Naast de lessen en checkpoints is het laatste educatieve onderdeel de extra uitleg van Alice. In deze korte modules ga je dieper in op functies en Nodon die je eerder gezien hebt in de lessen. Het enige interactieve gedeelte is dat je test wat er geprogrammeerd is, want tijdens deze lessen hoef je zelf geen programmeerwerk te doen. Uiteindelijk was ik continu bezig met schakelen tussen de lessen van Bob, de extra uitleg van Alice en het vrije programmeren om beetje bij beetje beter te worden in het ontwikkelen van gameplay-elementen. Met iedere terugkeer naar het vrije programmeren was mijn kennis groter, mijn “code” strakker en mijn gameplay leuker. Met meer ervaring verschuift dus ook het plafond: waar je eerst beperkt bent door je eigen kennis en vaardigheden is na verloop van tijd je eigen creativiteit het enige wat je tegenhoudt. En zoals we eerder gezien hebben, geeft dat hele toffe games.
Beperkt delen en gedeelde beperkingen
Zodra je een game af hebt kun je deze uploaden om te delen met de rest van de wereld. Helaas kun je niet zelf bladeren door geüploade games: om een game te downloaden zul je een code moeten invoeren die iemand met je deelt. Wel is er de website https://mygarage.games/ om games te ontdekken, maar dit is niet officieel van Nintendo zelf. Ik had het wel tof gevonden om te bladeren door games en deze meteen uit te proberen.
Zo zijn er nog wel meer beperkingen waar je pas achter komt wanneer je de functies van de Nodon beheerst. Textures die je zelf mag tekenen – om vervolgens op een object of speler te plakken – zijn bijvoorbeeld statische 2D tekeningen, dus je eigen animaties maken is een hele klus. Ook kun je de textures niet apart opslaan om in een andere game te gebruiken of uit te proberen; hiervoor mag je gewoon een hele nieuwe texture tekenen en voor mij als niet-tekenaar kost dat gewoon veel te veel tijd. Het laatste euvel dat ik wil benadrukken is dat je objecten niet door middel van triggers in het spel andere eigenschappen of kleuren kan geven. Als je bijvoorbeeld wilt dat een balk een andere kleur krijgt als je ertegenaan loopt, dan zul je achter de schermen het zo moeten programmeren dat een hele andere balk verplaatst wordt naar de plek van de balk waar je tegen aanloopt om dat effect te creëren. Deze beperkingen zijn waarschijnlijk opgelegd om het soepeler te laten draaien, maar nu voelt het soms erg omslachtig om iets unieks te maken.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!