Persona 4 Golden - Nog steeds goud?

• 26 jan 23 om 08:00

• Robin

• 0

Ah Persona. Ik geloof dat dit één van de enige franchises is waarbij de spin-off populairder is dan het origineel. Nadat ik mijn eerste kennismaking met de Persona-franchise via Super Smash Bros. Ultimate en Persona 5 Royal had gekregen was ik natuurlijk ook benieuwd naar het origineel. Toen het nieuws uitkwam dat deel drie en deel vier naar de Nintendo Switch kwamen, was dat het perfecte moment om ernaar te kijken. In dit geval duiken we snel de tv in en gaan we een kijkje nemen naar een gouwe ouwe: Persona 4 Golden. Is deze nog steeds van goud of gaan we toch richting zilver of brons?

Persona 4 Golden is een rerelease vergelijkbaar met hoe Royal een geüpdatet versie was van Persona 5. Persona 4 kwam uit in 2008 en Persona 4 Golden kwam uit in 2012. Dit is ook redelijk te zien in het verhaal van het spel gezien de personages onder de indruk zijn van flat screen tv’s. Je speelt als de unnamed Hero die vanuit de grote stad naar het dorpje Inaba verhuist. Zijn ouders zijn voor een jaar in het buitenland dus op naar je familie op het platteland. Kort nadat je bent gearriveerd wordt het pittoreske dorpje opgeschrikt door verschillende moorden. Nog vreemder is dat mensen via het zogenaamde Midnight Channel de personen in kwestie hadden gezien voordat ze waren vermoord. Dat Midnight Channel zie je volgens de legendes alleen als je op een regenachtige nacht om middernacht naar de tv kijkt. Niet alleen dat, ons hoofdpersonage komt erachter dat hij ook nog eens zijn hand in de tv kan steken en zo begint het verhaal van Persona 4 Golden.

Alle Persona nog aan toe!

I’ll Face Myself

Gelukkig kan ons hoofdpersonage goed vrienden maken en gaat hij samen met Yusuke en Chie, twee van zijn klasgenoten, op onderzoek uit. Al snel komen ze erachter dat de seriemoordenaar zijn/haar slachtoffers in de tv gooit waar ze uiteindelijk worden vermoord door hun “Shadow”. Een Shadow is de manifestatie van een persoons negatieve eigenschappen en emoties. Wanneer een persoon in The Midnight Channel terecht komt creëert het een omgeving (dungeon voor de speler) van de onderdrukte dromen en wensen van deze persoon inclusief hun Shadow.

Wanneer Yukiko, een klasgenoot van de groep, vermist raakt en in The Midnight Channel belandt, besluit het team het Investigation Team op te richten met als doel er achter komen wie achter de moorden zit en mensen die in de tv zijn gegooid te redden. Het verhaal heeft een sterk thema rondom jezelf onder ogen zien en je zwaktes te accepteren en dat spreekt me zeker aan.

Every day’s great at your Junes

Net zoals in Persona 5 Royal is Persona 4 Golden een mix van life sim en JRPG. Ook hier kies je weer wat je met elke dag gaat doen. Ga je dungeon crawlen in de tv bij Junes of ben je echt de student der studenten?

Naast de typische JRPG stats heb je ook social stats die gelinkt zijn aan de life sim- activiteiten. Uiteindelijk kan je op dagen waar er “niks” gebeurt dagdelen zelf invulling geven. Zo zorg je ervoor dat je social stats omhoog gaan die weer ervoor zorgen dat er bepaalde mogelijkheden vrijkomen.

Zo zijn er verschillende personages die een social link hebben met verschillende één van de Arcana vanuit de Tarot-kaarten. Wanneer je een bepaald niveau bereikt zullen je Persona sterker worden wanneer ze van hetzelfde type Arcana zijn. Ook zijn er meer mogelijkheden die beschikbaar komen des te hoger je Social Link is. Je verhoogt ze door activiteiten met deze mensen te ondernemen. Dit alles zorgt ervoor dat er een hoop interessante mogelijkheden zijn om je virtuele dagen te vullen. Het is uiteindelijk een prima mix tussen JRPG en Social Sim.

Wat ga jij doen na je examens?

Time To Make History

Net zoals in Shin Megami Tensei ben je in Persona bezig met het opzetten van je Persona-team. Hoewel je via eerdergenoemde Social Links de Persona van je teamgenoten kan versterken kan jij als hoofdpersonage de Persona fuseren, levelen en helemaal zo maken zoals jij het wilt. Vaak zijn de Persona gebaseerd op historische figuren en andere legendes.

Waar je in Shin Megami Tensei en Persona 5 Royal met de verschillende Persona moest onderhandelen gaat het in Persona 4 Golden net iets anders. Op het einde van een gevecht met Shadows krijg je een kans om Shuffle Time te activeren die vaker activeert wanneer je een “1 More” en “All-Out Attack” activeert. Een 1 More wordt geactiveerd wanneer je een tegenstander de down-status geweest hierdoor mag je nog een actie uitvoeren. Pas op: dit geldt dus ook voor je tegenstanders. Dit gebeurt weer wanneer je bijvoorbeeld een critical hit uitvoert of wanneer je de zwaktes van de Shadows tegen hun gebruikt. Wanneer alle tegenstanders op het veld de down-status hebben activeer je een All-Out waarbij het hele team in cartoon stijl de tegenstanders in elkaar meppen. Naast dat het een cartoon spektakel is om de All-Out te zien is het ook erg tof dat je de zwaktes van je Shadows tegen hun gebruikt en je hierdoor beloond wordt. Hoewel ik het systeem van Persona 5 Royal leuker vond, is het een heel leuk systeem om mee te werken.

Dus wanneer je een 1 More en All Out gebruikt maak je kans op Shuffle Time, maar wat is dat? Op het einde van het gevecht krijg je dan de keuze uit verschillende kaarten ieder met een effect. Het kan een Persona zijn die je mag toevoegen aan je team of het kan je juist een Chest Key geven. Daarnaast hebben sommige kaarten juist het effect dat je meerdere kaarten mag pakken. Wanneer je alle kaarten in de Shuffle Time oppakt krijg je een Sweep Bonus hierdoor mag je na je volgende gevecht en in een Shuffle Time meer kaarten oppakken.

All Out!

Reach out the Truth

Uiteindelijk ben jij samen met je teamgenoten dus bezig met het uitvogelen wie de seriemoordenaar is in Inaba. Omdat je snel vrienden maakt, wordt de groep wordt steeds groter met meer kleurrijke personages die je gewend bent van een anime. Daarnaast zijn de muziek en de presentatie subliem. Het is verrassend hoe goed het spel is verouderd op de meeste vlakken.

Wel moet ik erbij zeggen dat het verhaal af en toe wel erg het randje opzoekt. Het is in bepaalde gevallen een erg grijs gebied dat wordt betreden. Zeker als je kijkt naar geaardheid of naar hoe vrouwen soms worden neergezet in het spel. Hoewel dit voor de ene zwaarder kan wegen dan andere is het wel iets om in de gaten te houden voordat je het spelt speelt. Daarnaast zijn de dungeons randomly generated, dus een dungeon heeft bij elk bezoek een andere lay-out. Dit is te vergelijken met Mementos in Persona 5 Royal. De game is een echte dungeon crawler met een weinig opvallend design, zeker in vergelijking met Persona 5 Royal.

Meer Persona
Review Persona 3 Portable
Review Persona 5 Royal
Review Persona 5 Strikers

Persona 4 Golden is ook weer een prima JRPG waar je vele uren in kwijt kan. Hoewel de thema’s in het verhaal in sommige gevallen enorm verouderd zijn, merk je dat in de gameplay veel minder. Daarnaast heeft het weer een catchy soundtrack, een prima cast aan personages en is er zoveel te doen dat dit het geld meer dan waard is. Hoewel het in de huidige tijd toch niet helemaal het niveau van Persona 5 Royal haalt is het nog steeds een zeer goede aankoop. Dat het zo weet te verouderen is toch een pluim waard. Het is misschien niet helemaal goud, maar komt er wel goed in de buurt.

Wel is het verhaal in vele gevallen vrij boeiend. Persona 4 Golden haalt voor mij net niet de kwaliteit die ik gewend was van Persona 5 Royal, maar om te zien wat een spel van 2012 nu allemaal nog brengt is toch wel heel tof om te zien.

8.5

• + Visuals zijn verrassend goed verouderd
  • + De muziek is gewoon top
  • + Het verhaal is boeiend
  • - Verhaalthema’s in het spel komen soms in een erg grijs gebied
  • - Overseksualisatie van vrouwen is soms erg prominent
  • - Dungeons zijn eentonig

Over Robin

Sinds de NES is Robin actief in het gamen. Zijn eerste console was dan een SNES die hij van Sinterklaas kreeg en waar hij erg druk was met Lufia II: Rise of the Sinistrals. Nu kan je hem blij maken met o.a Monster Hunter, Fire Emblem en Xenoblade. Ook hoopt hij elke dag stilletjes dat Golden Sun terug komt.

Lees meer over Robin

Corpse Party II: Darkness Distortion aangekondigd voor Nintendo Switch

0