Wii Say Goodbye

Afgelopen donderdag was het moment eindelijk daar: het moment waarop Nintendo haar nieuwste vlaggenschip onthulde; de Nintendo Switch. Tegelijkertijd het moment waarop de vele geruchten rondom het systeem eindelijk bevestigd of verworpen konden worden, het moment waarop Nintendo afstapt van gamen met twee schermen, het moment waarop Nintendo de termen ‘handheld’ en ‘home console’ samensmelt, maar vooral: het moment waarop Nintendo de Wii-naam bij het grof vuil zet.

Wii gameplay

Toen Nintendo in 2005 de Wii onthulde, wilde het bedrijf iedereen aan het gamen krijgen. Letterlijk iedereen. Behalve de gamers die er al waren – voor het grootste gedeelte jongvolwassenen – mochten ook kleine kinderen, broers, zussen, vaders, moeders, opa’s en oma’s de controller in de hand nemen. Dankzij de bewegingsbesturing in de Wii Remote werd gamen toegankelijker dan ooit tevoren. Na de magere jaren ten tijde van de Nintendo GameCube – in ieder geval voor Nintendo als bedrijf – won Nintendo in de zevende generatie de jackpot. De Wii werd meer dan 100 miljoen keer verkocht en daarmee de bestverkochte home console van haar generatie.

Een nieuwe revolutie

Rond diezelfde tijd kwam Apple met een revolutionair apparaat: een combinatie tussen haar iPod en een mobiele telefoon, een apparaat waarmee je niet alleen muziek kon luisteren en filmpjes kon bekijken, maar waar je ook mee kon communiceren door te bellen of via internet. De iPhone verlegde grenzen doordat het systeem voor zowel entertainment als zakelijke doeleinden bruikbaar was. Vooral voor het volwassen publiek was dit erg interessant. Doordat de volwassenen massaal een smartphone kochten en minder gingen gamen op toegewijde apparaten, kreeg handheldgaming het imago als een ding voor kinderen. Dit is vooral een probleem voor Nintendo’s handhelddivisie, zou je zeggen, maar dat ligt wat gecompliceerder: de Wii bediende namelijk dezelfde doelgroep.

Steve Jobs

Snel na het succes van de eerste iPhone (2007) kwamen Blackberry (2008) en Samsung (2009) met hun slimme telefoons met touchscreen, allen met dezelfde doelgroep: iedereen. Daar komt het probleem voor de Wii om de hoek kijken. In haar laatste levensjaren kelderde de kwantiteit en kwaliteit van het gros van de Wii-games voor de mainstream ‘casual’ markt. Mensen kochten massaal een smartphone, terwijl de Wii stond stof te happen of alleen werd aangezet voor oudere bestsellers.

Wat Nintendo bij de marketing voor de Wii goed deed, was het systeem verkopen aan zowel de nieuwe groep als de oudere fans. Met games zoals Wii Sports werd de ene groep bediend, terwijl de andere groep zich met spellen als The Legend of Zelda: Twilight Princess, Excite Truck en Mario Strikers Charged Football kon vermaken. In 2011 en 2012 probeerde de Japanse gigant dit opnieuw met de Wii U. Ditmaal waren niet motion controls maar een tabletachtige controller de troef. Helaas mislukte deze poging jammerlijk: ‘iedereen’ zag de nood niet om terug te keren – en bovendien was €349 voor de Basic Set veel te duur, aldus deze groep –, terwijl het imago van Nintendo bij de ‘core gamer’ gedaald was tot ‘bedrijf dat kleurrijke spelletjes maakt voor kleine kinderen’. Nintendo viel tussen wal en schip. Daarbij hielp het ‘Wii’-gedeelte in de naam van de Wii U bepaald niet mee.

WiiU Cobweb

Nieuwe doelgroep

Na het floppen van de Wii U werd snel duidelijk dat ‘iedereen’ waarschijnlijk niet meer terug zal keren. Dan zit er weinig anders op dan terug te keren naar de ‘core gamer’. En na het kijken van de previewtrailer van de Nintendo Switch heb ik vertrouwen dat Nintendo dat ook gaat doen. Waar we de afgelopen elf jaar vaker gamende oma’s in de hardwarespotjes van Nintendo zagen dan de typische gamer, komen er in de eerste trailer van Nintendo’s nieuwe apparaat alleen maar jonge mensen voor. Hoewel ik misschien iets te vroeg juich, hoop ik dat de focus op deze groep mensen blijft: jonge, alleenstaande mensen die druk bezig zijn met hun dagelijkse verplichtingen. Simpele verplichtingen, zoals de hond uitlaten, maar ook grotere ondernemingen, zoals met het vliegtuig een zakenreis naar het buitenland maken. Mensen die tussen hun dagelijkse bezigheden en het carrière maken door ook nog willen gamen, de previewvideo zet die mensen in de spotlights als doelgroep van de Nintendo Switch.

Hopelijk maakt Nintendo dit in de komende maanden duidelijker en weet het bedrijf deze mensen ook aan te trekken door software aan te bieden waar deze groep op zit te wachten. Pas dan kunnen we echt vaarwel zeggen tegen de Wii en wordt het ook voor de buitenwereld duidelijk dat het Nintendo bezig is met een switch!

Nintendo Switch console

Like dit bericht:

Recente artikelen

LEVEL-5 stelt VISION 2024-presentatie uit tot ‘zomer 2024’

1

Nieuws LEVEL-5 stelt VISION 2024-presentatie uit tot 'zomer 2024'

19-04-2024

1

Rik

Afscheidsbrief aan de Wii U

0

Column Afscheidsbrief aan de Wii U

07-12-2016

1

Erik

Fanboyisme: redding of ondergang?

0

Column Fanboyisme: redding of ondergang?

16-09-2016

0

Redactie

Reageer als eerste!