Analyse: De toekomst van Amsterdam Drift in Mario Kart Tour

  • Special

  • 27 apr 22 om 13:00

  • Rik

  • 1

Waarde landgenoten, het zal jullie niet zijn ontgaan dat onze hoofdstad sinds vorige week vereeuwigd is als circuit in Mario Kart Tour. De reputatie van de mobile game Mario Kart Tour is binnen de N1-UP community een beetje… controversieel (lees: ik ben zo’n beetje de enige die MKT eigenlijk best tof vind). Maar in de aanloop naar koningsdag bleken er een aantal van jullie te zijn die uit een onbeschaamd gevoel van nationalisme toch MKT hebben gedownload om in eigen land te kunnen racen met Mario & Co.. Of toch op zijn minst heel erg hopen dat het circuit naar de DLC-uitbreidingspas van Mario Kart 8 komt. Dus nu er voor de verandering eens een keertje interesse is in de toekomst van een MKT(-circuit), maak ik daar graag gebruik van voor een special. Wat ligt er nog in het verschiet voor Amsterdam Drift in Mario Kart Tour?

Eerst even wat context voor de meest fervente MKT-boycotters: Amsterdam Tour is een zogenaamde city track in Mario Kart Tour, gereleased op 20 april 2022. Mario Kart Tour introduceerde weliswaar een paar ‘normale’ circuits zoals Ninja Hideaway, maar richt zich vooral op dit soort racebanen. Deze spelen zich niet af in het Mushroom Kingdom, maar in wereldsteden van de echte wereld. Onder andere Tokio, New York, Londen, Parijs en Singapore gingen Amsterdam al voor. Het blijft echter niet bij een enkele variant van tracks. In Mario Kart Tour krijgt elke track namelijk ook R(everse) en T(rick) varianten. Hierbij wordt de race in omgekeerde richting afgelegd of staat deze vol met obstakels om combo-tricks mee te scoren.

Vorige week wees Evelyne ons al op de verschillen tussen Amsterdam Drift, Amsterdam Drift T, Amsterdam Drift R en Amsterdam Drift R/T. Voor de City Tracks blijft het niet bij die vier varianten. Mario Kart Tour heeft op elk moment maar een beperkte selectie circuits beschikbaar. Er is elke twee weken een nieuwe ‘Tour’ met een bijbehorend race-aanbod. Dit is om de aandacht vast te blijven houden van de spelers. City Tracks zijn met dit idee ontworpen en kennen maar liefst vier routes die langs verschillende paden en stadsiconen rijden. Tokyo Blur heeft met de toevoeging van de Mario Kart 8-versie zelfs vijf verschillende routes door Tokio!

Er zijn dus nog minstens drie (of zelfs vier als er ook nog een Mario Kart 8-versie komt) alternatieve routes te verwachten door Amsterdam Drift. Nintendo maakte bekend dat Amsterdam Drift 2 op 15 juni 2022 wordt uitgebracht.

Amsterdam Drift 1

Hoe zien Amsterdam Drift 2, 3 & 4 eruit in Mario Kart Tour?

Tijdens de debuut-Tour van Amsterdam Drift zijn er hier en daar al wat hints te ontdekken hoe de andere routes gaan lopen. Om echt goede voorspellingen te doen maken we echter gebruik van het speurwerk van dataminers. MKT-fanaten gaan namelijk elke keer dat er een nieuwe City Track beschikbaar komt met een stofkammetje door de bestanden. De precieze routes staan daar nog niet in, maar op basis van het wegennet, gimmicks en stadsiconen kom je een aardig eindje. Daarbij weten we ook dat de vierde variant vaak een compilatie van de eerste drie vormt. Ook wordt doorgaans elk weggetje minstens een keer gebruikt voor een route. Combineer al die informatie en je komt een aardig eindje met je voorspellingen. Voor mijn analyse maak ik gebruik van onderstaande video van het Youtube-kanaal Kart Tour. Ter illustratie toon ik waar nodig verschillende screenshots uit de video en Amsterdam Drift 1.

Een kijkje achter de schermen bij Amsterdam Drift

De Rijksmuseum/tulpen-route

Naast de vierde compilatie-route staan er dus nog twee unieke varianten op de planning. Dat lijkt perfect uit te komen, want er zijn nog twee ‘gimmicks’ over voor nieuwe Amsterdam Drift-varianten. Deze gimmicks liggen elk in een andere hoek van de baan, dus zullen aparte routes krijgen. Welke versie Amsterdam Drift 2 of 3 genoemd wordt weten we echter niet. Ik vernoem beide versies voor het gemak dan ook naar hun gimmick. De eerste gimmick ligt in de huidige variant uit het zicht verscholen. Het belangrijkste stadsicoon van deze route is het Rijksmuseum. Waarschijnlijk staat de finishlijn vlak bij het Rijks opgesteld. De baan zal namelijk, net als het fietspad onder het echte Rijksmuseum, onder het gebouw door lopen. Aan de andere kant van het Rijks zien we geen stad, maar (stereo)typisch Hollandse tulpenvelden. Wat dan weer minder Nederlands is, zijn de heuvels op de achtergrond. Ze zijn bedoeld om een natuurlijke grens voor de baan te vormen, maar kennelijk hebben de Japanners even gemist dat ons land zo plat is als een pannenkoek. In deze tulpenvelden zijn onder andere het Concertgebouw, het Van Gogh Museum en Stedelijk Museum van Amsterdam te vinden. Vervolgens duiken we onder water in een groene pijp om in de grachten van de binnenstad terecht te komen.

De route langs het Rijksmuseum en de tulpenvelden

Hoe de route verder gaat is minder zeker, vanaf dit punt kunnen we letterlijk meerdere kanten op. De kans is echter klein dat we gelijk terug rijden naar het Rijksmuseum, daarvoor lijkt de route te kort. Waarschijnlijk maken we dus een U-bocht naar de meest Zuidelijke straat. Welke iconen we hier precies passeren is niet goed te zien op het datamine-filmpje, maar misschien kunnen onze Amsterdamse lezers ons verder helpen? Vervolgens zal de route zich terugwerken naar het Rijksmuseum, waarbij we in ieder geval het nationaal monument zullen passeren. Langs de Amsterdamse marktkraampjes komen we linksom of rechtsom terug bij de finishlijn en het Rijks.

De grachten/binnenstad-variant

De eerste Amsterdam Drift focust zich op het Westen van de baan met het uitstapje naar de Zaanse Schans, en bovenstaande variant op het Oosten/Zuiden van de baan. Voor de laatste unieke variant wordt het Noordelijk deel van de baan (stadsiconen uit Amsterdam Noord lijken dan weer te ontbreken) aangedaan. In deze variant kunnen we langs én door de grachten van Amsterdam racen. In de eerste variant zijn ze nog verscholen onder het wateroppervlak, maar de bodem van elke gracht is berijdbaar! Er zijn verschillende punten langs het water waar de rand ontbreekt: hier kunnen we dus te water gaan. De meest prominente is te vinden onder het toeziend oog van Molen De Gooyer naast de Montelbaanstoren. Vanaf dit punt is het racen door de grachten langs onder andere de Waag en het Scheepvaartmuseum. Ook zullen we op het land over een iconische Nederlandse ophaalbrug rijden. De vraag is alleen welke… Amsterdam heeft minstens drie goede kandidaten waar de witte brug op kan zijn gebaseerd. Wie weet of het de Magere Brug, de Sloterdijkbrug, de Walter Süskind Brug of toch een compleet andere brug is? Nou ja, met meer dan 1900(!) bruggen in Amsterdam moeten er ook best een aantal op elkaar lijken.

Zouden er ook fietsen op de bodem van de grachten liggen?

Hoe de route over land precies loopt is weer een beetje onduidelijk. In het centrale deel van de baan zijn daar te veel mogelijkheden voor om dat nu al te definitief te kunnen zeggen. Maar ga er in ieder geval van uit dat de boulevard naast de gracht met het tweede setje tramhaltes wordt aangedaan. Zowel Amsterdam Drift 1 als de Rijksmuseum-route lijken hier namelijk niet langs te komen en we weten dat elke weggetje minstens een keer gebruikt wordt.

Wanneer verschijnt de nieuwe Amsterdam Drift in Mario Kart Tour?

Dat laat Amsterdam Drift 4 en de hopelijke Mario Kart 8-versie nog open staan. Omdat de vierde route net zoals de MK8-route delen uit de andere versies pakt en samenvoegt tot een geheel is het onmogelijk te zeggen hoe deze routes gaan lopen. Blijven de trams bijvoorbeeld wel rijden in een eventuele MK8-versie? Paris Promenade verwijderde namelijk wat obstakels uit de Tour-versies, maar Tokyo Blur liet ze gewoon zitten. Wel kunnen we er geld op inzetten dat de drie gimmicks van de eerste drie banen allemaal terug zullen komen. Net zoals de buitenlandse toeristen zal een bezoekje aan Amsterdam (Drift) naast een tochtje over door de grachten ook bestaan uit een excursie naar de Zaanse Schans. Ook een verplicht bezoekje aan het Rijks en de tulpenvelden (van de Keukenhof?) mag niet missen in de compilatie-tracks van Amsterdam Drift. De grote vraag is in welke volgorde we de race zullen afleggen.

Welke routes zou jij uittekenen op de map van Amsterdam Drift?

Vermaak jij je met Amsterdam Drift 1? En welk element van de toekomstige Amsterdam Drift-variant vind jij er het tofste uit zien? Laat het ons weten in de comments!

Like dit bericht:

Over Rik

Rik is het typische gevolg van Satoru Iwata's Blue Ocean strategy: sinds Pokémon Diamond op de DS is hij verslingerd aan (Nintendo) games. Bij voorkeur speelt Rik games met grote werelden waar hij uren in kan verdwalen. Ook is Rik onze specialist op het gebied van Super Nintendo World en Nintendo's andere avonturen in de pretparkwereld.

Lees meer over Rik

Recente artikelen

Wereldwijde bètatest-demo beschikbaar voor Inazuma Eleven: Victory Road

0

Nieuws Wereldwijde bètatest-demo beschikbaar voor Inazuma Eleven: Victory Road

28-03-2024

2

Rik

Nintendo Switch is best verkochte console van maart 2022 in VS

0

Nieuws Nintendo Switch is best verkochte console van maart 2022 in VS

27-04-2022

2

Robin

Voltooi vanaf morgen Weekly Challenges in Pikmin Bloom

0

Nieuws Voltooi vanaf morgen Weekly Challenges in Pikmin Bloom

27-04-2022

3

Erik

Discussieer met ons mee! 1

Erik

27 apr 22 om 14:50

#4698‍

4831 XP | 353 comments

Leuke analyse, Rik! Interessant om eens de diepte in te duiken van zo'n track; dan besef je toch weer hoeveel tijd Nintendo hierin heeft gestopt.

In de eerste track viel me al een beetje op dat er een aantal typische Amsterdam-elementen ontbraken, zoals de grachten. Dit verklaart een hoop.