Hoofdafbeelding bij Geschiedenis van PlatinumGames. Er zijn vele personages van de ontwikkelaar op te zien.

Geschiedenis van PlatinumGames: van Okami tot Bayonetta 3

  • Special

  • 26 okt 22 om 13:55

  • Robin

PlatinumGames was flink in het nieuws. Niet alleen vanwege een nieuwe titel in de Bayonetta-franchise, maar ook vanwege onenigheid met Helena Taylor, de stem van Bayonetta voorafgaande deel drie. PlatinumGames is een zeer interessant bedrijf waar ondertussen al veel mee is gebeurd. Daarom deel ik graag met jullie wie PlatinumGames is, wat ze allemaal hebben gedaan en wat hun historie is met Nintendo.

De oprichters van PlatinumGames zijn Atsushi Inaba, Hideki Kamiya en Shinji Mikami van SEEDS Inc. Zij kwamen van Capcom’s gesloten Clover Studio, die bekend stond om God Hand, Okami en Viewtiful Joe. Zij werden vergezeld door Tatsuya Minami van ODD Inc. PlatinumGames staat volgens de website voor drie dingen: wereldwijd, hoge kwaliteit en origineel. Met deze drie kernwaarden hebben ze maar één doel: Japan op de kaart te zetten in de internationale videogame markt. Dit doen ze door spelers overal op de wereld te bereiken met hoge kwaliteit en unieke content die voorbij de verwachtingen van spelers zal gaan.

Toen PlatinumGames begon halverwege de jaren ‘00, kondigden ze de ‘Platinum Three’ aan, drie games die zijn gepubliceerd door SEGA: MadWorld, Infinite Space en Bayonetta.

Een monochromatische orkest en een rode dirigent

MadWorld zal voor sommige misschien wel bekend zijn. MadWorld kwam uit op de Nintendo Wii waar je speelt met Jack. In monochromatische actie met het tintje rood als dirigent, doet Jack mee aan de bloederige maar populaire survival game show DeathWatch. Deze speelt zich af op het afgesloten Jefferson Island. Maar hoe ga je om met een titel die draait om over-the-top geweld? Aan toenmalig scenarioschrijver Yasumi Matsuno om een manier te vinden hiermee om te gaan zonder het toe te juichen. “De enige manier om te overleven was met geweld”, zei Matsuno. Maar juist het bestaan van DeathWatch was een aanklacht naar het geweld toe. Ik probeerde provocerende gedachtes uit te lokken waar agressie en non-agressie, leugens en waarheid, samenkomen.”

De titel viel zeker op binnen het portfolio van de Nintendo, die met de Wii toendertijd nog een heel kiddy imago had. Met MadWorld lieten ze zien dat ze best wel wat stappen durfden te maken. Helaas werd hun moed niet beloond met de sales die ze hadden verwacht. Echter  kwamen er meer games uit de samenwerking met SEGA.

Jack gaat los.

Get Wicked

“Bayonetta this is your time

You’re gonna sparkle,

you’re gonna shine

Girl when you fight,

it looks like a dance

You are magic, you’re magic”

Dit zijn lyrics van het nummer ‘Theme of Bayonetta – Mysterious Destiny’. Het vat zeer goed samen wat je kan verwachten van de game. Bayonetta is een Umbra Witch, die met een combinatie van snelle actie, magische krachten en verschillende wapens een actievolle dans op je scherm toont. Muziek in de Bayonetta-franchise is erg belangrijk; het geeft die extra spice – niet alleen aan het personage, maar ook aan de worldbuilding. Hiroshi Yamaguchi was de componist van de Bayonetta-franchise. Hij wou graag vrouwelijkheid in de soundtrack van Bayonetta naar voren laten komen. Hiervoor gebruikte hij elegante instrumenten zoals de piano en fluit, maar ook een vrouwelijk koor.

Het is overduidelijk dat Bayonetta een van de bekendere franchises van PlatinumGames is. Als spirituele opvolger van Devil May Cry hadden ze tijdens de ontwikkeling van de game erg hoge eisen aan zichzelf gesteld. Zo hoog zelfs dat het PlatinumGames bijna kapot had gemaakt. Gelukkig was de hoeveelheid lof die deze game en de studio ontving van critici erg groot waardoor het moraal van het team weer terugkwam. Helaas werden de positieve meningen wederom niet vertaald naar de verwachte sales.

Toch kwamen er nog meer games uit de samenwerking met SEGA. Zo was er Infinite Space, een RPG annex RTS met space simulation-elementen die best goed verkocht in Japan, maar erg beperkt in het westen. Dit zou volgens PlatinumGames zijn geweest door de beperkte oplage van de game. Uiteindelijk werd er nog een vierde en vijfde game aangekondigd: Vanquish en Anarchy Reigns. Vanquish is een third-person shooter die werd geprezen voor de nieuwe elementen die de game introduceerde in het genre. Anarchy Reigns is een kleurrijk vervolg op Madworld, maar de game kreeg uiteindelijk erg gemengde reacties.

Get wicked!

Nieuwe kansen, gelicenseerde games en exclusiviteit

In 2011 vroeg Hideo Kojima PlatinumGames voor een nieuwe Metal Gear-game met Raiden in de hoofdrol. Volgens Kojima was alleen PlatinumGames geschikt voor de beoogde sword-based combat, maar de game kreeg ook sluipelementen. Metal Gear Rising: Revengeance verscheen in 2013 en was wél een commercieel succes.

In 2013 werd ook The Wonderful 101 uitgebracht, gebaseerd op het zogenoemde tokusatsu genre (denk hierbij aan shows zoals de Power Rangers). Hier werd een hevige focus gelegd op het gebruik van special effects. The Wonderful 101 was eerst gepland op de Wii met Nintendo-personages, maar het was een te moeilijke uitdaging om deze personages creatief te gebruiken. Uiteindelijk besloot PlatinumGames om originele personages in te zetten en werd de game ontwikkeld voor de Wii U. De game werd goed ontvangen en gezien als een van de beste games op de console, maar ook deze had hetzelfde probleem als bij voorgaande projecten: men zag de positieve kritieken niet terug in de sales. Critici geven de schuld aan de lage sales van de Wii U.

De samenwerking met Nintendo ging verder met Bayonetta 2. De game was volgens Atsushi Inaba al een tijdje in ontwikkeling, maar was halverwege de productie on hold gezet toen de samenwerking met SEGA eindigde. Nintendo bood aan de franchise een nieuw leven in te blazen en het project te financieren. De game kwam in eerste instantie exclusief uit op de Wii U, maar is uiteindelijk geport in een dual pak met Bayonetta 1 naar de Nintendo Switch.

De samenwerking met Nintendo werd verder uitgebreid met Star Fox Zero en Star Fox Guard op de Wii U. Ook werd Scalebound aangekondigd in samenwerking met Microsoft. In Scalebound zou je samenwerken met een draak, maar de game werd gecancelled in 2017 vanwege te hoge verwachtingen van de game. Ze maakten ook Avatar: The Legend of Korra, Transformers: Devastation en Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutants in Manhattan, maar deze games waren een matig succes.

Een hoogtepunt in het portofolio van PlatinumGames. Mis het niet!

2B continued… in 2022 and beyond

Het ging in 2017 niet goed met PlatinumGames. Voornamelijk het annuleren van Scalebound raakte de studio erg hard, dus Takashi Taura ging op bezoek bij Square Enix voor een gesprek met Yoko Taro. De producer van NieR, Yosuke Saito, zag zeker een samenwerking met PlatinumGames wel zitten. Samen met Yoko Taro (werkzaam bij Square Enix) maakten ze NieR: Automata op PS4, PC en Xbox One. In deze game speel je als 2B, een androïde gemaakt door mensen om de machines die de aarde hebben overgenomen te verslaan. De game was een groot succes met meer dan 6.5 miljoen verkochte exemplaren. En met de recente release op de Nintendo Switch zal dit alleen maar meer worden. Mocht je trouwens nog twijfelen, kijk dan snel naar de review van Mitch.

Het succes van NieR: Automata bood een nieuwe start voor de studio en stonden er weer verschillende projecten op de agenda. Zo kwam Astral Chain in 2019 uit op de Nintendo Switch. De game wordt door vele critici geprezen voor zijn actie, grafische stijl en geweldige muziek. Ook bij N1-UP werd Astral Chain gezien als een succes en kreeg zelfs een mooie negen.

Ook hadden ze een tweede samenwerking met Square Enix: Babylon’s Fall.

Babylon’s Fall werd helaas een flop. De game kwam uit in februari 2022 als een live service game voor PC, PlayStation 4 en PlayStation 5, maar de stekker wordt er in februari 2023 alweer uitgetrokken.

Vrijdag is het tijd voor het volgende project van PlatinumGames: Bayonetta 3. Met een hoop drama die vooraf ging is het dan nu echt tijd om het spel te gaan spelen. Reviewers waren in ieder geval enorm enthousiast. Op onze review van Bayonetta 3 hoef je ook niet lang te wachten: houd de website goed in te gaten.

Van hun tijd bij Capcom tot aan de samenwerking met SEGA, naar hun nieuwe samenwerking met Nintendo en Square Enix; deze turbulente reis heeft de studio gebracht waar het nu is. Met de release van het langverwachte Bayonetta 3 en een hopelijk vervolg op Astral Chain ga ik er dan ook van uit dat de studio zijn glans zal behouden, want onthoud: “Platinum maintains its luster forever…

Tijd voor Bayonetta 3 om te laten zien wat PlatinumGames in hun mars heeft.

Like dit bericht:

Over Robin

Sinds de NES is Robin actief in het gamen. Zijn eerste console was dan een SNES die hij van Sinterklaas kreeg en waar hij erg druk was met Lufia II: Rise of the Sinistrals. Nu kan je hem blij maken met o.a Monster Hunter, Fire Emblem en Xenoblade. Ook hoopt hij elke dag stilletjes dat Golden Sun terug komt.

Lees meer over Robin

Recente artikelen

Fan Friday: Een Kirby Nintendo 64

0

Special Fan Friday: Een Kirby Nintendo 64

03-02-2023

1

Rik

Legendary Entertainment: Detective Pikachu 2 nog altijd in ontwikkeling

0

Nieuws Legendary Entertainment: Detective Pikachu 2 nog altijd in ontwikkeling

02-02-2023

1

Rik

Mario Kart Tour onthult gloednieuw circuit: Piranha Plant Cove

2

Nieuws Mario Kart Tour onthult gloednieuw circuit: Piranha Plant Cove

02-02-2023

2

Rik

Discussieer met ons mee! 6

Dabsol-Tamadachi

25-10-2022

#7262‍

261 comments

Wauw, nu Robin de hele geschiedenis van Platinum Games in één artikel hebt samengevat kom ik duidelijk tot de rode draad dat voor de samenwerking met Nintendo de titels wel door critici werden geloofd maar telkens financieel geen succes waren en sinds Nintendo met het bedrijf samenwerkt het ze het qua commerciëel succes heel wat beter afgaat.

Wellicht komt dat doordat hun games voorheen achter de radar beleven als niche titels en dat Nintendo een enorme bijdrage er aan heeft geleverd om Bayonetta en Astral Chain als grote titels te promoten waarvan de eerst genoemde titel zelfs voor het derde deel een eigen direct heeft gekregen. 

Zelf spreekt geen één van hun titels van hun portfolio mij echt aan maar was interessant om dit stukje turbulente bedrijfs historie te lezen.

Selan

25-10-2022

#7267‍

241 comments

Heel gaaf artikel en leuk gedaan. PlatinumGames blijft een van mijn favo ontwikkelaars. Astral Chain, NieR en de Bayo’s vind ik allemaal stuk voor stuk ontzettend awesome. Hoop dan stiekem ook op een Astral Chain 2 en dat we in de toekomst maar genoeg PlatinumGames op Nintendo consoles mogen ontvangen

Fl@ppy

25-10-2022

#7270‍

295 comments

Een echt of spiritueel vervolg op Okami please! Het avatar Korra spel was idd bagger, leek erg snel in elkaar geflanst te zijn. Ik heb niet veel van ze gespeelt om eerlijk te zijn terwijl er best wa titels tussen zitten die ik nog wel eens zou willen spelen.

N2up

25-10-2022

#7271‍

90 comments

Okami zit nog steeds in mijn top 3 beste spellen allertijden. Een Okami 2 zou ik dan ook maar al te graag zien. (Okamiden telt niet)

Fl@ppy

26-10-2022

#7277‍

295 comments

Heeft hij bij mij ook lange tijd in gestaan. 

Zool

27-10-2022

#7280‍

249 comments

Infinite Space is fantastisch!