Ster van de show
Het gevechtssysteem is daarom zonder twijfel het hoogtepunt uit Bravely Default II. Dit heeft twee redenen. Allereerst het titulaire Brave en Default-systeem. Gevechten werken met een soort puntensysteem: Default laat je in een verdedigende stand één BP per beurt opsparen (tot maximaal drie), terwijl je ze er met Brave van afsnoept. Het leuke aan Brave is dat je dan feitelijk meerdere acties kunt doen in één beurt. Wil je vier keer achter elkaar aanvallen? Ga je gang! Wil je eerst tweemaal je metgezellen herstellen, alvorens je met een vaardigheid de magische verdediging van de vijand doet dalen en er een allesverwoestende Banishga-spreuk op losgooit? Wat jij wil! En ohja, je vijanden kunnen ditzelfde trucje ook toepassen.
Een ander tof punt is dat de game je ook dwingt om goed je tegenstander te bestuderen. Zij hebben er een handje van om, zonder dat het hun beurt is, in de tegenaanval te gaan als jij een bepaalde vaardigheid gebruikt. Dit kan gebeuren bij magische of fysieke aanvallen, maar ook bij specialiteiten die bij een bepaalde klasse horen. Hierdoor moet je bij elke vijand (ja, niet alleen eindbazen!) goed bedenken welke aanvallen wel en niet handig zijn om te gebruiken. Die counter hoeft overigens niet alleen een hoop schade te zijn: op een gegeven moment vocht ik tegen een eindbaas die steeds één BP erbij kreeg als ik in de Default-stand ging!
Baantjes bij de vleet
Wat Brave en Default nog veel en veel leuker maakt, is reden twee: de vele Jobs (er zijn iets meer dan twintig) die je gedurende je avontuur vrijspeelt. Fans van Bravely Default zullen tijdens hun avontuur een hoop van de klassen herkennen: zo keert de Black Mage terug, alsmede de Monk, Pirate en Bard (Performer in Bravely Default) en nog een hoop anderen. Zij het in een iets ander smaakje. De Monk gebruikt HP om krachtige fysieke aanvallen af te vuren, terwijl de Pirate allerlei vernuftige trucjes leert om HP, voorwerpen of MP van de vijand af te snoepen. En de Bard? Die bleek mijn grootste hulp tijdens eindbaasgevechten: deze gebruikt zang om jouw hele reisgezelschap handige boosts in hun statistieken te geven.
Net als in de vorige delen, kun je weer twee Jobs onder je hoede nemen. Gloria begint als een ‘simpele’ freelancer, maar na het verslaan van de eerste eindbaas, verwerf je je eerste twee Asterisks: de White Mage en Vanguard. De eerste geeft onze Gloria (of een van je andere metgezellen) toegang tot allerhande ondersteunende vaardigheden, zoals Cure of Protect. Maar je kunt haar ook de rol van Vanguard geven: deze focust zich op het verzwakken van de vijand en de bescherming van je teamleden. Je kunt zelfs overwegen om beide te doen, voor een volledige ondersteunende rol! Let wel: alleen voor je primaire Job ontvang je ervaringspunten!
Ik ben echter het meest te spreken over de passieve vaardigheden die Jobs met zich meedragen. Dit zijn vaardigheden die je (mits ontgrendeld) personage altijd bij zich kan dragen – zelfs als ie de respectievelijke klasse niet meer is. Ik maakte het algauw tot een ware sport om passieve vaardigheden bij elkaar te zoeken die het meeste uit mijn personage haalden. Het hoofdpersonage (Seth) moest het bij mij vooral hebben van het doen van heel veel fysieke schade als Berserker of Swordmaster. Toch trainde ik ‘m eventjes als boogschutter: puur omdat die de geweldige Counter-Savvy-ability had. Hierdoor ontweek ‘ie automatische vijandelijke counter attacks als ‘ie aanviel. Super handig!
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!