The Art of Bossfights

Hoofdbazen zijn er in vele soorten en maten. Van grote insecten, monsters en demonen tot slechteriken die bijna net zo beroemd zijn als helden. In deze ‘Art of…’ bespreken we een tiental hoofdbazen dat bij ons is blijven hangen op wat voor manier dan ook. Of het nu de unieke poepgooiende drol is in de vorm van The Great Mighty Poo of de epische laatste momenten uit The Legend of Zelda: Ocarina of Time. Hoofdbazen zijn een belangrijke reden waarom wij games een warm hart toedragen.

Ganondorf

The Legend of Zelda: Ocarina of Time
Nintendo 64 – Nintendo GameCube – Nintendo 3DS (remake) – Virtual Console (Wii)
The Legend of Zelda: Ocarina of Time staat te boek als één van de, zo niet de beste, games ooit gemaakt. Een game bereikt een dergelijke status niet zomaar en bij Ocarina of Time is het deels te danken aan het feit dat het avontuur niet alleen geweldig begint en geen steken laat vallen, maar dat ook de laatste minuten wonderbaarlijk goed in elkaar gezet zijn. Goed gamedesign is een kunst en het is een combinatie van drie uitmuntend geregisseerde scènes die The Legend of Zelda: Ocarina of Time voor altijd een legende hebben gemaakt.

De weg naar het gevecht tegen Ganondorf is al bijna zo episch als het gevecht zelf. Sterker nog, Nintendo heeft dit ijzersterke concept letterlijk overgenomen en gekopieerd en geplakt in The Legend of Zelda: The Wind Waker en The Legend of Zelda: Twilight Princess. Link beklimt een trappenhuis terwijl buiten de onheilspellende donder en bliksem het einde van de wereld inluiden. Met harde orgelklanken die steeds luidruchtiger door de gang galmen op de achtergrond, ren je met een bonzend hart tientallen trappen op. Je bereikt na een lange klim Ganondorf die zijn muziekspel staakt om zich klaar te maken voor de strijd. Na een korte speech vecht je tegen de kwaadaardige maniak die niets anders wenst dan totale overheersing.

Met krachtige aanvallen sloopt Ganondorf letterlijk de grond onder je voeten weg, terwijl zijn sterke magische projectielen Link laten schreeuwen van de pijn. ‘KAZZAAMMM’. Het duurt even voordat je het principe door hebt, maar naarmate de strijd vordert, ben je al snel verwikkeld in een tennisspel met je aartsrivaal. Je weerkaatst de magische krachten van Ganondorf terug totdat hij bloed spuugt en in elkaar zakt op de grond. Als zijn lichaam met een doffe klap de vloer raakt, wacht Link en de net ontwaakte Zelda nog een verrassing. In een ultieme poging om te winnen laat Ganondorf zijn kasteel instorten. Link en Zelda snellen naar buiten en ontwijken het puin, de verschrikkelijke Redeads en de Stalfos. Een zucht van verlichting volgt als achter hen de laatste kasteeltorens in elkaar zakken en Ganondorf bedolven is onder een dikke laag puin. Of toch niet?

Met een laatste schreeuw toont Ganondorf zijn ware gedaante. Het reusachtige monster probeert met al zijn duistere macht Link over de kling te jagen. Hij slaat het Master Sword uit zijn handen en zorgt er met een vuurzee voor dat Zelda op afstand blijft. Na nog een episch treffen, waarbij het rollen tussen de benen van Ganon en sleutelrol speelt, mag Link eindelijk zijn zwaard in het hoofd van Ganon steken en verbannen Zelda en de Sages, die Link eerder in het spel ontwaakte, de belichaming van het kwaad naar een andere dimensie. Eind goed al goed.

Andross

Star Fox 64
Nintendo 64 – Nintendo 3DS (remake) – Virtual Console (Wii)
Na een weergaloze slag om het Lylat System bereikt Fox McCloud samen met zijn kompanen het gevaarlijke Venom. Een laatste treffen met Team Star Wolf volgt waarna Fox zich door het labyrint van tunnels onder de planeet wurmt. Net zoals Luke Skywalker in Star Wars de kern van de Death Star bereikt, vliegt Star Fox naar het hart van de planeet van Andross. Daar wacht het maniakale genie hem zelf op. Fox moet al zijn speciale moves in de strijd werpen om Andross zijn ware gedaante te onthullen.

Het brein van de aap doet een allerlaatste poging om Fox te verslaan, maar ook dit mislukt. Met zijn dood in aantocht blaast Andross zichzelf op, waarna Fox opnieuw zijn weg door het labyrint moet zien te vinden. In een visioen ziet Fox hoe zijn vader hem door de juiste gangen loodst. Na een explosie, die de basis van Andross vernietigt, is het Star Fox team herenigd voor de volgende missie.

Red

Pokémon Gold & Silver
Game Boy Color – Nintendo DS (remake)
Pokémon-veteranen van het eerste uur behoorde tot de pioniers die in Pokémon Red en Blue op zoek gingen naar de allereerste 150 Pokémon. Nintendo is deze trouwe groep gamers nooit uit het oog verloren en heeft hen vaak opnieuw proberen te bereiken.

De Pokémon-fans die Pokémon Gold & Silver bijna voltooid hadden, kregen een aangename verrassing op hun Game Boy Color: in Pokémon Gold & Silver verschijnt onverwachts het personage waarmee je ooit ‘groot’ bent geworden. Pokémon meester Red is de laatste die in de weg staat tussen een glorieuze overwinning of een nederlaag. Voor het gevecht dat zijn gelijke in de Poké-historie niet kent, is zelfs een speciaal nummer gecomponeerd. Als de strijd ten einde is, heb je je vroegere ‘zelf’ verslagen en ben je wederom in alle opzichten gegroeid.

Krauser

Resident Evil 4
Nintendo GameCube – Wii (remake)
De eindbaas zorgt vaak voor het grootste spektakel, maar in Resident Evil 4 was het niet Odmund Saddler, maar de rechterhand van de eindbaas die de show stal. Al vanaf het begin van de game word je achterna gezeten door Jack Krauser die met zijn gemuteerde lichaam probeert om Leon S. Kennedy om zeep te helpen. Het meest kenmerkende element van Leon’s strijd tegen zijn oude kameraad is de wereldberoemde ‘QTE-knife fight’.

In een serie van scènes dien je op de juiste momenten knoppen in te drukken om een spannend en episch gevecht te doorlopen. Krauser is het eerste personage in de game dat er in de laatste uren in slaagt om Leon flink te verwonden. De choreografie van deze scène zou niet misstaan in een Hollywoodfilm en in 2005 bleek de Nintendo GameCube de enige console die een dergelijk fotorealistisch tafereel op het scherm kon toveren. Als Krauser Leon tegen de grond heeft gewerkt en de koene agent vermoord dreigt te worden, schiet Ada Krauser’s mes uit zijn handen. De redding door de femme fatale geeft Leon de kans om zijn missie te voltooien.

Stallord

The Legend of Zelda: Twilight Princess
Nintendo GameCube – Wii
The Legend of Zelda: Twilight Princess is tot de nok toe gevuld met dungeons en spannende bossfights. Link vecht in de game tegen tientallen demonen en monsters om de duisternis uit Hyrule te verdrijven. Een hoogtepunt uit het spel is het gevecht tegen Stallord, want in een kerker die diep in de woestijn verstopt is, wacht Link een nieuw item dat deze bossfight meer dan legendarisch maakt.

Stallord uit Twilight Princess stuurt in de eerste plaats een leger aan zombie-ridders op je af. Als je deze dreigingen weet te vernietigen, mag je met de Spinner de botten van het gevaarte breken. Het duurt niet lang voor je de wervels hebt uitgeschakeld, maar dan is het gevecht nog niet voorbij.

De kop van Stallord ontwaakt opnieuw en vuurt dodelijke vuurballen af richting Link. Link gebruikt nu zijn Spinner om een pilaar te trotseren en oog in oog te komen met de Stallord om hem de laatste raken klappen uit te delen. De muziek, die geremixed is uit The Legend of Zelda: Ocarina of Time, de grootsheid van de hal, het puike gebruik van het innovatieve nieuwe item en het gevecht in het geheel maken van Stallord wellicht de meest kenmerkende hoofdbaas van The Legend of Zelda: Twilight Princess.

Psycho Mantis

Metal Gear Solid: The Twin Snakes
Nintendo GameCube
De hoofdbaas is een begrip geworden door zijn brute kracht die vaak de mogelijkheden van het hoofdpersonage overtreffen. In Metal Gear Solid: The Twin Snakes vecht Solid Snake tegen veel van dit soort hoofdbazen. Hij bewijst een betere schutter te zijn dan Sniper Wolf en een sterkere ‘Snake’ dan Liquid, maar wie had gedacht dat zijn kunnen ook psychologisch op de proef worden gesteld?

Psycho Mantis breekt wat men noemt de ‘fourth wall’ en probeert niet alleen Snake te bereiken, maar ook de speler die de controller met zwetende handjes bedient. Al voor het gevecht serieus begint, toont Mantis zijn krachten. Hij weet welke Nintendo GameCube games je gespeeld hebt en zelfs of je het spel vaak gesaved hebt of niet. Als dan ook nog eens de portretten van de ontwikkelaars die achter hem hangen hard beginnen te lachen, is de trip compleet.

In het gevecht blijkt Psycho Mantis inderdaad al je aanvallen te kunnen ontwijken, omdat hij simpelweg je gedachten kan lezen. Metal Gear Solid: The Twin Snakes is en blijft echter een videogame en een virtueel figuur zal voorlopig nog niet kunnen winnen van een mens van vlees en bloed. De truc om Mantis te verslaan is dan ook verborgen in de echte wereld. Plug de controller in een andere port van je console en voila, Psycho Mantis is niet meer in staat om je moves te voorspellen. Het einde van de illusie betekent het einde van de moordenaar.

Meta Ridley

Metroid Prime
Nintendo GameCube – Wii (remake)
Ridley is een terugkerend fenomeen in een groot aantal Metroid-games. Of je nu tegen een robot-variant vecht in Metroid Fusion of de strijd aan gaat met een ver gemuteerde Phazon Ridley in Metroid Prime 3: Corruption, de gevleugelde Space Pirate leider blijkt keer op keer een geduchte tegenstander voor Samus.

Na de introductiemissie van Metroid Prime die we in ‘The Art of Start’ bespraken, vlucht Ridley naar Tallon IV. Metroid Prime brengt Samus naar ieder hoekje en gaatje van de planeet om de Artifacts te vinden en de verzegelde Impact Crater te openen. Op het moment dat Samus ‘full circle’ terugkeert bij de plek van waar ze haar zoektocht naar de Artifacts begon, doet Ridley nog een laatste poging om haar tegen te houden.

De geavanceerde Meta Ridley is elf jaar na de release van Metroid Prime nog steeds het diepst bewaarde geheim van Retro Studios. De technieken die men gebruikte om het skelet van Ridley te animeren en zijn doorzichtige vleugels hun angstaanjagende gedaante te geven, zijn tot op de dag van vandaag niet onthuld. Ridley bombardeert, stompt en schiet lasers om Samus klein te krijgen, maar een volledig bepakte bounty hunter blijkt op alle fronten te sterk. Ridley stort in een ravijn en de eeuwenoude ruïnes van de Chozo ontwaken om het pad vrij te maken naar de Impact Crater en Metroid Prime.

Bowser

Super Mario 64
Nintendo 64 – Nintendo DS (remake) – Virtual Console (Wii)
Super Mario 64 draaide eigenlijk maar om één ding en dat is bewegingsvrijheid in een 3D-wereld dankzij de eerste toepassing van een analoge stick in een platform game. In Supor Mario 64 komt het gevecht tegen Bowser dan ook neer op dit principe.

Mario bestrijdt de eerste 3D-incarnatie van zijn rivaal met een slimme truc. De agressieve Bowser die vuurspuwt, stampt en in het rond slaat, heeft een zwakke plek: de staart van King Koopa hangt onverdedigd achter zijn schild. Mario grijpt de staart beet en de speler begint heftig aan de analoge stick van de Nintendo 64 controller te draaien om Bowser vervolgens tegen een mijn aan te gooien. “So long-a Bowser!”. Het verhaal van David en Goliath in videogame-vorm.

The Great Mighty Poo

Conker’s Bad Fur Day
Nintendo 64
“I am the great mighty Poo and I’m going to throw my shit at you!”: een hoofdbaas die het uiterlijk heeft van een gigantische drol en gevoerd moet worden met WC papier. Toen Chris Seavor met het idee kwam, moeten zijn collega’s bij Rareware hem raar hebben aangekeken. Toch zorgde het drolmonster uit Conker’s Bad Fur Day voor een creatieve impuls, want de opera ballade van The Great Mighty Poo en de bijbehorende gameplay zijn zorgvuldig op elkaar afgestemd.

The Great Mighty Poo smijt zijn ontlasting naar Conker, terwijl de eekhoorn probeert door middel van context-gevoelige platformen WC papier in de grote muil van het wezen te werpen. Als de Great Mighty Poo eindelijk zijn tirade volledig heeft laten horen en de bewoordingen van de stronthoop steeds verontrustender worden, is het tijd om het muzikale wonder door de WC te spoelen. Letterlijk.

Master Hand

Super Smash Bros. Melee
Nintendo GameCube
Super Smash Bros. Melee was zonder twijfel de meest populaire en kenmerkende Nintendo GameCube game. Het tweede deel van de serie maakte van Super Smash Bros. een begrip: gamers wereldwijd kwamen bijeen en vochten tegen en met elkaar met Nintendo characters, maar Super Smash Bros. Melee kende ook een aantal unieke creaties. Zo kende het spel een singleplayer waarbij verschillende uitdagingen aangegaan konden worden. Aan het einde van deze uitdagingen wachtte je een heuse hoofdbaas op, die later via een glitch zelfs speelbaar bleek: Master Hand.

Master Hand biedt een aardige uitdaging, maar het is pas echt spannend als Crazy Hand naar het strijdtoneel vliegt. De meer gestoorde hand maakt spastische bewegingen en soms werken allebei de handen samen om een aanval uit te voeren. De gestoorde lach van de handen en de veelvoud aan moves en een beetje nostalgie sluiten ons kijkje in de wereld van epische hoofdbaasgevechten af.

Like dit bericht:

Recente artikelen

Lanceertrailer voor Square Enix RPG SaGa Emerald Beyond

0

Media Lanceertrailer voor Square Enix RPG SaGa Emerald Beyond

26-04-2024

1

Jeroen

Shigeru Miyamoto zegt niet onder de indruk te zijn van de E3-games dit jaar

0

Nieuws Shigeru Miyamoto zegt niet onder de indruk te zijn van de E3-games dit jaar

15-06-2013

0

Redactie

The Art of Start

0

Special The Art of Start

22-02-2013

0

Redactie

Reageer als eerste!