Mario Wonder-prototype had geen interne deadline

  • Nieuws

  • 1 sep 23 om 13:40

  • Rik

  • 3

Na de speciale Super Mario Bros. Wonder Direct van gisteren komen er ook verschillende interviews naar buiten met de mensen achter de game. Producent Takashi Tezuka verklapte dat de nieuwe 2D Mario-game niet gehouden was aan een interne deadline.

Dit vertelde Tezuka in een interview met Wired. Het is zeldzaam dat er geheel geen deadlines zitten aan een project als Super Mario Bros. Wonder. Toch zei Tezuka heel bewust hiervoor te hebben gekozen tijdens de prototype-fase:

Ik wilde voorkomen dat mensen zouden zeggen: “We halen die deadline toch niet, dus daarom hebben we het niet gedaan – het is gewoon niet mogelijk.”

Tezuka vervolgde zijn verhaal over de vrijheid die de ontwikkelaars in het begin kregen, volgens hem is ‘vrijheid’ namelijk ook een van de belangrijke ingrediënten van de Mario-serie. De gameplay moet volzitten met vrijheid en te ontdekken geheimen. Ontwikkelaars krijgen specifiek de opdracht geen doolhoven te ontwerpen voor levels, maar juist levels die er alleen zo uitzien of aanvoelen zonder het daadwerkelijk te zijn.

Ook de nieuwe badges werkten anders in de eerste prototypes

Zoals het een Nintendo-ontwikkelaar betaamt focuste Takashi Tezuka tijdens de ontwikkeling van de game ook op het ‘Mario-gevoel’ van Wonder. De nieuwe badges, die extra vaardigheden geven tijdens de levels, hadden tijdens de vroege ontwikkeling een grotere rol. Zo kon je meerdere badges tegelijk activeren en ook tijdens levels vrij switchen tussen badges. In het eindproduct kun je slechts een badge tegelijk selecteren en moet je de keuze maken voor je het level begint. Tezuka had een duidelijke motivatie om het badge-gebruik terug te schalen:

Het voelde meer als iets dat je misschien in een Zelda-titel zou zien. Het voelde niet echt Mario-achtig aan… De gameplay van Mario is veel simpeler en eenvoudiger.

Als iemand een level uitspeelt, het afrondt, verder gaat en nooit meer terugkomt, vind ik dat een beetje jammer. Ik wil echt dat spelers levels steeds opnieuw spelen.

Super Mario Bros. Wonder komt op 20 oktober 2023 uit voor de Nintendo Switch.

Denk jij dat Nintendo er goed aan heeft gedaan om het Wonder-team deze vrijheid te geven? Laat het ons weten in de comments!

Like dit bericht:

Over Rik

Rik is het typische gevolg van Satoru Iwata's Blue Ocean strategy: sinds Pokémon Diamond op de DS is hij verslingerd aan (Nintendo) games. Bij voorkeur speelt Rik games met grote werelden waar hij uren in kan verdwalen. Ook is Rik onze specialist op het gebied van Super Nintendo World en Nintendo's andere avonturen in de pretparkwereld.

Lees meer over Rik

Recente artikelen

Wat speel je dit weekend? [18 mei] 

1

Special Wat speel je dit weekend? [18 mei] 

18-05-2024

2

Erik

Mario Kart Tour snelt zich naar de Sundae Tour

0

Nieuws Mario Kart Tour snelt zich naar de Sundae Tour

01-09-2023

3

Rik

Let op: Pokémon Scarlet en Violet DLC is gelekt

0

Nieuws Let op: Pokémon Scarlet en Violet DLC is gelekt

01-09-2023

0

Robin

Discussieer met ons mee! 3

Mitch

1 sep 23 om 14:47

#11250‍

3076 XP | 478 comments

Heerlijk dat Nintendo de luxe hiervoor heeft, deze game gaat amazing worden.

Yosher

1 sep 23 om 17:52

#11258‍

5950 XP | 1102 comments

Wel een goede zaak zoiets. Mooi als mensen niet zo enorm onder druk staan.

Tamadachi

3 sep 23 om 13:12

#11271‍

5177 XP | 640 comments

Het is best uniek te noemen dat de interne ontwikkelaars van Nintendo geen deadline hadden voor Super Mario Bros Wonder want meestal moment signalen naar buiten want medewerkers die door deadlines zijn overwerkt. Het heeft voor de creativiteit in ieder geval goed uitgepakt want er zitten ve gebruikte ideeën tussen waarvan je afvraagt hoe je er eigenlijk bij zou komen.