“Als ik mezelf analyseer en het type persoon dat ik ben, dan ben ik eigenlijk best wel klein – zelfs voor een Japans persoon. Misschien is dat ook zo in de Verenigde Staten, maar de pestkop in school is doorgaans een groot figuur, en ik denk dat ik een soort van inferioriteitscomplex heb ontwikkeld. Dit is waarom ik van dingen houd die groot zijn qua schaal.”
Tetsuya Takahashi, bedenker van Xenoblade Chronicles
Het moment dat je voor het eerst de Gaur Plains opstapt in Xenoblade Chronicles, is een van de meest iconische momenten in gaming. Als die eerste klanken van dat prachtige thema je oren bereiken, openbaart zich een gigantische wereld. Je ziet dieren grazen, jagen en rondslenteren. Boven je de contouren van het reusachtige schepsel dat je beklimt. Je beseft je ineens hoe groot de wereld waar je je bevindt is, en hoe klein jij en je metgezellen zijn.
Xenoblade Chronicles is een meesterwerk. Ruw en ongepolijst, maar een meesterwerk zonder meer. De titel was ambitieus, grensverleggend, episch. Het was het product van een persoon, of nee, bedrijf dat na Xenogears en Xenosaga eindelijk volwassen werd. Zelfs op de Nintendo Switch, 10 jaar na dato, is die ambitie met de Definitive Edition voelbaar. Misschien juist wel meer dan ooit. “Is deze game écht op de Wii uitgekomen?”, is iets wat je je misschien regelmatig af gaat vragen tijdens spelen. En ja, dat is echt gebeurd.
In deze geschiedenisles nemen we je mee naar de totstandkoming van Xenoblade Chronicles, waar het woord ‘Xeno’ nou vandaan komt, en natuurlijk de haast mythische actie waar het zoveel bekendheid om heeft verworven: Operation Rainfall. Maar we beginnen met de man die het allemaal mogelijk maakte: Tetsuya Takahashi.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!
29 jul 22 om 13:30
#6127
2791 XP | 540 comments
Dit spel zorgde ervoor dat mijn Wii gloeient heet werd en zoemde als een stofzuiger. Op de Wii nooit uitgespeeld. Maar op de Switch heb ik dat helemaal goes gemaakt. De verbeteringen ten opzichte van het origineel maakte het zoveel beter speelbaar.
29 jul 22 om 21:36
#6137
4974 XP | 357 comments
Ik geloof je graag haha. Nog een bewijs dat die game zijn tijd ver vooruit was.
29 jul 22 om 13:35
#6128
1251 XP | 245 comments
Leuk artikeltje! Ik hoop dat Xenogears ooit nog een remake krijgt.
29 jul 22 om 21:28
#6135
4974 XP | 357 comments
Ja, ik ook! Goeie om dan ooit eens oppakken.
29 jul 22 om 13:41
#6130
3075 XP | 478 comments
Episch artikel man, Takahashi is echt een bijzondere gast. Iemand om in de gaten te blijven houden.
29 jul 22 om 21:35
#6136
4974 XP | 357 comments
Thanks Mitch! Ja man: ik verbaas me er altijd over wat voor bijzondere mensen er achter games zitten.