Pokémon Brilliant Diamond & Shining Pearl

  • Review

  • 1 dec 21 om 07:00

  • Rik

  • 6

De nieuwe weg die Pokémon Sword en Shield insloegen bracht een probleempje mee voor de geplande remakes van Pokémon Diamond en Pearl. Konden deze games wel in het nieuwe ‘Sword en Shield-jasje’ gestoken worden zonder afbreuk te doen aan het bronmateriaal? Ironisch genoeg bleek de meest vernieuwende keuze voor deze remakes om alles maar bij het oude te laten. Waar Pokémon-remakes normaal gesproken een set oude games in de mal van de huidige generatie gieten, is er deze keer een andere weg gekozen. Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl zijn nagenoeg exact de originele Sinnoh-games uit 2006, alleen zijn de 2D-sprites ingeruild voor 3D-modellen. ILCA (de eerste externe studio die een grote Pokémongame mag ontwikkelen) laat zien dat zij sommige zaken anders aanpakken dan GameFreak zelf.

Voor wie de afgelopen 25 jaar onder een steen heeft geleefd, even een korte samenvatting van de Pokémon-formule: als kersverse tienjarige krijg je je eerste Pokévriendje van het gras- (Turtwig), vuur- (Chimchar) of watertype (Piplup) en geeft een of andere professor (Rowan) je een Pokédex. Jij krijgt de opdracht om alle Pokémon uit jouw regio te vangen om deze Pokédex te vullen. Terwijl jij je Pokémon-collectie uitbreidt door nieuwe Pokémon te vangen en je al verzamelde monstertjes zo sterk te maken dat ze evolueren tot nieuwe vormen, kruis je de degens met een misdaadsyndicaat (Team Galactic) dat de hele regio wil overnemen. Naast het stoppen van dit kwaadaardige team moet je ook nog even bewijzen dat jij de sterkste trainer van de regio bent door de kampioen te verslaan. Maak tijdens je reizen wel even een stop bij de Pokémon gyms van de Sinnoh regio. De kampioen neemt je uitdaging namelijk alleen aan als je alle acht gymbadges weet te verzamelen. Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl doen wat dit betreft wat Pokémon-games horen te doen. Deze review zal dus niet focussen op deze elementen van de formule. Wie terugkeert naar de serie weet wat hij kan verwachten, en ouders die zich afvragen of deze spellen wat zijn voor (bijvoorbeeld) pakjesavond kunnen gerust zijn: net als de miljoenen spelers die ze voorgingen zullen ook uw kinderen uren plezier beleven met hun nieuwe Pokémon-vriendjes. Wel is enige basiskennis van het Engels een pré, de games hebben namelijk geen Nederlandse vertaling. Hou er ook rekening mee dat online ruilen van Pokémon alleen kan met een (betaald) Nintendo Switch Online-abonnement.

Een getrouwe remake…

De gekozen artstyle deed bij de onthulling van Brilliant Diamond en Shining Pearl nogal wat stof opwaaien. De chibi-sprites uit de originele games zijn door ILCA een-op-een vertaald naar 3D-modellen. Een groot nadeel is dat de 3D-chibis niet dezelfde emoties overbrengen als de 2D-sprites uit de originele games. De stijlkeuze pakt op het belangrijkste punt echter goed uit: de overwereld met chibi-figuren in een gridsysteem werkt gameplay-technisch fantastisch. Tijdens gevechten hebben zowel de trainers als de Pokémon een alternatieve set aan 3D-modellen ter afwisseling van de chibi’s.

Geen Chibi’s tijdens gevechten

Het is goed te merken dat Brilliant Diamond en Shining Pearl nog altijd het DNA van een handheld-game hebben. Waar je bij de meeste Switch-games het grote tv-scherm nog wel eens mist in handheldstijl, is de Sinnoh regio ook op het kleinere scherm overzichtelijk en uitnodigend. Dit maakt Brilliant Diamond en Shining Pearl bij uitstek geschikt voor eigenaren van de Switch Lite. De handheld-vriendelijkheid gaat overigens niet ten koste van de ervaring op het tv-scherm. Ook op het grote scherm komen de games tot hun recht.

De Poketch, het kekke gadget dat op de DS het onderste scherm in beslag nam, voelt af en toe wat geforceerd aan. Juist het feit dat je de Poketch op de DS altijd kon zien maakte de verschillende apps zo handig. Nu roep je deze smartwatch op met de R-schouderknop. Je kunt er ook voor kiezen je Poketch standaard in de rechterbovenhoek te tonen. In praktijk blijkt dit onhandig omdat er net teveel ruimte van je scherm in beslag wordt genomen. Voor wie de originele games niet gespeeld heeft zal het ontwerp van de Poketch-apps opvallen. Hoewel de Poketch in 2006 al veel functies van een moderne smartwatch had, had de user interface meer weg van een oude PDA. Deze is volledig behouden. Toch maken de verschillende apps je reis door Sinnoh nog steeds een stuk makkelijker.

De geactiveerde Poketch, je kan hem ook passief in de rechter bovenhoek zetten.

… met een paar verbeteringen.

Maar niet alles is een-op-een overgezet door ILCA. Een van de grootste verbeteringen van de remakes is dat de Hidden Moves (HM’s) zijn vervangen door een nieuwe Poketch-app. Pokémon moves die ingezet kunnen worden in de overwereld zoals Fly, Surf of Rock Smash hoeven niet meer geleerd te worden door een van je eigen Pokémon. Door middel van de Poketch-app worden nu wilde Pokémon ingezet om deze obstakels te overwinnen. Het tijdperk van de ‘HM-slave’, een Pokémon die je zoveel mogelijk HM’s leerde om de rest van je team vrij te kunnen kiezen, is definitief voorbij. Ook andere Quality of Life-verbeteringen uit de moderne Pokémon-games zijn geïmplementeerd in Brilliant Diamond en Shining Pearl. Zodra een item is uitgewerkt vraagt de game nu bijvoorbeeld automatisch of je er nog een wilt gebruiken. Het is een kleine toevoeging, maar scheelt enorm veel tijd en irritaties.

Ook kun je nu te allen tijde Pokémon wisselen tussen je actieve team van zes en je Pokémon in de opslag… Nou ja, bijna altijd. Tijdens gym-uitdagingen zul je de Pokémon Gym moeten verlaten om weer vrij je team aan te kunnen passen. Er is trouwens een populair element overgebracht uit die andere games van de vierde generatie. Net als in HeartGold en SoulSilver kun je nu samen met een Pokémon naar keuze rondlopen in de overwereld.

Niet alle ‘verbeteringen’ pakken echter goed uit. De Experience Share staat namelijk standaard aan. Met de Experience Share krijgen ook Pokémon die niet meevochten ervaringspunten. Voor jonge spelers die hun eerste Pokémon-avontuur starten zal dit een fijne toevoeging zijn. Ervaren spelers zullen de mogelijkheid om de Experience Share uit te zetten enorm missen. De moeilijkheidsgraad wordt op deze manier namelijk wel erg laag voor veteranen. Zelf werkte ik hier omheen door gebruik te maken van de vrije toegang tot de Pokémon-opslag in de boxes. In plaats van een vast team van zes, wisselde ik tussen twaalf Pokémon. Desondanks was ik op verschillende momenten veel sterker dan de bedoeling was, en dat is jammer. Want hoe moeilijk was het nou om de uitknop in te programmeren voor de Experience Share? De originele games konden het al op de Nintendo DS.

De Grand Underground is het kroonjuweel van Pokémon Brilliant Diamond en Shining Pearl

De Grand Underground

Een van de beste onderdelen van de originele Sinnoh-games was de Underground. Een enorm verborgen gangenstelsel dat zich onder de hele Sinnoh-regio uitstrekte. ILCA heeft de Underground omgetoverd tot de Grand Underground en de verbeteringen zijn inderdaad groots te noemen. Bijna alle lol van de oude Underground is behouden en de toevoeging van Pokémon Hideaways maakt de ervaring alleen maar beter. In deze Pokémon Hideaways hebben zich namelijk een aantal (zeldzame) Pokémon verscholen. In tegenstelling tot de rest van de game zie je de Pokémon hier in de overwereld lopen. Je kunt dus kiezen welke Pokémon je hier – letterlijk – tegen het lijf loopt. De inrichting van je eigen Secret Base in de Underground is helaas wel flink beperkt. Vroeger kon je er een eigen honk met passende meubels van maken. Maar nu kan je er alleen nog Pokémon Statues in kwijt. Deze Pokémon-beelden zorgen er wel voor dat er meer zeldzame Pokémon van een bepaald type verschijnen in de Hideaways, dus de ruil is de moeite waard.

Het meest nuttige aspect van de Underground is onveranderd gebleven. Als amateur-archeoloog kun je op bepaalde plekken opgravingen doen naar handige voorwerpen. Denk hierbij aan zeldzame evolutiestenen, fossielen van uitgestorven Pokémon die je elders weer tot leven kunt wekken, mysterieuze dozen met de nieuwe Pokémon Statues erin en de gems die je kunt inruilen voor andere voorwerpen. Je hebt bij je graafwerk de keuze tussen een grote en een kleine hamer. De grote hamer beslaat meer gebied maar de kleine hamer brengt minder schade toe aan de muur waar je in hakt. De muur is namelijk zwak en met elke klap wordt de scheur in de steunpilaar groter. Zodra de scheur het hele scherm beslaat stort de muur in en gaan alle voorwerpen die je nog niet hebt uitgegraven verloren. In andere Pokémon-games heb je maar een beperkt aantal zeldzame evolutiestenen per sessie. De Grand Underground laat je naar hartelust experimenteren met Pokémon-evoluties, omdat er na een kleine zoektocht een onbeperkte voorraad is.

Pas op voor het instortingsgevaar, of je kunt je buit op je buik schrijven…

De (niet zo) Super Contests

De andere grote verbetering die ILCA heeft proberen door te voeren pakt helaas niet zo goed uit. De Super Contests zijn namelijk maar een slap aftreksel van de originele Contests. In plaats van drie onderdelen (visual, acting en rythm) zijn de Super Contests teruggebracht tot één onderdeel: Rythm. Het visuele aspect wordt nu volledig bepaald door de sticker-effecten op je Pokéballs en de hoeveelheid Poffins die je je Pokémon hebt gevoerd. Het acting-onderdeel waar je juist nog wat strategie kon toepassen bij de originele contests is compleet verdwenen. Het zorgt ervoor dat Super Contests weinig meer bieden dan een korte rhythm-game en ze niet uitnodigen om naar terug te keren. Dat staat in schril contrast met de impact van de originele Contests. Die waren namelijk zo populair dat ze een prominente plaats kregen in de anime-serie, ook in de seizoenen ná de Sinnoh-regio. Een gemiste kans, want ILCA heeft met de Grand Underground laten zien dat ze in staat zijn zoveel meer te kunnen doen met oude onderdelen.

Ook het maken van Poffins, de snoepjes voor je Pokémon die ze beter laten scoren op het visuele onderdeel van de Super Contests, pakt niet lekker uit. Op de DS kon je hier gebruikmaken van het touch screen. Het op de juiste momenten linksom of rechtsom mixen van het Poffin-beslag was op de DS een leuke uitdaging. Op de Switch werkt het touchscreen niet en ben je aangewezen op de joysticks, wat alle finesse en plezier uit deze minigame haalt. Het is een onbegrijpelijke keuze van ILCA om het touchscreen onbenut te laten in handheld-modus, een fout die ze helaas ook op andere punten vaak maken. Waarom je bij gevechten in handheld-modus de zetten niet met het touchscreen kunt selecteren is een groot raadsel.

Poffins maken lijkt erg gezellig, maar is bij lange na niet zo leuk als op de DS

Conclusie

Zelfs al is de vierde Pokémon-generatie niet de meest geliefde, toch blijft de basisformule waar ILCA mee aan de slag mocht ijzersterk. Ook is het duidelijk dat er moeite is gestoken in deze remakes. ILCA laat echter op teveel punten een goede afwerking liggen waardoor ik mij afvraag of zij wel genoeg tijd kregen om deze games goed af te leveren. De postgame content, animaties en een aantal andere zaken moesten immers allemaal via een update worden toegevoegd aan de fysieke uitgaves. Wie Pokémon Brilliant Diamond of Shining Pearl digitaal koopt in de eShop hoeft niks te doen voor deze toevoegingen. Maar wie de games fysiek (voor pakjesavond) aanschaft moet een (gratis) online update downloaden voor de volledige ervaring. Hiervoor is 3GB aan vrije ruimte nodig op de Nintendo Switch. Ook zonder deze toevoegingen zullen Brilliant Diamond en Shining Pearl goed zijn voor uren speelplezier, maar het is een slordigheid die niet past bij de grote Pokémon-serie. Het eindproduct zelf is een ruime voldoende waard, maar vanwege de grote onbenutte potentie blijft er toch een vervelend nasmaakje hangen. Met net wat meer liefde en geduld had Pokémon Brilliant Diamond kunnen evolueren tot een stralende parel, maar het komt niet verder dan een (vermakelijke) ruwe diamant.

7

N1-score

  • + Uitermate geschikt voor handheldstijl en de Switch Lite
  • + Verschillende Quality of Life-verbeteringen zoals de afschaffing van HM's
  • + Het veelgevraagde Walking with Pokémon-onderdeel maakt een comeback
  • + De Grand Underground heeft een fantastische upgrade gekregen
  • + Eerste 'echte' klassieke Pokémon-ervaring in lange tijd
  • - Touch controls op belangrijke punten afwezig in handheldstijl
  • - De Super Contests hebben een flinke downgrade gekregen
  • - Experience Share is niet uit te zetten...
  • - ... waardoor de moeilijkheidsgraad té laag wordt
  • - Online Pokémon ruilen? Daar is een betaald NSO-abonnement voor nodig

Like dit bericht:

Over Rik

Rik is het typische gevolg van Satoru Iwata's Blue Ocean strategy: sinds Pokémon Diamond op de DS is hij verslingerd aan (Nintendo) games. Bij voorkeur speelt Rik games met grote werelden waar hij uren in kan verdwalen. Ook is Rik onze specialist op het gebied van Super Nintendo World en Nintendo's andere avonturen in de pretparkwereld.

Lees meer over Rik

Recente artikelen

First 4 Figures kondigt PVC-figure van Isabelle uit Animal Crossing aan

0

Nieuws First 4 Figures kondigt PVC-figure van Isabelle uit Animal Crossing aan

20-04-2024

0

Martijn

Metroid Dread-ontwikkelaar kondigt game met codenaam “Project Iron” aan

1

Nieuws Metroid Dread-ontwikkelaar kondigt game met codenaam "Project Iron" aan

01-12-2021

5

Kitty

Absurd avonturenspel The Procession to Calvary krijgt fysieke release

0

Nieuws Absurd avonturenspel The Procession to Calvary krijgt fysieke release

30-11-2021

1

Jeroen

Discussieer met ons mee! 6

willem

1 dec 21 om 10:58

#2677‍

379 XP | 45 comments

Sterke review Rik. Inmiddels de acht badges behaald en nog even aan het rondzoeken voor m'n laatste team member. Ik merk dat het sociale aspect van Pokémon ijzersterk is, maar dat BDSP een beetje plat valt in veel van de punten die je al in je review benoemt. De experience share is op papier geen probleem, maar omdat er voor de rest van de game niet geaccommodeerd wordt aan de snelle groei in levels is de moeilijkheidsgraad érg ver te zoeken.

 

Ik frustreer mij ook erg aan het gebrek aan goeie TM's zonder dat je actief je tijd spendeert aan het opgraven in The Grand Underground. Dat gaat voor nu prima, omdat er veel online spelers zijn, maar ik ben bang dat ook dit met de tand des tijds wederom generatie 4 lastig herspeelbaar maakt.

 

De artstyle is wat mij in de overworld niet in de weg zit, maar vooral dat het game-design 1 op 1 is hergebruikt. Dit contrasteert enorm als je nieuwe plekken verkent zoals de biomes in The Grand Underground, want hierbij verwacht de game dat je vrij kan bewegen maar "voel' je dat tile-systeem. De keuzes om conservatief te blijven en progressief te worden is erg tegenstrijdig met de aanpak voor deze titel. Grappig genoeg vermaak ik mij toch prima met deze games, maar ik betwijfel dat deze remake de boeken in gaat naast HeartGold/SoulSilver.

Rik

4 dec 21 om 23:35

#2709‍

4689 XP | 668 comments

Bedankt Willem!

Ironisch genoeg had ik de hele game een overleveled team, maar waren mijn Pokémon tegen Cynthia plots juist underleveled... dus de moeilijkheidsgraad schaalt inderdaad echt niet goed mee. 

Maar ondanks alles heb ik mij toch wel goed vermaakt met de game, en zijn er ook zeker veel sterke punten te bespeuren. Een dubbel gevoel is uiteindelijk misschien de beste omschrijving.

Samus

1 dec 21 om 13:28

#2678‍

596 XP | 106 comments

Goede review inderdaad! Ik vermaak mij er echt heel goed mee, heerlijk spelletje voor ontspanning na een dag hard werken. Het doet niks revolutionairs of spannends, maar het blijft heerlijke 'comfort-food'. Persoonlijk vind ik het echt heel erg fijn dat de EXP share erin zit, omdat ik echt geen zin meer heb in onnodig grinden. Heb ik de tijd niet meer voor. Vroeger toen ik nog studeerde toen ik Diamond had was dat geen probleem (tijd zat), maar tegenwoordig niet meer. Wel raar dat ze niet een optie erin doen.

 

Oh, en de QoL feature die ik echt mis, zijn unlimited TM's. Dat mis ik pas echt!

Rik

4 dec 21 om 23:37

#2710‍

4689 XP | 668 comments

Bedankt Samus, dit was mijn eerste 'grote review' voor N1-UP dus dat is leuk te lezen!

Garrus

1 dec 21 om 14:02

#2681‍

1576 XP | 287 comments

''Moeilijkheids graad te laag'' Hahaha zo te zien hebben SOMMIGE mensen hier de rematches tegen de Gym Leaders of de Elite 4 nog niet gedaan..

Voor de rest een prima review. Een zeven is een goed cijfer voor de game (Hoewel ik me er echt mee vermaak!)

rob1N

2 dec 21 om 10:26

#2685‍

5393 XP | 1039 comments

Dat is post-game content. Het simpelweg verslaan van gymleaders is nog steeds echt veel te makkelijk. Het is natuurlijk wel zo dat een hoop mensen het bij één vast team houden gedurende de hele game en dus (mede dankzij die exp. share) snel een high level team hebben en zo alles met gemak verslaan. Als je constant nieuwe Pokemon vangt en je team weer aanpast, ben je wat meer underleveled. Maar wat ik ook zag, is dat de Grand Underground mee leveled. Is jouw sterkste Pokemon lvl 60, dan zijn ze ook om en rond de 60 in de Grand Underground. Zo vang je dus te gemakkelijk sterke Pokemon en dat haalt de moeilijkheidsgraad ook snel omlaag.