Pokémon Legends: Arceus - Een gift van de Poké-goden

• 1 feb 22 om 15:10

• Rik

• 11

Het is algemeen bekend dat de Pokémon-serie graag binnen de lijntjes kleurt. Van de ontstane tradities binnen de iconische Pokémon-formule wordt maar zelden afgeweken, én als dat al een keer gebeurt dan keert de volgende generatie braaf terug naar de oude conventies. De traditie waar Pokémon-ontwikkelaar Game Freak al ruim tien jaar het meeste waarde aan lijkt te hechten, is het negeren van alle kritieken die structureel geuit worden door fans. En geef ze eens ongelijk: zelfs de mindere Pokémon-games blijven met miljoenen als warme broodjes over de toonbank gaan. Welk argument Game Freak eindelijk wist te overtuigen om de boel eens anders aan te pakken weet ik niet, maar Arceus zij geprezen! Met Pokémon Legends: Arceus laten Game Freak en The Pokémon Company zien dat ze wel degelijk hebben geluisterd de afgelopen jaren!

Pokémon Legends: Arceus speelt zich af in het oude Sinnoh, dat we al kenden uit Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl. Los van de centraal gelegen Mount Coronet, herken je echter weinig van de Sinnoh-regio. Hisui, zoals de inwoners het land nu nog noemen, is een bijna ongerepte wildernis. Het is vooral in de lokale Pokémon dat je Sinnoh terugziet in het oude Hisui. Poké-god Arceus stuurt jou uit de moderne tijd terug naar Hisui en dat is even wennen. Voor jou én de Hisuianen: bijgeloof en argwaan naar vreemdelingen zijn in deze tijd de normaalste zaak van de wereld. Dus een raar geklede vreemdeling die letterlijk uit de lucht komt vallen wordt niet gelijk met open armen ontvangen. Gelukkig weet de lokale Pokémon-professor je al gauw op waarde te schatten. Poké Balls hebben pas recent hun intrede gedaan en Pokémon worden nog echt gezien als monsters. Dat jij ‘gewoon’ overweg kan met Poké Balls en niet bang bent voor Pokémon, is dus een aanwinst voor het Galaxy Expedition Team, dat Hisui in kaart wil brengen. Als kersvers lid van het Survey Corps is het aan jou om de eerste lokale Pokédex samen te stellen.

Tijdens de animatie van evoluties worden Pokémon nog duidelijk neergezet als onheilspellende monsters… Eenmaal getemd zijn ze weer net zo lief als we gewend zijn

Gotta catch ‘em all… ja, echt allemaal

Het vullen van je Pokédex gaat deze keer net even anders dan je gewend bent. In plaats van een kek modern gadget dat automatisch alle gegevens ophaalt over de Pokémon naar keuze, is de dex nu een fysiek logboek. Het simpelweg vangen van een enkel exemplaar is niet genoeg om een Pokémon te registreren. Er is nu een heel scala aan makkelijke en moeilijke opdrachten vereist om de benodigde gegevens te verzamelen. Denk hierbij aan het vangen van meerdere Pokémon van een soort, het zien van een bepaalde move of het ongezien vangen van de Pokémon. De ervaren Pokémon-veteraan hoor ik nu denken: ‘ongezien vangen?’. Inderdaad, in de open wereld van Pokémon Legends: Arceus hoef je niet altijd in gevecht om een Pokémon te vangen.

Om zonder een gevecht een Pokémon te kunnen vangen, moet je ‘m besluipen en verrassen. De nadruk ligt hier echter op kunnen: niet elke Pokémon laat zich zomaar verrassen. Wilde Pokémon komen namelijk in drie categorieën: schichtig, onverschillig en agressief. De onverschillige laten je rustig naderen, maar de schichtige vluchten bij het minste of geringste. De agressieve Pokémon vallen je juist aan. Zo’n aanval is in eerste plaats op jou, de trainer, gericht, maar gelukkig kun je wegspringen met de Y-knop. Wil je echt kans maken om te overleven, dan zet je je eigen Pokémon in voordat je knock-out gaat.

Eenmaal in gevecht met een wilde Pokémon, een overgang die voor het eerst naadloos plaatsvindt in de overwereld, werkt het vangen van Pokémon als vanouds. Breng de HP van de tegenstander zo laag mogelijk en gooi dan een Poké Ball naar keuze. Nieuw  in deze turn-based-gevechten zijn de Agile en Strong moves: hiermee maak je een move op tactische momenten sneller (maar zwakker) of sterker (maar langzamer). Doordat jouw Pokémon vaak twee zetten na elkaar mag met een Agile move (of Strong move van de tegenstander) doet dit een beetje denken aan de Bravely Default-serie.

Een goed getimede Agile of Strong move kan het tij keren!

Meer controle dan ooit tevoren

Van het besluipen en lokken van je prooi met slim gepositioneerde bessen tot de nieuwe Strong en Agile moves: wie de flow van de overwereld eenmaal door heeft voelt zich al gauw heer en meester van Hisui. Deze controle strekt zich ook uit tot zaken waar de speler nooit eerder controle over had. Hoewel je nog altijd een maximum van vier moves per Pokémon kunt kiezen, onthouden je Pokémon nu wel alle moves die ze ooit kenden. Per gevecht kun je nu vrij bepalen met welke vier moves jouw Pokémon zich in de strijd mengen. Ook evoluties zijn geen vanzelfsprekendheid meer. Je krijgt weliswaar te horen wanneer je Pokémon kunnen evolueren, het is aan jou om actief te bepalen of en wanneer dit gebeurt.

Kijk echter uit dat je niet overmoedig wordt, want de sterke Alpha Pokémon weten je zo op je plaats te zetten. Verspreid over Hisui zijn er een aantal extra grote en extra sterke Pokémon te vinden. Deze Alpha Pokémon zijn uiterst territoriaal en vormen een grote uitdaging – ook als je verder niks meer te vrezen hebt van de lokale zwakkere Pokémon. Ze zijn een flink aantal levels hoger dan hun omgeving en agressiever dan reguliere Pokémon. Ook hebben ze een aantal moves ter beschikking die hun soort normaal gesproken niet leert, waardoor ze onverwacht uit de hoek kunnen komen. Gelukkig zijn ze door hun grotere formaat en rood gloeiende ogen van verre te herkennen. Slaag je er eenmaal in een Alpha te vangen (knap, want de vang-kans is ook lager) heb je een geduchte toevoeging voor je team.

Gevechten vinden nu naadloos plaats in de overwereld. Pas op dat er niet meer wilde Pokémon bijkomen!

Gotta craft ‘em all

Zonder winkels om (goed) je voorraden aan te vullen, moet je in Pokémon Legends: Arceus op een andere manier aan je items komen. De wildernis zit vol bessen, metaalertsen, medicinale planten en andere nuttige materialen. Sommige hebben in hun onbewerkte vorm al nut, maar het meeste haal je uit de natuur door het crafting-systeem. De balans van een goed crafting-systeem is moeilijk om goed te krijgen, maar Pokémon Legends: Arceus slaagt hier subliem in. Het is net moeilijk genoeg om aan de materialen te komen dat je rekening moet houden met je voorraden, maar makkelijk genoeg dat je niet vervelend veel tijd en moeite moet steken om de juiste materialen te verzamelen voor een queeste of missie. Je verzamelt nagenoeg alle materialen door een van je Pokémon ergens op af te sturen. Toch zit er genoeg variatie in de verschillende ertssoorten en bessenbomen om het leuk te houden. Dat er af en toe ook een Ground (ertsen) of Bug (bomen) type Pokémon tevoorschijn komt zorgt ook voor de nodige afwisseling.

Crafting kan je zowel in het wild als in een Base Camp of het centrale hoofdkwartier in Jubilife Village doen. Verschil is wel dat de beperkte inhoud van je satchel (plunjezak) ook beperkingen met zich meebrengt als je wilt craften in de onbewoonde wereld. In een Base Camp of Jubilife Village heb je toegang tot al je verzamelde materialen. Onderweg moet je het doen met een beperkt aantal item slots. Dit betekent dat je onderweg óf materialen moet dumpen óf je expeditie moet onderbreken door terug te gaan naar het hoofdkwartier.

Jubilife Village is de centrale hub van de game.

Jubilife Village

Dit hoofdkwartier is in Jubilife Village, dat later zal uitgroeien tot Jubilife City. Het hele dorp is recent opgezet door de kolonisten van het Galaxy Exploration Team. Alles wat het Galaxy team onderneemt staat in het teken van het leefbaar maken van Hisui. In het enige stenen gebouw van Jubilife vind je het hoofdkwartier van het Galaxy team. Hier zetelen Commander Kamado en de Captains van de verschillende Korpsen waarin het team is onderverdeeld. De korpsen zijn: Survey (expeditie), Security (beveiliging), Medical (medisch), Supply (bevoorrading), Agriculture (landbouw) en Construction (constructie). Verder vind je in Jubilife verschillende winkels, een kapper, trainingsveld en woningen. Koop nieuwe outfits in de kledingzaak en kleed je om voor de spiegel in jouw woning. Ook zorgen de dorpelingen voor jouw gevangen Pokémon in de pastures (weilanden).

Hisui is geen aangesloten open wereld. Jubilife Village is de centrale hub waar je altijd naar terugkeert. Vanuit de hoofdpoort reis je naar de verschillende habitats die zelf wel middengrote open werelden zijn. Deze werelden zijn groot genoeg dat de hulp van verschillende berijdbare Pokémon goed uitkomt. De trailers verklapten al dat Wyrdeer, Basculegion en Hisuian Braviary jou op hun rug mee zullen nemen. Naast deze drie komen er tijdens het verhaal ook andere berijdbare Pokémon beschikbaar. Je roept de berijdbare Pokémon op met je Celestica Flute, een referentie naar de geschrapte Azure Flute uit de originele Diamond en Pearl. De Celestica Flute roep je op met de +-knop.

Leven in harmonie met Pokémon

Jubilife Village is als hub te vergelijken met de opbouw van de Monster Hunter-games. Naast de hoofdmissies kun je hier ook vele queesten vinden van de verschillende dorpelingen en andere korpsen. Door deze te vervullen, breng je de dorpelingen steeds dichter in aanraking met Pokémon. Je zet hiermee een transitie in gang. Uit een wereld waarin mensen bang schuilen achter muren, ontstaat eentje waarin mensen en Pokémon in harmonie samenleven. Een van de eerste voorbeelden die je hiervan tegenkomt, is een groep wilde Bidoof die het dorp binnendringt. Eerst heerst er lichte paniek dat deze knagers alle houten gebouwen beschadigen, maar na jouw interventie worden ze al snel ingezet als zaagbrigade voor het Construction Corps. Ook na de queest blijven deze veranderingen zichtbaar en naarmate je meer queests voltooid zie je steeds meer Pokémon verschijnen in Jubilife.

Het verhaal van de game raakt aan de vete tussen de Diamond Clan en Pearl Clan. Wie of wat is de Almighty Sinnoh die achter de space-time rifts zit?

De wereld van Sinnoh

De zaadjes van wat later de Sinnoh-regio wordt, zijn op momenten al duidelijk zichtbaar in Pokémon Legends: Arceus. De link naar de chronologisch latere (Brilliant) Diamond en (Shining) Pearl is nergens zo duidelijk zichtbaar als in het uiterlijk van sommige personages. Commandant Kamado en Captain Cyllene zijn duidelijk de voorouders van professor Rowan en Cyrus, de leider van het latere (schurken)team Galaxy. Het oude Galaxy Exploration Team brengt dan wel de moderniteit naar de regio, maar is niet de enige groep die Hisui hun thuis noemt. Voor de komst van de kolonisten werd Hisui al bevolkt door de Diamond clan en de Pearl clan. Beide clans geloven in een godheid die ze de great Sinnoh noemen. De Diamond clan is er echter van overtuigd dat dit de meester van tijd is en de Pearl clan houdt vol dat het de meester van ruimte is. Een ervaren Pokémon-fan zal hier gelijk de strijd tussen Dialga en Palkia in herkennen. Omdat beide clans van elkaar vinden dat ze een valse afgod vereren, botert het niet goed tussen de clans.

Het Galaxy Team wist dan wel een vrede uit te onderhandelen tussen de clans, de rivaliteit is nog altijd groot. Vooral de clanleiders Adaman (Diamond clan) en Irina (Pearl clan) belichamen deze vete. Toch lijken de clans veel meer op elkaar dan op het Galaxy team. Als natuurvolkeren leven zij beiden in harmonie met de lokale Pokémon en weigeren ze Poké Balls te gebruiken. Uit hun midden wijzen ze Wardens (beschermers of dienaren) aan voor de zogeheten Noble Pokémon. Dit zijn afstammelingen van Pokémon die ooit persoonlijk gezegend zouden zijn door ‘de almachtige Sinnoh’.

De sterke Noble Pokémon gloeien door een vreemde energie

Scheur in de tijd-ruimte

Dezelfde scheur in de tijd-ruimte waardoor jij in Hisui belandde, heeft ook effect gehad op deze Noble Pokémon. Een vreemde energie heeft zich meester gemaakt van de vereerde Pokémon waardoor ze ontstoken zijn in een waas van waanzin. Aangezien de Noble Pokémon zelfs vele malen sterker zijn dan de lokale Alpha Pokémon is dit een groot probleem. Als natuurtalent Pokémon trainer (en hoofdverdachte die deze toestand veroorzaakt zou hebben) krijg jij de taak om de Noble Pokémon weer te temmen. Met behulp van speciale balms kun je de Noble Pokémon kalmeren, maar dat laten ze natuurlijk niet zomaar gebeuren. De Noble Pokémon vormen de eindbaasgevechten van de verschillende habitats. Ontwijk hun aanvallen, verzwak ze in Pokémon gevechten en creëer openingen om kalmerende balms op ze af te gooien. Als hun Frenzy meter terug is gebracht tot nul worden de Noble Pokémon ook in hun gedrag weer nobel.

Het verdere verhaal tussen de Diamond Clan, de Pearl Clan, het Galaxy Exploration Team en de lokale Pokémon zul je zelf moeten ontdekken. Want zowaar: voor het eerst in tijden volgt een Pokémon-game niet de gebruikelijke verhaallijn en bestaat er dus het gevaar van spoilers. Wat ik wel kan zeggen is dat Game Freak duidelijk moeite heeft gestopt in de storytelling van de game. Zowel het hoofdverhaal als de individuele zijverhalen bieden meer dan we gewend zijn van de Pokémon-serie. Het is nog niet op het niveau van andere grote AAA-games, maar samen zorgen alle verhalen er wel voor dat Hisui als een samenhangende levende wereld aanvoelt. Nu Pokémon Legends: Arceus zoveel elementen op het niveau van andere moderne open wereld-games brengt, voelt het ontbreken van Voice Acting wel aan als een gemis.

Na meer dan duizend afleveringen van de tekenfilmserie zou het toch niet moeilijk moeten zijn geweest om zo’n Team Rocket-achtige introductie te voorzien van stemwerk?

Een glanzende parel met ruwe randjes

Deze ruwe afwerking zien we helaas ook terug in andere aspecten van de game. Hoewel ik er zelf geen last van had moet de art style wel je ding zijn. Wie niet kan wennen aan de cel shading ter vervanging van de vele details die andere moderne games in hun wereld stoppen voelt een drempel om ten volste van Pokémon Legends: Arceus te genieten. Ook de belichting had op verschillende momenten beter gekund, bepaalde personages lijken soms compleet genegeerd te worden door omgevingslicht. Dit geeft de illusie dat ze ‘zweven’ in de wereld, in plaats van er deel van te zijn. Breath of the Wild, duidelijk een grote inspiratiebron, maakt ook gebruik van cel shading maar heeft wel de betere afwerking waardoor dit probleem zich daar niet voordoet. De duidelijke pop-in die zich ook te regelmatig voordoet verraadt echter voor een groot deel waar de wortel van het probleem zit. Pokémon Legends: Arceus vergt duidelijk het uiterste van de Nintendo Switch. Er moest kennelijk een keuze gemaakt worden tussen het garanderen van gameplay en het garanderen van optimale visuals.

Game Freak heeft hier wat mij betreft de juiste keuze in gemaakt. Een ijzersterke basis-gameplay brengt een game veel verder dan adembenemende grafische pracht die krakkemikkige gameplay moet compenseren. Maar hoe begrijpelijk de keuzes ook geweest moge zijn, er is technisch te veel op Pokémon Legends: Arceus aan te merken om het uit te roepen tot de Breath of the Wild voor de Pokémon-serie. Ook de gameplay-mechanics missen hier en daar de afwerking die we wel bij een Zelda of Mario Odyssey terug zien. Dit doet echter niets af aan de enorme fun-factor die Pokémon Legends: Arceus met zich mee brengt. Na 25 jaar is dit dé game waar we na het zien van de anime-serie allemaal van droomden. Ook het feit dat de game niet minder presteert in de handheld modus, is aan te prijzen.

De verwachtingen voor Pokémon Legends: Arceus waren torenhoog, maar de game weet ze grotendeels waar te maken. De Pokémon-wereld leeft als nooit tevoren in de Hisui-regio en brengt de vernieuwing waar de serie al jaren naar snakte. Zowel Game Freak zelf als de rekenkracht van de Nintendo Switch zijn er duidelijk nog niet klaar voor om deze beleving om te zetten naar de volgende generatie Pokémon, waar deze vertaald moet worden naar een complexe en bruisende moderne wereld. Tóch is er met deze game een enorme stap gezet. De toekomst van Pokémon is duidelijk te vinden in het verleden van Hisui.

Elke Pokémon-fan zou Pokémon Legends: Arceus alleen daarom al moeten kopen. Geef Game Freak het teken dat deze weg voortgezet moet worden én gun jezelf de Pokémon-ervaring waar je als kind alleen maar van kon dromen. Ook los van de betekenis die Pokémon Legends: Arceus heeft voor de serie, is het een ijzersterke game. De technische mankementjes zorgen ervoor dat een game als Breath of the Wild op eenzame hoogte blijft staan, maar Arceus steekt met kop en schouders boven het reguliere speelveld uit. Geen Game of the Year-lijstje is dit jaar compleet zonder Pokémon Legends: Arceus. Ik kijk uit naar de tientallen uren die ik nog zal investeren in Hisui en hoop van harte dat ‘Pokémon Legends’ een terugkerende spin-off wordt. Het is namelijk niks minder dan een geschenk uit de hemel. Arceus zij geprezen!

8.9

• + 'Voelt' als de Pokémon-ervaring waar fans jaren over droomden
  • + Goede flow en balans tussen de verschillende mechanics
  • + De gameplay loop blijft uitnodigend, ook na tientallen uren speeltijd
  • + Game presteert compromisloos in handheld modus
  • - Te veel pop-in
  • - Geen voice acting
  • - Hier en daar ruwe afwerking

Over Rik

Rik is het typische gevolg van Satoru Iwata's Blue Ocean strategy: sinds Pokémon Diamond op de DS is hij verslingerd aan (Nintendo) games. Bij voorkeur speelt Rik games met grote werelden waar hij uren in kan verdwalen. Ook is Rik onze specialist op het gebied van Super Nintendo World en Nintendo's andere avonturen in de pretparkwereld.

Lees meer over Rik

Pepper Grinder main image N1UP

0

Review Pepper Grinder - Wonderlijker dan Mario

28-03-2024

2

Copyright-claim: 1300 Nintendo-nummers weg van Youtube

6

Nieuws Copyright-claim: 1300 Nintendo-nummers weg van Youtube

01-02-2022

1

Nintendo Switch is de bestverkochte console van vorig jaar in Europa

1

Nieuws Nintendo Switch is de bestverkochte console van vorig jaar in Europa

31-01-2022

3

Discussieer met ons mee! 11

1 feb 22 om 15:38

#3402‍

2612 XP | 477 comments

Hele goede review Rik! Leest goed weg en brengt toch de nodige info goed en concreet weer.

Wel heb ik een kleine opmerking. Je schreef het volgende:

"Pokémon Legends: Arceus vergt duidelijk het uiterste van de Nintendo Switch."

Ik vind niet dat deze game het uiterste van de Switch vraagt. Als ik bijvoorbeeld Monster Hunter speel met alle actie, graphics en alles wat er gebeurt vergt dat mijns inzien veel meer dan PLA. Ik denk dat dit een kwestie is van GameFreak die niet zo goed is in het technische gedeelte van hun games. Dit is ook de eerste keer dat ze een semi-open world game maken, dus waarschijnlijk hebben ze weinig ervaring met dit soort type games. Maar goed, dat is mijn opvatting

1 feb 22 om 16:18

#3403‍

5821 XP | 1078 comments

Ben ik het volledig mee eens, met nog extra in gedachten houden dat Pokémon wel het grootste media franchise is dat er momenteel bestaat. Dan mag je naar mijn mening echt wel beter verwachten. Ik had de trailers gezien maar alsnog toen ik hem gisteren opstartte schrok ik me kapot hoe slecht het eruit ziet. Het is gewoon echt een PS2 game met een HD laagje, echt ver, ver, VER ondermaats en niet Pokémon waardig.

De game speelt (tot nu toe) wel fijn weg, dat wel, gelukkig. Hopelijk blijft dat zo.

2 feb 22 om 00:28

#3414‍

4649 XP | 664 comments

Bedankt Selan, leuk te horen!

En een terechte nuance die je maakt, die heb ik ook in mijn conclusie nog terug proberen te laten komen: Game Freak is er echt nog niet klaar voor om meer uit de Switch te persen... maar dat neemt niet weg dat de Switch (op de manier zoals Game Freak programmeert) niet veel meer aan had gekund.

lifegiving

1 feb 22 om 16:18

#3404‍

2141 XP | 350 comments

Ik wist al dat je  hiermee bezig was door de discord , heel lastig om te reviewen , maar je hebt het goed aangepakt. Hoe meer ik het speel , hoe verslavender het word en hoe meer ik ontdek. Ik mis inderdaad echt voice acting , de geluiden van het geschrik of van de quest gevers die dan zo over de top doen over een glameow bv , zijn geweldig , maar het mist echt net die stemmen .Alsnog voor een pokemon game is het een flinke verandering en na mijn mening echt een verbetering, zoals je al zei , ben het volledig met je eens. Ik gok dat ze nog meer ervaring specifiek met open wereld games moeten hebben bij het pokemon gedeelte en dat het ook echt nieuw voor het team was om te maken. Ik denk namelijk niet dat het zelda team hieraan gewerkt heeft? Ik vind het alsnog echt een leuike game en ben er verslaafd aan Ik vind dat sommige mensen wel makkelijk kunnen zeggen oh dit is niet zo moeilijk te maken , enzo .. Maar op het idee komen om het te maken is al een goede stap. Ik ben benieuwd wat de toekomst brengt, ik hoop meer zulke pokemon games.. Zeker omdat mijn favoriete pokemon er ook in zit

2 feb 22 om 00:44

#3415‍

4649 XP | 664 comments

Haha, het was inderdaad een kleine bevalling om deze review (snel) op te kunnen leveren, ja. Fijn om te lezen dat hij in goede aarde valt.

Bij mijn weten heeft Game Freak geen grote hulp van buitenaf gekregen, en dat is op sommige punten wel duidelijk te zien. Zowel qua review-cijfers als (eerste) verkoopcijfers lijkt PLA het heel goed te doen, dus hopelijk kan Game Freak de engine en deze ervaring mee nemen naar een toekomstige Pokémon-game.

Fijn dat jouw favoriet er in zat! Welke is dat?

Zool

1 feb 22 om 17:23

#3408‍

1913 XP | 359 comments

Mooi dat je zo positief bent Rik. Wat ik vooral merk is dat je positief bent over een verandering in een serie die al misschien 10 jaar is gevraagd. Het resultaat is echter dat de game er niet goed uitziet, stottert en faalt op vlakken zoals AI van de Pokemon. Die worden niet meegenomen in het eindcijfer.

Dat is een keuze. Mijn challenge zou zijn als deze game exact in deze staat wordt uitgegeven op de Switch, maar dan onder een Digimon titel, of Monster Hunter Stories. Zou hij dan ook die 9- scoren?

Ben benieuwd naar je antwoord.

1 feb 22 om 23:07

#3412‍

3154 XP | 466 comments

Gezien ik het eens ben met Rik ook qua cijfer wil ik hier mijn eigen antwoord op geven. Als een franchise zoals Monster Hunter of Digimon dit voor elkaar krijgt dan zouden ze voor mij net zo goed een 90 krijgen. Want in dit soort games draait het uiteindelijk om de monstertjes. Monster Hunter Stories 2 was bijvoorbeeld voor mij een hele toffe game gezien ik heel veel monster herkende uit de serie. Digimon zal naar alle waarschijnlijkheid een bepaalde nostalgie bij mij losmaken gezien ik vroeger erg fan was van de serie.

Daarbij wil ik wel zeggen dat het argument: het is Pokémon dus ze komen overal mee weg. Deels juist is. Het feit is dat als je kijkt naar Pokémon als een franchise het gewoon een sterke franchise is. Legends Arceus zet uiteindelijk de Pokémon nogmaals duidelijk in de voorgrond. Het zijn de hoofdrolspelers in het spel en dat doen ze heel goed dankzij een andere interactie die de speler heeft met de Pokémon. Om concreet jou vraag te beantwoorden. Bij een bekende franchise zal het cijfer in een zelfde hoek liggen. Voornamelijk bij de bekendheid van de serie. Bij een onbekende serie ben je dus niet bekend met de monsters en kijk je eerder naar het geheel en zullen schoonheidsfoutjes misschien eerder storen. Uiteindelijk gaan games om de gameplay en naar mijn idee slaagt Arceus hier ook erg in.

2 feb 22 om 00:14

#3413‍

4649 XP | 664 comments

Bedankt voor je reactie, Zool!

Zoals ik al in de review schreef moet de gekozen art style je ding zijn. Ik snap dat als het totaal je smaak niet is, het een (grote) domper kan zijn op je totaalervaring en je je gaat ergeren aan de ruwe randjes. Zelf hou ik van cell shading dus ik heb er op recht geen last van gehad dat dingen er 'niet uit zagen', hoewel er natuurlijk duidelijk ruimte is voor verbetering. Daarom heb ik ook bewust geen 9 gegeven.

En of ik zonder de Pokémon-naam ook een 8,9 had uitgedeeld? Nee, ik denk het niet. Voor mij kwam een deel van het plezier uit het feit dat de game me hetzelfde gevoel gaf als toen ik als kind fantaseerde over het leven in de Pokémon-wereld. Die factor was groot genoeg dat het heeft meegewogen in het eindoordeel. Of dat terecht is? Ik vind van wel (duh). De FIFA-games verkopen bijvoorbeeld ook miljoenen exemplaren per jaar op basis van een vergelijkbare fantasie/emotionele band: het kunnen spelen voor jouw cluppie. Soms is zoiets nou eenmaal onlosmakelijk verbonden met het totaalplaatje. Als je de game toch 'los' van de serie probeert te bekijken zou het overigens nog altijd een dikke voldoende gescoord hebben: De gameplay is daar sterk genoeg voor.

Waliwal

1 feb 22 om 18:56

#3410‍

340 XP | 63 comments

Goede review! Ben nog steeds aan het genieten maar probeer het plezier zo lang mogelijk te rekken

Ik kan me in veel punten vinden.

Vind het alleen wel jammer dat er weinig diversiteit zit in de wriggling tree en ore Pokémon. En er ook iets meer Pokémon in verwerkt hadden mogen worden. De Yanma's, Parasects en Luxio's kwamen wel heel vaak terug.

rob1N

2 feb 22 om 08:51

#3417‍

5343 XP | 1029 comments

Hier stoor ik me ook aan... de wild pokemon zijn nogal herhalend, en met nadruk op die luxrays inderdaad. Ik vind het grootste minpunt naast de graphics, de vormgeving van de wereld. Elke area is gewoon letterlijk hetzelfde alleen een andere color scheme lijkt het wel. Ik ben net in de besneeuwde bergen aangekomen maar ik heb het gevoel dat het nog steeds de eerste area is maar dan met sneeuw.

rob1N

2 feb 22 om 08:54

#3418‍

5343 XP | 1029 comments

het gebrek aan voice acting is wel een beetje genant. De game voelt al erg 'leeg' aan (afgeraffeld wil ik niet zeggen) dus dit hadden ze best nog wel toe mogen voegen. Beetje zoals ze dit ook in Zelda games doen, gewoon een geluidje, het hoeft echt niet de volledige tekst zijn dat voorgelezen wordt. Maar het zou wel de karakters wat meer tot leven brengen.