The Legend of Zelda: Skyward Sword HD

• 18 jul 21 om 18:15

• Dre

• 17

Het is inmiddels alweer tien jaar geleden dat The Legend of Zelda: Skyward Sword verscheen voor de Nintendo Wii. Ik ben één van de spelers die wel erg enthousiast was over dit deel in de Zelda-serie. Laten we eerlijk zijn: het spel doet hier en daar echt wel wat dingen niet goed, maar het weet bij andere punten wel de juiste snaar te raken. Nu het spel in een HD-jasje is gestoken, was ik benieuwd of het grafisch nog steeds net zo tot zijn recht komt en natuurlijk of er wat veranderd is. Is The Legend of Zelda: Skyward Sword tien jaar na dato nog net zo goed als vroeger?

De godin Hylia creëert een wereld voor de mensheid

Lang geleden verscheen er een duistere kracht op aarde, die verschillende monsters met zich meebracht. Deze monsters vielen de volkeren op aarde aan, slachtte ze af en verwoestten hun land. Ze deden dit op zoek naar de Triforce, de ultieme kracht die je in staat stelt om je wensen uit te laten komen. Deze kracht werd beschermd door de godin Hylia, die de Triforce en de overgebleven mensen naar een stuk land bracht en haar kracht gebruikte om het stuk land in de lucht te laten zweven om de mensheid te beschermen. Zelf ging ze terug naar de oppervlakte om samen met alle krijgers te vechten tegen de duisternis. Het lukte haar om de duistere krachten te verzegelen en de duisternis te stoppen. Toch bleven de gevluchte mensen in de lucht: Hylia wist dat de verzegeling niet voor altijd zou gelden. Dit stukje land werd later ‘Skyloft’ genoemd en vele jaren later speel jij Link, een bewoner van Skyloft, wiens lot het is om de wereld te redden. Link maakt zich klaar voor de jaarlijkse ceremonie, maar er gebeuren wat onverwachte dingen die het avontuur laten beginnen!

Link is helemaal in de wolken

Laat ik maar meteen beginnen met één van de sterkste punten van The Legend of Zelda: Skyward Sword. Jij en Zelda zijn jaren samen opgegroeid en tijdens de ceremonie is het de bedoeling dat je deze met haar uitvoert. De dynamiek tussen de twee personen is vanaf moment één zo perfect, dat je er meteen vrolijk van wordt. Je voelt een bepaalde comfortabele manier van omgang en een klein beetje liefde, dat zich op de meest onschuldige manier vertoont aan jou als speler. Niet alleen Link en Zelda zijn goed geschreven personages, ik durf stellig te zeggen dat ieder personage in The Legend of Zelda: Skyward Sword barst van persoonlijkheid. Zo heb je je rivaal Groose, met zijn mega pompadour en toch wel onaardige persoonlijkheid en natuurlijk alle verschillende verkopers in de bazaar. Deze hebben allemaal hun eigen gekkigheden die tijdens je verschillende bezoeken aan Skyloft op verschillende manieren versterkt worden.

Je blijft maar terugkeren naar het pittoreske Skyloft

Skyloft is een de hub-wereld van The Legend of Zelda: Skyward Sword. Na iedere kerker keer je hier terug om je arsenaal te versterken en wat extra spullen te kopen. In de tussentijd praat je met alle bewoners en speel je hier en daar wat extra zijmissies vrij om nog meer beloningen te krijgen. Het versterken van je arsenaal en het kopen van spullen doe je in de bazaar, waar alle verkopers bij elkaar staan om zaken met je te doen. Zo heb je Gondo van de scrap shop; hij is dag en nacht bezig met het repareren van een robot. Wanneer je ’s nachts bij hem thuis komt, is hij nog steeds aan het sleutelen aan de robot en klaagt zijn moeder over hem wanneer je met haar praat. Ook heb je het stel Luv en Bertie.Deze twee bezitten de drankwinkel, brouwen speciale toverdrankjes voor je en verzorgen tegelijkertijd hun kleine baby. Deze baby slaapt erg slecht en Bertie krijgt daardoor ook nooit slaap in de nacht (zijn vrouw Luv ligt overigens lekker te snurken).

Nu heb ik het over verschillende personen in de nacht, dit is een belangrijk en leuk element in The Legend of Zelda: Skyward Sword: je kunt Skyloft namelijk verkennen in de nacht! ’s Nachts barst Skyloft van de monsters en zit iedereen netjes binnen. Wanneer jij ze bezoekt hebben ze allemaal hun eigen zaken, die hier en daar ook nog eens uitbloeien tot ware zijmissies. Dit zorgt ervoor dat je Skyloft af en toe gaat bezoeken en helemaal afstruint, op zoek naar nieuwe gesprekken met de bewoners.

Van punt A naar punt B

Een groot gedeelte van het spel zit je in de lucht. Je beschikt namelijk over een Loftwing, een vogel die je in staat stelt om rond te vliegen. Deze Loftwing brengt je van Skyloft naar andere vliegende eilanden en de oppervlakte van de wereld. Daar is het de bedoeling dat je op zoek gaat naar kerkers om de wereld te kunnen redden. Hier ontmoet je verschillende soorten wezens en rassen waar The Legend of Zelda-franchise om bekendstaat. Zij helpen je op een ietwat lineaire wijze van kerker naar kerker. Dit is één van de zwakkere punten van The Legend of Zelda: Skyward Sword. De wereld op de oppervlakte is namelijk erg lineair, je gaat van punt A naar punt B, dan naar C en ga zo maar door tot je de kerker hebt bereikt. Er zijn altijd wel wat zaken die je pad blokkeren waardoor je het lineaire pad moet blijven volgen. Dit is erg jammer, gezien het spel je met het vliegen juist het gevoel geeft dat je kunt gaan en staan waar je maar wilt.

Goed bedachte kerkers

Wanneer je de kerkers dan eindelijk hebt bereikt, kom je wel voor wat goede uitdagingen te staan. The Legend of Zelda: Skyward Sword heeft namelijk een paar geweldige kerkers, misschien wel de beste uit de hele franchise en dat is nogal een statement. Sommige van deze kerkers bevatten bepaalde ideeën die het backtracken nooit vervelend maar juist tof laten voelen. Zo is er een kerker met een waterbak waarin je het niveau van het water en de bak kunt veranderen waardoor je steeds weer nieuwe dingen ontdekt. Ook is er een kerker waar je, door middel van tijdkristallen, stukken van de wereld aanpast en wezens tot leven wekt om bepaalde puzzels te halen. Zo zijn er zelfs puzzels waarbij je de kristallen in mijnkarretjes hebt zitten en zo op de route van de kar steeds de wereld aanpast. Niet alle kerkers zijn van hetzelfde kaliber maar het spel bevat ijzersterke kerkers met breinbrekende puzzels, dat is na The Legend of Zelda: Breath of the Wild echt een waar genot.

De HD verbeteringen

De nieuwe versie bevat een paar dingen waar ik erg blij mee ben. Zo heeft het hier en daar wat quality of life verbeteringen. In het originele spel was het namelijk zo, dat iedere keer wanneer je het spel opnieuw opstartte, je bij ieder voorwerp dat je vond weer een dialoog kreeg. Dit was erg vervelend en gelukkig vond Nintendo dit ook, dit is nu niet meer het geval. Ook is de camera nu vrij te besturen waardoor je alles goed in beeld kunt krijgen. Het spel bevat nog wat meer kleine verbeteringen die onze Erik voor jullie in kaart heeft gebracht. De grootste verbetering vind ik zelf dat het spel maar liefst 60 frames per seconde draait, zonder framedrops. Alles loopt zo perfect, dat ik het me niet meer anders voor kan stellen.

De HD verslechteringen

Toch zijn er ook een paar zaken die het voor mij deze speelronde juist iets lastiger maakten. Zo was de knoppenbesturing niet ideaal, je kunt namelijk alleen de camera draaien door de linker schouderknop in te duwen en je rechterstick te gebruiken. Verder wordt de rechterstick gebruikt om met je zwaard te slaan, gezien je gericht moet slaan in dit deel. Ook dit werkt lang niet zo goed als het slaan met je Joy con. Ondanks dat het slaan prima werkt met de Joy con, is richten wel een enorme opgave. Omdat je met de Nintendo Switch geen sensorbalk hebt, weet je controller niet wat zijn positie is en moet je deze handmatig resetten. Het ergste is nog dat het aantal dat ik zojuist benoemde niet eens overdreven is: het is maar zelden zo dat je de positie van de pointer niet opnieuw hoeft in te stellen. Ik heb hierdoor onnodig wat dingen opnieuw moeten spelen en het haalde helaas best wel wat uit de ervaring, gezien het op de Nintendo Wii voor mij echt vlekkeloos verliep. Het is dan ook jammer dat dit sterk staaltje techniek, genaamd de Nintendo Switch, hiermee het onderspit delft.

The Legend of Zelda: Skyward Sword is tien jaar na zijn oorspronkelijke release nog steeds een geweldige game met goed geschreven personages en kerkers met baanbrekende gameplay-ideeën. De HD-versie laat deze zaken natuurlijk op een nog mooiere manier tot zijn recht komen en zorgt er ook nog voor dat een paar kleine irritaties uit het originele deel niet meer voor komen. Toch heeft dit deel er helaas een erg vervelend puntje bij gekregen dat voor mij de ervaring toch iets minder geweldig heeft gemaakt. Het is toch wel erg vervelend dat je bij bewegingsbesturing steeds opnieuw de positie van de Joy-Con moet bepalen om bepaalde bewegingen goed te laten registreren. Toch moet ik eerlijk toegeven dat ik onwijs heb genoten van The Legend of Zelda: Skyward Sword. Mocht je op één of andere manier nog nooit hebben kunnen genieten van dit deel in de Zelda-serie, dan weet ik zeker dat je dat nu zult doen!

8

• + Goed geschreven personages
  • + IJzersterke kerkers
  • + 60 frames per seconde
  • + Quality of life-verbeteringen
  • - Joy-con is veel te vaak out of sync
  • - De knoppenbesturing is erg onhandig
  • - De reis tussen de kerkers is iets te lineair

0

28-03-2024

2

Nintendo ontkent komst Nintendo Switch Pro

8

Nieuws Nintendo ontkent komst Nintendo Switch Pro

19-07-2021

1

Ys IX: Monstrum Nox – Pure Kwaliteit

14

Review Ys IX: Monstrum Nox - Pure Kwaliteit

18-07-2021

6

Discussieer met ons mee! 17

Cassis

18 jul 21 om 18:33

#780‍

321 XP | 55 comments

Zelda games zullen altijd goed blijven.

Het wordt eens tijd dat prinses Zelda van de BotW een eigen game krijgt. Dat verdient ze gewoon

18 jul 21 om 18:38

#781‍

2673 XP | 216 comments

Dat zou wel tof zijn, ik ben wel benieuwd naar de gameplay. Wat maakt haar speciaal?

Cassis

18 jul 21 om 18:55

#782‍

321 XP | 55 comments

Ik wil haar kant van het verhaal beleven. Een "wisdom" character vol met strategische krachten. Ik wil haar wereld beter leren kennen. Ze is een strijdster en ze is heel mooi en strak getekend

Yosher

18 jul 21 om 19:43

#783‍

5821 XP | 1078 comments

Zodra ik deze game ergens (fysiek) voor €40 of minder weet uit te halen, haal ik deze meteen.  Zal niet snel gebeuren, maar goed. Wil deze game wel uiteindelijk op de Switch spelen.

Koldur

18 jul 21 om 19:44

#784‍

39 XP | 6 comments

Het probleem met die Joy-con out of sync is voor het grootste gedeelte op te lossen door standaard vlak voor het aanvallen of een special item te gebruiken naar het scherm te richten en y in te drukken. Haalt voor mij 99% van de problemen weg.

Garrus

18 jul 21 om 19:51

#786‍

1576 XP | 287 comments

Skyward Sword is fantastisch en in bijna elk opzicht beter dan Breath of the Wild. In elk geval leuker om te blijven spelen in plaats van tien minuten rondrennen op een leeg veld omdat je niks tegenkomt haha.

N1-Up99

18 jul 21 om 20:46

#787‍

31 XP | 4 comments

Mooie review! Heb 'm zelf ook in huis gehaald. Persoonlijk ben ik wel fan van de motion controls. Bovendien is het verhaal wel echt sterk. De besturing werkt niet altijd perfect inderdaad, maar het is wel iets unieks.

Ribbelchips

19 jul 21 om 09:56

#789‍

918 XP | 177 comments

Jammer dat ook in deze review het prijs-aspect niet is meegenomen. Skyward Sword is een Zelda waar de fanbase al niet unaniem enthousiast over was. Deze HD remaster heeft zoals je zelf aangeeft de nodige minpunten (en dan heb je het nog niet eens over het feit dat het scherper maken van de beelden de nadruk legt op de detailloze spelwereld). Deze remaster kost echter wel doodleuk wéér meer dan de originele release op de Wii (die had drie versies beginnend bij €49,) Ik vind dat echt een hele vervelende en kwalijke trend. En dan heb ik het nog niet eens over een aantal quality of life verbeteringen die achter een Amiibo van €30 zijn gestopt.

Inhoudelijk een prima review, maar het zou de media echt sieren als ze eens een hard statement zouden maken tegen dit, in mijn ogen, redelijk verderfelijke prijsbeleid. Dit ligt gewoon voor dezelfde prijs in de winkel als straks de gloednieuwe opvolger van Breath of the Wild waar jaren aan gewerkt is hé?

rob1N

19 jul 21 om 10:41

#793‍

5343 XP | 1029 comments

helemaal mee eens, maar ja, je hebt het op deze site altijd tegen een schrijver met voorliefde voor de franchise. Natuurlijk krijgt het hier een dikke voldoende, want ja het is en blijft Zelda. Ongeacht alle onbesproken minpunten die er overduidelijk wel zijn. Ik neem die eindcijfers ook niet eens meer serieus.

Anyways, destijds was het grafisch op zich wel prima maar de leegte werd inderdaad verstopt achter dat blur effect wat ze artstyle noemen. Op zich prima, maar nu in HD valt het pas echt op.

19 jul 21 om 12:04

#794‍

2673 XP | 216 comments

Ik vind het jammer om te lezen dat je denkt dat de voorliefde voor een franchise het cijfer zal beïnvloeden. Ik heb gewoon echt genoten van het spel en laat mijn irritaties voor mijn gevoel toch goed merken in de review. Toch heb ik besloten dat ik me uiteindelijk prima heb vermaakt met Skyward Sword, vandaar het cijfer.

Yosher

19 jul 21 om 12:28

#795‍

5821 XP | 1078 comments

Ik stoor me hier ook echt enorm aan. Prima spel, maar de prijs is gewoon te hoog. Als je 5 euro voor een NES spel neertelde, 8 voor SNES, 10 voor N64.. dan zou je verwachten 20 voor GameCube en misschien 30, 35 voor Wii. Als je inderdaad bedenkt dat ze hier zeer weinig werk aan hadden in vergelijking met een volledig nieuwe game zoals Breath of the Wild (2), dan klopt dat plaatje van 60 euro gewoon niet. Een handjevol verbeteringen zijn echt die inflatie tot 60 euro niet waard, moet hoogstens 40 euro zijn.

Maar Nintendo weet dat ze er mee weg komen. Ik had het elders al eens aangekaart en ik werd gewoon bestempeld als een dorpsgek door veel mensen omdat ik de game gewoon te duur vind. Ja, men kan er zijn geld uit halen en veel plezier mee beleven, dat ontken ik niet, maar het is en blijft een game van 10 jaar geleden die nu gewoon een beetje is opgepoetst en doodleuk voor de volle mep in de schappen is gegooid. Komt voor mij gewoon hetzelfde over als dat ze de eerste Zelda in een HD jasje zouden gooien met een paar verbeteringen en die ook voor 60 piek in de winkel mieteren.

Maar goed. Zijn genoeg mensen die het gewoon slikken. Ik wacht lekker af tot ik hem voor 40 euro of minder kan kopen.

Ribbelchips

19 jul 21 om 13:11

#797‍

918 XP | 177 comments

Heel erg dát inderdaad. Ze komen er mee weg omdat we ze er mee weg láten komen. Ik vind dat er een bepaalde taak ligt voor de media om dit aan de kaak te stellen. Ik snap ook wel dat het tricky is omdat het in de kern natuurlijk gewoon een goede game is, maar dat is die e-shop puzzel-game van €10 euro ook en die fakkelen ze wél gewoon af als ie €50 euro zou kosten.

Maak gewoon eens een statement. Boordeel de game. Geef het eindcijfer 80, maar trek er vervolgens een vol punt af vanwege de te hoge prijs met een extra alinea aan duiding. Het kan toch gewoon niet zo zijn dat een 10 jaar oude game 10 euro duurder in de winkel wordt gelegd met minimale verbeteringen? En dan is het helemaal niet belangrijk of sommige mensen de game voor het eerst spelen.

En door dit te blijven goedpraten laat je Nintendo niet alleen het geld uit de zakken van mensen blijven kloppen, je houdt ook nog eens het karige releasebeleid van Nintendo rond digitale retro-games van oude systemen in stand. Die kunnen prima de GameCube en Wii bibliotheek online knallen, maar ze weten dat ze nóg meer kunnen verdienen als ze af en toe zo'n AI geupscalede game als deze voor €60 in de winkels gooien...

Zool

19 jul 21 om 15:28

#803‍

1913 XP | 359 comments

Hele goeie discussie. Bij reviews van auto's gaan we ook geen Ferrari vergelijken met een Lada. Prijs is een zeer belangrijke factor. Deze game ligt voor 10 euro meer in de winkels dan 10 jaar geleden en heeft absoluut niet dezelfde effort gehad als een Mario Odyssey, Botw etc. maar wel een vergelijkbare prijs.

Waarom dit niet genoemd wordt is mij een raadsel.

Samus

19 jul 21 om 19:10

#810‍

596 XP | 106 comments

Ben het deels met je eens, maar de markt bepaalt. Echt een kwestie van vraag en aanbod. Als er genoeg mensen zijn die deze game niet voor €60 kopen, dan houden dit soort praktijken ook geen stand en zul je dit soort ports/remasters ook niet voor de volle mep zien verkopen. Het is heel goed dat er mensen zijn die dit niet pikken en niet kopen, maar voor elke Yosher zijn er minimaal 1000 casual Switch gebruikers die - d.m.v reclames en mond-op-mond reclame - dit soort games toch wel halen (even ter voorbeeld). Van de 85 miljoen Switch gebruikers zullen er gerust 10 a 15 miljoen hardcore gamers/Nintendo fans zijn die op sites, forums en discords zitten met dezelfde optiek, maar die andere +/- 70 miljoen eigenaren? Die zullen de game industrie echt niet zo nauw volgen en die kopen games op basis van naam en reclame. Dan krijg je al gauw die markt werking.

Yosher

19 jul 21 om 19:35

#814‍

5821 XP | 1078 comments

Klopt, en dat is dan ook gewoon een deel van het probleem helaas. Nintendo doet dit omdat ze weten dat ze het kunnen maken. Mensen kopen het toch wel. Tenminste, op de Switch. Maar als ze dit blijven doen straks op een console die straks wellicht Wii U aantallen verkoopt dan zullen ze misschien hebben gewenst dat ze niet zo gierig waren want dan zullen die hardcore gamers het nog steeds niet pikken. Mij zijn ze in ieder geval kwijt als één van hun meest loyale klanten.

Niet dat ik wil zeggen dat ik helemaal niks meer van ze koop, integendeel. Ik ben en blijf een groot Nintendo fan. Maar waar ik eerder echt heel veel games van ze dag 1 kocht, ga ik nu bij veel meer games wachten tot ik een goede deal weet te vinden. Dat is niet alleen Skyward Sword schuld, maar ook games als Mario Tennis Aces, Mario Golf Super Rush, en al die Paper Marios en Pokémon games van tegenwoordig die maar een schim zijn van wat ze ooit waren in mijn ogen.

Nu zullen er vast nog steeds genoeg mensen zijn die mijn 'leegte' op gaan vullen wat dat betreft, één persoon is immers maar een druppel op de gloeiende plaat, maar ik hoop eerlijk gezegd echt dat Nintendo na de Switch nog eens flink op hun plaat gaan zodat ze dit soort dingen in ieder geval in die tijd niet gaan doen. Nintendo is weer eens flink gierig bezig en dat bevalt me gewoon niks. Voorheen had ik Skyward Sword HD ook gewoon voor 60 euro gehaald, maar hoe ze de laatste tijd bezig zijn heb ik dus echt geen zin om ze te belonen met een luie 60 euro remaster. (En ik zeg lui omdat het relatief weinig werk is ten opzichte van een volledige game, niet dat de remaster slecht is behandeld, want dat is dan ook weer niet zo.)

Samus

20 jul 21 om 09:20

#842‍

596 XP | 106 comments

Ik snap je standpunt heel goed. Het is grappig om te zien hoe perspectieven kunnen verschillen. Ik ben al meer dan 30 jaar Nintendo liefhebber, en het waren voor mij de GameCube en Wii U tijdperk bijvoorbeeld enorme slechte periodes als Nintendo fan, en hoe Nintendo met fans omging. Ik vind dat juist nu in het Switch tijdperk Nintendo echt op en top Nintendo is. Dat wil niet zeggen dat ze geen kritiek mogen krijgen of dat ze verdedigt moeten worden, integendeel. Maar als ik de output (zowel kwaliteit als kwantiteit) zie van de afgelopen 4,5 jaar dan ben ik enorm tevreden als Nintendo fan. Kan hier heel diep op in gaan, maar er is een hele fijne balans aan eigenzinnige Nintendo games (ARMS, Ring Fit, GameStudio, Labo), klassieke toffe franchises die echt het beste zijn in hun series (BotW, Odyssey, Smash Ultimate, Fire Emblem Three Houses) en gave spin-offs als tussendoortjes (Hyrule Warriors: Age of Calamity bv). En eindelijk erkenning aan franchises zoals Metroid (Dread, Prime 4), WarioWare en Advance Wars bijvoorbeeld. Tuurlijk - altijd ruimte voor verbetering, of andere franchises die terug mogen komen (F-Zero, Golden Sun), maar desalniettemin vermaak ik mij echt uitstekend. Er is bijna (bijna!) iedere maand wel een titel die leuk en vermakelijk is (voor mij dan althans).

Moet wel eerlijk zeggen - Nintendo is altijd gierig geweest. Altijd. Dus het is niet echt sinds de Switch dat Nintendo zo ‘money-grabbing’ is. Toen de GameBoy Advance op de markt was en al die Super Mario Bros Advance game uitkwamen begin jaren 2000 (of Link to the Past op de GBA) werden die ook voor de volle mep toen destijds verkocht. Toen waren er ook al dit soort exacte zelfde discussies (‘hoe kan een NES/SNES game 10 jaar later voor 49,99 verkocht worden, geldklopperij!’). Of wat dacht je van gezellig multiplayer The Legend of Zelda: Four Sword Adventures spelen op de GameCube? Het prijskaartje wat daar aan hing was echt belachelijk - 1x GameCube, 1x de game, 3x GameBoy Advance, 3x Link Cable om ff een multiplayer game te spelen . Of je Virtual Console games opnieuw kopen op de Wii U of 3DS (kostte maar een paar euro, maar dan nog - het gaat om het principe).

Ribbelchips

20 jul 21 om 16:37

#858‍

918 XP | 177 comments

Of mensen het nou wel of niet massaal kopen zou m.i. niet uit moeten maken om het eens goed te benoemen. Misschien is Nintendo ook wel heel gevoelig voor lagere scores voor één van hun belangrijkste franchises.

Het is gewoon erg vervelend om te zien dat de prijs wél flink omlaag kan als een Nintendo systeem slecht verkoopt. Het gros van de Wii U games kostte €39 - €49. Een GameCube kostte op een gegeven moment €99,-.  Donkey Kong Tropical Freeze en Pikmin 3 waren bij release op Wii U 44,99,-. In Sommige winkels lagen de Nintendo Select versies van beide games nog voor 19,99 toen de Switch port voor €59,99 werd uitgebracht. Dat is natuurlijk gewoon schofterig.