Remasters: melk of koekjes?

  • Column

  • 6 nov 20 om 08:00

  • Kitty

  • 0

De discussie rondom het heruitgeven van games is niet nieuw. Al een paar jaar speelt de vraag of de ‘nostalgische goudkoorts’ een blijvertje is. Het lijkt er ondertussen wel op. Remakes genereren meestal nog wel enthousiasme, maar remasters worden steeds honender ontvangen. Met enige regelmaat omschreven als ‘lekker melken’. Is die negativiteit wel terecht?

Remaster of remake?

Een remaster voor een game is eigenlijk een nieuw likje verf. De grafische kwaliteit wordt opgeschroefd en in sommige gevallen komt er nog een vernieuwde soundtrack en/of voice-overs, en worden prestaties verbeterd. Bij wat nieuwere games wordt er meestal ook een volledig pakket van gemaakt met alle beschikbare DLC. Een remake gaat een behoorlijke stap verder: het originele spel wordt in feite volledig opnieuw gebouwd met moderne bouwstenen. Denk bijvoorbeeld aan The Legend of Zelda: Link’s Awakening. De volledige visuele stijl is aangepast, en er zijn een paar extra’s toegevoegd die passen bij de unieke functionaliteiten van de Nintendo Switch.

Waarom kiezen ontwikkelaars voor remasters?

Een voorname reden voor uitgevers om een spel opnieuw uit te geven is puur de herkansing zelf. Sommige spellen kwamen in de verkeerde tijd uit of op de verkeerde console, maar waren in feite wel heel goed. De impact kan heel anders zijn op een andere tijd en plaats. Dat is op de Nintendo Switch wel goed terug te zien. De Wii U was in het algemeen geen populaire console, terwijl zijn opvolger een veel grotere markt weet te bereiken.

Een remaster kan daarnaast een geheel nieuw publiek aanspreken met een geliefde titel. Dit gaat wel voornamelijk op voor jongere gamers en games uit oudere generaties. De Wii en de Wii U losten dit op met backward compatibility, maar deze oplossing is er niet voor de Nintendo Switch. Niet iedereen heeft elke console (nog) in huis staan, of de middelen om ze aan te sluiten. En daarbij: niet elke remaster komt van een oude Nintendo-console. Zo hebben we ook The Elder Scrolls V: Skyrim en BioShock gekregen. Met zo’n heruitgave wordt dus een (gedeeltelijk) nieuwe markt aangeboord.

Ook is er een subtieler voordeel: ontwikkelaars gebruiken remasters als een manier om te oefenen met nieuwe hardware, voordat ze een volledig nieuwe game gaan maken in de serie. De kwaliteit van het vervolg kan er dus beter op worden, als de developers eerst een testronde hebben gemaakt met een game die er al was. Voor veel huidige remasters kan dat argument echter bijna niet meer opgaan: de Nintendo Switch is er al lang genoeg.

En uiteraard is er nog het kostenplaatje. Met een remaster steek je veel minder werk in een eindproduct dat vaak wel voor nieuwprijs in de winkelschappen verschijnt. Developers geven (uiteraard) ontzettend weinig informatie over de kosten van een remaster. Wel verschillen deze sterk per game: hoe ouder de titel, hoe meer nieuw artwork er nodig is. Bij nieuwere games hoeven er relatief minder verbeteringen te worden doorgevoerd. Dan is er nog een bijkomend voordeel: remasters kunnen grotendeels worden uitbesteed aan externe partijen. Al het bronmateriaal is er immers al. Dat houdt de interne developers vrij om te werken aan nieuw materiaal.

Waarom kiezen spelers remasters?

In een interview van Tom’s Guide met Sartori Bernback, analist voor Electronic Entertainment Design and Research (EEDAR), vertelde Bernback over de groeiende populariteit van remasters: “Spelers stemmen met hun portemonnee”. De games verkopen goed, dus er worden meer remasters gemaakt. Verder stelde hij dat spelers wel degelijk waarde hechten aan de betere grafische kwaliteit, vooral omdat er veel remasters zijn waarvan de voorganger nog met gemak te krijgen is voor de helft van de prijs.

Nog een reden is er voor zowel de speler als de uitgever: het verhaal. Sommige spelreeksen hebben een verhaal dat (deels) overloopt in een volgende deel. Nieuwe fans van een langlopende reeks kunnen dankzij remasters ook de klassiekers met gemak aanschaffen. Nu zijn er weinig tot geen Nintendo-games niet te begrijpen als je de voorgaande delen niet gespeeld hebt, maar er zijn wel reeksen waarbij het leuk is om de oudere delen te doorlopen. Is de Nintendo Switch je eerste console, dan zijn er een hoop klassiekers die wellicht de interesse wekken.

Waarschijnlijk de sterkst wegende emotie voor het herspelen van oude games is nostalgie. Wetenschappers stelden dat nostalgie “niet alleen gezien moet worden als een zoektocht naar veiligheid in het verleden, maar ook als een middel om zich te oriënteren op de weg die voor ons ligt in de onzekerheden van het heden”. Prachtig, niet? Teruggrijpen naar het verleden is een manier om jezelf emotioneel opnieuw te binden met ‘betere tijden’. Net als met vrijwel alle andere dingen kan die behoefte worden ingezet om geld mee te verdienen: het verleden naar het heden halen in de vorm van heruitgaves van games. Videogames lenen zich zelfs extra goed als nostalgisch medium, omdat ze zo interactief zijn. Je kijkt niet alleen naar dingen uit het verleden, je kan er ook nog dingen mee doen. Wij blij, zij blij.

Hoe goed verkopen die remasters?

De verkoopcijfers van veel games zijn nog vrij lastig te vinden, laat staan de omzet en de winst. Een paar voorbeelden van Nintendo-games die een remaster (dus geen remake) hebben gekregen op de Nintendo Switch:

• Bayonetta 2 verkocht 300.000 stuks op de Wii U en 400.000 op de Nintendo Switch.
• Donkey Kong Country: Tropical Freeze verkocht 1,98 miljoen exemplaren op de Wii U en 2,25 miljoen op de Nintendo Switch, waarmee hij de 19e plek van best verkopende Switch-games kreeg. Ook kreeg laatstgenoemde versie betere reviews. De toevoegingen waren een lagere moeilijkheidsgraad en Funky Kong als speelbaar personage.
• Mario Kart 8 verkocht 8,45 miljoen maal op de Wii U, en was daarmee de bestverkopende game op deze console. Mario Kart 8 Deluxe is meer dan 26,74 miljoen keer over de virtuele toonbank gegaan en is de bestverkopende Nintendo-Switch game (hij werd even ingehaald door Animal Crossing: New Horizons, maar in juni heroverde hij zijn positie). Mario Kart 8 Deluxe heeft wel relatief veel verbeteringen ten opzichte van de Wii U-versie, maar het blijft in de basis grotendeels dezelfde game.
• Xenoblade Chronicles verscheen origineel op de Wii en verkocht hier 200.000 stuks. Er verscheen een minder succesvolle port op de Nintendo 3DS, maar Xenoblade Chronicles: Definitive Edition op de Nintendo Switch verkocht 1,32 miljoen keer.
• De Wii-versie van Captain Toad: Treasure Tracker verkocht 155.000 keer in Japan. De Nintendo 3DS-port deed het slechter met 42.818 stuks, maar de Nintendo Switch-versie ging er vandoor met de hoofdprijs: 240.000 stuks in Japan. Wereldwijd waren het 1,18 miljoen stuks, maar de cijfers voor de voorgaande versies zijn niet bekend.

Meesterlijke remasters

Zo kan ik nog wel even doorgaan, maar het punt is duidelijk: remasters doen het goed. Is het dan echt zo erg, dat er zoveel remasters uitkomen? Dat denk ik niet. Zoals Bernback al zei, stemmen we met onze portemonnee. Verkoopcijfers laten zien dat de meerderheid vóór remasters stemt. En blijkbaar is dat stukje nostalgie niet alleen leuk, maar ook nog eens nuttig voor ons emotioneel welzijn. En het maken van die remasters gaat in de meeste gevallen ook niet ’ten koste van’ de nieuwe games waar we met zijn allen op zitten te wachten. Over de prijskaartjes van de remasters valt zeker nog te twisten, maar wat mij betreft hoeft Nintendo niet op te houden met hun klassiekers in een nieuw jasje te steken.

Like dit bericht:

Recente artikelen

Wreck-It Ralph komt naar Disney Speedstorm

0

Media Wreck-It Ralph komt naar Disney Speedstorm

29-03-2024

1

Mark

Hyrule Warriors: Age of Calamity

0

Preview Hyrule Warriors: Age of Calamity

09-11-2020

0

Erik

Part Time UFO – (Op)stapelverliefd

0

Review Part Time UFO – (Op)stapelverliefd

05-11-2020

1

Ness

Reageer als eerste!