Tears of the Kingdom cover art

Tears of the Kingdom wordt alles wat een BotW-sequel moet zijn

  • Column

  • 31 mrt 23 om 13:05

  • Mitch

  • 11

Zelda-regisseur Eiji Aonuma liet dinsdag ein-de-lijk de eerste gameplay-beelden zien van Tears of the Kingdom. Inmiddels zijn ze al meer dan vier miljoen keer bekeken, maar niet iedereen is positief. Met commentaren als “geef ons dungeons” en “Zelda is Zelda niet meer” probeert een vocale minderheid zijn stempel op de discussie te drukken. Laat ik maar meteen met een stuk hout gefuseerd aan een hendel (ook wel deur genoemd) in huis vallen: deze mensen snappen er werkelijk geen zak van.

Klink dat hard? Ben jij één van de mensen die de presentatie vond tegenvallen? Heb je zelfs het vieze woord ‘DLC’ in de mond genomen? Lees dan vooral verder, want misschien kan ik je wel geruststellen. Het komt namelijk helemaal goed met deze Zelda. Mond inmiddels gespoeld? Ok, daar gaan we!

De harde feiten

Feit 1: Tears of the Kingdom is géén DLC. 

Feit 2: We hebben pas krap negen minuten gameplay gezien. Negen minuten. Van een game van meer dan honderd (100) uur! Met andere woorden: we hebben niets gezien. Behalve nieuwe gameplay-mechanieken, zoals je ook de Sheikah Runes op het Great Plateau in Breath of the Wild leerde gebruiken. Weet je wat je allemaal NIET op het Great Plateau vindt? Steden, mensen, minigames, paarden en sidequests, om maar wat te noemen. Grote kans dat die elementen ook in Tears of the Kingdom terug keren. Alleen ga je dat niet zien in een paar minuten gameplay, die nadrukkelijk bedoeld zijn om nieuwe spelmechanieken te tonen. No shit, Sherlock.

Verticale exploratie gaat een sleutelrol spelen in Tears of the Kingdom.

Een nieuwe generatie Zelda

Feit 3: Tears of the Kingdom is de opvolger van Breath of the Wild. Dat betekent dat het logisch is dat de game voortborduurt op de designfilosofie van dat spel. Als je serieus dacht dat Nintendo opeens weer terug zou keren naar de uitgekauwde en bijna twintig jaar oude Ocarina of Time-formule, dan neem ik graag je rookwaren van je over. Nintendo is klaar met die formule. De nieuwe generatie Zelda is bijna zes jaar geleden begonnen. Tijd om dat te accepteren. Ok wacht, misschien heb ik nog een klein beetje hoop hieronder voor je, maar klamp er niet te hard aan vast, ok?

Feit 4: We hebben nog véél te weinig van de game gezien, om te concluderen dat Nintendo geen klassieke Zelda-elementen laat terugkeren. Zijn er dungeons? Geen idee. Zijn er items te verzamelen die je arsenaal met speciale krachten verder uitbreiden? Who knows! Hoeveel is er nu daadwerkelijk veranderd in de oude, vertrouwde BotW wereld? Volgens Eiji Aonuma heel veel, maar we hebben het nog niet gezien. En dat is ergens frustrerend, ik snap het. Maar wees realistisch: dit is zeer waarschijnlijk Nintendo’s grootste en duurste game ooit. Er is minimaal vier à vijf jaar aan gewerkt. Denk je echt dat ze in die tijd enkel wat Sky Islands en een paar intrigerende nieuwe krachten hebben bedacht?

Dus ja, er is veel wat we nog niet weten. Maar dat is ok. Een klassieke Ocarina of Time-achtige Zelda gaat dit nooit worden, maar het Zelda-team heeft echt wel de feedback over de Divine Beasts gehoord. Zo dan, even rustig adem halen. Ben je al wat meer gekalmeerd? Mooi. Laat me je dan tot slot vertellen waarom deze gameplay-demonstratie mij als Zelda-fan juist razend enthousiast maakt.

Tears of the Kingdom Link vs Zonai Construct

Bonusfeit: we krijgen meer variatie in vijanden en mini-bosses

De ultieme sequel

Uit de gameplay die Eiji Aonuma toonde, is mij één ding volledig duidelijk geworden: het Zelda team snapt als geen ander wat Breath of the Wild een succes maakte. De drang om echt iets nieuws en anders te doen, om iedereen zijn eigen avontuur te laten beleven. Die elementen zijn springlevend in Tears of the Kingdom. De nieuwe Fuse-mechanic met name, levert achterlijk veel mogelijkheden op. Terwijl games als God of War niet veel verder komen dan een +2 strength symbooltje na wat klooien in een menu dat je uit de game haalt, toont Zelda ons de toekomst. Een intuïtieve en eenvoudige manier om wapens, voertuigen en meer on the fly in de spelwereld te bouwen. Het laat wederom zien hoe ver Nintendo’s creatieve geesten voorlopen op de rest van deze soms zielloze industrie. Het is precies dit soort vernieuwing dat Tears of the Kingdom bestaansrecht geeft. En dan heb ik het terugdraaien van de tijd of het ‘zwemmen’ door plafonds nog niet eens genoemd.

Misschien voelt dat wat minder hype dan een epische dungeon of een spannend verhaal. Maar alles in Tears of the Kingdom wijst er op dat Nintendo eerst de absolute basis van de game (de manier waarop je als speler de wereld beïnvloed) weer fris en nieuw wil maken. En dát is de enige juiste manier om een sequel op BotW aan te vliegen. De essentie van het spel pakken en nog wilder, gekker en beter maken. Waar BotW draaide om horizontaal denken, draait TotK om verticaal denken. Breath of the Wild is de fundering waarop Nintendo nu een toren gaat bouwen die tot in de hemelen reikt. Die toren heet Tears of the Kingdom en met de reputatie van het Zelda-team verwacht ik niets minder dan een grandioos monument.

tears of the kingdom blood moon zelda

Voorspelling: we gaan all the way naar de Blood Moon.. voor het eindbaasgevecht. Je las het het hier als eerste!

Like dit bericht:

Over Mitch

Mitch houdt van Nintendo, maar schuwt kritiek op het bedrijf niet. Als Community Manager houdt hij de sfeer op N1 graag relaxed en gezellig. Je mag hem altijd uitdagen voor een potje Smash of Mario Party in de N1-Discord!

Lees meer over Mitch

Recente artikelen

Tales of the Shire: A The Lord of the Rings Game komt naar Switch

0

Nieuws Tales of the Shire: A The Lord of the Rings Game komt naar Switch

24-04-2024

1

Rik

PlatinumGames teaset aankondiging voor 1 april

2

Nieuws PlatinumGames teaset aankondiging voor 1 april

31-03-2023

1

Dennis

Disney Dreamlight Valley-update met Simba lanceert op 5 april

1

Nieuws Disney Dreamlight Valley-update met Simba lanceert op 5 april

31-03-2023

2

Erik

Discussieer met ons mee! 11

Selan

31 mrt 23 om 13:42

#9390‍

2655 XP | 485 comments

Heerlijk artikel Mitch, en ben het volledig met je eens. Ik heb het vermoeden dat TotK gaat doen voor craften in games wat BotW deed voor open werelden -> het een reden geven waarom het überhaupt in de game zit. Na de video gezien te hebben is het o zo simpel en logisch die hele fuse mechanic, maar eigenlijk ook weer zo bizar om dat nauwelijks tot niet gezien te hebben in vrijwel elke andere game. That's Nintendo <3

 

Btw, je schrijfstijl is echt awesome, keep it up!

'Laat ik maar meteen met een stuk hout gefuseerd aan een hendel (ook wel deur genoemd) in huis vallen" lol xD

Mitch

31 mrt 23 om 19:55

#9400‍

3060 XP | 475 comments

Thanks Selan!

Ik was stiekem ook wel een beetje trots op die, hehe

Kitty

31 mrt 23 om 14:52

#9391‍

757 XP | 60 comments

Ik was een van de mensen die zeurde, en voel me nu bijna schuldig . Op zijn minst voel ik me gerustgesteld dankzij dit overtuigende relaas!

Garrus

31 mrt 23 om 15:14

#9393‍

1576 XP | 287 comments

Ik ging er misschien iets te snel ervan uit dat er geen dungeons in zouden zitten.. Totdat we dat bevestigd krijgen - en betere memorabele muziek - ga ik mezelf nog niet voor de game hypen.. Ze moeten echt wat meer laten zien!

Mitch

31 mrt 23 om 19:54

#9399‍

3060 XP | 475 comments

Fair enough, lijkt me een nuchtere positie

rob1N

31 mrt 23 om 15:43

#9394‍

5411 XP | 1042 comments

Eerlijk toegegeven, ik ben wel één van die mensen die teleurgesteld was in de 10 minuten gameplay trailer, ik hoopte wat meer te kunnen zien. Ja oke, leuk dat je wapens kan 'fusen' en dingen aan elkaar kan plakken, dat zorgt wel voor grappige constructies misschien. Oke, toffe mechanic dat je door plafonds heen kan...

Maar hadden we daar nou 10 minuten voor nodig? Ik had wat meer gehoopt te zien, en inderdaad net als die 'klagende' minderheid iets over tempels of dungeons vernomen, al was het maar dat Aonuma vertelt dat deze er inzitten. Dat had voor mij een soort geruststelling geweest denk ik. Natuurlijk zullen er wel uitdagende dungeons inzitten, maar als het weer zoals die Divine beasts wordt, zou ik dat jammer vinden. Ik miste in BotW wel een beetje de 'themed temples'. Het hoeft echt niet weer earth, fire, water, wind, ice etc te zijn, maar wel gewoon vette thema gebieden. Nou zou het zomaar kunnen dat de tempels de lucht in zijn gegaan, aangezien het 'raar' zou zijn als deze ineens ergens in dezelfde wereld tevoorschijn zijn gekomen. In zo'n vernietigd Hyrule groeien niet opeens tempels uit de grond haha...

Om nog even op die 10 minuten terug te komen... hoezo had Aonuma maar 10 minuten de tijd dan? Zittie in de gevangenis en mag ie maar 10 minuten contact met de buitenwereld hebben dan? Jokes aside, hij had heus wel meer kunnen vertellen maar ze hebben er vast bewust voor gekozen om niet meteen alle abilities van Link te tonen.

Hopelijk bieden die grotten wat leuks en verrassends. Ik snap wel wat die mensen bedoelen met het is Zelda niet meer. Maar dat was BotW ook niet echt meer, mede door die lack of dungeons en de bekende groene outfit. Ik vond BotW serieus een van de beste games ooit nadat ik het uitgespeeld had. De open world vond ik echt een frisse wind door de franchise. Natuurlijk maakt dit dat de game minder lineair wordt maar daardoor was het ook niet meer nodig om bepaalde items te vinden in 'ver in dungeons verstopte schatkisten'.

De game ga ik sowieso wel aanschaffen, ook al is het een whopping 70 euro... Ik heb hier nog een tegoed kaartje van 15 euro liggen en ik heb wat punten gespaard, dus ik kom straks op zo'n 50 euro uit denk ik ^^

Ik weet zeker dat deze sequel ook voor honderden uren gameplay zal zorgen, dus kom maar op!!

Paul

31 mrt 23 om 16:13

#9395‍

3799 XP | 658 comments

Net zoals BotW ga ik ToTK fysiek halen, want dan istie 60 euro. Bespaart je al een tientje, en dan hoef je niet meteen je SD kaart te gebruiken

Mitch

31 mrt 23 om 19:57

#9401‍

3060 XP | 475 comments

Aonuma wil duidelijk niet teveel van de game prijs geven, omdat het ontdekken en verwonderen een kernonderdeel is van Zelda. Bij Breath of the Wild lieten ze ook 90% van de game niet zien voor release. Om te snappen wat er voor nieuws mogelijk is, is het logisch dat ze in een gameplay-demonstratie focussen op...wat er nieuw is in de kern van de gameplay!

Paul

31 mrt 23 om 16:17

#9396‍

3799 XP | 658 comments

Ik ben het er helemaal mee eens, en ik hoop dat we de komende weken nog veel meer gaan zien om ieder type speler te bedienen en ze gerust te stellen. Je kunt best stellen dat de richting van hoe Link interactie heeft met de wereld je niet aanspreekt, maar een Zelda game onafgewerkt of DLC noemen is heel ver van de waarheid.

Fl@ppy

31 mrt 23 om 17:51

#9397‍

2786 XP | 539 comments

Ik geloof zeker wel dat het een goed spel wordt en hij staat nog steeds in pre order. Maar deze trailer heeft me nog niet overtuigd dat het een nieuwe ervaring wordt. Minimaal de helft van de wereld ken je al. En voor mij was het verkennen toch het mooiste in botw.

Bestrafer

1 apr 23 om 06:07

#9403‍

418 XP | 70 comments

Mooie soapbox-redevoering Mitch! Meer van dit!!