wars 1 + 2: Re-Boot Camp

10-04-2022

5

Icelos

Discussieer met ons mee! 4

ageQned

10 apr 22 om 18:01

#4430‍

1090 XP | 187 comments

Hoewel ik in hart en nieren altijd een Sega aanhanger blijf en ik het nog steeds jammer vind dat Sega geen eigen console meer heeft en Sega op vele fronten zo is afgegleden. Mocht het dan er ooit van komen ja laat het dan maar Nintendo wezen die Sega zou overnemen.

Net als Nintendo heeft Sega veel mooie games op hun portifolio.

 

Fl@ppy

10 apr 22 om 18:18

#4431‍

2771 XP | 536 comments

Ik wist destijds niet eens dat er iets anders dan een Super Nintendo bestond, laat staan dat er oorlog was. 

Apenknul

10 apr 22 om 21:02

#4433‍

3756 XP | 707 comments

Volgens mij is SEGA wel veel losser rond hun series, zo maken ze zich niet druk over fans die met de Sonic IP zitten te klooien, dacht ik. Ik juich het zeker wel toe, maar dan zou Nintendo ook wat losser moeten zijn, en dat zie ik niet snel gebeuren. Met een SEGA overname zouden ze Jet Set Radio weer opnieuw leven in kunnen blazen, evenals Crazy Taxi, Virtua Fighter en Yakuza.

rob1N

11 apr 22 om 12:28

#4440‍

5393 XP | 1039 comments

Op de een of andere manier moeten wij het altijd doen met de (rare) spin-offs en krijgen wij nooit het hoofdgerecht.

Haha, dit is nintendo console bezitter in een notendop.