Van Smash Dojo tot Subspace: een terugblik op Smash Bros. Brawl

  • Column

  • 27 jun 23 om 00:00

  • Robin

  • 14

De Smash Bros.-franchise heeft een bepaald plekje in mijn hart. Super Smash Bros. Melee was voor mij een introductie aan de historie van Nintendo, van Fire Emblem tot Game & Watch en meer. Vandaag is het 15 jaar geleden dat Brawl in Japan verscheen. Tijd om deze ondergesneeuwde Brawl in het zonnetje te zetten.

Super Smash Bros. Melee was een leuke game, en hoewel ik het ook vrij veel had gespeeld was Super Smash Bros. Brawl toch voor mij de game waardoor ik de Smash Bros.-franchise meer ging waarderen. Wavedashen deed ik niet aan en competitief spelen was voor mij ook zeker niet weggelegd, maar de Smash Bros.-franchise introduceerde mij aan de historie van Nintendo, van de obscure tot aan de populaire titels. Het heeft mijn passie voor Nintendo zeker verder gevoed. Op 10 mei 2006 werd Super Smash Bros. Brawl aangekondigd met een epische E3-trailer met muziek van Nobuo Uematsu. Hierin zagen we Mario, Link, Pikachu en Kirby een flinke transformatie maken. Mario ging van felle kleuren naar meer donkere kleuren en veel realistische denim overalls, Link werd Twilight Princess Link, Pikachu kreeg een mini makeover en Kirby… tjah die bleef Kirby.

Daar bleef het niet bij: Final Smashes en Assists Trophies werden voor het eerst getoond. Nieuwe personages zoals Meta Knight, Pit, Zero Suit Samus en Wario kregen allemaal de spotlight. En toen daar kwam de grote verrassing: Snake in Super Smash Bros. Brawl. Je zou het niet geloven, maar Snake was daadwerkelijk de start van een hoop third parties die mee mochten doen met het feestfestijn van Smash Bros. Het zou pas 31 januari 2008 zijn dat het spel in Japan te spelen zou zijn, Amerika was 9 maart 2008 aan de beurt en Europa kreeg de game als laatste op 27 juni 2008. Ik kan je zeggen: dat waren twee lange jaren.

Ah deze trailer blijft hype!

Smash Bros Dojo!!

In die tijd was het heel normaal dat nieuwe informatie mondjesmaat werd getoond. Wel had Sakurai een leuke manier bedacht om dit te delen, namelijk op de website Smash Bros. Dojo; op 22 mei 2007 ging de dojo open. Daarop werd elke dag een post gedeeld; van hoe je Brawl moest spelen tot nieuwe personages, stages en meer. Twee jaar lang was het mijn vaste routine om deze website zo snel mogelijk te bekijken. Qua personages moesten we nog best lang wachten: 1 augustus kregen we de aankondiging van Ike van Fire Emblem: Path of Radiance (en ook een emblem ring in Fire Emblem Engage)! Later zouden we nog meer nieuwkomers krijgen: Pikmin’s Olimar, Pokémon Trainer, Diddy Kong, Lucas en King Dedede kregen allemaal een plek op de pagina, maar na Snake was er ook nog één grote third party-onthulling: Sonic werd aangekondigd als een nieuw personage voor Brawl. Op de release zelf werden er nog vier andere personages aangekondigd: Toon Link, Lucario, R.O.B. en Wolf, maar Brawl had nog meer te delen een zeer grote Adventure-modus!

Sonic joins the Brawl!

Subspace Emmisary  

De Subspace Emmisary was een side-scrolling beat ‘em up adventure waarin je met verschillende personages door levels heen kon gaan. Het had zelfs een tweespeler-modus. De modus had verschillende cutscenes; hoewel er geen voice acting was, was het toch een hele toffe ervaring. Het moment dat je er achter komt wie de Ancient Minister is blijft toch een toffe maar een gekke emotionele scène. Subspace was hype. Het is niet gek dat men hoop had dat World of Light in Ultimate net zo iets zou worden, maar Brawl gaf een ervaring waarvan ik als tiener niet van had durven dromen. Het was de Avengers: Endgame voor Endgame, het was voor mij Smash Ultimate voor Smash Ultimate. Zelf speelde ik Brawl al via een geïmporteerde Amerikaanse versie om toen nogmaals alles te unlocken in de Europese versie.

Vrijdagavond

Brawl heb ik uren gespeeld, nachten doorgehaald. Ik was een Olimar main en wist vrienden van mij te verslaan die zoveel beter waren dankzij hun Melee-tijd, maar Brawl gaf iedereen een nieuwe start. Ondanks dat tripping zeker een probleem was, was Brawl voor mij de ultieme vrijdagavondgame. Nu we 15 jaar en twee Smash-games verder zijn heeft Brawl nog steeds een speciale plek in mijn hart. Hoewel het zeker is ondergesneeuwd heeft het een hoop elementen geïntroduceerd die in Smash 4 en Smash Ultimate pilaren waren en waar verder op is gebouwd. De hype van Smash begon met Brawl en ging verder in Smash 4 en Ultimate. De ervaring die je krijgt in SSE is nog steeds uniek en die eerste trailer? Blijft toch enorm hype.

Hoe was jouw ervaring met Super Smash Bros. Brawl? Laat het ons weten in de comments!

Update: deze tekst is origineel geplaatst op 31 januari 2023 toen de game 15 jaar geleden in Japan uitkwam, vandaag op 27 juni 2023 is het 15 jaar geleden dat Super Smash Bros. Brawl in Europa is uitgekomen, daarom is deze tekst opnieuw geplaatst.

Subspace Emissary had een hoop vette cutscenes!

Like dit bericht:

Over Robin

Sinds de NES is Robin actief in het gamen. Zijn eerste console was dan een SNES die hij van Sinterklaas kreeg en waar hij erg druk was met Lufia II: Rise of the Sinistrals. Nu kan je hem blij maken met o.a Monster Hunter, Fire Emblem en Xenoblade. Ook hoopt hij elke dag stilletjes dat Golden Sun terug komt.

Lees meer over Robin

Recente artikelen

Gerucht: Xbox brengt handheldconcurrent uit voor Nintendo Switch

0

Nieuws Gerucht: Xbox brengt handheldconcurrent uit voor Nintendo Switch

28-03-2024

0

Thijmen

Hoofdafbeelding bij eerste previews Pikmin 4 zijn binnen

4

Nieuws Eerste previews van Pikmin 4 zijn binnen

27-06-2023

5

Erik

sonic superstars main

1

Nieuws Sonic Superstars lijkt op 17 oktober uit te komen

26-06-2023

2

Thijmen

Discussieer met ons mee! 14

Yosher

31 jan 23 om 10:18

#8502‍

5811 XP | 1076 comments

maar Brawl had nog meer te delen een zeer grote Adventure-modus

Dubbele punt vergeten denk ik?

Brawl blijft wel echt een toffe game. SSE is zoiets unieks dat ik niet denk dat we ooit weer krijgen. Al zie ik het wel enigszins gebeuren in de volgende game als de serie en reboot ondergaat met een stuk minder personages, maar zelfs dan weet ik niet of een nieuwe SSE echt te verwachten valt. 

Zelf ook echt enorm veel Brawl gespeeld. Weet nog dat op het Nintendo Channel, dat er toen 2000+ uur op de teller stond voor deze game. Daar komt volgens mij geen enkele andere game tot dusver aan.

Zal vast geen verrassing zijn wie mijn main was, haha. Olimar was trouwens mijn minst gebruikte personage volgens mij. Ik kon er niet mee overweg. Ook in Smash 4 en Ultimate niet. Vind hem echt niet fijn spelen.

Martijn

31 jan 23 om 12:36

#8503‍

3472 XP | 404 comments

Wel een goede favoriet, aangezien Yoshi er sowieso altijd in zal zitten. Vast ook niet moeilijk om te raden als wie ik intussen meestal vecht (al zat die er in Brawl nog niet bij). In Brawl vocht ik meestal als Peach, Ice Climbers of Toon Link. Met Olimar kan ik ook niet goed overweg.

Heb zelf ook wel veel Super Smash Bros. Brawl gespeeld, maar meer Super Smash Bros. Melee. Intussen mogelijk nóg meer Super Smash Bros. Ultimate. 2000 uur is wel uitzonderlijk veel! Was ook echt tof met die updates van Sakurai destijds en wat we konden verwachten. Brawl was ook de laatste grote game voordat de Wii in een zwart gat viel (met die ramp-E3 als gevolg, een paar maanden later), dat pas laat in 2009 weer werd ingevuld met onder andere New Super Mario Bros. Wii. Echt blij dat we op de Nintendo Switch nog niet zo'n periode van droogte hebben gehad, qua games. Gaf wel alle reden en tijd om Brawl veel te spelen toen. Geen idee hoeveel uur ik in Brawl had zitten destijds, maar het was zéker een heleboel uur.

Vond de Subspace Emmisary ook tof, al werd het op den duur wel érg veel van hetzelfde. Vond 'm nét iets te lang. Uiteindelijk wel compleet uitgespeeld. Wel jammer dat het Adventure-element in Super Smash Bros. for Wii U nogal afwezig was. Gelukkig was er in Super Smash Bros. Ultimate dan de 'World of Light' om jezelf lang mee bezig te houden. Die speel ik eigenlijk tussendoor nog steeds en ben nog niet bij het einde. Daardoor mis ik iets als de Subspace Emmisary niet meer zo erg, al was het wel een erg tof onderdeel!

Apenknul

31 jan 23 om 13:05

#8505‍

3741 XP | 704 comments

Subspace emmisary was zeker het toppunt van Smash brawl. Misschien wil ik wel zeggen van alle smash games. Zoals je zegt: de Avengers Endgame voor Endgame.

Zie graag dat Sakurai een spin-off van Smash ziet, waar hij de serie kan onderscheiden van vechtspel en een spin-off adventure mode. Ik zou het niet erg vinden als er een smash game komt, die echt puur gericht is op alleen de adventure mode van Brawl. De "adventure mode" van Ultimate was gewoon slap imo. Ik had geen behoefte om het uit te spelen.

Dus naast dat ik #CJinSmash wil, heb ik ook graag een aparte Smash Adventure game.

rob1N

27 jun 23 om 10:04

#10489‍

5343 XP | 1029 comments

Dit roep ik ook al een poosje. Het hoeft inderdaad niet altijd een vechtspel te zijn. Ik zou ook graag eens een adventure game zien met verschillende Nintendo franchises erin verwerkt. een RPG zou bijvoorbeeld erg tof zijn.

Apenknul

28 jun 23 om 08:26

#10525‍

3741 XP | 704 comments

RPG hoeft van mij ook niet, maar experimenteren zou van mij wel mogen, al ben ik wel tevreden als ze gewoon de Smash gameplay pakken en er een story en adventure mode aanplakken. Ik zie jullie reacties over dat Subspace clunky was, maar daar kan ik weinig aan herinneren.

Maar een Beat 'm Up waarbij je meer bewegingsvrijheid heb, ipv dat het sidescrollen is.

Selan

1 feb 23 om 10:03

#8511‍

2612 XP | 477 comments

Als party game was dit echt een fantastische game. De hype was ook echt ongekend in die dagen. Iedere dag voelde aan als een kerstochtend...je wist nooit wat er op de Dojo stond. Item? Stage? Muziek? Of toch misschien een Fighter aankondiging? Great times!

rob1N

27 jun 23 om 10:02

#10488‍

5343 XP | 1029 comments

ja echt he? de hype werd echt intens hoog opgevoerd door dat systeem.

N2up

27 jun 23 om 03:22

#10487‍

1348 XP | 263 comments

Zoveel rommel heeft Sakurai aan Smash toegevoegd na Brawl, maar juist Subspace wat zo awesome was werd nooit meer ge-evenaard.

Qua Singleplayer/co-op was brawl wel t hoogtepunt van de serie.

Hopen dat de volgende Smash bros weer leuke dingen toevoegd ipv de rommel die erbij is gekomen. Time to cut the fat, Nintendo. Nu Sakurai ermee ophoudt kan t eindelijk gebeuren. Ik heb hoop

rob1N

27 jun 23 om 10:09

#10490‍

5343 XP | 1029 comments

In mijn beleving is er niet enkel rommel toegevoegd. Sure, sommige toffe dingen zijn weer weg en waren uniek aan de game waarin ze toegevoegd werden. De toevoeging van stickers was echt boring (bring back the trophies!!). Het hele verzamelen en kunnen bekijken was wat het leuk maakte. World of Light is ook weer uniek en zeker wel tof, maar naar mijn mening te groot opgezet. Het wed langdradig en eigenlijk was je alleen maar gewoon imaginary characters aan het battlen. Maar sub-space was op zich ook niet alles. De cutscenes waren natuurlijk wel erg stoer, al waren ze zonder voices en dus erg stil. Maar de gameplay was erg clunky. Het voelde niet soepel aan en het leverde veelal frustrerende situaties op. Duidelijk dus dat er nog wel ruimte is voor verbetering, maar je moet je voorstellen dat je een adventure mode moet ontwikkelen met meer dan 70 characters... lol. Ultimate moest dus wel wat anders proberen. Het is en blijft een side project in een fighting game, dus we mogen al blij zijn dat er überhaubt iets van een adventure mode in zit.

Theun

27 jun 23 om 10:44

#10493‍

616 XP | 115 comments

Zeker rommel in de vorm van items. In Ultimate kun je niet normaal met items spelen zonder in het menu te klooien. Pokéballs en Assist Trophy's lijken 100x vaker voor te komen dan iedere gemiddelde bananenschil. Je weet vaak niet eens meer wat er op het scherm gebeurd door alle rommel. 

Je moet iemand eens introduceren aan deze game en dan eerst een potje of twee laten spelen met alle items on, en daarna de Pokéballs&Assist Trophy's uitzetten en vragen wat leuker is.

N2up

27 jun 23 om 16:52

#10506‍

1348 XP | 263 comments

Alle rommel items die erbij zijn gekomen. Duizend zwaarden/stokken, veel te veel geweren. Te veel assist trophies/pokemon. Te veel nieuwe mechanics (minecraft steve, DQ Hero, Ryu/Ken etc met hun eigen interne systemen) die t spel onnodig ingewikkeled maken.

World of Light was gewoon een berg random battles met een thema en af en toe een kleine cinematic. Brawl's Subspace was dat een beetje clunky, maar zelfs zonder de cutscenes is een 2d co-op sidescroller met alle SSB personages al gewoon leuk. Voeg een level editor eraan toe met wat meer varianten vijanden en een online marketplace waar je de levels/campaigns van anderen kan spelen en t is gelijk al beter dan World of Light rommel. Zelfs Melee's Adventure mode met Giga Bowser was leuker dan World of Light.

Menu is ook zo onoverzichtelijk als de pest met alle rommel die erbij is gekomen.

Net als Zelda BotW, moet Smash Bros misschien terug naar de basics waar t begon. Waarschijnlijk zal er dan geen subspace variant inzitten, maar t is beter dan deze: Kwantiteit > Kwaliteit zooi die t geworden is

Apenknul

28 jun 23 om 08:21

#10524‍

3741 XP | 704 comments

Sakurai heeft nooit gezegd dat hij er mee op houd. 😉

Hij heeft alleen gezegd dat hij niet weet wanneer er een volgende Smash komt nadat Sora uitkwam.

Theun

27 jun 23 om 10:39

#10492‍

616 XP | 115 comments

Brawl is inderdaad een geweldige game en krijgt veel te vaak shit van alle Melee-puristen, maar Brawl is simpelweg fantastisch.  Ik was zelf ook een freeloader importeur. Die laatste paar maanden kon ik echt niet wachten destijds haha.

Fl@ppy

27 jun 23 om 18:08

#10513‍

2716 XP | 525 comments

De eerste en Melee erg veel met familie en vrienden gespeeld. Geweldig. De Wii kwam voor mij in een periode dat iedereen in mijn omgeving niet meer zo van Nintendo of gamen hielt. Daardoor heb ik Brawl wel gespeeld, maar dan vooral de Subspace. Vond het magisch en geweldig. En snap niet dat er geen volwaardig vervolg is gekomen.