Vijfendertig jaar Street Fighter!

Dit artikel is opnieuw gepubliceerd vanwege het 35-jarige bestaan van Street Fighter. Eerder dit jaar, op 10 juni, was het dertig jaar geleden dat Street Fighter II op de Super Nintendo verscheen in Japan. Vandaag is het 12 augustus 2022 en bestaat de serie precies 35 jaar! Daarom gaan we nogmaals terug naar het moment dat dé arcade-klassieker van toen in je huiskamer terecht kwam. Het begin van een lange én nog steeds voortdurende stroom aan ports en vervolgen. Onlangs is Street Fighter 6 aangekondigd voor Playstation- en Xbox-systemen. De Nintendo Switch moet helaas weer verstek laten gaan, maar na zo’n rijke geschiedenis met deze beroemde reeks? Eigenlijk is het wel weer eens tijd voor een écht nieuwe Street Fighter op een Nintendo-systeem!

 

In 1991 had Capcom een wereldhit te pakken met Street Fighter II. Net als bij Mega Man was het eerste deel in de serie (1987) nog niet het gewenste succes. Bij het vervolg werd de formule sterk verbeterd, waardoor het meteen een klassieker werd. Met een veel betere besturing, logischere moves, meer iconische vechters en hoogstaande graphics werd Street Fighter II hét voorbeeld voor een modern vechtspel. Het groeide uit tot één van de bekendste videogame-series aller tijden. Vrijwel iedere arcadehal of amusement-locatie had wel een kast van het spel staan. Zelf kwam ik deze arcadekast voor het eerst tegen in de recreatieruimte van een Belgisch vakantiepark, in de zomer van 1992. Niet op gespeeld, maar het liet toch een indruk achter. Ik kon toen nog niet bevatten dat ik later fan van deze serie zou worden.

Met die populariteit was een sprong naar de thuis-consoles een logische stap. Dat gebeurde een jaar later, toen op 10 juni 1992 Street Fighter II: World Warrior voor de Super Nintendo verscheen. Ideaal om een groter publiek te bereiken, met mensen die niet naar de arcadehal kwamen. Gewoon vechten op je televisie, zonder muntinworp! Hoewel alles wat versimpeld moest worden naar Super Nintendo-standaarden, maakte een groot publiek kennis met Ryu, Ken, Guile, Honda, Blanka, Chun-Li, Dhalsim en Zangief. Allemaal iconische vechters met specifieke moves, een eigen stage en bijhorende muziek. Leer ze kennen en er zit sowieso een vechter naar jouw voorkeur bij. Ook op de Super Nintendo bleek Street Fighter II een hit, waar Nintendo graag het systeem mee promootte.

Nederlandse reclame voor Street Fighter II op je Super Nintendo

Van Turbo naar Super

De serie bleef opmerkelijk lang in zijn Street Fighter II-fase hangen. Steeds volgde een nieuwe versie, die weer wat extra vernieuwingen bracht. Er bestonden nog geen patches of DLC, dus werd hetzelfde spel steeds opnieuw uitgebracht om de trends uit de arcade-games te volgen. De oorspronkelijke Super Nintendo-versie was nogal sloom en je kon niet met twee spelers tegelijk hetzelfde personage kiezen. Om dat te verhelpen kwam Street Fighter II Turbo: Hyper Fighting (1993) uit, die het spel stabieler, scherper en sneller maakte. Je kon nu ook spelen met de vechters in verschillende kleuren en als de eindbazen: Balrog, Vega, Sagat en M. Bison.

Street Fighter II Turbo: Hyper Fighting was mijn introductie tot de serie. Als één van de eerste games die wij thuis op de Super Nintendo hadden, begreep ik de aantrekkingskracht van deze vechtspellen stukken beter! Ik won aanvankelijk niet zo vaak. Toch werd ik steeds beter en kon ik mijn vrienden soms verslaan. Intussen ben ik misschien niet de beste speler, maar win ik waarschijnlijk wel van ze. Ongemerkt destijds toch fan van Street Fighter geworden! Mijn beste herinneringen aan de serie kwamen voort uit deze versie.

Grafische vergelijking tussen arcade (links) en Super Nintendo (rechts)

Met Super Street Fighter II: The New Challengers (1994) verscheen weer een nieuwe variant. Wederom werd de balans aangescherpt, deze keer met de snelheid tussen de eerste- en turbo-versie in. Als vechters deden Fei Long, Cammy, Thunder Hawk en Dee Jay hun intrede. Deze versie werd volop gepromoot als de beste console-versie van het spel, al begon het steeds opnieuw verkopen van dezelfde game nogal op te vallen. Zelf vond ik de stemmen en muziek wat blikachtiger klinken. Ook vond ik aanvankelijk niet alle nieuwe vechters een goede toevoeging. Toch werd ook Super Street Fighter II een favoriet! De serie was rond deze tijd op het hoogtepunt van zijn populariteit, waardoor Street Fighter ook buiten de videogames aan bekendheid won.

Na de Super Nintendo bekoelde de samenwerking tussen Nintendo en Capcom. Er waren toen al langer spanningen tussen Nintendo en hun third party-ontwikkelaars. Nintendo had jarenlang allerlei eisen en regeltjes waaraan zij moesten voldoen. Toen Nintendo voor de Nintendo 64 ook nog weigerde over te stappen op CD’s, verhuisde Capcom de Street Fighter-serie definitief naar Playstation, op een enkele handheld- of virtual console-heruitgave na.

Zelfde level, andere kleuren, met van links naar rechts: SFII, SFII Turbo en Super SFII

Street Fighter op de Nintendo Switch

Kort nadat de Nintendo Switch werd uitgebracht, verscheen echter Ultra Street Fighter II: The Final Challengers (2017). Een exclusieve versie van Super Street Fighter II Turbo HD Remix (2008). Capcom testte ermee of er genoeg interesse in de serie was op de Nintendo Switch. Het spel werd vooral afgerekend op zijn prijskaartje, matige minigame “Way of the Hado” en hoe de Joy-Con niet zo ideaal zijn om deze game mee te spelen. Ik was vooral blij de serie terug te zien op een Nintendo-console, al was het natuurlijk wéér Street Fighter II. Het voelde nogal lui aan vanuit Capcom, dus heb ik deze game nooit gehaald. Niet de handigste manier om je publiek te testen. Toch volgde er snel nóg een Street Fighter-game op de Nintendo Switch.

In Street Fighter 30th Anniversary Collection (2018) vind je twaalf arcade-titels van weleer, waaronder vijf versies van Street Fighter II. Dat is wat overdadig, zeker als je een jaar eerder een soortgelijke prijs betaalde voor slechts één versie van het spel. Toch heb ik deze verzameling wél gehaald. Het speelt inderdaad een stuk beter met een Pro Controller. Jammer dat de beperkte online-ondersteuning nogal tegenvalt. Verder is het best een prima collectie.

Met het weinig vernieuwende Ultra Street Fighter II was de serie eindelijk terug op een Nintendo-console

Een nieuwe Street Fighter voor Nintendo Switch

Is Street Fighter dan eindelijk écht terug? Kunnen we er nog meer games van verwachten op de Nintendo Switch? Helaas, het is geen zekerheid. Net als veel ontwikkelaars is Capcom momenteel in een fase van heruitgaven terecht gekomen. Gegarandeerde verkopen door nostalgie, tegen niet al te veel extra moeite. Nu is Street Fighter II sowieso al hét boegbeeld van verdienen aan steeds hetzelfde spel, dus wil ik van Capcom vooral graag iets nieuws zien: breng een nieuwe Street Fighter naar de Nintendo Switch! Eentje waar wél echt moeite voor is gedaan!

Er zijn verschillende mogelijkheden om zo’n project aan te pakken. Het publiek van de Nintendo Switch is groot en algemeen genoeg, net als destijds op de Super Nintendo. Als er een moment is om Nintendo weer volwaardig bij de serie te betrekken, dan is het wel nu. Incashen valt intussen nogal op. Niet vreemd dus dat mensen niet wéér voor Street Fighter II willen betalen. Mogelijk brengt iets nieuws meer enthousiasme met zich mee. Als ze Street Fighter IV eens als basis gebruiken is dat al een stap vooruit. Vergeet niet: de 3DS had al Super Street Fighter IV 3D, dus moet het op de Nintendo Switch ook lukken. Technisch is het intussen vast geen probleem meer om bijvoorbeeld Ultra Street Fighter IV te porten.

Misschien eens een Nintendo Switch-variant op Street Fighter IV?

Het is begrijpelijk dat het nieuwste hoofddeel wordt ontwikkeld voor de modernste consoles, waar de Nintendo Switch helaas niet toe behoort. Helemaal aan het einde van de Street Fighter 6-trailer is echter ook het Playstation 4-logo te zien. Het kost ze misschien meer moeite en tijd, maar een geslaagde Nintendo Switch-versie is niet eens zo onmogelijk. Er zijn wel meer games die succesvol multiplatform uitkomen op het systeem. Als Capcom er een juist geoptimaliseerde uitgave van maakt, wil ik best Street Fighter 6 voor de Nintendo Switch halen! Die Pro Controller heb ik intussen toch al.

Beter gooien ze eens alle remmen los, om een écht unieke Street Fighter voor de Nintendo Switch te maken. Ik ben erg benieuwd met wat voor game Capcom dan komt aanzetten. Het mag ook een spin-off zijn, zolang het maar aanvoelt als een volwaardige Street Fighter-titel. Maak het in een getekende stijl, misschien zelfs cartoonachtig of 2.5D. Kleurrijk! Geef het spel een uniek eigen gezicht en een nieuwe draai aan het concept. Voeg de nieuwste mogelijkheden toe, die in recentere delen standaard zijn geworden. Dan denk ik ook aan een tag-systeem, waarbij je meerdere vechters kunt selecteren per gevecht. Misschien enkele nieuw ontworpen personages (dus niet zoals Evil Ryu of Violent Ken). Tenminste iets nieuws, waarmee Capcom laat zien dat ze het Nintendo-publiek ook serieus nemen.

Geen Street Fighter 6 voor de Nintendo Switch, maar waarom eigenlijk niet?

Op naar de volgende vijfendertig jaar

Toch vrees ik dat Capcom die moeite niet gaat doen. Ze serveren op de Nintendo Switch liever wat ze nog op de plank hebben liggen. De Capcom Fighting Collection is onlangs verschenen en ook daarop is gewoon wéér een versie van Street Fighter II te vinden is. Dit zal vast nog niet de laatste heruitgave van Street Fighter II worden.

Toch is het best prima dat ze het klassieke Street Fighter II in leven houden, als de tijdloze vechtgame-klassieker die het altijd is geweest. Ondanks alles blijft het een stukje nostalgie, waarmee het steeds fijn terugkeren is in de tijd. Zolang ze die gedachte kunnen verkopen, blijven ze de game steeds opnieuw uitbrengen, tot we ooit Ultra Hyper Super Street Fighter II Turbo HD Remix Deluxe: Champion Arcade Edition kunnen spelen. Tot die tijd speel ik nog met regelmaat Street Fighter II, ongeacht welke versie. Op naar nog eens vijfendertig jaar!

Vind jij ook dat het intussen wel tijd is voor een écht nieuwe Street Fighter op de Nintendo Switch? Wat voor spel wil jij dat Capcom er dan van maakt? Vertel ons er meer over, in de comments!

Like dit bericht:

Over Martijn

Martijn is verslingerd aan Nintendo-games sinds de NES. Al zijn systemen staan nog steeds aangesloten, om nog met regelmaat op te spelen. Zijn favoriete games hebben meestal een enigszins retro of nostalgische achtergrond en bevatten vaak sporen van eerdere klassiekers. Soms gaan ze als serie helemaal terug tot de jaren ’80 en ’90. Binnen genres ligt zijn voorkeur vooral bij 2D- en 3D-platformers, adventures en soms een RPG. Daarnaast tekent hij graag, zowel als hobby als professioneel.

Lees meer over Martijn

Recente artikelen

Pokémon krijgt kledinglijn voor baby’s en kinderen

0

Nieuws Pokémon krijgt kledinglijn voor baby's en kinderen

25-04-2024

0

Thijmen

Anniversary Music Fest artwork

0

Media Bekijk tot 31 augustus het concert ter ere van Kirby's 30e verjaardag terug

12-08-2022

2

Kitty

Xenoblade Chronicles 3 – Zeg maar dag tegen je nachtrust

20

Review Xenoblade Chronicles 3 - Zeg maar dag tegen je nachtrust

12-08-2022

14

Dreon

Discussieer met ons mee! 12

Selan

10 jun 22 om 11:53

#5336‍

2655 XP | 485 comments

Ontelbare uren vroeger SF gespeeld op de SNES! Mijn ouders vonden het toen veels te gewelddadig en we mochten nooit dit soort games kopen. Maar als we bij opa & oma gingen logeren mochten we altijd een spel huren voor een heel weekend voor 5 gulden bij de lokale Videotheek. En dan was het altijd juist Mortal Kombat, Killer Instinct en natuurlijk SF II: Turbo. wat een geweldige tijd was dat! 

 

Door de Virtual Console op de Wii (en Wii U) heb ik veels te veel weer SF II gespeeld, dat ik nu al die collecties links laat liggen die op de Switch uitkomen. De enige die ik wel heb gehaald is Ultra Street Fighter II omdat die rond de launch periode van de Switch kwam en ik die samen kon spelen. Hoop van harte dat wij Nintendo eigenaren ook een volwaardige, recente SF krijgen op de Switch, maar ben bang dat dat er niet in zit. Zou wel tof zijn!

Martijn

10 jun 22 om 21:45

#5347‍

3543 XP | 412 comments

Mooie herinneringen! Waren wel speciale momenten, met Super Nintendo destijds. Heb ook veel Killer Instinct gespeeld ooit. Mortal Kombat was dan weer niet zo mijn ding. Vond die besturing niet zo fijn, met lange knoppencombinaties en getimede moves. Hebben bij ons thuis destijds ook zo'n beetje alle toffe games gehuurd bij de lokale videotheek. Mooi dat zoiets destijds kon, he? Heeft veel plezier opgeleverd! Ieder weekend een andere game, voor de NES en later Super Nintendo.

Lijkt mij ook erg tof, mocht Capcom weer eens wat moeite doen voor het Nintendo-publiek. Op zich al heel wat dat we nu een aantal Street Fighter-games op de Nintendo Switch hebben. Ondanks alles blijft het tof! Zou een mooi moment zijn voor iets nieuws van Street Fighter op de Nintendo Switch.

Ribbelchips

10 jun 22 om 12:16

#5337‍

918 XP | 177 comments

Leuk artikel Martijn!

Dertig jaar geleden alweer. Pijnlijk lang, want ik herinner me die release als de dag van gister. Als brugklasser gooide ik vele guldens in de SFII kast die de snackbar naast onze school had staan. Die kast is er ook debet aan dat ik de brugklas nog een keer mocht doen trouwens.

Daarna sparen voor de SNES versie van de game, want die was DUUR. Volgens mij heb ik er het lieve sommetje van FL 229,- voor betaald. Dat was 100 piek meer dan een doorsnee SNES game destijds. Ik heb trouwens zoveel hadokens en shoryukens uit mijn d-pad getoverd dat ik er onherstelbare schade aan het kraakbeen van mijn linkerduim door heb opgelopen. Een paar keer week zit het gewricht vast en moet ik het los-'knakken'.

Na de SNES heb ik trouwens de SF serie ook vaarwel gezegd. Ik kon niet wennen aan de 3d graphics en gameplay van de latere delen op PlayStation. IV en V heb ik nog wel een serieuze kans gegeven omdat het flink beter uit zag dan de PSone en DC delen, maar het pakte me gewoon niet. Niemand van mijn vrienden trouwens. We spelen nog wel eens fighters op gameavonden, maar dan zijn het altijd oldskool 2D fighters.  SFII Turbo, MKII of KoF. 

Ik zit dus ook niet echt te wachten op een moderne Street Fighter op de Switch. Misschien als ze het echt 2d houden en de personages niet zo groot zijn dat ze het hele beeld vullen. 

Martijn

10 jun 22 om 22:21

#5348‍

3543 XP | 412 comments

Dank je, Ribbelchips! Dan ben je wel zwaar fanatiek geweest destijds, dat je het nu nog merkt! Nog steeds goed erin, na alle jaren? De prijzen waren soms inderdaad niet mals toen. Gaf wel veel voldoening om zo'n spel dan eindelijk toch te kunnen kopen en spelen. Street Fighter II Turbo kochten we destijds tweedehands, als Amerikaanse game met een converter en was daardoor goedkoper.

Na de Super Nintendo lag het bij mij ook even stil, qua Street Fighter. Ik had een Playstation maar kon alle delen niet meer zo goed volgen. Vanaf 2012 pakte ik de draad weer op met Street Fighter IV, op de PC. Dat waren ook toffe games! Street Fighter V viel me weer tegen, dus was het weer even klaar.

Mede daardoor wil ik best een volwaardige Street Fighter-game voor de Nintendo Switch. Als Capcom eens wat meer moeite deed, kan dat nog best een toffe game worden. Daarnaast blijft het vertrouwde Street Fighter II nog steeds geweldig, maar het één staat het ander niet in de weg.

DetectivePikachu

10 jun 22 om 13:53

#5342‍

466 XP | 81 comments

Naar mijn idee lag (en ligt) het ook aan Capcom zelf. Wel Alpha 2 naar de SNES kunnen porten, maar de andere (tussenliggende) delen? Ik kan me nog herinneren dat het onduidelijk was of er ook ooit een Super SF2 Turbo zou verschijnen voor de SNES. SF4 3D was niet onaardig voor een handheldversie. Ik kan me goed voorstellen dat die ooit in de remake wordt gegooid voor de Switch. SF5 voor de Switch mag overgeslagen worden, dat was gewoon een gedrocht in de serie. En tot het moment daar is, blijven dromen van een SF6 of 7 voor de New Super Nintendo Switch 3D XL Pro Max Plus Entertainment System.

Martijn

10 jun 22 om 22:39

#5349‍

3543 XP | 412 comments

Helemaal mee eens! Capcom gebruikt de Nintendo Switch voornamelijk om in te cashen op nostalgie. Naast Monster Hunter Rise zijn het eigenlijk vooral collecties en heruitgaven van eerdere games. Best vreemd dat ze Street Fighter IV nog niet naar de Nintendo Switch geport hebben, he? Street Fighter V heb ik expres buiten mijn artikel gelaten, omdat ik die ook niet zo leuk vind.

Over Street Fighter Alpha 2 had ik overigens wel een stukje geschreven, maar dat viel nogal buiten het verhaal. Niet de beste versie, maar knap dat ze die game op de Super Nintendo konden draaien. Wou dat ze die moeite eens namen voor een Street Fighter op de Nintendo Switch. Wie weet, lukt het best om een Street Fighter 6 naar de Nintendo Switch te brengen, in een redelijk geoptimaliseerde vorm. Niet dat het gaat gebeuren, maar ik juich het wel toe.  

Dennis

11 jun 22 om 09:40

#5352‍

964 XP | 87 comments

Voor wie spontaan zin heeft om een potje SF2 te spelen: hij is nu tijdelijk gratis te downloaden in Capcom Arcade Stadium op de Switch (en andere platformen).

Martijn

12 jun 22 om 13:17

#5369‍

3543 XP | 412 comments

Goede tip, Dennis! Zelf ben ik wel ruimschoots voorzien met ruim genoeg versies van het spel, maar een gratis speelbare Street Fighter II? Altijd tof, mocht je zin hebben om 'm te spelen, maar niet over een exemplaar beschikken.

Apenknul

12 jun 22 om 01:09

#5361‍

3756 XP | 707 comments

Wat ik zelf liever zie is idd een eigen unieke Switch versie dat geen port is. Een handgetekende variant zoals Ultra Street Fighter II, maar dan net anders getekend en meer en unieke personages.

Wat ik ook graag van Capcom zie is de Marvel vs Capcom serie in een collectie, waar enkele Street Fighter helden in voor komen, maar ook SNK Vs Capcom, waarbij de vechters van King of Fighters tegen de vechters van Street Fighter vechten. Ik vind het daarom al heel wat dat Ken Masters tegen Terry Bogard kan vechten in Smash.

Martijn

12 jun 22 om 13:29

#5370‍

3543 XP | 412 comments

Ben ik het mee eens! Getekend had zeker ook zijn charme en je kunt er ook vele kanten mee uit. Meer comic-achtig? Meer als een cartoon? Manga-stijl? Allemaal opties. Niet dat er iets mis is met 3D. Ook prima, zolang het weer eens een nieuwe Street Fighter naar de Nintendo Switch brengt.

Was inderdaad tof dat in Super Smash Bros. Ultimate meerdere échte vechtpersonages samen kwamen. Persoonlijk had ik bijv. Chun-Li er ook graag bij willen hebben, misschien zelfs in plaats van Ken. Die is ook wel op zijn plaats, maar uiteindelijk een Echo Fighter van Ryu.

CoeXisT

12 jun 22 om 10:52

#5364‍

437 XP | 72 comments

Street Fighter 2 Turbo echt helemaal kapot gespeeld in de vroege jaren '90.

Met inderdaad pijnlijke vingers, blaren op mijn duim en los zittende nagels.

Tot dat Mortal Kombat 2 verscheen op de SNES. Ikvond de fatalities gore en snellere gameplay van MK2 toffer dan de trage stroperige SF2T die ineens saai en te braaf leek.

Later nog wel eens de SF2 opgepikt met die 4 nieuwe characters maar het leek allemaal teveel op elkaar. Daarna kwamen de eerste 3D beat 'm ups  zoals Virtua Fighter en Tekken ook al in opmars en was Street Fighter echt gedateerd.

Ik heb op de PlayStation nog wel eens een 3D Street Fighter gespeeld maar het is zo’n typische easy to learn hard to master game. Daar heb ik simpelweg te weinig tijd voor helaas.

Onlangs wel op de Switch zo’n Street Fighter collectie gekocht in de aanbieding. Als ik mijzelf nostalgie voel speel ik die soms effe, Happy Hardcore muziekje erbij en dan waan ik mijzelf weer effe 14 jaar oud…

Martijn

12 jun 22 om 13:40

#5371‍

3543 XP | 412 comments

Haha, herkenbaar maar zo ging het: spelen tot je het voelde. Zelf had ik minder met Mortal Kombat. Genoeg gespeeld, maar de vechtmechanieken waren mij altijd wat te willekeurig. Ellelange knoppencombinaties en getimede moves waren nooit echt mijn voorkeur, zeker niet voor een bloederig effectje. Vond de stijl ook minder aansprekend, maar ieder zijn mening natuurlijk.

Op den duur begon dat steeds opnieuw uitbrengen van Street Fighter II ook wel zwaar op te vallen. Dat demotiveert wel een beetje, om steeds een nieuwe met minimale verschillen te halen. Street Fighter IV kon je tenminste nog steeds upgraden. Vanaf daar was ik wel weer gaan spelen, als een modernere variant op het Street Fighter II-concept. De Street Fighter 30th Anniversary Collection heb ik ook gehaald.