Wat als Nintendo... PlatinumGames koopt?

  • Special

  • 27 mrt 22 om 12:00

  • Rik

  • 6

Nu Microsoft (Xbox) recent Activision Blizzard heeft overgenomen en Sony (Playstation) Bungie heeft opgekocht, lijkt er een ware overname-oorlog te zijn ontketend in de game-industrie. Deze overnames zouden nog maar het topje van de ijsberg zijn: zowel Microsoft als Sony hebben nog meer prooien op het oog. Volgens Nintendo’s president Furukawa zal Nintendo niet mee doen aan deze overname-oorlog. Maar wat nou als de N1-UP-redactie Nintendo zou kunnen overtuigen om één uitzondering te maken op dit beleid? Na een kleine hiatus zal de redactie de komende zondagen weer een elevator pitch houden voor hun favoriete Nintendo-overname. Vandaag is het de beurt aan Rik, die Nintendo als een ware Bayonetta probeert te verleiden om PlatinumGames over te nemen. 

PlatinumGames staat bij veel fans bovenaan als het gaat om potentiële Nintendo-overnames… en lange tijd was dat vergeefs. Waarom dat zo was en waarom daar recent verandering in kwam? Daar kom ik later in dit artikel op terug. In deze reeks artikelen mogen we eerst even wegdromen. Nintendo heeft al jaren een uitstekende band met PlatinumGames: de studio uit Osaka staat natuurlijk het meest bekend als de makers van Bayonetta, die sinds Bayonetta 2 feitelijk een Nintendo exclusieve serie is. Toch was PlatinumGames de afgelopen jaren meer voor Nintendo dan alleen een Bayonetta-maker. Ze hebben gewerkt aan een scala games voor Nintendo-apparaten: van nieuwe IP’s als Astral Chain en The Wonderful 101 tot aan Star Fox Zero. Bovendien is PlatinumGames goed in een type game waar Nintendo zelf minder sterk in is en juist wat aanvulling van kan gebruiken. Voor velen dus een match made in heaven.

Welke franchises koopt Nintendo met deze deal?

Ja, daar lopen we dus tegen een probleempje aan… PlatinumGames zijn fantastische game-makers, maar voor het grootste deel van hun bestaan werkten ze vooral aan IP’s die ze niet zelf in bezit hebben. Dit onderdeel van onze analyse moeten we dus met een korreltje zout nemen. Het gaat bij PlatinumGames vooral om de kunde het het ontwikkel-potentieel dat ze inbrengen. Nintendo zal zelf de rechten moeten regelen (en heeft ze in sommige gevallen zelfs al in bezit).

Bayonetta

Vooropgesteld: de belangrijkste ‘Platinum-IP’ is dus helemaal niet van PlatinumGames, maar nog altijd van Sega. In 2008, slechts een jaar na de oprichting van de studio, had PlatinumGames nog geen reputatie opgebouwd. Een deal met Sega gaf de jonge studio de kans om te bewijzen wat ze konden met onder andere Bayonetta, Madworld en Vanquish. Onderdeel van die deal was wel dat Sega de rechten op de door PlatinumGames bedachte IP’s zou krijgen. Voor Nintendo zou dit echter geen probleem moeten zijn. Al sinds Bayonetta 2 heeft Nintendo het op een akkoordje gegooid met Sega over de Bayonetta-serie. Niemand wilde destijds namelijk betalen voor een vervolg op de eerste Bayonetta… behalve Nintendo die nog wel een meer volwassen game kon gebruiken op de Wii U. Fans die gewend waren Bayonetta op de Xbox te spelen waren woest dat het vervolg een Wii U-exclusive werd, maar Sega en Nintendo waren wel tevreden met de overeenkomst. Sindsdien geldt dan ook: zolang Nintendo de portemonnee trekt voor de ontwikkelkosten, blijft Bayonetta een exclusieve serie voor Nintendo-apparaten. Als Nintendo wil kan het dus ook zonder overname een Bayonetta 4 regelen. Maar als PlatinumGames officieel een dochteronderneming van Nintendo zou worden bespoedigt dat de boel alleen maar. Voor de fans is dat trouwens een grote stap vooruit, want wie zit er nu te wachten op nog eens vier jaar tussen aankondiging en de eerste trailer?

Sinds Bayonetta 2 is de ‘bitching witch’ officieus een Nintendo-franchise

Astral Chain

Nee, ook voor deze IP hoeft Nintendo PlatinumGames niet over te nemen. Sterker nog: Nintendo is al de eigenaar van de rechten op Astral Chain. In eerste instantie werden de rechten gedeeld door Nintendo en PlatinumGames, maar ergens na de release heeft Nintendo PlatinumGames uitgekocht. Begrijpelijk, want wat was dit een onverwachte klapper! Mitch gaf de futuristische cyberpunk-politiegame maar liefst een 9 in zijn review! Het was van tevoren maar zeer de vraag hoe deze nieuwe, onbekende IP zou presteren. Helemaal omdat de game pas een paar maanden voor de release werd aangekondigd. Toch wist de game meer dan een miljoen exemplaren te verkopen en bewees het een enorm potentieel te hebben. Een eventueel vervolg met groter budget en support van Nintendo zou de serie naar nieuwe hoogtes kunnen brengen. Nintendo heeft met de Xenoblade-serie bewezen het geduld te hebben om series met potentieel de ruimte te geven om te groeien. Astral Chain heeft het ook in zich om net zo’n succesverhaal te worden. Astral Chain-director Takahisa Taura is trouwens al druk bezig met zijn volgende project… Dus mogelijk hoeven we helemaal niet lang te wachten.

Move over Cyberpunk 2078, Astral Chain werd wél gelijk goed ontvangen!

Kleiner grut

Zoals ondertussen wel duidelijk is werkte PlatinumGames vooral aan IP’s in het bezit van een ander bedrijf zodat ze zelf de risico’s niet hoefden te dragen. De laatste jaren is daar echter verandering in gekomen. PlatinumGames heeft hun focus verlegd en wil nu zo veel mogelijk zelf de eigenaar zijn van hun games. Dat betekent dat Nintendo met een overname toch een klein portfolio aan IP’s verwerft. Denk hierbij aan The Wonderful 101: dit toffe PlatinumGames-projectje deed het goed in de reviews maar had moeite in de verkopen. Nintendo deed de rechten daarom over aan PlatinumGames. Omdat Nintendo eerder vrijwillig afstand deed van deze rechten hoeven we van The Wonderful 101 voorlopig helaas niks te verwachten. World of Demons daarentegen, met een visuele stijl die lijkt op Okami, zou leuk staan in de eShop of op Nintendo Switch Online. Het mysterieuze Project G.G. zou ook in handen van Nintendo vallen, al weten we daar nog heel weinig over. Dit zou het eerste grote zelfstandige project van PlatinumGames moeten zijn, dus ga er maar van uit dat deze game AAA-potentie heeft.

World of Demons heeft een prachtige klassieke Japanse art style

Welke andere voordelen zitten er aan deze overname?

Zonder grote eigen IP’s zit de waarde van PlatinumGames voor Nintendo vooral in andere zaken. Het ontwikkeltalent en de ervaring die Nintendo binnen zou halen is een mooie toevoeging aan hun bestaande teams. PlatinumGames specialiseert zich vooral in de games waar Nintendo zelf niet sterk in is. Actievolle hack and slash-games en vloeiende gevechtssystemen waarin je heerlijke combo’s kunt opbouwen zijn nogal ver verwijderd van Mario of Zelda… maar wel nodig om een gevarieerd aanbod te bieden op de Switch. Stiekem is PlatinumGames sowieso al grotendeels verantwoordelijk voor dit deel van de Nintendo line-up sinds de Wii U. Alle reden dus om in het geweld van de ‘overname-oorlog’ op zijn minst deze belangrijke partner veilig te stellen. Naast de Nintendo-projecten werkte PlatinumGames tot op heden ook nog aan (grote) andere projecten voor de concurrentie. Deze middelen zouden na een overname allemaal vrijkomen voor Nintendo-games. Of dit nu nieuwe projecten zijn of ondersteuning van andere teams (want ook daar heeft PlatinumGames veel ervaring mee). Natuurlijk kunnen we niet in de creatieve bovenkamers van The Big N of PlatinumGames kijken maar er zijn zeker twee Nintendo IP’s die zich vast thuis voelen bij PlatinumGames.

Star Fox

Fox McCloud beleeft de laatste tijd nou niet bepaald zijn hoogtijdagen. Waar Star Fox ooit een top-IP was voor Nintendo is de serie tegenwoordig gedegradeerd tot een serie die we vooral van Smash Bros. kennen. PlatinumGames heeft al gewerkt aan de laatste echte Star Fox-game (nee, Starlink tel ik dus niet mee): Star Fox Zero. Zelfs als extern bedrijf heeft PlatinumGames al aangegeven deze Wii U-game te willen porten naar de Switch. Zonder de asymmetrische gameplay-mogelijkheden van de Wii U Gamepad moet de game (gelukkig) sowieso al op de schop voor een port. Een uitgelezen kans om meneer Miyamoto zich eens lekker te laten focussen op de Mario-film en de problemen van Star Fox Zero ongestoord te laten fixen door PlatinumGames. Nintendo zegt zelf niet zo goed te weten wat ze met de Star Fox-IP aanmoeten in het moderne game-landschap. Ik heb zomaar het vermoeden dat PlatinumGames er wel raad mee weet. Voor nu én naar de toekomstige delen toe.

Ligt er een gouden… ehm, platina toekomst weggelegd voor Star Fox en PlatinumGames?

Scalebound… Dragalia Lost

Een van PlatinumGames’ meest legendarische titels is Scalebound. Dat heeft deels te maken met het feit dat de game nooit is uitgekomen… na vier jaar werd het project gecanceld. Maar de gameplay en ambitie die het project uitstraalde waren evengoed verantwoordelijk voor deze status. Het basisconcept bedacht PlatinumGames al tegelijkertijd met Bayonetta bij de oprichting in 2006. Sindsdien is het er nooit van gekomen om de game van de grond te krijgen. Microsoft is de eigenaar van het merk Scalebound, maar een alternatieve kapstok om ‘Scalebound’ aan op te hangen is zo gevonden. Een action RPG waarin een speciale band tussen uitverkoren mensen en draken centraal staat… waar heb ik dat nu eerder gehoord? Juist nu Nintendo de stekker trekt uit de smartphone-game Dragalia Lost kan PlatinumGames hun Scalebound-concept herwerken tot een console-versie van Dragalia Lost.

Een nieuwe AAA Nintendo IP in de making?

Wat is de reële kans dat er een bod wordt gedaan?

PlatinumGames’ positie

Tot voor kort was het antwoord op deze vraag heel simpel. “Bijzonder klein.” Nintendo wil naar eigen zeggen niet meegaan in de overname-oorlog en PlatinumGames wilde ook onafhankelijk blijven. Het bedrijf is namelijk ontstaan nadat Capcom besloot om Clover Studio (bekend van Viewtiful Joe en Okami) te sluiten. Clover Studio was opgericht om nieuwe IP’s op te zetten voor Capcom. Toch kreeg de studio volgens de medewerkers niet de ondersteuning die nodig was van het moederbedrijf. Een gevoel dat met de sluiting van de studio alleen maar bevestigd werd. PlatinumGames is opgericht door oud-medewerkers van Clover Studio met het idee van ‘dan doen we het zelf wel’. De vrijheid die deze zelfstandigheid gaf was jarenlang een groot goed voor PlatinumGames. Ze waren dan ook nooit geïnteresseerd in een vrijwillige overname. Dat veranderde begin dit jaar plots met het aantreden van de nieuwe CEO. Zolang PlatinumGames erop vertrouwt dat het nieuwe moederbedrijf hun creatieve vrijheden respecteert slaan ze een redelijk overnamebod niet meer bij voorbaat af.

De in 2022 aangetreden CEO Inaba brak met de jarenlange anti-overname positie van PlatinumGames

En Nintendo zelf?

De bottleneck zit hem nu dus enkel bij Nintendo. Nintendo-president Shuntaro Furukawa houdt voorlopig bij hoog en laag vol dat Nintendo géén overnames zal doen puur en alleen om hun capaciteit uit te breiden. Enkel als Nintendo vindt dat een externe studio het ‘Nintendo DNA’ heeft overwegen ze een overname, anders investeren ze gewoon in het uitbreiden van de eigen capaciteit. Of PlatinumGames volgens Nintendo dit befaamde DNA heeft is dus de grote vraag. In bepaalde opzichten doet PlatinumGames dingen juist heel anders dan The Big N. Aan de andere kant zijn PlatinumGames en Nintendo al jaren buddy-buddy met elkaar en wordt PlatinumGames met grote Nintendo-projecten vertrouwd. Daarbij, Nintendo hield ook heel lang vol dat de Switch Lite niet in ontwikkeling was, en we weten allemaal hoe dat heeft uitgepakt. Nintendo: stel je concurrentiepositie nu gewoon veilig door PlatinumGames aan jullie portfolio toe te voegen. Jullie first party aanbod wordt er echt een stuk completer van, en dat is een belofte die jullie bij de volgende console hard nodig hebben. Niemand zit te wachten op een tweede Wii U-situatie, toch?

Welke typische PlatinumGames-game zou jij graag meer zien op de Nintendo Switch? En welke Nintendo IP zou volgens jou perfect in het straatje van PlatinumGames vallen? Laat het ons weten in de comments!

Volgende week probeert een ander redactielid ons te overtuigen welk bedrijf Nintendo over zou moeten nemen. Tot dan!

Like dit bericht:

Over Rik

Rik is het typische gevolg van Satoru Iwata's Blue Ocean strategy: sinds Pokémon Diamond op de DS is hij verslingerd aan (Nintendo) games. Bij voorkeur speelt Rik games met grote werelden waar hij uren in kan verdwalen. Ook is Rik onze specialist op het gebied van Super Nintendo World en Nintendo's andere avonturen in de pretparkwereld.

Lees meer over Rik

Recente artikelen

Endless Ocean Luminous is uit; haal jij 'm in huis?

1

Poll Endless Ocean Luminous is uit; haal jij 'm in huis?

02-05-2024

2

Erik

Lanceertrailer Kirby en de Vergeten Wereld

0

Media Lanceertrailer Kirby en de Vergeten Wereld

27-03-2022

1

Icelos

Unieke EarthBound muziekschrift in Europese MyNintendo

0

Nieuws Unieke EarthBound muziekschrift in Europese MyNintendo

27-03-2022

2

Icelos

Discussieer met ons mee! 6

Duncmasta

27 mrt 22 om 18:30

#4214‍

1251 XP | 245 comments

Geen idee of Platinum Games een aanwinst zal zijn. Ik heb geloof ik nog geen game van deze studio gespeeld.

Apenknul

27 mrt 22 om 19:40

#4218‍

3787 XP | 712 comments

Ik heb precies hetzelfde. Nooit een Platinum Games game gekocht of gespeeld, of nja, echt het begin van Star Fox ZERO, maar die heb ik uiteindelijk verkocht. Maar voor Bayonetta en Astral Chain en die zooi hoef het van mij niet. Dat die games exclusive voor Nintendo worden gemaakt, prima. Maar Nintendo zou mij in principe wat blijer maken door een ander bedrijf op te kopen.

Mitch

27 mrt 22 om 19:42

#4219‍

3075 XP | 478 comments

Platinum moet duidelijk van koers veranderen. Babylons Fall en Sol Cresta slaan geen deuk in een pakje boter.

Mogelijk kan Nintendo ze daar inderdaad bij helpen.

Selan

28 mrt 22 om 09:47

#4223‍

2655 XP | 485 comments

Astral Chain is een van de meest underrated games op de Switch imo. Zeker niet perfect, maar wat een geweldige game is dat. Hoop heel graag op een vervolg, en dat zou prima in de line-up kunnen passen. Volgens mij was dat financieel ook een success, dus vraag mij af waarom Platinum en Nintendo niet daarop verder inzetten. 

Rik

30 mrt 22 om 01:39

#4256‍

4702 XP | 668 comments

Helemaal mee eens Selan! De game was zeker nog niet alles wat het had kunnen zijn, maar had heel veel potentie en groeimogelijkheden voor een vervolg.

Er zijn minstens een miljoen exemplaren van verkocht, dus dat kun je voor een nieuwe IP in toch best een niche-genre best een succesje noemen. We weten dat de Director van de game al even bezig is met zijn nieuwe project, dus wie weet. De vraag is vooral of er al een ander vervolgproject voor hem klaar lag of dat Astral Chain dermate goed ontvangen werd dat Nintendo hem gelijk op een vervolg heeft gezet.

Zool

29 mrt 22 om 17:31

#4245‍

1948 XP | 366 comments

Hope not. Het mooie is echt wel van Platinum af.