N1 bestaat 20 jaar roundtable: Vragenvuurtje voor de redactie

N1 bestaat 20 jaar! Een excellent moment om lekker herinneringen op te halen. Om dit te vieren, ging de huidige redactie digitaal om tafel. Ze delen hun ervaringen in hun tijd bij N1ntendo, maar vertellen ook welke game ze liever niet hadden willen recenseren… Houd je vast: het woord is aan de redacteuren!

De roundtable bestaat uit de volgende vier vragen:

1. Sinds wanneer zit je bij de N1ntendo?
2. Wat is jouw absolute hoogtepunt in de tijd dat je bij de redactie zit?
3. Welk spel had je liever nooit willen recenseren?
4. Is er een game die je achteraf een ander cijfer zou geven?

1. Sinds wanneer zit je bij de N1ntendo?

Dreon Ik ben lid van de website sinds 9 november 2010, dat is al bijna tien jaar! Door dit soort reminders voel ik me nog ouder. Vroeger volgde ik al mijn Nintendo nieuws op N1ntendo.nl en heb ik me altijd al afgevraagd hoe deze mensen het voor elkaar kregen om zo veel met bedrijven als Nintendo te doen.

Kitty Ik ben officieel redacteur geworden op 14 oktober 2012. Daarvoor was ik nog geen lid van de website. Tijdens de Wii U-periode ben ik een tijdje afwezig geweest omdat de console en daarmee heel Nintendo me eigenlijk niet meer aansprak. De Switch heeft dat echter meer dan goed gemaakt, dus ik ben weer vol enthousiasme bezig met N1!

Paul Ik ben lid van de website sinds 6 juni 2004. Als 14-jarige knul kwam ik graag op de website – destijds nog GameQube.nl – voor nieuws, discussies en diverse geinige forumspelletjes. Sinds februari 2016 ben ik bij de redactie gekomen om het team te versterken als moderator, en later voor nieuws, reviews en community-zaken.

Patrick Ik zit sinds 16 september 2013 officieel bij de redactie. Dat is ondertussen meer dan zeven jaar, poeh hey! Wie had ooit gedacht dat ik met mijn zeer ondermaatse dyslectische schrijfkunsten de redactie zou komen verstrekken toentertijd? Ik kan het eenieder aanraden want ik heb er in mijn werk nog altijd veel profijt van dat mijn niveau Nederlands aanzienlijk verbeterd is tijdens de afgelopen zeven jaar. We helpen je graag om tot een hoger niveau te komen qua schrijven. Mocht je interesse hebben dan kun je altijd een berichtje sturen naar Patrick@n1ntendo.nl

Neslihan Ik zit ongeveer sinds augustus 2017 officieel bij de redactie! Ongelooflijk dat het al meer dan drie jaar is onderhand. Ik kan me nog wel herinneren dat mijn broer degene was die me had overgehaald een open sollicitatie te sturen en hoe ik tijdens een proefwerkweek nog snel een paar nieuwsartikelen schreef om te oefenen.

Sascha Ik zit er ‘pas’ sinds november 2019 bij. Nog niet eens een jaartje! Ik kwam per toeval bij N1ntendo doordat Kitty een artikel deelde via Facebook. Ik had toen net een Nintendo Switch, en bezocht de website. Sindsdien altijd een oogje op gehouden. Toen op een dag ineens de oproep langs kwam dat N1ntendo nieuwe schrijvers zocht besloot ik de stoute schoenen aan te trekken en te solliciteren. Nou, hier zijn we dan! 😀

Martijn 2003, stage lopen. Een goede gelegenheid je aandacht te laten afdwalen naar iets dat deze nét wat meer grijpt. In die tijd was er immers veel nieuws over het nieuwe “The Legend of Zelda: The Wind Waker”, dat omstreeks die periode verscheen voor de Gamecube. Na veel meegelezen te hebben dan toch lid geworden, op 18 oktober 2005, zodat ik ook eens kon reageren. Ik vermaakte me al die tijd prima op de website, maar duizenden (meestal lange) reacties op artikelen en zo’n zestien jaar later uiteindelijk toch redactielid geworden, in juni 2019.

Dyon 12 februari 2010, ik weet het nog als de dag van gisteren. Ik was voor een andere Nintendo-website waar ik wel eens voor filmde op bezoek bij Nintendo Benelux om een preview te spelen van Monster Hunter Tri. Tegelijkertijd was er een ander medium genaamd WiiDS aanwezig met drie redacteuren in totaal: Quint, Benjamin en Marcel. We raakten aan de praat en uiteindelijk kwam het gesprek uit op het feit dat ik filmde, en dat WiiDS (en het medium waar ik vrijwilligerswerk voor deed niet) een exclusief interview had geregeld met Jason Vandenberghe in het kader van de Red Steel 2 lancering.

Lang verhaal kort; er was niemand bij WiiDS.nl die goede cameraspullen tot zijn beschikking had, en ik wel. Ik bood aan om het interview te filmen. Op dat moment had ik nooit gedacht een kleine keuze als vrijwillig je diensten aanbieden ervoor heeft gezorgd dat ik vrienden voor het leven heb gemaakt bij N1ntendo.nl, en dat ik inmiddels dus voor de helft (meer dan tien jaar!) onderdeel ben van de N1ntendo.nl-legacy.

Michiel Eind 2001, toen het “nieuwe” forum geïntroduceerd werd. :plop

Mitch Ik ben officieel tot de redactie toegetreden in juni 2019, maar mijn eerste column op de site verscheen al 3 maanden eerder in maart.

Erik Pfoe! *spiekt even op zijn profiel* Sinds 13 juli 2013, dus alweer een dikke zeven jaar! Ik ben stiekem nooit ‘gewoon’ lid geweest, maar ben geregistreerd na een open sollicitatie richting N1ntendo om redacteurschap. Ik ben op hetzelfde moment als Patrick officieel geïntroduceerd, dus ik mag me ook al zeven jaar redacteur noemen van deze toffe website!

2. Wat is jouw absolute hoogtepunt in de tijd dat je bij de redactie zit?

Dreon Ik heb in mijn korte tijd als redacteur al veel leuke dingen meegemaakt, dit komt natuurlijk doordat ik als (camerageile) presentator graag beelden wil schieten van nieuwe games. Het absolute hoogtepunt blijft voor mij toch wel Gamescom 2019. Dat was voor mij namelijk de eerste keer dat ik een gamebeurs mocht meemaken als pers. We konden overal gratis eten en drinken krijgen! Nee, even zonder dollen. Het was natuurlijk erg leuk om met ontwikkelaars in gesprek te gaan over games die nog maanden, zelfs jaren het levenslicht niet zagen. Ik kijk nu nog steeds uit naar games die ik in 2019 al heb mogen spelen zoals Cris Tales en Sakuna: of Rice and Ruin.

Kitty Ik heb een aantal heel geweldige games gerecenseerd en gezellige crew-dagen gehad, maar voor mij was het hoogtepunt (heel simpel) langsgaan bij het kantoor van Nintendo in Nieuwegein. Ik was toen nog niet heel lang bij de redactie, en het voelde heel erg vet om als pers naar binnen te mogen en een game (Luigi’s Mansion op de 3DS) te komen spelen.

Paul Het is wellicht wat minder origineel, maar het bezoeken van evenementen blijft een ontzettend toffe ervaring. Ik had als jonge Nintendo-fan nooit verwacht dat ik een spel zou spelen op de beursvloer, laat staan op een event waar medewerkers van Nintendo je te woord staan! In dit moment realiseerde ik me wat een bofkont die jonge Nintendo-fan van jaren geleden zou zijn.

Patrick Het bezoek aan de E3 in 2015, al moet ik zeggen dat de echte hoogtepunten daarvan toch wel de grote persconferenties daarvoor waren. Om dat festijn een keer meegemaakt te mogen hebben was echt geweldig. Als laatste binnen mogen bij de Xbox-conferentie, met de beursuitnodiging van EA binnenkomen bij de persconferentie van EA en van Ubisoft (top systeempje was dat) en dan tot slot zonder enige moeite bij PlayStation binnenkomen en daar lekker genieten van drank en allerlei verschillende soorten eten. Top dag!

Ness Niet heel origineel, maar de persevents waar ik mee naartoe mocht, blijven een geweldige ervaring. Vooral Gamescom vorig jaar vond ik ontzettend vet! Dat was de eerste keer dat ik mee ging naar Keulen en het was zo gaaf om een backstage kijkje te krijgen van zo’n groots evenement! Een wat origineler antwoord zou misschien zijn hoe ik het leren voor mijn eindexamens uitstelde door vrolijk Nintendo Labo in elkaar te zetten voor mijn review. Bij nader inzien heb ik N1 nog best vaak gebruikt als studie-ontwijkend gedrag, haha!

Sascha Dat is een lastige, gezien ik er nog niet zo lang bij zit. Maar ik denk toch dat het een gedeelde eerste plaats is. Aan een kant was het echt supertof om bij Dreon aanwezig te zijn bij de Indie Couch-stream. Tof om verschillende redactieleden (die ik enkel als stemmen op Discord kende) persoonlijk te ontmoeten. Aan de andere kant was mijn Pokémon-stream, toen Sword & Shield uitkwam, een persoonlijk hoogtepuntje. Het was leuk om te doen en te kletsen met onze volgers/kijkers.

Martijn Mijn tijd als redactielid is relatief kort, zeker in verhouding met hoelang ik al meedoe als lid. Redactielid worden ervoer ik sowieso als een hoogtepunt! Afgelopen anderhalf jaar is er best veel gebeurd, maar ik ga er vanuit dat mijn échte hoogtepunt wat de N1-redactie betreft nog in de toekomst ligt. Ik kijk er graag naar uit, terwijl we ondertussen gezellig doorschrijven op de website.

Dyon Mijn absolute hoogtepunt blijft toch het bezoek aan de E3 in zowel 2013 als 2015. Als kind had ik altijd de droom om de E3 te bezoeken. Waar ik toen nog opkeek naar de baklappen van Gamekings en de extreem toffe beelden zag van zon, zee, strand en die enorme beursvloer, heb ik er uiteindelijk zelf voor gezorgd dat ik ook twee keer de extreme E3-mania heb mogen beleven. Wat een extreem tof avontuur was dat, met enorm leuke anekdotes die bewaard blijven voor de huidige redactie en het inmiddels tientallen koppen tellende meubilair waaruit de N1ntendo.nl crew bestaat.

Michiel Op een gegeven moment was ik verantwoordelijk voor GameQube en M-Gaming en in combinatie met een heel actief forum (nu niet meer voor te stellen helaas Mad ) kwam dat neer op tientallen vriwilligers die allemaal het beste voor hadden met de sites. Redactie, moderators, administrators, het was fantastisch om met al die mensen samen te mogen werken. Honderden mensen tegelijk online, tientallen artikelen elke dag weer online, talloze persuitjes en games om te recenseren, prijsvragen, het was geweldig. Op een gegeven moment namen zelfs internationale websites zoals IGN ons nieuws over en er kwamen soms zelfs persberichten van Nintendo zelf langs die het over een GameQube hadden.

Mitch De deuren die voor je open gaan als gamejournalist! Ik ben in mijn relatief korte (pré-corona) tijd als redacteur al op veel toffe events geweest. Het hoogtepunt was wat mij betreft de Europese finale van Nintendo’s eigen Smash Bros-toernooi, samen met Dreon. We kregen een hippe perskaart, er werden professionele foto’s gemaakt van ons en ook de minibar mochten we helemaal plunderen. Daarnaast was het ook gewoon HYPE om Smash in een professionele e-sports-setting tot leven te zien komen. Dan neem ik die items die aan staan, graag voor lief.

Erik N1ntendo.nl is sowieso een grote aaneenschakeling van hoogtepunten geweest. Zo is de jaarlijkse barbecue bij Daan altijd super gezellig (stomme corona!) en is de Gamescom altijd zo verschrikkelijk hectisch dat het ook wel weer leuk wordt. Mijn hoogtepunt is echter zonder twijfel het nieuwjaarsuitje van 2015. Onze uitjes hadden altijd een traditie dat de locatie eigenlijk helemaal niks met kerst of nieuwjaar te maken had, en dit maakten we toen tot een hoogtepunt door naar.. het Openluchtmuseum in Arnhem te gaan! Het sloeg helemaal nergens op, maar gezellig was het zeker!

3. Welk spel had je liever nooit willen recenseren?

Dreon Stranger Things Season 3: The Game, wat een saaie game was dit zeg. Ik ben echt een mega fan van de Netflix-serie, des te groter was mijn teleurstelling toen bleek dat het spel ongeïnspireerd was en niet fijn speelde. Ik ben dus met flink wat tegenzin door het verhaal heen gewandeld en het was me weer meteen duidelijk waarom ik nooit “film”games speelde.

Kitty Deadly Premonition 2: A Blessing in Disguise. Dat is één van de recentere games die ik heb gerecenseerd en volgens mij ook het laagste punt dat ik ooit heb uitgedeeld. Dit is volgens mij ook de enige game waarbij ik ’s ochtends wakker werd en dacht ‘o nee, ik moet vandaag deze game spelen’. Vreselijk.

Paul Henry the Hamster Handler was een titel die ik als grapje opgooide om te recenseren toen er weinig titels beschikbaar waren. Een dag later kreeg ik bericht van onze PR-man dat we een code binnen hadden gekregen voor de recensie. Ik was uiteraard de enige die er wat over gezegd had, dus ik mocht de game spelen. Wat een hersenloze en saaie titel was dat.

Patrick Ik heb niet echt games gerecenseerd die ik liever nooit had willen recenseren. Uiteraard heb ik games gerecenseerd die niet echt vermakelijk waren maar dat hoort er ook bij zo nu en dan.

Ness Nog best wel wat eigenlijk. Er was een tijdje dat we veel indie-titels binnenkregen, waaronder de super slechte. De titel waar ik toch wel het grootste trauma aan over heb gehouden, was het spel ‘Where are my friends?’. Wat was dat een saai en verwarrend spel. Uiteindelijk heb ik volgens mij ook wel een paar maanden gedaan om de review te schrijven, deels omdat er belangrijkere spellen waren om te recenseren en deels omdat ik mijn best deed het spel zo veel mogelijk te ontwijken.

Sascha Van de paar die ik tot nu gereviewd heb denk ik dat Railway Empire toch de ergste was. Ik keek erg uit naar de game, en het was een teleurstelling. Het was een game die, door zijn onhandige besturing en traagheid, daadwerkelijk hoofdpijn veroorzaakte. Ik heb de game sinds de review ook geen enkele keer meer aangeraakt.

Martijn Er zijn nog niet écht tegenvallende games waarover ik een review heb getypt. Wat niet is kan nog komen. Tot nu toe komt “Devil May Cry” het dichtste in de buurt, maar vooral omdat dit genre mij blijkbaar niet zo ligt. Op den duur kwam ik écht niet meer verder in het spel, terwijl de klok maar doortikte. Zonder informatie kun je niet schrijven. Uiteindelijk na veel moeite geheel uitgespeeld, maar ik ga niet snel nog zo’n soort titel doorlopen. Laat staan er een review over typen…

Dyon In mijn tijd heb ik niet al te veel spellen hoeven recenseren. Dus daar kan ik niet echt over uitweiden. In mijn geval zal ik dus een video-item benoemen dat ik liever nooit had willen maken. In de beginperiode van N1ntendo.nl zijn Quint en ik naar Parijs afgereisd voor een tweetal exclusieve previews van Ubisoft. Eén van deze titels betrof Driver: San Francisco. We hadden hierbij een tergend lang interview met een van de developers en met dit video-item ben ik letterlijk een halve week bezig geweest om alles goed te krijgen. Uiteindelijk heeft dit interview nooit het levenslicht gezien omdat het embargo nooit eraf werd gehaald door Ubisoft. Gewoon dat allemaal voor niets gedaan!

Michiel Dat is iets te lang geleden…

Mitch Misschien verwachten de meeste mensen nu dat ik Ary and The Secret of Seasons ga noemen, maar dat ga ik dus niet doen. Dat spel is namelijk zó slecht, dat je nog enigszins kan lachen om hoe droevig het technische aspect is. Nee, veel erger is een spel dat gewoon goed in elkaar zit, maar wat je gewoon niet kan boeien. In Other Waters is zo’n game. En hoewel het een leuke video opleverde, viel ik bijna in slaap tijdens het spelen ervan. Iedere minuut voelde als werk. Het was best lastig om daar een beoordeling aan te hangen.

Erik Spellen die niet zo goed zijn, ban ik eigenlijk het liefst direct uit mijn geheugen. Het is echter wat anders als je vooraf wel aardig hoge verwachtingen hebt. Dit was vooral het geval bij Rodea The Sky Soldier. De belofte om, zo vrij als een vogel, hoog door de lucht te kunnen zoeven en op deze manier allerlei puzzels oplossen, intrigeerde mij ontzettend. Het eindproduct bestuurde echter verschrikkelijk: het was super frustrerend pm vijanden te verslaan of objecten te pakken. Het ergste was ook nog dat ik de game twee keer moest doorploegen… op de Nintendo 3DS én de Wii U. Blijf vooral ver weg van de handheldversie!

4. Is er een game die je achteraf een ander cijfer zou geven?

Dreon Geen game, wel een accessoire. Ik heb namelijk een foutieve Steelseries Arctis 1Wireless gekregen voor mijn review. We hadden vooraf al een datum afgesproken met het bedrijf, dus mijn review moest binnen een afgesproken tijd klaar zijn. Eenmaal klaar met de review (en niet verder geholpen door de klantenservice), heeft het perscontact vlug een nieuwe headset voor me geregeld en heb ik opnieuw een review gemaakt. Helaas blijft het artikel van mijn eerste review tot de dag van vandaag nog steeds meer bekeken dan het artikel waar ik het apparaat de hemel in prijs.

Kitty Terwijl ik mijn oude reviews naloop kan ik me in het meeste nog wel vinden eigenlijk. Als ik kijk naar de woedende reacties onder Link’s Awakening ben ik het er wel deels mee eens dat deze remake beter gereviewd had kunnen worden door mensen die het origineel hebben gespeeld. Aan de andere kant vind ik het juist wel handig om de nostalgie-factor helemaal uit te sluiten, vooral bij zulke oudere games die voor meerdere mensen ‘nieuw’ zijn. Zou ik het een lager cijfer geven? Twijfelachtig.

Paul ‘Crawl’ heb ik destijds een 8 gegeven maar deze titel uit december 2017 speel ik tegenwoordig nog steeds. Het is dat er geen nieuwe content meer is verschenen sindsdien, maar stiekem wil ik deze titel nog wel eens een hoger cijfer toewijzen puur vanwege hoe lang het leuk blijft. Het is duimen voor Crawl 2!

Patrick Nee, al had een 9,0 i.p.v. een 8,9 mooier gestaan voor Bravely Default. Zeker omdat Default gewoon net iets beter was dan Second. Enfin, dat verschilletje is te verwaarlozen. Ik kan niet wachten tot we eindelijk aan de slag kunnen met Bravely Default 2! Dat ze maar eens een releasedatum bekendmaken in de volgende Nintendo Direct Mini Partner Showcase.

Ness Ja! Ik heb stiekem bij een handjevol spellen wel dat ik er een paar tienden bij op zou willen tellen of af zou willen trekken, maar geen extreme veranderingen verder. Op één spel na dan: Phoenix Wright: Ace Attorney Trilogy voor de Nintendo Switch. Ik heb oprecht geen flauw idee waarom ik dit spel zo’n groot onrecht heb aangedaan, maar ik heb het destijds een 8,3 gegeven?? Ik zou het nu mínstens een 9,0 geven, misschien zelfs meer iets van een 9,5. Deze game-serie is echt geweldig en ik raad het iedereen van harte aan, ook als je het spel al hebt gespeeld!

Sascha Nee, niet echt. Ik ben best wel content met de cijfers die ik tot nu toe uitgedeeld heb.

Martijn Ook in dit geval denk ik het meeste aan “Devil May Cry”. Dit was een port en niet alles wat in 2001 werkte, doet dat nog steeds. Ik had het spel mede daarom ook harder mogen afrekenen op mijn frustraties tijdens het spelen. Nog steeds geen slechte game, maar ik neig nu meer naar een 6,7. In de conclusie van mijn review schreef ik: “Ondanks deze frustraties heb ik toch plezier gehad met Devil May Cry en ik ga het spel vast nog vaker opstarten om ieder level van de hoogst mogelijke ranking te voorzien”. Dit is nooit gebeurd.

Dyon Ik heb te weinig recensies geschreven, dus nee, die heb ik niet :-).

Maar dat neemt niet weg dat ik wel wat heb aan te merken op mijn collega’s! Begrijp mij niet verkeerd, ik ben een groot The Legend of Zelda-fan. Maar hoe fanboyerig onze voormalig hoofdredacteur Quint Skyward Sword een 9,6 heeft gegeven, dat kan echt niet. Hij was denk ik echt teveel opgegaan in de hype, want zo goed was die game nou ook weer niet. Over het algemeen denk ik dat er een hoop games uit de top-30 een te hoog cijfer hebben gekregen, maar goed, achteraf zie je pas de échte klassiekers.

Michiel Zie vraag 3.

Mitch Ik denk dat ik Mortal Kombat 11 achteraf wel een lager cijfer zou geven. Een recensie is natuurlijk een momentopname, maar het is daardoor lastig om iets te zeggen over hoe lang iets leuk blijft. En hoewel MK 11 écht goed in elkaar zit, merkte ik dat ik de multiplayer na het schrijven van de recensie eigenlijk niet meer aanraakte. Het vechtsysteem blijft me te houterig, maar tegelijkertijd is dat heel persoonlijk. Ik ben nog aan het leren in hoeverre ik dat moet meewegen in mijn cijfers, maar ik denk dat ik dat de volgende keer toch iets meer ga doen. Een recensie blijft tenslotte de mening van één persoon.

Erik Eigenlijk sta ik altijd achter het cijfer dat ik geef. Toch is er één review die altijd een beetje is blijven knagen, en dat is die van Yoshi’s Woolly World. Een 2D-platformer waarin je op aandoenlijke en originele wijze met Yoshi een wereld vol draadjes, bolletjes wol en naalden verkend. Iets dat ik in 2015 beloonde met een 9,2. Begrijp me niet verkeerd: de game is nog steeds super leuk. Toch heb ik me een klein beetje laten meeslepen door het moment zelf, en heb ik de minpuntjes (te lange levels, gebrek aan checkpoints) iets milder aangerekend dan zou moeten. Een half puntje lager was achteraf beter op zijn plek.

Like dit bericht:

Recente artikelen

Hoofdafbeelding bij F-Zero: Maximum Velocity snelt naar Switch Online+ deze week

1

Nieuws F-Zero: Maximum Velocity op NSO+ te spelen vanaf vandaag

29-03-2024

2

Erik

West of Dead – Roguelike meets Western

0

Review West of Dead - Roguelike meets Western

27-09-2020

1

Mitch

De gamewereld in het jaar 2000

0

Special De gamewereld in het jaar 2000

23-09-2020

0

Erik

Reageer als eerste!