Vijf tips voor beginnende én gevorderde spelers van Gamestudio

  • Special

  • 30-06-2021 08:00

  • Paul

0

Nintendo’s Gamestudio – ookwel bekend als Game Builder Garage – lanceerde vlak voor E3 voor Nintendo Switch eShop. Gamestudio plaatst je in de schoenen van een gameprogrammeur om je de beginselen van het ontwerpen van een videogame bij te brengen. In mijn review kun je lezen over wat het spel goed doet. Ook ga ik uitgebreid in op een aantal verbeterpunten die in mijn ogen de speelervaring een stuk beter zouden maken. Als afsluiter van deze serie aan artikelen toegewijd aan Gamestudio wil ik jullie een hoop tips meegeven over dingen die het spel niet (altijd even duidelijk) uitlegt.

Bulk selecteren, kopiëren, deleten

Wist je dat je meerdere Nodon tegelijk kunt selecteren en verslepen? Dat scheelt een hoop tijd! Het is vrij eenvoudig: tik naast een Nodon twee keer op het scherm (of druk twee keer op de A-knop), en laat niet los na de tweede keer. Nu kun je met je vinger of de linkerstick een rechthoek slepen over de Nodon die je wilt selecteren. Als je dan loslaat krijg je de opties te zien om die groep van Nodon allemaal tegelijk te verplaatsen, kopiëren en zelfs te verwijderen. Handig toch?

Door te slepen over een groep kun je met de knoppen verplaatsen, verwijderen en kopiëren in één handomdraai alle Nodon in de groep aanpassen.

Zet je Nodon vast om sleepfrustraties te voorkomen (en begin klein!)

Moet jij ook flink slepen met de camera om aan verschillende elementen van je spel te sleutelen? Dan heb je vast en zeker wel eens meegemaakt dat je per ongeluk een Nodon versleepte in plaats van de camera, en dat kan erg frustrerend werken. De beperkte uitzoom-functionaliteit van de camera maakt het er ook niet echt makkelijker op. Nintendo geeft je echter een goede oplossing: je kunt Nodon vastzetten waardoor ze vervolgens niet meer te verslepen zijn, totdat je ze weer losmaakt. Ideaal voor Comment Nodon en andere grote objecten die een vast plekje hebben gekregen. Daarnaast heeft Mitch nog een aanvullende tactiek ontwikkeld: door de Nodon zo klein mogelijk te maken voorkom je – of stel je op zijn minst uit – dat je niet zo ver kunt uitzoomen. Handig!

Zoals je kunt zien zijn de opties om een vastgezette Nodon te verplaatsen en veranderen, niet beschikbaar.

Ondersteuning van muis en scrollwiel

N1ntendo-lid Monokuma wees me in de N1 Discord-server erop dat het spel ook ondersteuning heeft voor het gebruik van een computermuis, en dit werkt echt ontzettend prettig in tv-stijl. Dankzij de precisie van een muis ten opzichte van motion controls of de linkerstick voor navigatie is het een stuk fijner om tussen de groepen Nodon te schakelen. Als kers op de kaart kun je het scrollwiel gebruiken om in- of uit te zoomen. Nu nog ondersteuning voor een toetsenbord, en ik durf me bijna een echte programmeur te noemen!

De ondersteuning voor een muis werd met een update toegevoegd.

Hou het overzichtelijk door slim gebruik te maken van Comment Nodon

Wanneer je na verloop van tijd honderden Nodon hebt ingezet om jouw creatie tot leven te wekken kan het lastig zijn om het overzicht te bewaren. Om je hiermee te helpen is er een Comment Nodon beschikbaar. Comment Nodon kun je een beschrijving geven, die vervolgens te zien als titel aan de bovenkant van de Nodon. Probeer het in plaats van hele lange beschrijvingen zo kort en bondig mogelijk uit te schrijven! Ook is het verstandig om de letter van een Wormhole Nodon in de titel te verwerken. Je kunt immers niet automatisch zien welke letters in gebruik zijn, dus dit helpt aanzienlijk met het overzicht bewaren. En als je de limiet van 24 Comment Nodon (wat echt te weinig is) bereikt hebt, niet getreurd: Text Nodon doen bijna hetzelfde en daar kun je er acht van gebruiken om het aantal iets te verhogen. Let er wel op dat deze wél zichtbaar en aanraakbaar kunnen zijn in de spelwereld, dus dat moet je eerst nog even uitzetten.

Links zie je de oranje tekst Nodon in werking, en rechts de grijze Comment Nodon.

De magie van Marker Nodon

Nintendo valt hierbij een beetje in gebreke tijdens de interactieve lessen van Gamestudio: het gebruik van Marker Nodon wordt totaal niet uitgelegd. Ze worden soms wel gebruikt in een Checkpoint-puzzel, maar deze kun je ook oplossen zonder dat je helemaal snapt hoe de Marker Nodon werken. YouTuber Loup&Snoop heeft een fantastische tutorial geplaatst (Engels) waar hij haarfijn uitlegt wat je allemaal kunt doen met Marker Nodon. Na het zien van deze video ben ik meteen aan de slag gegaan om het in mijn eigen spellen te implementeren!

Het hart van mijn combosysteem in het vechtspel wat ik maak, minder complex dankzij Marker Nodon!

Reageer als eerste!

Login om een reactie achter te kunnen laten.