Kirby’s Dream Buffet - Smakelijk tussendoortje

• 22 aug 22 om 15:30

• 5

Kirby-fans eten goed dit jaar. Zo verscheen Kirby en de Vergeten Wereld in maart en vierde Nintendo de 35-jarige verjaardag van onze roze poef met een heus Kirby-concert. Met Kirby’s Dream Buffet rollen we lekker door naar het toetje.

Het recept voor dit nieuwe Kirby-spel is even simpel als smakelijk. Neem vier Kirby’s en maak ze rond als een balletje. Laat ze vervolgens lekker rollen door slagroomtaarten, stapels pannenkoeken, zoete donuts of zelfs over een barbecue. Vergeet niet om overal aardbeien neer te leggen, want wanneer Kirby deze tijdens het rollen verorbert, wordt ie steeds dikker én sneller. Hoe dikker je Kirby aan het eind is, hoe smakelijker de overwinning!

Ok, om het even wat concreter te maken: Kirby’s Dream Buffet is dus een racegame waarin vier spelers op smakelijke parkoersen als snelste het einde proberen te bereiken. Naast sneller rollen door aardbeien te eten, zijn er ook item boxes waarin varianten op Kirby’s klassieke kopieervaardigheden liggen. Transformeer bijvoorbeeld in een smakelijke tornado of glibberige pudding om tegenstanders aan de kant te beuken of juist onder bepaalde blokkades door te glippen. Het is Mario Kart meets We Love Katamary met een snufje Fall Guys, zeg maar.

Aardbeien peuzelen

Dat snufje Fall Guys zit hem vooral in de opzet. Naast twee races bestaat een potje Kirby’s Dream Buffet namelijk ook uit een minigame tussen de races door en een knokpartij aan het einde. Die minigame duurt maar twintig seconden en stelt niet zoveel voor, maar de knokpartij is vaak hét beslissende moment. Hier probeer je in een kleine arena de laatste aardbeien op te peuzelen en je tegenstanders van het level af te beuken. Dit kan zeker in het begin erg chaotisch zijn met meerdere kopieerkrachten op het veld, maar het is altijd hilarisch om al die veel te dikke Kirby’s driftig rond te zien rollen.

Levels worden net als in Splatoon 2 altijd willekeurig gekozen, maar er is een ranking systeem waarmee je nieuwe levels, muziek, kostuums en verschillende kleuren voor Kirby vrijspeelt. In tegenstelling tot Fall Guys gaat dat ranken lekker snel én is een complete match in slechts vijf minuten gespeeld. Zo blijven potjes fris en het is grappig om te zien dat deze eShop-only release van 15 euro meer content biedt dan de nieuwe Mario Strikers. Met grappig bedoel ik trouwens ‘dieptriest’, maar dat terzijde.

Nintendo Online, altijd jammer

Hou er wel rekening mee dat dit echt een multiplayer-game is, want van een verhaalstand is geen sprake. Er is wel een free-play mode waarin je een exclusief, groter level kan verkennen, maar dat heb je na een paar minuten ook wel gezien. Tegen vrienden op de bank of de CPU spelen kan ook, maar helaas is er geen mogelijkheid om bepaalde levels of minigames los te oefenen.

De game moet het dus vooral hebben van de online multiplayer en helaas gooit Nintendo’s netwerk dan wel eens roet in het eten met haperende verbindingen of input-lag. Niet vaak gelukkig, maar het blijft toch altijd jammer om te zien. Helemaal omdat het rollen zelf ook wel iets preciezer had mogen besturen. Dit zijn echter kleine overrijpe stukjes fruit op een heerlijke slagroomtaart met geweldige presentatie, een origineel concept en een super charmante uitvoering. Kirby, ik heb mijn buik nog lang niet vol van je!

Kirby’s Dream Buffet is een smakelijk tussendoortje voor een lekkere prijs. Het mengt elementen uit Mario Kart, Fall Guys en Katamari samen tot een van de smakelijkste partyspellen in tijden. Een net wat betere online-ervaring en iets preciezere besturing waren de kers op de taart geweest, maar het hoge tempo en de onmiskenbare fun factor maken veel goed. Omnomnom!

7.5

• + Smakelijke presentatie
  • + Vlotte potjes
  • + Meer content dan Mario Strikers
  • - Besturing mocht nog iets preciezer
  • - Nintendo Online blijft Nintendo Online

Over Mitch

Mitch houdt van Nintendo, maar schuwt kritiek op het bedrijf niet. Als Community Manager houdt hij de sfeer op N1 graag relaxed en gezellig. Je mag hem altijd uitdagen voor een potje Smash of Mario Party in de N1-Discord!

Lees meer over Mitch

0

26-04-2024

1

The Game Awards 2022 vindt plaats op 8 december

0

Nieuws The Game Awards 2022 vindt plaats op 8 december

22-08-2022

2

Nederlandse My Nintendo Store is vernieuwd met meer betaalmethodes

11

Nieuws Nederlandse My Nintendo Store is vernieuwd met meer betaalmethodes

22-08-2022

6

Discussieer met ons mee! 5

22 aug 22 om 15:38

#6418‍

4694 XP | 668 comments

God, het glazuur slaat er bijna door van mijn tanden, maar het ziet er stiekem wel tof uit! Je speelt dus standaard met vreemden via NSO?

22 aug 22 om 16:05

#6422‍

3176 XP | 469 comments

Man, die haat naar Mario Strikers :'D. Leuke review trouwens!

Theun

22 aug 22 om 16:49

#6428‍

616 XP | 115 comments

Belangrijk: Deze multiplayer game heeft GEEN 4-player local op één Switch.

Je kan met z'n 2en offline spelen, maar dan gaat de framerate behoorlijk achteruit. Als je met meer spelers wilt spelen, dan kan dit via Local Wireless. Dat betekend dat iedere speler een eigen switch nodig heeft én daarnaast ook nog in bezit moet zijn van dit spel

Kortom: 4 switches kopen + 4x Kirby Dream Buffet kopen om thuis op de bank met 4 spelers te kunnen spelen. En ja, dan speel je op 4 kleine schermpjes en niet op één groot scherm.

De andere optie is natuurlijk online spelen, maar ook hierbij geldt slechts één speler per Switch.

Kirby's Dream Buffet is een tof spel, maar het is naar mijn mening ongekend dat een Multiplayer game tekort schiet op het gebied van Multiplayer.