Hoofdafbeelding van Nier Automata op de Nintendo Switch

NieR Automata - Automatisch een 9

• 13 okt 22 om 08:25

• 2

NieR Automata is één van de meest bijzondere games ooit gemaakt. Bijzonder, omdat het spel in zowel verhaal als gameplay continu weet te verrassen. Bijzonder, omdat het als vervolg op het kritisch en commercieel verguisde NieR verassend genoeg een hit werd. En nu ook bijzonder, omdat studio Virtuos het voor elkaar heeft gekregen om deze epische PS4-game vijf jaar na release op de Nintendo Switch draaiend te krijgen.

‘Bijzonder’, ‘memorabel’, ‘episch’, ‘bizar filosofisch’: het zijn allemaal woorden waarmee je NieR Automata kunt omschrijven, maar die de volledige ervaring geen recht aan doen. Helaas is het onmogelijk om in woorden uit te leggen wat NieR Automata zo NieR Automata maakt. Eigenlijk moet je hier stoppen met het lezen van deze recensie en gewoon de game kopen. Hoe minder je namelijk over NieR Automata weet, hoe beter.

Het beste kun je net zo geblinddoekt de game in gaan als hoofdpersonage 2B.

Eigenwijs

Ok, dus je bent toch eigenwijs en wilt meer informatie. Snap ik. Laten we eens een poging doen dan. NieR Automata is een actie-RPG die zich afspeelt op een post-apocalyptische aarde. Machines hebben de wereld overgenomen, mensen zijn gevlucht naar de maan en sturen androids om in hun plaats tegen de machines te vechten. Een vrij basic set-up, maar als snel blijkt dit eeuwige conflict tussen machines en androids een stuk dieper te gaan dan je denkt.

Laat je niet op het verkeerde been zetten door de sexy outfit van hoofdpersonage 2B of de op het oog simpele combat. Deze game heeft een verhaal dat zich kan meten met de beste verhalen binnen en buiten gaming. Het is bovendien een verhaal dat gameplay en story op zo’n unieke manier met elkaar versmelt, dat het alleen maar kan werken als een videogame. Het speelt met verwachtingen, perspectieven en structuur op een manier zoals je nog nooit eerder hebt gezien.

Huiveringwekkend mooi

De gameplay is top. Het vechtsysteem bijvoorbeeld, is gemaakt door Platinum Games en speelt erg lekker. De semi-open wereld is sfeervol en interessant om te verkennen. De personages weten stuk voor stuk te verrassen. De muziek is ongekend creatief en huiveringwekkend mooi. Het daadwerkelijke einde van deze game maakt je gegarandeerd emotioneel en mag in de Video Game Hall of Fame, op een mooi plekje naast de soundtrack.

De enige trailer die spoiler-vrij genoeg is om deze review te mogen sieren.

Oh eigenwijze doorlezer, woorden doen deze game geen recht aan, geloof me. Ga het spelen, ga het beleven. Desnoods op de Nintendo Switch, want de game is echt wonderbaarlijk goed overgezet. Alles is intact, zij het iets lelijker en met 30 frames per seconde. Maar die 30 frames per seconde zijn wel grotendeels stabiel én je kunt NieR Automata nu overal mee naartoe nemen. En Nier Automata is, ik kan het niet vaak genoeg zeggen, een game die je moet beleven.

NieR Automata op de Nintendo Switch krijgt automatisch een 9 omdat het Nier Automata is. Als je de game gespeeld hebt, snap je precies wat ik bedoel. Als je de game niet gespeeld hebt, ga dat dan doen. De Nintendo Switch-versie is niet de beste, maar wel een prima manier daarvoor. Meer hoef je echt niet te weten, vertrouw me.

9

• + De volledige NieR Automata ervaring is intact
  • + De beste soundtrack ooit gemaakt
  • + Grafisch indrukwekkend voor de Switch
  • - 30 FPS zal even wennen zijn voor Automata-veteranen.

Over Mitch

Mitch houdt van Nintendo, maar schuwt kritiek op het bedrijf niet. Als Community Manager houdt hij de sfeer op N1 graag relaxed en gezellig. Je mag hem altijd uitdagen voor een potje Smash of Mario Party in de N1-Discord!

Lees meer over Mitch

Teenage Mutant Ninja Turles als roguelike in TMNT: Splintered Fate

0