Pokémon is eindelijk volwassen geworden

  • Column

  • 10 feb 22 om 16:45

  • Erik

Game Freak kan eindelijk opgelucht ademhalen. Na jaren van wrok, haat en onaardige reacties, zijn de gemoederen van de kritische Pokémon-fan eindelijk bedaard. Het is ze eindelijk gelukt. 

God of War op de PlayStation 4 portretteerde Kratos als een vader. Naughty Dog groeide op als maker van vrolijke platformspelletjes tot geestelijk vader van volwassen avontuur Last of Us, gezien als een van de beste spellen ooit gemaakt. Nintendo herdefinieerde met The Legend of Zelda: Breath of the Wild eigenhandig wat een Zelda-spel moet zijn. Allemaal producten die zijn ontstaan doordat de gamers van vroeger zijn opgegroeid.

Bij Pokémon zit dat ‘meegroeien’ een tikkeltje anders. Waar het gros van de games voor pubers of jongvolwassenen wordt gemaakt, zijn het originele Red, Blue en Green specifiek voor kinderen. Gemaakt om gezellig te ruilen en vechten met je vriendjes op het schoolplein. Hét ideale cadeautje voor ouders om te geven. Die insteek heeft Game Freak nooit losgelaten – ondanks dat ook de oorspronkelijke kinderen inmiddels (jong)volwassenen zijn geworden. En voor lange tijd hoefde dat ook niet.

Parallellen tussen Zelda en Pokémon

Tussen Zelda en Pokémon zijn veel parallellen te vinden. Zowel Pokémon Red & Blue als The Legend of Zelda: A Link to the Past waren zo briljant en grensverleggend, dat op de schop nemen helemaal niet nodig was. Kanto, Johto, Hoenn, Sinnoh of tijd, water, wolven en lucht; dezelfde opbouw zorgde elke keer moeiteloos voor een uitstekende game.

Toch kent elk concept, hoe briljant ook, haar limieten. Die limieten kwamen bij de Zelda-franchise in de lucht, bij de release van Skyward Sword. Voor het eerst kwamen er wat voorzichtige kritieken op een franchise die altijd onaangetast leek. Waarom zijn deze games zo lineair en wordt mijn handje zoveel vastgehouden? Waar blijft dat Hyrule waar je echt kan gaan en staan waar je wil? Skyward Sword wordt tot op de dag van vandaag (ik overdrijf nu) als het zwarte schaap van de franchise gezien).

Nintendo hoorde de kritieken, en zag in dat hun succesformule niet oneindig houdbaar was. Ze gingen terug naar de tekentafel. Breath of the Wild was geboren.

Dexit

Bij Pokémon kwam het breekpunt vrij onverwacht, een half jaar voor de release van Sword & Shield. Game Freak kondigde aan dat ze niet elke Pokémon in de game beschikbaar konden stellen. Een move die later #dexit in de community werd genoemd, en zelfs het wereldnieuws haalde. De franchise schoof haar eigen predicaat Gotta Catch ‘em All’ koelbloedig aan de kant, en fans van het eerste uur voelden zich ernstig in de steek gelaten.

Ineens kwam de hele franchise onder een vergrootglas te staan. Minpunten die tijdens Sun & Moon nog aan de kant werden geschoven, waren nu een bron van frustratie. Waarom zijn de games zo lineair? Waarom word ik als een kind behandeld? Waarom zijn die bomen zo lelijk? Waarom bevatten Pokémon Brilliant Diamond & Shining Pearl geen Platinum-content? Waar is mijn Battle Frontier? Nee, ook de remakes van twee fanfavorieten konden het tij niet keren.

Game Freak hoorde de kritieken, en zag in dat hun succesformule niet oneindig houdbaar was. Ze gingen terug naar de tekentafel. Pokémon Legends: Arceus was geboren.

Volwassen

“Ik zeg het gewoon. Pokémon Legends: Arceus is de beste Pokémon-game aller tijden”, las ik op Reddit. Geen kind of jongvolwassene, nee, de schrijver is een volwassen man. Iemand die groot geworden is met de zakmonsters vroeger. En hij is een van de velen. Onze eigen Rik noemde in zijn review de game “een gift van de Poké-goden”, en de game gaat als meer dan zoete broodjes over de toonbank.

De ironie is dat juist door het lostrekken van die kinderlijke aanpak, Pokémon Legends: Arceus perfect is om het op de schoolplein over te hebben. “Wist je dat er een Eevee zit tussen de Bidoof in de eerste wereld?” “Waarom heeft jouw Ponyta een andere kleur?” Natuurlijk komt er nog negende generatie aan, net als dat Zelda echt wel weer eens met een traditioneel avontuur komt. Maar met de komst Pokémon Legends: Arceus maakt dit allemaal niet meer uit. Pokémon is eindelijk volwassen geworden.

Like dit bericht:

Over Erik

Erik is onze hoofdredacteur. Sinds 2010 schrijft hij over videospelletjes, en hij doet dit al meer dan tien jaar voor N1-UP. Pokémon Yellow was de reden dat hij verslingerd raakte aan games - en die droom om Pokémon Meester te worden, ebde nooit meer weg. Erik krijgt nog steeds kippenvel als hij aan die E3 2016-trailer van The Legend of Zelda: Breath of the Wild denkt.

Lees meer over Erik

Recente artikelen

Hoofdafbeelding bij Ubisoft kondigt demo aan van Prince of Persia: The Lost Crown

0

Nieuws Ubisoft onthult demo voor Prince of Persia: The Lost Crown

08-12-2023

1

Erik

Gerucht: Releasedatum Splatoon 3 verstopt in trailer [ontkracht]

5

Nieuws Gerucht: Releasedatum Splatoon 3 verstopt in trailer [ontkracht]

10-02-2022

1

Robin

Dit was het nieuws uit de Nintendo Direct van 9 februari 2022

0

Nieuws Dit was het nieuws uit de Nintendo Direct van 9 februari 2022

10-02-2022

2

Erik

Discussieer met ons mee! 4

Robin

10 feb 22 om 18:04

#3609‍

2812 XP | 414 comments

Leuk stukje! En ook helemaal mee eens. Ik ben ook benieuwd wat Legends Arceus gaat doen met de rest van de franchise.

Yosher

11 feb 22 om 10:43

#3630‍

5393 XP | 998 comments

Als ik de game zie dan zou ik echt niet zeggen dat de serie volwassen is geworden. Daar heeft het te veel last van jeugdpuistjes van. 

Theun

11 feb 22 om 13:02

#3637‍

557 XP | 104 comments

Arceus is cool, maar voelt nog steeds als een halve upgrade t.o.v. de mainline games.

Ik zie niemand praten over hoe doelloos de Pokémon rondlopen in het wild. De Pokémon reageren nauwelijks op elkaar en op hun omgeving. Waarom eet een Ponyta geen gras? De eet-animatie bestaat...

Waarom bouwt een Bidoof geen dam? Misschien is dat te moeilijk, maar ze kunnen toch best houtblokjes oprapen? Een stukje hout kun je gewoon vinden, maar een Bidoof zal deze nooit oprapen.

Waarom kan een Wurmple doodleuk langs een Starley lopen? Eten de vogels ineens geen wormen meer? Op de speler kunnen Pokémon op 3 manieren reageren: agressief (aanvallen), passief (negeren) en angstig (wegrennen).  Je zou denken dat het niet moeilijk is om ze met die 3 reacties ook op elkaar te laten reageren. Een Starley hoeft niet echt een Wurmple te eten, maar het zou cool zijn als de vogel het beestje een beetje opjaagt als de rups te dicht in de buurt komt. 

Verder is de lucht ook akelig leeg. Schijnbaar vliegen Pokémon liever niet? Alleen bij Water-Pokémon lijkt het goed te gaan, maar dat kan ook haast niet anders. Water Pokémon laten zwemmen is behoorlijk vanzelfsprekend.

Het grappige is dat GameFreak dit soms wél goed doet. Denk aan de hot-spring in het sneeuwlevel, waar een paar Pokémon heerlijk liggen te chillen. Als je ze boos maakt, staan ze op. Maar als je ze dan met rust laat, gaan ze gewoon weer terug in de hot-spring. Dít is cool. Er is ook niet veel voor nodig, want de meeste Pokémon hebben slaap-animaties.

Grappige is dat alle dingen die ik benoem ook niet echt extra werk kosten. Alles zit al in de game. Het is gewoon een kwestie van toepassen per Pokémon. 

Het feit dat hier gewoon niet aan gedacht wordt (maar wel in Snap 2), zegt mij eerlijk gezegd dat de franchise toe is aan mensen die creatiever zijn. Het is gewoon onmogelijk deze punten te missen terwijl alles al in je game zit.

Arceus is een stap in de goede richting, maar de serie is nog lang niet waar het moet zijn.

Yosher

11 feb 22 om 18:08

#3643‍

5393 XP | 998 comments

Ik denk dat ze gewoon door de bomen het bos niet meer zien, en zo geen individuele aandacht kunnen (of willen) schenken aan elke boom. Resultaat is een vrij generiek bos waar weinig spektakel is.

Ergens wel begrijpelijk, maar dan denk ik van, stel die game dan gewoon even uit zodat deze zaakjes op orde kunnen zijn. Maar dat doen ze niet, ze weten toch dat Pokémon verkoopt en hun fans met minder genoegen nemen.