Persona 5 Royal - Gaat het jouw hart stelen?

• 17 okt 22 om 16:00

• Robin

• 3

Mijn eerste echte kennismaking met de Phantom Thieves of Heart was toen Joker de uitnodiging van Super Smash Bros. Ultimate stal tijdens The Game Awards. Met een korte teaser werd Joker het eerste DLC-personage van Super Smash Bros. Ultimate en werd de toon gezet voor wat de rest van deze DLC-pas zou worden. Gelijk werd verwacht dat Persona 5 Royal ook naar de Nintendo Switch zou komen, maar pas vier jaar later wist Atlus eindelijk de juiste keuze te maken. Stelen de Phantom Thieves uiteindelijk jouw hart?

Persona 5 Royal is de volledige versie van Persona 5 die al eerder naar zowel Playstation 3 als Playstation 4 kwam. Hierin speel je als de Phantom Thief Codenamed: Joker, een student die je zelf een naam kan geven. Joker verhuist vanwege een incident in zijn thuisstad naar Tokyo. Hij is veroordeeld tot een voorwaardelijke straf en is aangenomen op de Shujin Academy. Hij mag uiteindelijk verblijven in LeBlanc, een koffiezaakje in downtown Tokyo. Deze koffiezaak wordt gerund door een man genaamd Sojiro Sakura.

In het begin van het spel wordt Joker gearresteerd en wordt hij ondervraagd door Sae Niijima. Het verhaal wordt vervolgens via flashbacks verteld aan de speler. In deze flashbacks speel je een lineair verhaal dat per hoofdstuk wordt verteld.

Wake Up, Get Up, Get Out There

Wie nog nooit een Persona-game heeft gespeeld kan een mix van een life sim en JRPG verwachten. In Persona 5 Royal speel je in een hedendaags Tokyo in het jaar 2016. Je speelt het spel per dag en je kan dan ervoor kiezen om verschillende activiteiten uit te voeren. Ga je met vrienden een dagje weg of kies je ervoor te studeren en een A+-student te zijn? Heb je geld nodig dan kies je juist er voor om een bijbaantje op te pakken. Dit alles is het lifesim-element van de game. Mocht je Fire Emblem: Three Houses hebben gespeeld dan heb je al een idee wat je kan verwachten.

Joker heeft naast de typische JRPG stats ook social stats die gelinkt zijn aan de life sim- activiteiten. Uiteindelijk kan je op dagen waar er “niks” gebeurt dagdelen zelf invulling geven. Zo zorg je ervoor dat je social stats omhoog gaan die weer ervoor zorgen dat er bepaalde mogelijkheden vrijkomen. Zo heb je Confidants die gelinkt zijn aan verschillende Arcana vanuit de Tarot-kaarten. De Confidants geven jou abilities wanneer deze op een bepaald social level zijn. Je verhoogt ze door activiteiten met deze mensen door te brengen of side-quests te vervullen. Zo heb je een dokter die jou medicijnen kan geven en hoe meer je haar helpt hoe beter de medicijnen worden. Of een waarzegster die er uiteindelijk voor kan zorgen dat een band tussen personen sterker wordt. Dit alles zorgt ervoor dat er een hoop interessante mogelijkheden zijn om je virtuele dagen te vullen. Het is dan ook niet gek dat de teller zeer snel voorbij de honderd uur kan komen.

Spendeer je liever je tijd in de stad? Ga je studeren? Het ligt helemaal aan jou!

Last Surprise

Naast lifesim-elementen is Persona 5 Royal uiteindelijk vooral een JRPG. Met turn based battles en een verhaal ben je dan ook druk bezig de mysteries van de Metaverse op te lossen. Tijdens je eerste dag school kom je per ongeluk in die Metaverse, een plek die je veel zal bezoeken naast Tokyo. De Metaverse is een parallelle realiteit waar mensen hun ergste verlangens beleven. In sommige gevallen zijn deze verlangens zo sterk dat deze een zogenaamde “Palace” tot gevolg hebben. Deze palaces zijn de dungeons van het spel. Hierin ga je op zoek naar de “treasure” van de betreffende eigenaar van de dungeon. Want deze heb je nodig zodat de eigenaar van deze palace zijn ergste verlangens loslaat en zijn of haar misdaden bekent. Aangezien de Metaverse een parallelle realiteit is, zijn de palaces gebaseerd op plekken in Tokyo. Zo is de eerste palace gebaseerd op Shujin Academy waarin een perverse gymleraar achter de schermen studenten uitbuit. In de Metaverse zie je daadwerkelijk hoe hij zijn studenten ziet en hoe hij zichzelf ziet in de school. Hij is de koning en de studenten zijn de slaven die hij kan commanderen zoals hij dat wil. Het doel van de Phantom Thieves is dus om ervoor te zorgen dat mensen hun duistere verlangens loslaten.

Take Over

Dit gaat niet zonder kleerscheuren en een treasure van een palace stelen gaat dan ook niet heel gemakkelijk, want in deze Palaces vind je verschillende bovennatuurlijke wezens (Shadows) die jou tegen willen houden. Deze wezens zijn gebaseerd op goden, legendes en andere mythes waar de mensheid in gelooft.

Gelukkig hoef je deze wezens niet alleen te verslaan want zowel jij als de andere Phantom Thieves zijn uitgerust met hun eigen Persona. Deze Persona hebben ieder hun eigen element waar ze sterk en zwak tegen zijn. Joker daarentegen, is zoals zijn naam al aangeeft, de wildcard hierin. Hij heeft de mogelijkheid om meerdere Persona te gebruiken. Hij kan namelijk de verschillende wezens “vangen” in zijn masker. Dit gaat in de vorm van onderhandelingen die hij met een wezen doet. Soms is het het juiste antwoord geven of juist geld of een item. Mocht je Shin Megami Tensei III of Shin Megami Tensei V hebben gespeeld op de Nintendo Switch dan ben je bekend met het systeem.

Elke Persona is uniek en heeft zo zijn eigen elementen, buffs en debuffs die je kan gebruiken om je vijanden zo snel mogelijk te verslaan. Mocht je dus van Pokémon-achtige games houden dan zou dit zomaar een game voor jou kunnen zijn!

Tijd om deze perverse koning van zijn troon te stoten!

Colors Flying High

Iets wat heel duidelijk is wanneer je Persona 5 Royal speelt is dat de game style oozed. Van de geweldige visual in de UI en het menu tot de swingende muziek die uit de speakers van je tv of Switch uitkomen. Waar je normaal juist orkestmuziek verwacht in een JRPG laat Persona 5 Royal dat een swingende jazz-like soundtrack ook heel goed kan werken voor een game. Niet gek dus dat we vaker jazz-like muziek horen in games net zoals bij Xenoblade Chronicles: Definitive Edition. Over de visuals gesproken: de designs van de verschillende monsters zijn dat ook super tof. Daarnaast heb je nog de awesome All-Out Attacks, Special Attacks en Critical Hits die op spectaculaire wijze je scherm vullen met style.

Beneath the Mask

Nu je eindelijk Persona 5 Royal kan spelen op de Nintendo Switch is waarschijnlijk de belangrijkste vraag: hoe draait het spel op de Nintendo Switch? Gezien ik als vergelijkingsmateriaal de Playstation 4-versie heb, was ik enorm benieuwd hoe het op de Nintendo Switch zou draaien. Ik ben dan ook erg blij om te vermelden dat het spel gewoon goed draait op de Nintendo Switch. Zowel op handheld als docked. Ik heb dan ook geen hiccups of iets dergelijks gehad tijdens het spelen op de Nintendo Switch.

De muziek en de stijl is subliem!

You Never See it Coming

Persona 5 Royal is een grote game. Je kan gemakkelijk uren kwijt raken wanneer je dit spel start. In mijn eerste playthrough had mijn teller bijna de 120 uur aangetikt en dit was niet eens in completionist modus. Waarom duurt het zo lang dan? Dat zit hem in die flinke hoeveelheid aan lifesim en verhaal. Daarnaast heeft Royal in tegenstelling tot het origineel nog een extra verhaallijn waar de focus voornamelijk op nieuwe personages zit. Deze moet je wel vrijspelen. Hoe en wat laat ik aan je eigen playthrough over.

De lange speelduur was over het algemeen geen probleem. Hoewel het einde van het originele gedeelte misschien wel wat langdradig begon aan te voelen was het over het algemeen een fantastische game. Daarnaast voelde het extra verhaal dat je kan vrijspelen als een mooie afsluiting voor vele personages. Ook biedt Persona 5 Royal voldoende speelmogelijkheden: de game biedt vier verschillende moeilijkheidsgraden aan van Safety (bedoeld om puur het verhaal te volgen) tot Merciful (om jezelf daarna te haten). Dus voor ieder wat wils!

Meer Persona
Review Persona 3 Portable
Review Persona 4 Golden
Review Persona 5 Strikers

Persona 5 Royal is een geweldige JRPG waar je vele uren in kwijt kan en nu kun je dit spelen on the go! Moet je nagaan, zelf heb ik die 120 uur op mijn bank moeten doorbrengen, maar nu kan dat in handheld modus!

Mocht je gek zijn van JRPG’s, main jij Joker in Super Smash Bros. Ultimate of ben je juist iemand die graag min-maxed met Pokémon dan zou dit zomaar een spel voor jou kunnen zijn. Ook als je minder goed bent in dit soort spellen is er een moeilijkheidsgraad beschikbaar om toch het verhaal te ervaren. Want met prachtige muziek, fantastische visuals en een engaging verhaal wist Persona 5 Royal mijn hart te stelen. Het is je geld meer dan waard.

9

• + Fantastische visuals
  • + Swingende soundtrack
  • + Tof verhaal
  • + Vele uren speeplezier zowel docked als on the go
  • - Game kan richting het eind langdradig aanvoelen

Over Robin

Sinds de NES is Robin actief in het gamen. Zijn eerste console was dan een SNES die hij van Sinterklaas kreeg en waar hij erg druk was met Lufia II: Rise of the Sinistrals. Nu kan je hem blij maken met o.a Monster Hunter, Fire Emblem en Xenoblade. Ook hoopt hij elke dag stilletjes dat Golden Sun terug komt.

Lees meer over Robin

Pepper Grinder main image N1UP

0

Review Pepper Grinder - Wonderlijker dan Mario

28-03-2024

2

Kleine Sneak Peak nieuwe SUDA51/Grasshopper Manufacure game

0

Nieuws Kleine Sneak Peak nieuwe SUDA51/Grasshopper Manufacure game

17-10-2022

2

Danganronpa-maker staat open voor nieuw deel in franchise

0

Nieuws Danganronpa-maker staat open voor nieuw deel in franchise

17-10-2022

2

Discussieer met ons mee! 3

17 okt 22 om 16:27

#7164‍

3033 XP | 471 comments

Lekkere review Robin, ooit ga ik deze game ook een keer doorspelen

Patrick

17 okt 22 om 17:37

#7165‍

293 XP | 43 comments

Ah, dit heeft echt veel te lang geduurd, deze game is echt perfect voor op de Switch. Naar mijn bescheiden mening is Persona 5 Royal de beste game van de afgelopen 20 jaar (in 2002 kwam Golden Sun: The Lost Age uit). De sfeer die de game neerzet vind ik echt fantastisch maar ze hebben ook ontzettend goed gebruik gemaakt van maatschappelijke onderwerpen die nog altijd vrij actueel zijn in het echte leven waardoor het verhaal veel aangrijpender is.

Wat nog even goed is om te weten is dat de zaken die Royal toevoegt ten opzichten van het origineel zich vooral na het einde van het origineel afspelen behalve de toevoeging van twee convenanten, één extra "life-sim" gebied en vooral veel meer mogelijkheden om je social links te bevorderen door de gehele playtrough. Mocht je het origineel gespeeld hebben hou er dan rekening mee dat je de echt grote toevoeging van Royal pas na een uur of 60 (2e playtrough gaat uiteraard een stukje sneller) gaat zien. Overigens is dat zeker geen straf. Verder is het wel aan te raden om even te checken tot hoe ver je de nieuwe covenants moet doorlopen vóór bepaalde datums om het extra verhaal überhaupt vrij te spelen. Laat ik voorop stellen dat het in Royal geen probleem is om alle covenants volledig uit te spelen (dat was in het origineel wel anders) in één playtrough maar het zou zonde zijn als je na 100+ uur het laatste stuk niet vrijspeelt wat zeker mogelijk is.

Veel plezier aan een ieder die deze parel de komende tijd gaat spelen op de Nintendo Switch!

Fl@ppy

17 okt 22 om 17:40