Kimishima over heden, verleden, en toekomst: oktober 2017

Een half jaar geleden  brachten we uitgebreid verslag over de cijfers en uitspraken die Kimishima ons destijds voorschotelde. De Nintendo Switch lag net in de winkels, en ook de Nintendo 3DS stond er nog goed voor. Vandaag blikt Kimishima opnieuw terug op het verleden, en kijkt hij vooruit naar de toekomst. Lees mee!

De Nintendo Switch

In april lag de Nintendo Switch pas nét in de winkels. We zagen dat de gebruikers van het apparaatje maar liefst 90% man waren, en dat bijna de helft van de console-eigenaren tussen de 25 en 34 jaar oud was. Nu zien we dat de extreme categorieën toegenomen zijn: relatief bezitten nu meer kinderen onder de 12 jaar oud en volwassenen boven de 35 jaar oud de console, wat betekent dat het aandeel van de groep 13-34 is afgenomen. Meer vrouwen en overige niet-mannen spelen met de console. Voor het eerst presenteert Kimishima cijfers over de gebruikte speelstijl. De cijfers tonen aan dat meer mensen gebruik maken van de handheld- of tafelstijl.

De Nintendo Switch-software

Retrospectief heeft Nintendo zoals verwacht met The Legend of Zelda: Breath of the Wild een sterke lancering van de Nintendo Switch weten te organiseren. Het nieuwste avontuur van Link wist in de Europese en Noord-Amerikaanse markten voor ruim 35% van de verkopen van Nintendo’s grote vijf te zorgen. Mario Kart 8 Deluxe volgt hier vlak achter, terwijl Splatoon 2, 1-2-Switch, en Arms significant minder verkocht. De situatie ziet er iets anders uit in Japan, waar Splatoon 2 een stuk populairder bleek dan Zelda en Mario Kart.

Nintendo laat grafisch tevens zien hoe het gebruik van de console toenam bij elke grote titel die verscheen. Vooral Mario Kart 8 Deluxe bleek veel gamers aan het spelen te krijgen, en Splatoon 2 deed dat ook. In deze grafiek staan nog geen gegevens over Super Mario Odyssey, maar Kimishima laat wel weten dat deze titel wel twee miljoen exemplaren wist te verkopen binnen drie dagen tijd!

Ook in de toekomst zal er nog genoeg voor de Nintendo Switch verschijnen. Kimishima benadrukt dat Xenoblade Chronicles 2 op 1 december de volgende grote hit voor de console zal zijn om het momentum door te zetten. Ook de DLC voor The Legend of Zelda: Breath of the Wild, de nieuwe versie van Snipperclips en nieuwe content voor Arms en Splatoon 2 moeten spelers aan de console gekluisterd houden. Kimishima benadrukt ook hoeveel steun ze van derde partijen krijgen: meer dan 300 uitgevers houden zich op dit moment bezig met het ontwikkelen van titels voor de hybride console.

De Nintendo Switch-verkopen

De hardwareverkopen van de Nintendo Switch bewijzen dat de console op weg is naar een betere start dan de Wii U. Het apparaatje kende een goede start, maar weet het momentum vast te houden met de naderende feestdagen. Tel hierbij op dat de Nintendo Switch-consoles in veel landen nog nauwelijks in de winkelketens te vinden zijn, en Nintendo doet het best wel aardig in het lanceerjaar. Japanse cijfers laten zien dat de Nintendo Switch pas enkele maanden terug de Wii U in wist te halen, terwijl cijfers uit Europa en Noord-Amerika een vergelijkbaar beeld laten zien. Ook de SNES Mini: Super NES Classic Edition gaat hard: deze heeft wereldwijd twee miljoen exemplaren weten te verkopen!

De Nintendo 3DS

Ook van de goede oude Nintendo 3DS zijn we nog niet verlost. De handheld vertoonde een dip in verkochte units wanneer de Nintendo Switch op de markt verscheen, maar leefde weer wat op toen de New Nintendo 2DS XL naar de winkels kwam. De release van de Japanse versie van Dragon Quest XI: Echoes of an Elusive Age zorgde zelfs voor absolute recordaantallen. Toch wijst nadere inspectie uit dat de Nintendo 3DS-hardware in het westen niet de aantallen van 2016 en 2017 weet te halen. Wat betreft softwareverkopen gaat het daarentegen nog wel erg goed. Dit hoopt Nintendo voort te zetten middels titels zoals Kirby Battle Royale, Mario Party The Top 100 en New Style Boutique 3.

Mobile

Tot slot blikt Nintendo terug op de prestaties van Super Mario Run en Fire Emblem Heroes. Super Mario Run werd maar liefst 200 miljoen keer gedownload wereldwijd. Van deze downloads behoren er maar 10% aan de Japanners toe; 90% van de downloads was niet Japans. De release van de derde versie van het spel zorgde voor een herleving van het spel. Ook met Fire Emblem Heroes gaat het goed. De titel doet het ook buiten Japan goed en zal om het international succes te stimuleren eind dit jaar taalopties toevoegen voor traditioneel Chinees, plus het spel uitgeven in vijf nieuwe landen: Hong Kong, Taiwan, Macao, Thailand, en Singapore.

Like dit bericht:

Recente artikelen

Wereldwijde bètatest-demo beschikbaar voor Inazuma Eleven: Victory Road

0

Nieuws Wereldwijde bètatest-demo beschikbaar voor Inazuma Eleven: Victory Road

28-03-2024

2

Rik

Een onvergetelijk Halloween met déze vier games

0

Special Een onvergetelijk Halloween met déze vier games

31-10-2017

0

Redactie

The Flame in the Flood

0

Review The Flame in the Flood

30-10-2017

0

Ness

Reageer als eerste!