N1UPtoekomstvan2dMariodiscussie

N1 Discussie: De toekomst van 2D Mario

  • Special

  • 18 mei 22 om 07:45

  • Mitch

  • 7

Sta jij er wel eens bij stil dat er al bijna tien jaar geen écht nieuwe 2D Mario is verschenen? De release van New Super Mario Bros U voor de Nintendo Wii U vormde de laatste keer dat Nintendo zélf de moeite nam om nieuwe platformuitdagingen te ontwerpen voor de loodgieter. Is dat een slechte zaak of mag Mario wel met tweedimensionaal pensioen? Op de N1-redactie barstte weer eens ouderwets de discussie los!

Super mario Bros U Deluxe screenshot acorn

NSMB U verscheen in november 2012 voor de Nintendo Wii U. Voel jij je opeens ook zo oud?

Erik (Koning Paddenstoel): Ik denk vooropgesteld dat Nintendo het zich heel moeilijk heeft gemaakt met Mario Maker. Want waarom een nieuwe game spelen als je alles al kan maken wat je hartje begeert? Het ding is alleen: Mario Maker maakt gebruik van elementen tot pak ‘m beet 2013. De grafische stijl dateert zelfs uit 2006 (3D World is geen 2D-game). En op die elementen kun je niet tot in de eeuwigheid teren. Daarom alleen denk ik al dat een nieuwe 2D-Mario zeker nodig is.

Willem (Goomba Generaal): Kom op zeg. Een 2D-Mario-game alleen nodig vanwege de grafische stijl? De (puur) 2D-Mario-games zijn al sinds 2005 niet meer innoverend geweest. Dat heeft niet alleen met het moderne Mario-jasje te maken, maar ook met de gebrekkige vernieuwing in de kern van de gameplay. Als je eenmaal het trucje doorhebt van hoe een Mario-game je levels probeert aan te leren door simpelweg herhaling is er vrijwel niets meer te halen uit de gamep-

Erik (Koning Paddenstoel): Wacht nu ga je te snel: het probleem met de laatste 2D-Mario’s is dat ze gemaakt zijn ten tijde van die blue ocean-strategy en dus zoveel mogelijk spelers moesten aanspreken. Dit maakte de games in mijn optiek niet direct slecht (al is New Super Mario Bros. 2 op de 3DS niet echt een hoogvlieger), maar maakte ze inderdaad wel wat algemener, generieker.

Willem (Goomba Generaal): De enige reden dat Mario Maker zo verfrissend voelt, is omdat talloze spelers volop experimenteren met de gereedschappen van Mario’s toolkit. Maar op daadwerkelijk gameplay niveau is 2D-Mario allang ingehaald door talloze slimmere en inventievere platformers. Van het briljante Celeste dat verhaal en gameplay feilloos combineert tot aan meer puzzel-gedreven platformers zoals het recente What Lies in the Multiverse. Sure, Mario heeft de 2D-platformer groot gemaakt, maar dat mag geen excuus zijn om het basic te houden. Zelfs Donkey Kong, Yoshi en Kirby doen interessantere dingen in 2D tegenwoordig.

Erik (Koning Paddenstoel): True, maar dit betekent niet dat dit altijd zo hoeft te blijven! Juist jouw aanhalen van een briljante game als Celeste, laat zien dat er nog wel degelijk mogelijkheden zijn in dit genre. En wie als geen ander kan daar gebruik van maken als Nintendo? Met de Nintendo Switch kunnen, nee, moeten ze eindelijk die Wii-deken van zich aftrekken en zich weer bezig houden met waar Mario ėcht om draait: de grenzen van het 2D-platformgenre verleggen!

Donkey Kong Country Tropical Freeze screenshot Rambi

Hebben modernere games als Tropical Freeze en Celeste die ouwe Mario achter zich gelaten? Willem denkt van wel!

Mitch (Magikoopa Minister): De vraag is of dat echt nodig is, Erik. Die New Super Mario Bros.-games verkochten prima. Zelfs de port van New Super Mario Bros U verkocht met minimale inspanning miljoenen exemplaren op de Nintendo Switch. Mario Maker was de frisse impuls die 2D Mario nodig had, maar tegelijkertijd voelt het ook wel als een eindstation. De innovatie op Mario-gebied lijkt eigenlijk al sinds de aftiteling van Super Mario World (dertig jaar geleden!) vooral te komen uit de derde dimensie. De grenzen van het 2D platformgenre verleggen deed Mario voor het laatst in 1992. Dat is eigenlijk vrij schokkend als je er over nadenkt. Nintendo zelf weet ook niet wat ze nog NEW kunnen doen met 2D-Mario, behalve het woordje in de titel zetten.

Mink (Prins Perzik): Toegegeven, Nintendo heeft de afgelopen jaren maar weinig innovatie getoond in de 2D-Mario-games, maar dat is wat mij betreft alleen maar extra reden om een nieuwe te maken. Er is genoeg te innoveren in het genre, dat bewijzen games als Celeste en N++ wel. Of kijk ook eens naar de verschillende romhacks van Super Mario World. Er is een grote community die snakt naar een goede 2D-Mario-game met innovatie en grafische vernieuwingen. Het is inmiddels wel duidelijk dat de New Super Mario Bros.-stijl al lang en breed over de datum is.

Super Mario Maker 2 tank level

Super Mario Maker 2 verscheen in 2019 voor de Nintendo Switch. De verkoopcijfers waren aardig, maar niet denderend.

Mitch (Magikoopa Minister): Dan heb je niet goed gelezen, Mink. Mijn argument is juist dat Nintendo helemaal geen moeite hoeft te stoppen in de 2D-Mario’s, zelfs die port van NSMB-U verkocht gewoon miljoenen op de Switch Het publiek snakt helemaal niet naar een innovatieve 2D-Mario, daar is de 3D-serie nu voor. Het 2D-Mario-publiek, de grote massa, wil gewoon voorspelbare meuk en PAH-PAHS. Dat zeggen de sales in ieder geval. Daar zit de massa, romhack-scene is daarbij vergeleken een piepkleine niche.

Mink: (Prins Perzik): Dat hoeft echter niet zo te blijven, als spellen als Celeste het goed blijven doen dan zal Nintendo daar mogelijk naar kijken en hopelijk beseffen dat mensen het innoverende Nintendo van de jaren ’90 terug willen. Ik geef je wel volledig gelijk dar maar een zeer klein percentage romhacks speelt. Dat zie je terug in de relatief matige verkoopcijfers van Super Mario Maker 2 ten opzichte van New Super Mario Bros. U Deluxe bladiebla XD Switch-version.

Mitch: (Magikoopa Minister): Oef, herinner me er niet aan. Dat een port van die New Mario-meuk beter verkocht heeft dan Super Mario Maker 2 is een schande, daar kunnen we het allemaal wel over eens zijn.

Wat vinden jullie? En met wie zijn jullie het (helemaal niet) eens? Laat het weten in de comments!

Like dit bericht:

Over Mitch

Mitch houdt van Nintendo, maar schuwt kritiek op het bedrijf niet. Als Community Manager houdt hij de sfeer op N1 graag relaxed en gezellig. Je mag hem altijd uitdagen voor een potje Smash of Mario Party in de N1-Discord!

Lees meer over Mitch

Recente artikelen

Hoofdafbeelding bij Ontdek Endless Ocean: Luminous in uitgebreide overzichtstrailer

0

Media Ontdek Endless Ocean: Luminous in uitgebreide overzichtstrailer

18-04-2024

0

Erik

Pokémon HOME ondersteunt nu Legends: Arceus en Diamond & Pearl-remakes

5

Nieuws Pokémon HOME ondersteunt nu Legends: Arceus en Diamond & Pearl-remakes

18-05-2022

4

Dennis

Angry Birds-DLC per direct beschikbaar voor Minecraft

2

Nieuws Angry Birds-DLC per direct beschikbaar voor Minecraft

17-05-2022

3

Jeroen

Discussieer met ons mee! 7

Yosher

18 mei 22 om 14:16

#4981‍

5852 XP | 1084 comments

Zelf zou ik in ieder geval wel echt graag een nieuwe 2D Mario zien in een nieuw grafisch jasje en met vernieuwde gameplay, in ieder geval ten opzichte van de New games. De vraag is of Nintendo zich daar de billen aan wil branden of niet, als die New games zo goed blijven verkopen. 

Dat die games zo goed blijven verkopen toont overigens ook een probleem aan met de game industrie op zich overigens. Als een reeks maar genoeg naamsbekendheid heeft opgebouwd kijkt de grote massa niet echt meer naar de echte kwaliteit, ze willen gewoon dat populaire ding spelen. Vooral Mario en Pokémon hebben hier een handje aan. 

Nu is Mario meestal wel nog van redelijke kwaliteit, maar als zoiets als NSMB dan beter verkoopt als Mario Maker geeft Nintendo dat natuurlijk wel een bepaald beeld, dat ons als gamers vaak niet echt ten goede komt helaas, omdat de echt innoverende games dan vaak achter blijven. 

Maar goed, aan de andere kant, is Nintendo met andere reeksen juist weer te veel aan het innoveren (Paper Mario, Star Fox), of weten ze niet wat ze moeten doen om een reeks te innoveren en maken ze er maar geen nieuwe van (F-Zero). En dan zijn fans ook niet tevreden. 

Martijn

18 mei 22 om 15:52

#4988‍

3501 XP | 406 comments

Dat Super Mario Maker minder verkoopt komt mogelijk ook, omdat niet iedereen graag levels wil bouwen. Daarnaast zijn zelfgebouwde levels ook geen officiële, van Nintendo zelf. Vaak zitten er dingen in die Nintendo zelf nooit zou doen, waaronder een overdadig zware moeilijkheid. Dat vindt je niet in een officiële 2D Mario-game.

Jaren geleden speelde ik met iemand Super Mario 3D World, maar... Dat vond zij geen Mario. Ze beschreef het spel al "debiel rondlopen als een kat". Op de Wii U had ik ook New Super Mario Bros. U. Die kon ze wél waarderen als een Mario-game. Mensen zijn snel geneigd te spelen wat ze kennen, zeker als ze niet zozeer bekend zijn met videogames. Waarschijnlijk had ze Super Mario Bros. op de NES nóg meer als Mario herkent en dan nog liever die game gespeeld. Zie het als: "die ken ik, dus ik weet al dat die leuk is. Van die nieuwere weet ik dat (nog) niet". Uiteraard verschilt het per persoon, maar soms duikt het ineens onverwacht op.

Maakt Super Mario Maker een 2D Mario-game overbodig? Nee, dat hoeft helemaal niet. De Mario-games gingen steeds een stapje verder. Leg Super Mario Bros, Super Mario Bros. 2 en Super Mario Bros. 3 naast elkaar en je ziet een evolutie. Er is altijd wel een nieuw idee om hetzelfde principe nieuw leven in te blazen. Dat Nintendo te lang op het principe van de New Super Mario Bros-serie is blijven hangen, wil niet zeggen dat er geen vernieuwing meer in de 2D Mario-platformers zit. Verre van zelfs!

Een nieuwe grafische stijl kan al best veel doen. Zie bijvoorbeeld de overgang van Super Mario World naar Super Mario World 2: Yoshi's Island. Zelf zou ik een nieuwe 2D Mario graag wat minder plat maken, bijvoorbeeld als een 2.5D platformer met dynamische camera op een vaste route. Zo blijft de gameplay vergelijkbaar, maar kun je er grafisch meer kanten mee uit. Denk ook aan bijvoorbeeld Donkey Kong Country: Tropical Freeze, waar de camera ook niet altijd precies vanaf de zijkant staat. De verschillende eigenschappen per personage vond ik leuk, zoals bijvoorbeeld in Super Mario Bros. 2. Met nieuwe vijanden, bazen, obstakels en vooral veel buiten de lijntjes kleuren, kan Nintendo best een compleet nieuwe 2D Mario-ervaring bouwen, die tegelijk het vertrouwde eer aandoet. Misschien ook handig als een compleet nieuwe stijl voor in Super Mario Maker 3, mocht die ooit verschijnen.

Super Mario Bros. 3 is mijn favoriete game ooit. Destijds was dat spel dé overtreffende stap ten opzichte van zijn voorgangers. Toen er pas twee Mario-games waren viel ook niet te bedenken hoe een derde avontuur eruit ging zien. Meer van hetzelfde? Compleet anders, zoals deel twee? Het derde deel overtrof de verwachtingen, maar hoe hadden we destijds niet kunnen raden. Met andere woorden: er is echt wel een manier waarop Nintendo 2D-Mario weer interessant kan maken.

Helaas, het is inderdaad ook de bereidheid om dat te doen. We kunnen New Super Mario Bros. intussen allang niet meer "New" noemen. Wil Nintendo een vernieuwende 2D-Mario maken, dan moeten ze eerst het hele "New"-concept achter zich laten. Dat is voor hun nu de standaard voor 2D-Mario: makkelijk herkenbaar en overzichtelijk. Geen vragen bij onwetende spelers of het wel écht de Mario is die zij kennen van vroeger. Immers: er zijn blijkbaar mensen die 3D World dus niet als Mario-game ervaren, terwijl die titel juist meer 2D elementen in 3D probeerde te introduceren.

Toch hoop ik dat Nintendo het roer nog eens stevig om wil gooien, wat 2D Mario-titels betreft. Nog niet alles is gedaan. Er zijn echt nog mogelijkheden en vernieuwingen te bedenken binnen de reeks. Als Super Mario Maker 2 wat langer geleden is en ze zien hoe er nog steeds vraag is naar 2D Mario, dan is er best kans dat ze zo'n ommezwaai weer aandurven. Kan echter nog wel even gaan duren...

lifegiving

18 mei 22 om 16:09

#4991‍

2151 XP | 352 comments

Kunnen we er even bij stil staan hoe geweldig Mink eruit ziet in een jurk? Goede punten van beide kanten, moeilijk om een winnaar te kiezen... Ik ben zelf gecharmeerd door de 2D-spellen, maar de 3D-spellen hebben het ook echt geweldig gedaan. Ik hoop nog steeds op een uitgebreide versie van Bowsers Fury ,want hij voelde zo kort ;_;..In mario Odyssey heb je een combinatie van 2D en 3D. Je hebt die puzzeltjes die je op moet lossen voor de Shine's. Misschien is dat de toekomst wel? Dat heeft voor mij bv het kwartje doen draaien om odyssey te gaan kopen!Mario Maker is het einde zeker niet. Ik hoop dat Nintendo de mechanics van Mario Odyssey zal doorzetten.

Martijn

18 mei 22 om 16:20

#4994‍

3501 XP | 406 comments

Haha, ik vind je tekening echt weer supertof gedaan, Evelyne!

Stond laatst zelf op het punt op Super Mario 3D World X Bowser's Fury te kopen, maar heb het nog niet gedaan. Wel jammer dat het nieuwe stuk zo kort aanvoelt. Wil 'm best nog eens halen, maar Super Mario 3D World heb ik eigenlijk ook al op de Wii U. Haal ik de nieuwe, dan verkoop ik mogelijk de oude. Weet alleen nog steeds niet of Bowser's Fury de aanschaf dan meer de moeite waard maakt.

In Odyssey hadden ze inderdaad ook stukjes toegevoegd, die speelden als in Super Mario Bros. Dat was ook leuk gedaan! Ze verzinnen altijd weer wel iets om 2D Mario te laten herleven.

Icelos

18 mei 22 om 17:36

#4997‍

2611 XP | 236 comments

Massive kudo's aan de tekening, I'm so pretty <3.

Ribbelchips

19 mei 22 om 10:07

#5004‍

918 XP | 177 comments

Ik hoop dat ze afstappen van de New stijl en gaan voor iets nieuws.  Niet alleen die stijl vind ik niets (al was die Wii U game nog wel te pruimen), maar ook het feit dat het een halve party game was geworden met 4 spelers tegelijk die elkaar weggooien ect.

Liefst zie ik ze echt een nieuwe stijl gebruiken. Een beetje donker, misschien potloodgetekend oid. Met een paar echt leuke nieuwe personages en werelden.

En als dat teveel gevraagd is mogen ze van de Mario Land trilogie op de Game Boy ook wel eens van een nieuw likje verf voorzien. Die games zijn echt compleet genegeerd de afgelopen jaren. En ze zijn zó tof!

Selan

20 mei 22 om 11:22

#5012‍

2632 XP | 481 comments

Dit is een hele leuke special! Zie graag meer van dit soort dingen terug op N1-UP