Streets of Rage 4: Mr. X Nightmare - Klein pakket, uitstekende toevoeging

Na de gebeurtenissen in Streets of Rage 4 wilden onze helden voorbereid zijn op het ergste. Dr. Zan (uit Streets of Rage 3) heeft daarvoor een virtuele simulatie gebouwd, uit de resten van het brein van de kwaadaardige Mr. X. Zo kunnen zij trainen voor iedere denkbare dreiging, mocht er in de toekomst ooit nog eens zoiets gebeuren.

Dit is het verhaal achter de Survival Mode: de belangrijkste nieuwe spelmodus van de downloadable content voor Streets of Rage 4, genaamd ‘Mr. X Nightmare’. Je verslaat steeds alle vijanden in het level, waarna het portaal naar het volgende gebied opent. Wat je daar aantreft is compleet random, dus bereid je voor op chaos. Maak je klaar voor meer soorten vijanden, waanzinnige wapens, nieuwe hindernissen en locaties die niet in de Story Mode zaten.

Voordat het volgende portaal verschijnt, krijg je steeds enkele power-ups om er één uit te kiezen. Het kan zowel een upgrade als downgrade zijn, dus kies bewust. Je kunt beschikken over enorme krachten, maar vergis je niet: de Survival Mode gaat oneindig door en overleven wordt steeds moeilijker. Er is ook een wekelijkse uitdaging, waarmee je jezelf kunt beproeven. Hoewel ik mij aanvankelijk afvroeg hoe lang dit blijft boeien, had ik uren later automatisch een antwoord: de Survival Mode blijft opvallend lang leuk, aangezien je steeds een hoger level probeert te bereiken, maar tegelijk geen idee hebt wat het spel vervolgens op je afvuurt. Een stukje verwachting en verwarring, die samen voor verrassing zorgen.

Voor de Survival Mode zijn acht nieuwe muziektracks gemaakt, deze keer gecomponeerd door Tee Lopes. Ze sluiten goed aan op het typische Streets of Rage geluid én de rest van de soundtrack.

Nieuw en speelbaar

Met de DLC heb je beschikking over nieuwe vechters, die in de Story Mode al hun opwachting maakten. Nu zijn zij echter volledig speelbaar en uniek ten opzichte van de rest. Estel Aguirre is een stoere politieagente, die beschikt over een goed bereik op verdere afstanden en genoeg snelheid. Haar moves zijn gericht op combo’s maken. Van de nieuwe personages vind ik haar mede daardoor het fijnst spelen. Haar manier van vechten voelt behoorlijk sterk aan. Ze raast over het scherm en maakt korte metten met die criminelen.

De worstelaar Max Thunder was eerder speelbaar in Streets of Rage 2. Hij is het sloomst, maar heeft tegelijk de krachtigste aanvallen. Hoewel vergelijkbaar met Floyd, heeft Max een wat andere vechtstijl en relatief weinig klappen of worstelgrepen nodig om vijanden uit te schakelen. Zelf speel ik liever met wat meer tempo, maar Max gaat alleen wat sneller door te springen en zijn sliding-move. Als het op brute kracht aankomt is hij echter jouw vechter.

Shiva is een mysterieuze vechter, die bij The Syndicate hoorde. Hij deed ook mee in Streets of Rage 2 en 3, maar heeft zich nu tot het goede bekeerd. Shiva zit er qua snelheid wat tussenin, maar heeft eveneens zeer krachtige aanvallen. Daar staat tegenover dat hij geen wapens gebruikt en er alleen mee kan gooien. Wel beschikt Shiva over waanzinnige combo-moves en zelfs wat magie, waarmee hij effectief afrekent met iedere slechterik.

Het blijft een persoonlijke voorkeur, maar al deze vechters zijn een prima aanvulling. Ik heb met alle drie de nodige tijd doorgebracht. Er zit overigens ook nog een verborgen retro-personage uit Streets of Rage 3 in het spel, dat je met een geheime code kunt vrijspelen als je de Mr. X Nightmare-uitbreiding hebt.

Vechters met voorkeuren

Naarmate je punten scoort in de Survival Mode, kun je per vechter (behalve de retro-vechters) vijf nieuwe moves vrijspelen. Daarmee kun je hem of haar customizen. Bij iedere move heb je dan keuze uit de oude of nieuwe aanval, zodat je jouw ultieme vechter kunt samenstellen. Ook kun je zijn of haar kleurenpallet veranderen, al heb ik liever de oorspronkelijke kleuren.

Deze opties zijn van toepassing binnen alle spelmodi, dus een flinke verrijking voor al deze personages. Je kunt je de gameplay dus nóg verder eigen maken. Op die manier heeft deze uitbreiding een grote invloed op de totaalervaring van het hele spel. De DLC zet de puntjes op de -i voor Streets op Rage 4. Als je het basisspel hebt is Mr. X Nightmare een dikke aanrader, zeker omdat deze nuttige toevoeging je slechts weinig kost.

Mr. X Nightmare maakt Streets of Rage 4 nóg completer. Deze DLC doet een schepje bovenop de basisgame van Streets of Rage 4, waarover ik ook al erg te spreken was. Toch weet Mr. X Nightmare met de Survival Mode, nieuwe vechters en het customizen van je held, de nodige vernieuwingen te brengen. Deze zijn ook meteen van toepassing voor het hele spel, waardoor deze uitbreiding wel degelijk een belangrijk verschil maakt. Streets of Rage 4 is ook prima zonder, maar nu de DLC bestaat mis je toch echt iets als je deze er niet bij hebt. Zeker voor de lage prijs is het een prima aanwinst voor de totaalervaring. Nu maar hopen dat een opvolger niet weer een kwarteeuw op zich laat wachten. Met Streets of Rage 4 lijkt de reeks mij succesvol voortgezet!

9

• + Totaalervaring wordt nóg verder verrijkt
  • + Survival Mode voegt veel toe aan het totaal