Triangle Strategy - Een samenkomst van pracht en praal

• 17 mrt 22 om 08:00

• Dre

• 6

Het is alweer een tijdje geleden dat we Octopath Traveler voor het eerst mochten spelen. Het spel wist met zijn grafische stijl flink wat aandacht te krijgen. Toch sloeg het voor mij uiteindelijk de plank mis vanwege het nietszeggende verhaal waarin de acht personages niks met elkaar te maken hadden. Hetgeen wat ik vanaf dat moment hoopte, was dat er een vervolg zou komen waarin het verhaal weer een belangrijke rol zou spelen. Gelukkig leek Square Enix te luisteren en enkele jaren later kondigden zij Project Triangle Strategy aan. Het spel beloofde een tactisch vechtsysteem evenals een verhaal met verschillende keuzes en paden om te bewandelen. Nu het verschenen is en het woord ‘project’ van de naam is verwijderd, ben ik aan de slag gegaan om te kijken of het verhaal daadwerkelijk verschillende paden bewandeld. Is Triangle Strategy dankzij het verhaal, vechtsysteem en toffe muziek DE strategiegame die jij moet spelen?

In Triangle Strategy speel jij als de jonge Serenoa Wolffort. Jij bent de zoon van Symon Wolffort, de legendarische vechter uit de Saltiron war. De Saltiron war is de oorlog die 30 jaar geleden werd gevoerd om de grondstof zout. Huize Wolffort is één van de drie adellijke huizen die het koninkrijk van Glenbrook dienen, het is hun taak om het rijk te beschermen en de koning te dienen. Inmiddels is de rust al jaren wedergekeerd en na het ontdekken van een nieuwe mijn, wordt er een verdrag gesloten tussen het koninkrijk van Glenbrook en het groothertogdom van Aesfrost. Ter ere van dit verdrag zal Serenoa trouwen met prinses Frederica van Aesfrost. Om het sluiten van dit verdrag te vieren wordt er een groot feest gegeven maar op het moment dat Serenoa en Frederica besluiten om de mijn te inspecteren gaat alles flink mis. Ik zal verder niks verklappen van het verhaal, dit is immers één van de belangrijkste punten van Triangle Strategy. Ik kan je in ieder geval van één ding verzekeren: het verhaal bevat goede plotwendingen, weet je op meerdere fronten te verrassen en het is ook nog eens erg goed geschreven.

Keuzes die de wereld kunnen veranderen

Wat Triangle Strategy vooral interessant maakt, is het moment waarop de Scales of Conviction op tafel wordt gezet. Er zijn verschillende momenten waarop jij en je metgezellen belangrijke keuzes moeten maken. Zonder al te diep op de details in te gaan, kan ik je vertellen dat deze keuzes ook lang niet altijd de minste keuzes zijn. Wat ik je wel kan vertellen, is dat sommige keuzes de route van het verhaal zullen bepalen en ze bepalen ook tegenover wie je komt te staan. Je wordt bijvoorbeeld uitgenodigd om samen te werken met een discutabel figuur en is het aan jou te besluiten of je ermee in zee wilt gaan. Je zult zelfs keuzes moeten maken om personen of hele volkeren op te offeren, of juist niet. De keuze is aan jou… en je metgezellen. De personages om je heen spelen namelijk een erg belangrijke rol in het maken van de keuzes.

Het is zo dat Serenoa zelf eigenlijk helemaal geen keuzes maakt. Je hebt zeven metgezellen in je team zitten. Zij krijgen allemaal een muntje om te stemmen en het schaaltje dat de meeste muntjes heeft, zal uiteindelijk zakken en de keuze bepalen. Aan jou dus de taak om tijdens het verkennen van de dorpen en steden informatie in te winnen. Met deze informatie is het mogelijk om met je metgezellen te discussiëren en ze zo om te praten om ze de gewenste keuze te laten maken. De gewenste keuze maken is dus lang niet altijd even makkelijk, juist omdat je de keuze nooit 100% zelf in handen hebt. Het is dan ook erg goed bedacht dat je zelf geen keuzes kunt maken en er alles aan moet doen om er voor te zorgen dat jouw groepsgenoten jouw gewenste keuze zullen overwegen.

Strategie en gewaagde pogingen zijn van belang om te winnen

De gevechten in Triangle Strategy spannen evenals het verhaal de kroon. Gevechten bestaan uit het tactisch plaatsen van personages en ze op de juiste momenten laten toeslaan. Ieder gevecht heeft een eigen doel zoals het verslaan van alle personages, het bereiken van een bepaald punt of juist het verdedigen van een bepaald punt. Het is aan jou om de juiste personages te kiezen die het beste bij dit doel passen.

Hetgeen mij het meeste verrast heeft, is dat ieder gevecht wel wat speciaals bevat om het zo uitdagend mogelijk te maken. Zo zijn er levels waarin je van alle kanten bent ingesloten, levels waarin verschillende boogschutters op hoogtes om je heen beginnen en zijn er levels waarin jouw personages simpelweg verspreid over het veld geplaatst worden. Deze slim bedachte spelborden zorgen ervoor dat je je tactiek meteen aan moet passen op deze specifieke gevallen.

Want laten we even voorop stellen, Triangle Strategy vergt meer van jou als speler dan de meeste RPG’s. Het is belangrijk om stappen vooruit te denken en te bekijken welke personages na elkaar aan de beurt zijn om ervoor te zorgen dat niet één van je personages binnen een paar beurten gedood wordt. Het spel bevat overigens geen permadeath, je personages zijn in het volgende gevecht gewoon weer te gebruiken.

Jouw eigen team samenstellen en verbeteren

De verschillende samenstellingen van de spelborden dwingen je om de juiste personages op de juiste plekken te zetten om te kunnen overleven. Gelukkig biedt het spel je veel verschillende personages om te gebruiken in deze gevechten. Zo zul je de ene keer wat meer van een afstand moeten vechten, of juist zo snel mogelijk de hoogte in moeten komen om die vervelende boogschutters een kopje kleiner te maken.

Het spel bevat meer dan 20 verschillende personages met allemaal een eigen speelstijl en statistieken. Zo heb je de spion Anna, zij kan ongezien bij vijanden komen en ze zelfs twee keer aanvallen. Je hebt uiteraard verschillende magie-gebruikers en zelfs personages die anderen meer TP kunnen geven om vaker speciale aanvallen uit te voeren. Het brede scala en personages maakt het mogelijk om verschillende tactieken te gebruiken om het einddoel te bereiken.

Er is wel één ding dat ik een beetje jammer vond. Je kunt personages vrijspelen door antwoorden en keuzes die je gedurende het spel maakt, dit is natuurlijk erg tof. De manier waarop deze personen opeens je pad kruisen is alleen wel erg willekeurig en simpel. Je krijgt tussen de missies door namelijk een melding dat je een nieuw personage kunt krijgen. Op het moment dat je hierop klikt worden de personages geïntroduceerd door middel van een introductiefilmpje waarin Serenoa ze leert kennen. Vanaf dat moment zitten ze in je groep. Zelf vind ik dit erg jammer, aangezien je je hierdoor totaal niet verbonden voelt met deze personages. Dit is dan ook de reden dat ik bijna alle personages die ik in het begin van het spel kreeg, gedurende het hele avontuur ben blijven gebruiken.

Een samenkomst van pracht en praal

Voor velen was de grafische stijl van Triangle Strategy erg doorslaggevend, en dat geldt ook voor mij. Er is iets aan deze stijl dat de perfecte nostalgische snaar weet te raken en toch genoeg moderne grafische patronen meeneemt om er uit te zien als een game van deze generatie. Het spel loopt namelijk erg vloeiend en het blijft mooi om de spiegeling van het water te zien in combinatie met de 16-bit tekenstijl van vroeger.

Ook is de muziek van erg hoge kwaliteit, het weet de emotionele momenten nog meer kracht te geven waardoor je af en toe vergeet dat het spel er eigenlijk zo “simpel” uitziet. Ik heb mijn gamemuziek-playlist alweer een beetje uitgebreid met muziek van Triangle Strategy, komt dat even goed uit dat ik er ook een review over mocht schrijven.

Triangle Strategy is een fenomenale strategische RPG die zich met gemak kan meten met hoogstaande RPG’s als Fire Emblem: Three Houses, Xenoblade Chronicles en Divinity: Original Sin 2. Wat heb ik genoten van het goede verhaal waarbij jouw keuzes ook nog eens consequenties hebben. Het bevatte hier en daar ook nog eens wat zware emotionele momenten. Verder is het vechtsysteem uitdagend, divers en weet de slimme verandering in samenstelling van gevechten je ook nog eens uit te dagen om van strategie te veranderen. Combineer dit allemaal met een mooie grafische stijl en een toffe soundtrack en je hebt een geweldige game in handen.

9

• + Erg goed verhaal met verrassende plotwendingen
  • + Veel verschillende toffe bondgenoten
  • + Scales of Conviction-systeem
  • + Uitdagende missies met veel verschillende samenstellingen
  • + Geweldige grafische stijl
  • - Nieuwe bondgenoten worden iets te simpel geïntroduceerd

Over Dre

Liefhebber van JRPG's als Xenoblade Chronicles maar ook westerse RPG's zoals Baldur's Gate en Divinity: Original Sin 2. Verder is hij nog steeds groot fan van Zelda, zelfs zo erg dat hij Majora's Mask op zijn rug heeft laten tatoeëren. Als PR Manager zorgt hij voor de contacten met uitgevers en gamebedrijven, verder maakt hij ook graag video's waarin hij af en toe zelfs in een roze hemd te zien is.

Lees meer over Dre

Corpse Party II: Darkness Distortion aangekondigd voor Nintendo Switch

0

Media Corpse Party II: Darkness Distortion aangekondigd voor Nintendo Switch

29-03-2024

1

Fire Emblem Heroes krijgt nieuw Summoning Event

0

Nieuws Fire Emblem Heroes krijgt nieuw Summoning Event

17-03-2022

1

Mario Kart DLC: Waarschijnlijk vrije keuze uit circuit-varianten

3

Nieuws Mario Kart DLC: Waarschijnlijk vrije keuze uit circuit-varianten

17-03-2022

5

Discussieer met ons mee! 6

Bestrafer

17 mrt 22 om 08:08

#4074‍

408 XP | 68 comments

Hmmm, toch maar eens op het lijstje van next-to-play zetten. Dank hiervoor Dreon!

17 mrt 22 om 08:35

#4075‍

2673 XP | 216 comments

Graag gedaan! Het heeft even geduurd maar dat komt omdat ik het spel goed onder de loep wilde nemen.

DetectivePikachu

17 mrt 22 om 10:04

#4077‍

466 XP | 81 comments

Je noemt Triangle Strategy in een adem met Xenoblade… Ik zie Xenoblade toch meer als een actie-RPG. Is Triangle Strategy volgens jou geschikt voor spelers die (vooral) van actie-RPG’s houden?

17 mrt 22 om 11:16

#4079‍

2673 XP | 216 comments

De games zijn totaal niet hetzelfde, ik denk dat Triangle Strategy ook wat slower-paced is dan Xenoblade Chronicles.

Het zal er dus vooral om gaan of een actie-RPG liefhebber kan omgaan met de snelheid van deze game.

DetectivePikachu

17 mrt 22 om 13:18

#4082‍

466 XP | 81 comments

Helaas, dan wordt Triangle Strategy ondanks de vele goede reviews toch een easy skip voor mij.

Duncmasta

17 mrt 22 om 16:43

#4085‍

1251 XP | 245 comments

Mooi om te zien dat deze game de verwachtingen helemaal waarmaakt. Ik snak al een tijdje naar een hele goede tactische JRPG. Het is dat ik een backlog heb van andere games en boeken, anders had ik deze meteen gehaald!

Prima review overigens, Dreon!