Producent Triangle Strategy: HD-2D is duurder dan je denkt

  • Nieuws

  • 31 mei 22 om 14:34

  • Rik

  • 0

In een interview met de Japanse website 4Gamer hebben Triangle Strategy-producenten Tomoya Asano en Yasuaki Arai een boekje opengedaan over de kenmerkende HD-2D stijl. Dankzij nintendoeverything.com hebben we de Engelse vertalingen beschikbaar. 

HD-2D werd geïntroduceerd met Octopath Traveller en is een moderne herinterpretatie van klassieke pixelart, gecombineerd met moderne belichtingseffecten. De meest recente game die gebruik maakt van de iconische stijl was Triangle Strategy. Ook toekomstige games zoals LIVE A LIVE en de Dragon Quest III-remake maken gebruik van de stijl. Tomoya Asano en zijn ‘Team Asano’ zijn betrokken bij alle HD-2D titels en werd hierover bevraagd in het interview (vertaald).

Laten we het hebben over een van de meest opvallende kenmerken van het spel, HD-2D. Triangle Strategy treedt in de voetsporen van Octopath Traveler door ook gebruik te maken van HD-2D. Hoe was het om die technologie toe te passen op een ander type spel?

Asano: Octopath Traveler had een vaste camera, maar in tactische RPG’s moet je de kaart 360 graden kunnen draaien. We moesten een manier vinden om kaarten in Triangle Strategy er vanuit alle hoeken goed uit te laten zien.

Arai: Het kostte veel moeite om de kaart van alle kanten te bekijken. Aan het begin van de ontwikkeling hebben we veel tijd besteed aan het bespreken van wat we met de rand van kaarten moesten doen. Behalve dat de wereldkaarten er prachtig uitzien, hebben de kunstenaars en het art team fantastisch werk geleverd door zoveel locaties in elkaar te laten overlopen. We hopen dat je elke centimeter van de kaarten zult verkennen en jezelf zult onderdompelen in het door oorlog verscheurde Norzelia.

Octopath Traveller vormde de basis voor de HD-2D stijl

HD-2D is een mix van het realistische en het surrealistische, met een prachtige balans tussen de twee stijlen. Het is interessant om realistische belichting te zien schijnen op vormgegeven personages – het voelt alsof ik naar een diorama of een vignetachtig object kijk. Dat was vast moeilijk om te maken.

Asano: We probeerden de juiste lijn te vinden met de vervorming, aangezien de pixel art personages aantrekkelijk moesten zijn als pixel art. Naarmate de verhoudingen veranderen om er realistischer uit te zien, neemt de resolutie toe en worden de pixels kleiner, waardoor ze er meer als illustraties uitzien in plaats van pixel art. Natuurlijk, het is aantrekkelijk als een op zichzelf staande illustratie, maar het zou anders zijn dan wat we als HD-2D hebben opgebouwd.

Een gevecht in Triangle Strategy

Games zijn geëvolueerd om pixels onzichtbaar te maken, of dat nu binnen pixel art is of op texturen toegepast op polygonen, maar ik krijg de indruk dat je de tegenovergestelde weg bewandelt met HD-2D.

Asano: We hebben verschillende bedrijven uitgenodigd om HD-2D demo beelden te maken in de vroege stadia van de productie van Triangle Strategy’s, en na beoordeling samen met Octopath Traveler’s andere ontwikkelaar, Acquire, hebben we Artdink aan boord gebracht.

Waar andere ontwikkelaars fotorealistische beelden maakten en deze verkleinden, was Artdink de enige ontwikkelaar die volgens Acquire de ‘accurate’ HD-2D visuals had.

Wat bedoelt u met ‘accurate’ HD-2D?

Asano: Ze hebben een vervormd beeld gemaakt op het niveau van het schrijfmateriaal, en vervolgens realistische effecten toegevoegd om het ‘op te bouwen’. Een goed gemaakt HD-2D scherm heeft pixel art personages en achtergrond.

Als je daarentegen een fotorealistisch beeld verkleint, lijkt het alsof je de beeldkwaliteit gewoon verlaagt, wat een beeld creëert dat zegt ‘misschien had dit beter onaangepast gelaten kunnen worden.’

HD-2D is een nieuwe techniek, maar de kwaliteit blijft constant, zelfs als de ontwikkelaar verandert. Ik kan me voorstellen dat er een grondige test wordt gedaan voordat de daadwerkelijke ontwikkeling begint. U heeft verschillende titels aangekondigd die gebruik maken van HD-2D, zoals “Dragon Quest III” en “Live A Live.” – Wordt er expertise uitgewisseld expertise tussen deze titels?

Asano: Dat klopt. De teams van de eerdere titels hebben informatie vrijgegeven aan de nieuwere teams. Als zij informatie hebben waarvan ze denken dat die nuttig kan zijn, moedigen we de uitwisseling van informatie tussen ontwikkelaars aan. Als een bepaalde methode in een eerdere titel werd gebruikt, is er geen reden waarom die niet in de nieuwere titels zou kunnen worden opgenomen.

We hadden het eerder over ‘accurate’ HD-2D – hebben jullie daar een soort van bijbel voor samengesteld?

Asano: Zoiets hebben we niet opgesteld. De manier waarop het tot uiting komt verschilt per titel, dus de smaak van HD-2D zal telkens een beetje anders zijn. Bij Live A Live bijvoorbeeld, zal de sfeer in het prehistorische gedeelte anders zijn dan in het sci-fi scenario. Onze expressiemogelijkheden zijn toegenomen dankzij de nieuwe ideeën die we hebben bedacht.

Het oude Japan in HD-2D uit het aankomende LIVE A LIVE

Een laatste ding wat ik me afvraag is waarom geen andere ontwikkelaars iets zoals HD-2D hebben geprobeerd. Met de bloei van indie-games is het aantal games dat pixel art gebruikt toegenomen en ik zou denken dat de techniek ook op die games toepasbaar zou zijn.

Asano: Het is goed om op te merken dat het meer kost dan je zou denken. In dat opzicht is het een goede match voor de titels die Square Enix wil uitbrengen. Er is misschien niet veel te winnen voor andere bedrijven door het te kopiëren.

De kwaliteit van HD-2D-titels is bijzonder hoog. Op N1-UP heeft nog geen enkele 2D-HD game lager gescoord dan een 9. Zo kreeg de meest recente titel, Triangle Strategy, maar liefst een 9,2(!) van Dreon in zijn review. Ook ikzelf was erg te spreken over de game, zoals je de afgelopen weken hebt kunnen lezen in onze ‘Wat spelen jullie dit weekend-rubriek‘. LIVE A LIVE, de volgende HD-2D game, staat gepland voor 22 juli van dit jaar. Onlangs werd bekend dat Eiyuden Chronicle: Hundred Heroes, de zeldzame indie-titel die wél probeert om de 2D-HD stijl te emuleren, toch naar de Nintendo Switch komt.

Wat vind jij van de HD-2D stijl? En welke games hoop jij een een HD-2D remake-vorm terug te zien? Laat het ons weten in de comments!

Like dit bericht:

Over Rik

Rik is het typische gevolg van Satoru Iwata's Blue Ocean strategy: sinds Pokémon Diamond op de DS is hij verslingerd aan (Nintendo) games. Bij voorkeur speelt Rik games met grote werelden waar hij uren in kan verdwalen. Ook is Rik onze specialist op het gebied van Super Nintendo World en Nintendo's andere avonturen in de pretparkwereld.

Lees meer over Rik

Recente artikelen

Ecologisch simulatiespel Imagine Earth komt naar de Switch

0

Nieuws Ecologisch simulatiespel Imagine Earth komt naar de Switch

19-04-2024

1

Dennis

Nintendo deelt teaser voor First Kick van Mario Strikers

1

Nieuws Nintendo deelt teaser voor First Kick van Mario Strikers

31-05-2022

7

Evelyne

Alternatieve Triangle Strategy cover op My Nintendo-store

0

Nieuws Alternatieve Triangle Strategy cover op My Nintendo-store

31-05-2022

4

Rik

Reageer als eerste!