De Voorraadkast - Earthbound (afsluiting)

  • Special

  • 25 sep 22 om 17:48

  • Willem

  • 5

Het is je misschien opgevallen dat ik angstvallig stil ben geweest over de voortgang van onze game van de maand: Earthbound. Game van de maand… augustus… Ja, er is hier helaas in de planning iets niet helemaal gegaan zoals verwacht. De drukte van augustus, gecombineerd met COVID-19 én twee opeenvolgende evenementen zorgden ervoor dat we helaas niet een uitgebreide bespreking hebben kunnen doen van Earthbound. Hoe gaan we nu verder? 

Aanvankelijk had ik het plan om voor de Voorraadkast een mooie afsluitende aflevering in het Koopa Café te organiseren, waarin we met lezers én de redactie de game konden bespreken. Helaas heeft het door de samenkomst van alle bovengenoemde zaken niet zover kunnen komen. Daarom dient dit berichtje als de afsluiting voor Earthbound in de voorraadkast. Mijn excuses aan iedereen die had gehoopt op een uitgebreide bespreking in het Koopa Café.

Waar ik wel enorm blij mee ben waren de reacties van lezers en medespelers in de Koopa Café Discord. Jullie reacties en enthousiasme over de game en hoe het was om deze voor de eerste keer ervaren waren een genot om te lezen en moedigden ook mij regelmatig genoeg aan om de game er weer bij te pakken en door te spelen.  Dank jullie wel!

We hadden wisselende meningen in de Discord over de Camera Man…

Helaas heb ik zelf niet het einde bereikt. Wel ben ik verder dan ooit gekomen in het spelen van Earthbound. Maar de grote stad Fourside werd mij net wat té herhalend en de gameplay begon mij toch iets te veel in de kleren te zitten. De game voelde gewoon net iets te grind-heavy aan en liet mij teveel zoeken naar de juiste weg. De charme van de schrijfstijl was echter fantastisch en ook de verschillende locaties en vijanden waren enorm creatief. Ik heb nu des te meer respect voor moderne interpretaties als Undertale, Eastward en Deltarune. Toch had ik iets hogere verwachtingen van het verhaal zelf én de personages van Ness en zijn vrienden. Ik miste gewoon de directe connectie met de party en de personages die ik door deze gevaarlijke wereld aan het leiden was. Misschien was dat een unieke aanname om het spel mee te beginnen, maar toch is dit waar ik uiteindelijk op bleef steken. Zie ik mijzelf de game ooit nog uitspelen? Eerlijk gezegd wel, maar voorlopig heb ik wel eventjes mijn buik vol van RPG’s.

Heeft Earthbound daarmee een plekje in de recycling of in het Koopa Café verdiend? Hoewel ik de game nog niet heb uitgespeeld heb ik eindelijk begrepen wat duizenden fans al zo lang trekt naar deze franchise. Het is een unieke wereld voor een RPG met een compleet eigen schrijfstijl en design. Van de bizarre gevechten tot de eigenzinnige personages, Earthbound is echt een RPG als geen ander. Als je het aan mij vraagt verdient daarom deze game een plekje in het Koopa Café!

Deze groep hoeft niet de recycling in, maar krijgt een mooi plekje in het Koopa Café!

Belangrijk! Binnenkort kan je stemmen op een nieuwe Voorraadkast-game die begint vanaf maandag 3 oktober. Omdat ik vooral van deze eerste keer heb geleerd om geen grote RPG te kiezen, zullen de nieuwe titels een stukje makkelijker uit te spelen of te begrijpen zijn. Kom daarom morgen terug om te stemmen op de volgende voorraadkast!

Like dit bericht:

Over Willem

Als redacteur en reviewer voor N1-UP stort Willem zich in het avontuur. Zijn specialisatie zit hem in abstracte indie-games, actie-spellen, thematische verhalen en de singeplayer avonturen. Zodoende heeft hij Hyrule al talloze keren gered van het kwaad en iedere Pokémon die ooit heeft bestaan gevangen. In zijn vrije tijd werkt hij graag aan het maken van video's en ook in-game fotografie is één van zijn grote passies. Voor vragen kan je hem altijd stalken op twitter: www.twitter.com/whilhorst

Recente artikelen

Wereldwijde bètatest-demo beschikbaar voor Inazuma Eleven: Victory Road

0

Nieuws Wereldwijde bètatest-demo beschikbaar voor Inazuma Eleven: Victory Road

28-03-2024

2

Rik

Stem nu op de Koopa Café-Voorraadkast van oktober!

7

Poll Stem nu op de Koopa Café-Voorraadkast van oktober!

26-09-2022

12

Willem

Oxenfree II: Lost Signals uitgesteld naar 2023

0

Nieuws Oxenfree II: Lost Signals uitgesteld naar 2023

25-09-2022

0

Jeroen

Discussieer met ons mee! 5

Theun

25 sep 22 om 22:08

#6822‍

616 XP | 115 comments

Zoals ik in discord al heb aangegeven zou t tof zijn als Jerone en Duncan hun ervaringen hadden kunnen delen in dezd afsluiter. Dat had een veel positievere toon kunnen geven aan de afsluiting van deze ontzettend toffe game.

Bij deze rubriek heeft duidelijk de nadruk gelegen op de ervaringen van de crew, en dat was eigenlijk niet-bestaand. (Ook gek, want ik dacht dat dit juist een rubriek voor de community was.)

 

Ofja, niet-bestaand.... Is Mink er nog doorheen gekomen?

Fl@ppy

26 sep 22 om 19:08

#6854‍

2716 XP | 525 comments

Hier sluit ik me bij aan.

Selan

26 sep 22 om 10:03

#6823‍

2612 XP | 477 comments

Ik vind deze rubriek echt wel heel gaaf en heeft zeker potentie. Goede en leuke manier om de community te betrekken. Als er een game tussen gaat zitten die mij aanspreekt dan ga ik zeker proberen om mee te doen!

Duncmasta

26 sep 22 om 16:07

#6828‍

1251 XP | 245 comments

Bedankt voor het initiatief Willem! Het geeft niet dat jij er verder niet aan toe bent gekomen. Dingen gaan soms niet zoals ze gepland zijn. Dat overkomt iedereen. En ik snap ook dat de game niet voor iedereen is weggelegd. De RNG-factor in gevechten kan soms onvergeeflijk zijn en grinden is ook iets wat je moet liggen.

 

Ik heb dankzij deze rubriek wel een hele leuke game ontdekt. De wereld voelt uniek aan, de dialogen zijn maf en Murakamiaans, de soundtrack is tof (zelfs de psychedelische battle music vond ik leuk) en het epische einde gaf mij veel voldoening. Ja, de game heeft zijn flaws. De RNG-factor kan soms zo bepalend zijn in gevechten. De eerste poging kun je meteen het loodje leggen en dan probeer je het een tweede keer, win je gemakkelijk en gooien je teammaten opeens consistent critical hits.

 

Ik kan mij ook wel vinden in de kritiek dat de team members weinig inhoud hebben. Ze joinen opeens, omdat het plot het zo wil, maar verder merk je niets van de onderlinge band met elkaar, enige karakterontwikkeling of hun persoonlijke doelen. Het had misschien opgelost kunnen worden met wat meer dialoog. In JRPG's als Super Mario RPG en Chrono Trigger komt dit narratief beter uit de verf vind ik. De manga/anime One Piece (geen game weliswaar maar heeft wel een JRPG achtige structuur) vind ik ook een goed voorbeeld. De personages in die series hebben hun specifieke vaardigheden en persoonlijke doelen die verbonden zijn met het hoofdnarratief, plus de crewleden hebben eigen sociale interacties met elkaar. Dit had ik ook graag wat meer gezien bij Earthbound, omdat je dan WEL wat meer begaan bent met de main cast.

Fl@ppy

26 sep 22 om 19:11

#6855‍

2716 XP | 525 comments

Ik vind niet dat je dingen met One Piece moet gaan vergelijken, want er gaat niks boven One Piece!