Streets of Rage 4 - Terugkeer met onverminderde razernij!

De terreur van The Syndicate leek voorbij, nadat Mr. X voorgoed was verslagen! Alle helden gingen hun eigen weg en tien jaar lang heerste er rust in Wood Oak City. Volgens geruchten is het misdaad-imperium echter herrezen onder controle van de Y Twins, de kinderen van Mr. X. Hoogste tijd voor Axel Stone, Blaze Fielding en hun vrienden om terug in actie te komen!

We zien niet meer zoveel Beat ‘m ups. Eén van de beste en populairste titels in dit genre was SEGA´s eigen Streets of Rage, waarvan drie delen verschenen op de Mega Drive. Ondanks pogingen om een vervolg te creëren, viel de serie daarna in een zwart gat, totdat Dotemu, Lizardcube en Guard Crush Games met de licentie aan de slag gingen. Vorig jaar werd na een kwarteeuw dan toch het vierde deel uitgebracht, waarvoor onlangs DLC verscheen. Is Streets of Rage vijfentwintig jaar later weer terug in topconditie?

Sfeervolle straten

Deze zomer heb ik opvallend veel tijd doorgebracht met dit zeer langverwachte vervolg. Fijn om te kunnen zeggen dat er na al die jaren eindelijk een nieuw deel is én dat het zijn naam eer aandoet. De makers hebben goed gekeken naar wat de originele games zo’n succes maakten en dat als uitgangspunt gebruikt.

Streets of Rage 4 heeft een moderne getekende comic-stijl, die mij meteen erg aansprak. Het is een sterke visualisatie, die het spel een eigen gezicht geeft, maar tegelijk ook de oude stijl in ere houdt. Personages zijn gedetailleerd en vloeiend geanimeerd, met meer diepte door mooie kleur- en lichteffecten.

Streets of Rage staat bekend om een herkenbare elektronische soundtrack en dit vierde deel is geen uitzondering. Er wordt nu ook gebruik gemaakt van dynamische muziek, die opleeft naarmate je verder komt of inspringt op bepaalde momenten. Het spel is ook volledig te spelen met muziek uit de oude games. De nieuwe dynamiek valt dan echter weg en ik was niet zo overtuigd van hoe sommige nummers werden ingezet. Mijn voorkeur ligt dus voornamelijk bij de nieuwe soundtrack, die hier beter op zijn plaats is en daarmee een betere verrijking van de sfeer. Deze heeft op zich al genoeg nostalgie aan boord.

Vrienden en vijanden

De gameplay is bijna ongewijzigd, maar nog steeds doeltreffend. Je loopt door verschillende delen van de stad, waar je schoppend en slaand afrekent met al het aanlopende straattuig. Er is een grote variatie aan vijanden, zowel nieuwe als oude bekenden. Versla ze en je mag doorlopen naar het volgende gebied. Aan het einde van de levels bevecht je een baas, die zich minder makkelijk gewonnen geeft. Bekende formule, maar het blijft een sterke basis.

Naast schoppen en slaan kun je op verschillende manieren met tegenstanders afrekenen. Houdt de Y-knop even ingedrukt en je kunt een extra harde aanval uitvoeren. Daarnaast heeft iedere vechter een sterkere Blitz Move, drie variaties van een Special Move én een Star Move. De Special Moves kosten energie, die je kan terugwinnen door tegenstanders te bevechten zonder geraakt te worden. Het vecht fijner, omdat je daardoor minder terughoudend met de Special Moves hoeft te zijn. Star Moves richten veel schade aan, meestal over een groter gebied. Daarvoor gebruik je gouden sterren, die je gaandeweg opraapt of verdient. Zelf zet ik deze aanvallen graag wat tactischer in, als ik bijvoorbeeld wordt omsingeld door schurken en over weinig energie beschik.

Iedere vechter heeft zijn eigen aanvallen en vaardigheden. Zo is Blaze de meest gebalanceerde vechter, waar Axel het meer van zijn kracht moet hebben. Cherry is vooral erg snel, ook met oog op combo’s maken, terwijl Floyd zo sterk is dat hij met gemak vijanden kan optillen en weggooien. Hij levert wel stevig in op snelheid. Wat verderop is Adam ook speelbaar, voor het eerst sinds de eerste Streets of Rage. Zelf speelde ik aanvankelijk het liefst als Axel of Blaze, al spelen alle personages goed. Het is maar net waar je persoonlijke voorkeur ligt, dus komt de ruime keuze aan verschillende personages goed van pas.

Gevarieerde gevechten

Dit zorgt allemaal voor de nodige variatie. Zeker binnen een Beat ‘m up een belangrijk aspect: het spel moet interessant blijven, terwijl je eigenlijk continu hetzelfde doet. Gelukkig is dit in Streets of Rage 4 weer uitstekend in balans. Je wordt steeds handiger in het verslaan van tegenstanders. Levels zijn zorgvuldig samengesteld, vaak best lang, maar leuk en gevarieerd genoeg om ze iedere keer weer door te vechten.

In enkele uren kun je de twaalf levels van de Story Mode uitspelen. Ik geef toe dat het einde wat abrupt aanvoelde, maar de lengte past bij het spel. Net als Streets of Rage 2 blijf je het spelen, ook als je deze game al vaker hebt uitgespeeld. De speelduur is compact maar wel in balans, zonder kunstmatige ingrepen om de lengte onnodig te rekken. Daarnaast zijn er verschillende moeilijkheidsgraden voor extra uitdaging (waaronder de nieuwe én extra zware Mania+ Mode) en meerdere spelmodi, die garant staan voor vele uren plezier!

Met z’n allen

In je eentje is Streets of Rage 4 al erg tof, maar met meerdere spelers (maximaal vier) wordt het nóg leuker. Je kunt de levels dan samen én tegelijk trotseren. Het is daardoor ook makkelijker om langere combo’s te maken en zo veel meer punten te behalen. Daarmee verdien je makkelijker een hogere ranking, meer levens en kun je de extra vechters sneller vrijspelen. Deze zijn rechtstreeks afkomstig uit de vorige delen, met hetzelfde gepixeleerde uiterlijk en vaardigheden als op de Mega Drive. Zo zijn alle vechters van toen speelbaar, wat zeker vanuit nostalgisch oogpunt een vette toevoeging is en de keuze aan speelbare personages nog verder vergroot.

Bijna iedere spelmodus is ook online te spelen. Een goed alternatief als er geen medespeler in de buurt is, maar je toch graag samen wilt knokken. Je kunt zelf iemand uitnodigen of het spel online een speler laten zoeken. Die wordt niet altijd meteen gevonden, maar verder is de internet-ondersteuning doorgaans soepel en stabiel.

Er zijn verschillende spelmodi om uit te kiezen, waarvan een aantal pas beschikbaar zijn nadat je de Story Mode hebt voltooid. Met Arcade Mode doorloop je het hele verhaal in één keer zónder te saven, zoals in de 16-bit dagen. In Training Mode kun je oefenen met de verschillende technieken van iedere vechter, terwijl je het in Battle Mode tegen elkaar opneemt. De Boss Rush Mode laat je alle bazen nogmaals verslaan, maar dan meteen achter elkaar. Er is ruim genoeg inhoud om jezelf lang mee bezig te houden.

Streets of Rage 4 zet op succesvolle wijze voort wat eerder op de Mega Drive werd geïntroduceerd. De gameplay staat ook in 2021 nog steeds als een huis. Het spel heeft een flitsende handgetekende stijl en de soundtrack klinkt typisch als Streets of Rage. Deze game past prima in lijn met de vorige drie delen en weet ze in vele opzichten zelfs te overtreffen. Ook na het uitspelen van de Story Mode is er nog genoeg om je lang mee te vermaken. Zonder twijfel een waardige opvolger! Een uitstekende prestatie, al wint het spel geen originaliteitsprijs. Met de DLC werden echter de nodige vernieuwingen toegevoegd. Hierover kun je meer lezen in mijn review over de DLC-uitbreiding, Mr. X Nightmare.

8.7

• + Goed uitgebalanceerde Beat ‘m up
  • + Toffe audiovisuele stijl en sfeer
  • + Uitgebreide selectie aan speelbare vechters
  • + Vechten blijft voortdurend leuk en gevarieerd
  • - Wat abrupt einde van de Story Mode
  • - Basisspel weinig vernieuwend

0

28-03-2024

2

Streets of Rage 4: Mr. X Nightmare – Klein pakket, uitstekende toevoeging

2

Review Streets of Rage 4: Mr. X Nightmare - Klein pakket, uitstekende toevoeging

26-08-2021

1

Gerucht: Xbox brengt handheldconcurrent uit voor Nintendo Switch

5

Nieuws Gerucht: Xbox brengt handheldconcurrent uit voor Nintendo Switch

28-03-2024

0

Discussieer met ons mee! 4

Zool

26 aug 21 om 19:35

#1291‍

1913 XP | 359 comments

Fantastisch dat jullie ook oudere games reviewen en wat een game!!

27 aug 21 om 14:33

#1296‍

3472 XP | 404 comments

Het is inderdaad een geweldig spel! Heb mij er goed mee vermaakt, zoals met de Mega Drive-games vroeger, al was dat vast al duidelijk in de review.

Soms reviewen we ook wel games van nét iets langer geleden. In dit geval mede omdat de DLC nog niet zo lang geleden verscheen en deze game echt nog wel wat meer aandacht verdient. Met de uitbreiding scoort hij zelf nog wat hoger. Ben zelf zeer tevreden met de terugkeer van Streets of Rage. Erg toffe game geworden!

Duncmasta

27 aug 21 om 21:57

#1299‍

1251 XP | 245 comments

Ik was bang dat de review van deze game overgeslagen werd. Gelukkig was dat niet het geval.Ik heb hele goed ervaringen gehad met deel 2. Waarschijnlijk één van de leukste co-op games op de Megadrive. Dit deel lijkt een prima vervolg te zijn als ik de review zo lees.

27 aug 21 om 23:03

#1301‍

3472 XP | 404 comments

Nee, we slaan hem niet over. Bij deze meteen een dubbele review van Streets of Rage 4, over de basisgame én de DLC! Ben inderdaad zeer te spreken erover, dus als je Streets of Rage 2 zo tof vond, dan kan ik je deze zeker ook aanraden! Afijn, dat had je vast al gelezen.

Het tweede deel was inderdaad ook supertof! Die heb ik met een vriend samen ook heel vaak uitgespeeld, op zijn Mega Drive. Dat was een fijne zomervakantie!