Knoppenbesturing is een verschil tussen Skyward Sword HD en Wii-versie

Zelda: Skyward Sword HD - 7 verschillen tussen Switch en Wii

  • Special

  • 16 jul 21 om 14:30

  • Erik

  • 7

The Legend of Zelda: Skyward Sword HD is eindelijk uit! De game is een remaster van Skyward Sword voor de Wii (2011). Maar wat zijn nou daadwerkelijk de verschillen tussen Zelda: Skyward Sword HD en de Wii-versie? In dit artikel een overzicht!

  1. De camera is nu vrij te besturen

    Je kunt nu met via de rechterstick de camera in 360 graden om Link heen bewegen. Gebruik je de knoppenbesturing, dan dien je eerst de L-knop in te drukken, alvorens je ‘m kunt draaien. Dit omdat je Link’s zwaard met het rechterpookje bestuurt.

    In het originele Skyward Sword op de Wii was het niet mogelijk om de camera vrij te besturen. Je kon enkel de camera achter Link positioneren of met de Z-knop via de pointer de camera vanuit de eerste persoon bewegen.

  1. Knoppenbesturing

    The Legend of Zelda: Skyward Sword HD kent twee besturingsmogelijkheden: via motion controls én volledig via de knoppen. Laatstgenoemde is een gloednieuwe toevoeging en laat je Link’s zwaard met je rechterstick besturen. Tik bijvoorbeeld naar links, en Link doet een slag naar links. Dit zorgt ervoor dat het spel ook op de Nintendo Switch Lite of met een Pro Controller speelbaar is.

    Op de Wii kon je het zwaard en schild van Link enkel besturen via de Wii Remote Plus. Je zwaaide bijvoorbeeld naar rechtsboven, om een diagonale slag omhoog te maken. Deze vorm van besturen zit overigens nog steeds in de remaster!

  1. Verbeterde laadtijden, resolutie en graphics

    De laadtijden in Skyward Sword HD zijn een stuk sneller. Dit is vooral merkbaar als jij een huis in of uitgaat. Daarnaast is de resolutie omhoog gegaan en is het nu speelbaar in 1080p (TV-stijl) en 720p (handheldstijl). Textures en personages hebben ook een flinke verscherping gekregen. Tot slot is het spel speelbaar nu volledig speelbaar in 60fps, wat voor een vloeiendere ervaring zorgt. Onderstaande video laat het verschil mooi zien.

    De Wii-versie liep op een resolutie van 480i en in 30 fps. Toch heeft deze versie de tand des tijds prima doorstaan, zeker door een aantal slimme artistieke keuzes van Nintendo, die achtergronden als schilderijen deden lijken.

  2. Autosave

    Je hoeft in deze remaster niet meer handmatig op te slaan. Elke keer als jij langs een Bird Statue wandelt, slaat ‘ie automatisch het spel voor je op via de autosave-functie. Er zijn meerdere opslagfiles, dus je kunt altijd een versie terug als er wat verkeerd gaat.

    In Skyward Sword voor de Wii kon je je progressie enkel handmatig opslaan. Dit deed je via een van de vele Bird Statues in het spel.

  1. Een Nederlandse taaloptie

    The Legend of Zelda: Skyward Sword HD is volledig in het Nederlands te spelen, dit ongetwijfeld in navolging van Breath of the Wild. Dit betekent dat sommige personages en namen iets anders zijn, met als berucht voorbeeld dat Groose nu Ganderd heet (een woordspeling op gans). Dit maakt het spel echter toegankelijker voor jonge spelers.

    In de Wii-versie was er enkel een Engelse taaloptie beschikbaar.

  1. Een gestroomlijndere ervaring

    De remaster heeft een hoop slimme veranderingen, waardoor je nu veel minder vaak tutorials of onderbrekingen ervaart. Zo laat je sidekick Fi zich veel minder vaak zien in nieuwe situaties, en kun je eerst zelf de situatie ervaren. Ook tutorials zijn minder aanwezig. Het doet fans ongetwijfeld ook goed dat bij het verzamelen van voorwerpen,  de beschrijvingen niet elke speelsessie weer in beeld komen. Goed om te weten: mocht je vastzitten of hulp nodig hebben, dan kun je Fi wel handmatig oproepen.

    The Legend of Zelda: Skyward Sword kwam uit in het Wii-tijdperk (check hier onze originele review, link naar acrhief N1ntendo). Gedurende deze periode had Nintendo vele jonge fans en casual gamers verworven, hun games waren er destijds veel meer op ingespeeld om die te begeleiden. Dit had als gevolg dat je als speler te maken kreeg met veel hints en tutorials.

  2. Fast travel-functie van Zelda en Loftwing-amiibo
    Skyward Sword HD krijgt zijn eigen amiibo in Zelda en Loftwing. Deze voegt een functie toe die niet vrij te spelen is in het hoofdspel: de mogelijkheid om een checkpoint op te roepen. Hiermee kun je, waar je maar wil in Hyrule, een poort oproepen om weer naar Skyloft te gaan. Zo kun je snel wisselen tussen de boven- en onderwereld. De amiibo kost €24,99.In 2011 kende niemand nog amiibo, dus toen moesten wij nog gewoon gebruik maken van Bird Statues.  Deze zijn verspreid over heel Hyrule.

De Zelda en Loftwing-amiibo

Like dit bericht:

Recente artikelen

Corpse Party II: Darkness Distortion aangekondigd voor Nintendo Switch

0

Media Corpse Party II: Darkness Distortion aangekondigd voor Nintendo Switch

29-03-2024

1

Karlijn

Unboxingvideo speciale Skyward Sword Joy-Con verschenen

1

Media Unboxingvideo speciale Skyward Sword Joy-Con verschenen

16-07-2021

1

Erik

Timothy vs the Aliens volgende week naar Nintendo Switch

0

Nieuws Timothy vs the Aliens volgende week naar Nintendo Switch

16-07-2021

0

Erik

Discussieer met ons mee! 7

rob1N

16 jul 21 om 14:35

#742‍

5343 XP | 1029 comments

Geen ene reden voor mij om dit opnieuw te kopen. Er is me vrij weinig bijgebleven van deze game. Ik vond de backtracking in dungeons wel tof, dat je later terug kon komen met nieuwe items en zo weer verder kon, maar als ik aan die silent realms terugdenk, denk ik AW HELL NAW!

Martijn

18 jul 21 om 17:11

#777‍

3472 XP | 404 comments

Blijf erbij dat "Skyward Sword" best een goede game is, maar zelf ga ik hem voorlopig ook niet opnieuw halen. Ik stoorde mij niet zozeer aan de Motion Controls, waar veel mensen op de Wii schijnbaar last van hadden. Mijn irritaties zaten meer in het lineaire karakter van het spel, de casual benadering met Fi en inderdaad... The Silent Realms.

 

Nog steeds het slechtste spelonderdeel dat ik ooit in een Zelda-game ben tegengekomen. Hoop dat ze zoiets ook nooit meer doen! Het voelt meer als een vervelend karweitje, dat je maar moet doen om verder te mogen. Stoorde mij mateloos eraan!  Toch een reden dat ik vooralsnog wacht om "Skyward Sword" weer te halen óf te spelen.

 

"Skyward Sword" had zeker een aantal hele mooie en memorabele momenten, maar ook een paar mindere aspecten. De sfeer was ook flink wennen. Het avontuur wist  me moeilijk vast te houden. Daar staat tegenover dat, áls het wel gebeurde, ik ook écht van dit spel heb genoten. Ben toch een paar keer tot diep in de nacht opgebleven om bepaalde tempels of onderdelen te halen, waarbij mij die zandtempel met robotjes en tijd-effecten mij het meeste is bijgebleven. Het is wel een geweldig spel, ondanks alles!

 

Na "Breath of the Wild" voelt "Skyward Sword" voor mij als een stap terug. Deze game maakte voor mij duidelijk dat de koek op was, voor de oude Zelda-formule die met "Ocarina of Time" werd geïntroduceerd. Blij dat ze met "Breath of the Wild" het roer hebben omgegooid. Hoewel "Skyward Sword" voor mij als een stap terug voelt, heb ik dat vreemd genoeg met eerdere games als "Twilight Princess" en "The Wind Waker" niet.

Foeks1989

16 jul 21 om 15:21

#743‍

74 XP | 14 comments

Als het goed is ligt hij op de deurmat! Ik heb er zin in!!

Erik

16 jul 21 om 22:55

#746‍

4836 XP | 353 comments

Have fun, Foeks!

Rik

17 jul 21 om 00:12

#748‍

4650 XP | 664 comments

Dit betekent dat sommige personages en namen iets anders zijn, met als berucht voorbeeld dat Groose nu Ganderd heet (een woordspeling op gans).

 

Oeh, ik krijg hier altijd zo'n jeuk van... sowieso vind ik de Nederlandse vertalingen nagenoeg altijd klinken als nagels op een schoolbord, zelfs Disney films (die vroeger toch echt wel de standaard waren hoe je een Nederlandse versie maakte) zijn al jaren geen garantie meer voor goed lopende/aanvoelende zinnen. 

 

Nou ja, het maakt het spel wel toegankelijk voor een heel nieuwe generatie, dus vooruit dan maar... Is dit ook wat Daan is gaan doen bij Nintendo of Europe in Frankfurt?

 

Edit: waarom pakt de site mijn quote nou niet? Bij de beta test deed quoten het wel...

Erik

17 jul 21 om 14:35

#754‍

4836 XP | 353 comments

Wat stom, Denim! Misschien dat je bericht bewerken helpt? En anders kun je altijd even een berichtje sturen naar webdeveloper Mierk.

Golden

18 jul 21 om 13:31

#766‍

165 XP | 31 comments

Qua dungeons was Skyward Sword een stapje voor de rest, vooral de water tempel verassend genoeg. Maar sinds dungeons nooit de highlight van Zelda games voor mij waren, was dit hele spel een slog voor mij. Zelfs de overworld en de vijanden zelf waren puzzel na puzzel. Okee voor de eerste keer, maar ik hoef niet terug.