Hoofdafbeelding bij wat weten we over opvolger Nintendo Switch

Wat weten we over de Nintendo Switch-opvolger?

  • Special

  • 2 jan 24 om 15:30

  • Robin

  • 11

De Nintendo Switch-opvolger komt steeds meer in het nieuws. Logisch, want de Nintendo Switch gaat momenteel het achtste jaar tegemoet. Wat weten we eigenlijk over de potentiële opvolger? Nog helemaal niets is zeker, maar ik zet de meest waarschijnlijke vernieuwingen voor je op een rij.

Nintendo Switch-opvolger: aandeelhouder verwacht release mei 2024​

Na gamescom hadden we best een hoop nieuwtjes omtrent de Nintendo Switch 2 die je hieronder kunt lezen. Maar het duurde even voordat er nieuwe informatie naar buiten kwam. Een interessante post kwam op 1 januari naar voren vanuit Famiboard-user Shareholder Chad. Shareholder Chad is een Nintendo-aandeelhouder. Via deze positie horen ze potentiële geruchten die mogelijk afkomstig zijn van handelaren met voorkennis die deze verspreiden onder de Wall Street-gemeenschap. In een post op Famiboards geven ze een gedetailleerde uitleg over de aandelen van Nintendo en hoe er patronen in aandeel fluctuaties aankondigingen lijken te voorspellen.

Geruchten en patronen binnen de aandelenmarkt lijken op een eind mei release te komen. De gedachte hierin is een januari/februari teaser, maart reveal, mei release. De maart reveal heeft overeenstemming met de comments die Nate the Hate maakte na gamescom omtrent geluiden rondom een evenement in maart en Nintendo. Daarnaast zou een mei release ook de geluiden die VGC had gehoord rondom een eerdere release mogelijk bevestigen. Hierin wil ik benadrukken dat dit geen financieel advies is. Dit is puur een andere invalshoek dan normaal om te bekijken wanneer een Nintendo Switch-opvolger uit kan komen. Want werken met aandelen brengt vele gevaren met zich mee.

Nintendo Switch-opvolger: de post-gamescom geruchten

Met gamescom achter de rug, is het goed om al het nieuws dat hieruit is gekomen op een rij te zetten en eventuele eerdere rapportages en onderzoeken die zijn gevonden er naast te zetten. Want de devkit van de Nintendo Switch-opvolger was klaarblijkelijk getoond achter de schermen op gamescom. Dit werd verteld in een artikel van Eurogamer en werd vervolgens bevestigd door VGC

Dit is achter de schermen getoond:

  • Een upscaled demo van The Legend of Zelda: Breath of the Wild was speelbaar
  • De Unreal Engine 5 Experience: The Matrix Awakens was getoont. Welke via de kracht van Nvidia’s DLSS vergelijkbaar zou zijn met de huidige generatie van Microsoft als Sony. 

Nate the Hate en Digital Foundry gingen dieper in op deze geruchten. 

Zij vullen bovenstaande informatie aan met het volgende:

  • Digital Foundry gaf aan dat de gelekte Tegra T239 Nvidia bijna zeker de chip is die in de Nintendo Switch opvolger gebruikt gaat worden. 
  • Zowel Nate the Hate als Digital Foundry gaven aan dat Breath of the Wild een resolutie had van 4K met 60fps. Dit was met DLSS. 
  • Digital Foundry en Nate the Hate gaven beiden aan dat DLSS 3.5 wordt gebruikt. 
  • Nate the Hate gaf aan dat de laadtijden ook aanzienlijk waren verminderd. Van het menu naar het spel gebeurde in principe gelijk, terwijl de huidige Switch hier ongeveer 30 seconden voor nodig heeft. 
  • Digital Foundry en Nate the Hate geven aan dat de Unreal Engine 5 Experience: The Matrix Awakens er beter uitzag qua raytracing, dit komt door de betere technologie die NVIDIA heeft voor ray tracing dan AMD. Dit is een voordeel voor de Nintendo Switch 2 in de komende generatie. 
  • Digital Foundry vult verder aan dat Unreal Engine 5 in de afgelopen twee jaar veel is ontwikkeld, het is dus goed mogelijk dat de aangezien de demo die twee jaar geleden is getoond op de PS5 en XBS veel is veranderd waardoor die ook beter kan draaien op de Nintendo Switch 2. 
  • Nate the Hate geeft tenslotte aan dat er veel werd gesproken over maart 2024 en de Nintendo Switch-opvolger. Of dit nu ging omtrent mogelijke release date of aankondiging is niet zeker. VGC had ook aangegeven in hun artikel dat er werd gekeken naar een vroegere datum bij Nintendo. 

De vernieuwingen van de nieuwe Nintendo Switch

De eerste vernieuwing: DLSS 3.5

Eén van de grote dingen die de Nintendo’s nieuwe console zal bevatten is DLSS. Misschien is het goed om te beginnen met wat DLSS is, en daar heeft Nvidia gelukkig een mooie video over gemaakt. Onder de video vat ik het verhaal kort samen.

Wat is DLSS 2.0? De uitgebreide versie

Deep Learning Super Sampling, ook bekend als DLSS, is dus kunstmatige intelligentie-technologie gemaakt door Nvidia om de prestaties van een computer te verhogen. Het kwam voort uit een intern onderzoek van Nvidia toen het team een algoritme presenteerde, dat gespecialiseerd was in het herstellen en reconstrueren van beschadigde beelden of met opzettelijk verwijderde stukken. Met behulp van deze AI is het mogelijk om de GPU minder te belasten door het oorspronkelijke beeld in een lagere resolutie te renderen en het beeld later op te schalen, om de indruk te wekken dat het op een hogere resolutie draait.

Stel je voor dat je Xenoblade Chronicles 2 speelt op een 4K-monitor met prachtige graphics. Lijkt misschien moeilijk te geloven want de game heeft een resolutie van 720p. Wanneer DLSS wordt geactiveerd, blijft de game nog steeds afspelen op 720p, maar dit wordt door de AI geüpscaled naar 4K. De GPU speelt de game dus nog op nog op 720p af en hierdoor wordt de grafische kaart minder belast. Voor de Nintendo Switch-opvolger zou dit natuurlijk perfect zijn, want dit zorgt voor minder stress voor de videokaart en winst in frames per seconde (fps). Nu lijkt het er dus op dat DLSS 3.5 gebruikt gaat worden wat weer meer mogelijkheden met zich mee brengt.

NVIDIA DLSS 3.5 uitleg

De tweede vernieuwing: de nieuwe chip Drake

De nieuwe chip van de Nintendo Switch-opvolger heeft de codenaam “Drake” (T239) en maakt gebruik van de Ampere architectuur. In een door Nvidia bevestigde hack werd de source code van het grafisch stuurprogramma gevonden, wat uiteindelijk een link gaf aan de mogelijke hardware. Het was dan ook duidelijk dat het om een Nintendo-console ging op basis van de gevonden bestandsnamen (NVN2=Nvidia/Nintendo 2). Natuurlijk kunnen er sinds de hack nog dingen zijn veranderd, maar gezien de aard van chip-ontwikkelingen en de staat van het stuurprogramma is het vrij onwaarschijnlijk om gigantische veranderingen te verwachten.

Tijdens de Linux Kernel-update werd ook het bestaan van deze T239 bekendgemaakt.

De “Drake” heeft een octo-core CPU en lijkt op de Orin. De Orin-chip wordt gebruikt voor zelfrijdende auto en valt in dezelfde Tegra-lijn als de TX1-chip die in de huidige Switch wordt gebruikt. Het verschil zit hem voornamelijk dat in de Drake-chip het zelfrijdende auto-gedeelte is verwijderd en dat er uiteindelijk een File Decompression Engine is aan toegevoegd. Dit is in het verleden al vaker gebruikt voor andere consoles, zoals de meer recente PlayStation 5 en Xbox Series-consoles beide hebben. Digital Foundry lijkt nu ook te bevestigen dat deze chip gebruikt gaat worden zoals eerder was gespeculeerd.

Wat is DLSS 2.0? De niet uitgebreide versie

De derde vernieuwing: wat kun je verwachten qua kracht? 

Om een idee te krijgen van wat dit betekent voor de opvolger, simuleren we de kloksnelheden van de huidige Switch op de nieuwe “Drake”-chip. Waarom limiteren we deze “kracht”? Je wilt niet dat het apparaat oververhit raakt of dat de batterijduur bij wijze van spreken twee minuten is. Wanneer je kloksnelheden van de huidige Switch simuleert op de opvolger krijg je een apparaat wat erg lijkt op een Xbox One maar met de mogelijkheid voor ray tracing en DLSS 3.5.

Dat betekent dat de Nintendo Switch-opvolger veel dichter in de buurt komt van de PS5 en Xbox Series-systemen. Zo zouden voor nu heel moeilijke ports zoals de toekomstige Call of Duty-games veel makkelijker een port op de Nintendo-console kunnen krijgen. Dankzij de nieuwe chip is de stap tussen de opvolger en PS5 en Xbox Series veel kleiner. Dit is wel speculatief op basis van de kracht van de GPU. Andere specs weten we natuurlijk niet, maar slimme mensen op Famiboards hebben wel al een hoop bij elkaar gezocht. Let op: dit is pure speculatie! Neem het nog steeds met een hoop zout.

  • Geheugen: minimaal 8GB RAM
  • GPU kloksnelheid: <1Ghz (waarschijnlijk rond 840-920Mhz)
  • CPU: 8 core (A78C)
  • Beeldscherm: voorheen werd gedacht dat de Nintendo Switch 2 net zoals de OLED een 720p OLED-scherm, misschien 1080p zou krijgen. Volgens Nate the Hate gaat het om een 8″ LCD scherm. VGC gaf in hun rapport aan dat het een LCD scherm zou worden, mogelijk om kosten te verlagen. 
  • Internal opslag: Volgens Nate the Hate: 512GB

Dit is op basis van de de huidige informatie die bekend is. Veel daarvan wordt besproken op Famiboards (een Nintendo-forum waar ik ook meeste van de informatie vandaan heb gehaald). Voor meer informatie en meer speculatie raad ik je ook zeker aan om alle andere berichten [1] [2] [3] te lezen zodat je zelf een oordeel kan vellen. Let op, dit is erg technisch dus misschien ook moeilijker te begrijpen.

Dit bericht is op 02-01-2024 geüpdatet nadat er nieuwe informatie naar buiten was gekomen op Famiboards omtrent een mogelijke release datum. Dit bericht zal worden geüpdatet wanneer nieuwe informatie beschikbaar is. 

Ik ben dus benieuwd naar wat je hierover denkt. Ben je blij met deze mogelijke specs? Of is het te mooi om waar te zijn? Of had je juist liever meer verwacht? Laat het ons weten in de comments!

Like dit bericht:

Over Robin

Sinds de NES is Robin actief in het gamen. Zijn eerste console was dan een SNES die hij van Sinterklaas kreeg en waar hij erg druk was met Lufia II: Rise of the Sinistrals. Nu kan je hem blij maken met o.a Monster Hunter, Fire Emblem en Xenoblade. Ook hoopt hij elke dag stilletjes dat Golden Sun terug komt.

Lees meer over Robin

Recente artikelen

Wereldwijde bètatest-demo beschikbaar voor Inazuma Eleven: Victory Road

0

Nieuws Wereldwijde bètatest-demo beschikbaar voor Inazuma Eleven: Victory Road

28-03-2024

2

Rik

Bezoek Zelda CD-i lezing van oud redacteur Willem Hilhorst

0

Nieuws Bezoek Zelda CD-i lezing van oud redacteur Willem Hilhorst

02-01-2024

4

Thijmen

Meowscarada wint Pokémon Scarlet & Violet populariteits-poll in Japan

1

Nieuws Meowscarada wint Pokémon Scarlet & Violet populariteits-poll in Japan

02-01-2024

1

Thijmen

Discussieer met ons mee! 11

Fl@ppy

10 mrt 23 om 09:51

#9157‍

2716 XP | 525 comments

Lijkt allemaal veelbelovend. Met BC zouden de huidige games dan ook veel mooier kunnen worden. Maar ik ben vooral bang voor het prijskaartje. Ik ben niet van plan 500 euro uit te geven in deze tijd. Had anders ook al lang de PS5 is huis gehad. 

Paul

10 mrt 23 om 10:45

#9159‍

3793 XP | 658 comments

Toen in juni 2021 dit plaatje werd gedeeld, begon ik al enthousiast te worden over de mogelijkheden: https://twitter.com/kopite7kimi/status/1403200552473829377. Tof om te lezen hoe elk nieuwtje sindsdien erop wijst dat dit ook echt zo is.

De kloksnelheden zullen wel een stuk lager uitvallen dan maximaal mogelijk, puur om de handheld ervaring te kunnen houden. De afgeleide chip kan namelijk tot 65W gaan (50W voor de meer basic versie) en dat is echt veel te veel voor handheld gaming: de huidige Switch gebruikt ~4W in handheld en ~11W in docked. Je mag er dus vanuit gaan dat de GPU/videochip zwaar downclocked gaat zijn, en dan nog een tikkie erger in handheld mode om ervoor te zorgen dat je Switch niet kokend heet wordt, in 1 uur leeg is, of allebei

Het goede nieuws is dat de processor betere snelheden kan halen zonder het risico op oververhitting zoals in de huidige Nintendo Switch. De Cortex A57-processor is flink naar beneden bijgesteld om niet te heet te worden en niet te veel stroom te gebruiken. De nieuwe Cortex A78-varianten zijn een stuk zuiniger en efficiënter waardoor hij niet zo generfd hoeft te worden, in theorie.

Ik had zelf ook nog een stukje geschreven over DLSS: ELI5 maar ik kan het even niet terugvinden. Een video van NVIDIA van ruim drie kwartier zie ik echter ook niet zitten!

Edit:  gevonden voor wie dat interessant vindt:

Een supercomputer heeft zitten uitrekenen hoe de beeldkwaliteit van een game verbeterd kan worden en heeft daarvoor een algoritme ontwikkeld.

Dat algoritme wordt gebruikt in de grafische kaart van je apparaat, maar hij hoeft niet zelf meer uit te rekenen hoe de game er het mooiste uit gaat zien: hij hoeft alleen maar de instructies te volgen. Hierdoor bespaart deze methode aanzienlijk veel rekenkracht.

Een ander belangrijk element dat de instructies uitgevoerd worden door de zogeheten tensor cores, die los staan van de rest. Hierdoor kan de rest van de grafische kaart zich focussen op andere belangrijke dingen die niet zoveel concentratie vereisen als kartelrandjes wegtoveren

N2up

10 mrt 23 om 13:40

#9161‍

1353 XP | 264 comments

Nice, de switch is qua graphics nog goed genoeg voor mij, maar kijk uit naar een eventuele opvolger.

Belangrijker voor mij zou zijn: backwards compatibility en dat e-shop purchases over te zetten zijn

N2up

12 sep 23 om 17:37

#11383‍

1353 XP | 264 comments

Update: En ben ook benieuwd welke nieuwe features we kunnen verwachten. Wii bracht motion sensor, wiiU asymetric gameplay, switch bracht hybrid gaming en joycons, Switch2 moet ook iets nieuws hebben. Niet te veel verandering want de Switch deed al heel veel goed. Maar alleen een krachtigere Switch zou een beetje saai zijn. De huidige switch is nog krachtig genoeg wat gfx betreft voor mij

Zool

10 mrt 23 om 14:09

#9162‍

1913 XP | 359 comments

Mooi artikel. Wel is het zo dat de Xbox One uit 2013 stamt. An sich moeten we dus niet een beest gaan verwachten..... 

Robin

10 mrt 23 om 16:09

#9165‍

3154 XP | 466 comments

Wat mij dan wel weer enthousiast maakt is het idee van DLSS. Want Nintendo games op de Nintendo Switch zien er nog steeds mooi uit, dus als dit alleen maar beter gaat zijn en dan nog eens een boost kan krijgen met DLSS zou het wel eens heel tof kunnen zijn . That said, het gaat enorm afhangen van hoe de kloksnelheden worden toegepast zoals Paul ook al zei. 

Yosher

5 apr 23 om 13:17

#9478‍

5821 XP | 1078 comments

Het lijkt allemaal nog zo kort geleden dat we dit soort speculaties en artikelen hadden over de NX (wat dus uiteindelijk de Switch bleek te zijn). Maar dat is ook alweer meer dan 6 jaar geleden. Damn.

Hoe dan ook, persoonlijk maakt het mij niet al te veel uit wat we er nu over "weten". We weten het toch pas zeker als Nintendo hem uiteindelijk officieel bekend maakt, en misschien zelfs pas als de release echt dichtbij komt of pas op release dag.

Ik ga hem sowieso wel halen, wat ze er ook mee doen. Tenzij ze een grote focus gaan leggen op gacha, dan ben ik echt klaar met Nintendo.

Paul

12 sep 23 om 18:37

#11384‍

3793 XP | 658 comments

Een mooie update zo die steeds meer erop wijst dat de T239 de chip gaat worden. De rest van de recente informatie is niet zozeer nieuw, maar meer een bevestiging imo in welke richting ze opgaan. Ik ben benieuwd in hoeverre NVIDIA erachter zit, en of we met de aankondiging nog een speciaal woordje mogen verwachten.

Robin

12 sep 23 om 23:28

#11389‍

3154 XP | 466 comments

Ik denk voornamelijk dat de info die vanuit Gamescom is gekomen voor vele toch een verrassing was. Gezien sommige toch veel minder hadden verwacht van een opvolger. En het is Nintendo die sinds de Gamecube eigenlijk amper meedeed met kracht.

rob1N

13 sep 23 om 08:16

#11396‍

5343 XP | 1029 comments

Op een gegeven moment - na zoveel generaties - zou het toch niet krachtiger meer hoeven zou je denken aangezien het dan niet nog meer nodig is... Dan zit Nintendo toch 'on the same level' als Sony en Microsoft? Ik ben dan alleen wel bang dat bij Nintendo ook de prijskaartjes omhoog gaan. Ik betaal dan liever gewoon wat meer voor de console dan dat ik straks €80,- per game neer moet leggen. Wat imo een console sterk maakt naast kracht, is de uniekheid. Naast Sony en Microsoft die enkel een krachtigere console ontwikkelen, heeft Nintendo altijd wel een soort - gimmick wil ik het niet noemen - feature wat de console uniek maakt. Ik ben dan ook erg nieuwsgierig naar deze opvolger. Mensen noemen het al Switch '2' maar Nintendo zou Nintendo niet zijn als ze er niet weer een of andere nieuwe feature aan toekennen wat de opvolger weer compleet anders maakt. Van de Wii naar Wii U (wat dus ook als een deel 2 klinkt) was ook een hele verandering. Wat dit precies zal zijn is voor de opvolger van de Switch is mijn grootste vraag. 

Fl@ppy

13 sep 23 om 09:43

#11397‍

2716 XP | 525 comments

Graphisch is de Switch nu echt wel oud. Maar de stap van ps4 naar 5 was inderdaad niet heel enorm. Ik hoop vooral op geen laadtijden en steady 60fps. 

Verder zal als de geruchten kloppen er ook wel een prijskaartje van 500 euries aanzitten.