GamesCom: The Rise and Fall of the Tomb Raider

0

Het kan je misschien ontgaan zijn, maar afgelopen week vond in Keulen GamesCom plaats. Het evenement biedt ruimte aan uitgevers voor de aankondigingen van nieuwe games en de pers en het publiek kunnen één van de vele aankomende titels spelen en testen. Al met al een evenement met veel potentie, maar desondanks blijft GamesCom voor de thuisblijvers altijd een karige vertoning.

Net zoals menig andere gameshow begon GamesCom met een serie van conferenties. Microsoft mocht aftrappen, want binnenkort verschijnt de Xbox One in ‘tier-2’ landen, zoals Nederland en Denemarken. Het zijn landen waar de Xbox 360 voet aan de grond kreeg, maar nooit de Wii of PS3 kon verslaan. Microsoft richtte zich het eerste jaar vooral op het herstellen van de reputatie en het opbouwen van nieuw vertrouwen bij de gamers in de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk. Nu Microsoft mede dankzij de wissel tussen Don ‘Kinect’ Mattrick en Phil ‘games’ Spencer niet meer beschouwd wordt als een duivelse organisatie, stapt men met beide benen in de console-race.

In Redmond klotst het geld tegen het plafond, maar zonder schaamte roept Microsoft zich uit tot Underdog.

(Games)Con, confidence trick, also known as scam

Als ‘underdog’ presenteerde Phil Spencer een aantal nieuwe Xbox One-titels. Het bekende materiaal, zoals Fable, Forza en Halo werd afgewisseld met hier en daar een indie-game of een first-party titel, maar de bom barstte los toen hij Rise of the Tomb Raider bevestigde als Xbox One exclusive. Square Enix heeft van Microsoft een zak geld gehad en na de bekendmaking dat PS4-fans de game op hun buik kunnen schrijven en ook PC-gamers het in 2015 nog zonder de nieuwe Tomb Raider moeten doen, ontplofte het internet. Want ja, een exclusieve titel voor de Xbox One staat gelijk aan het Molotov-Ribbentroppact tussen Nazi-Duitsland en de Sovjet-Unie van Josef Stalin, althans daar leek het op.
Volgens Microsoft is Rise of the Tomb Raider een prima alternatief voor Uncharted, volgens gamers wereldwijd is het een oorlogsverklaring.

De toon was gezet, want de komende dagen ging de coverage van heel GamesCom voornamelijk nog over de exclusiviteit van Tomb Raider en de impact daarvan. Er werden echter meer coups gepleegd. Zo bracht Hideo Kojima Metal Gear Solid: Ground Zeroes en Metal Gear Solid V: The Phantom Pain niet alleen naar de PS4 en Xbox One, maar ook naar de PC. The Crew van Ubisoft was het volgende discussiepunt, want naast de Xbox One en PS4-versies komt de game naar de Xbox 360, maar niet de PS3. Met Assassin’s Creed: Rogue voor de Xbox 360 en PS3 wil Ubisoft de steen die Assassin’s Creed heet verder uitpersen en een alternatief bieden voor de ‘next-gen’ Assassin’s Creed: Unity. Met een paar extra ‘definitive’ editions van tal van games, zoals Sleeping Dogs, zitten Sony en Microsoft tot aan het einde van het jaar gebakken. Spencer gaf toe dat Microsoft nog een lange weg te gaan had en vond dat de strijd vooral in de maanden september, oktober, november en december gaat losbarsten.

Verwarring en frustratie was de definitie van GamesCom 2014

Met al het next-gen geweld zou je haast vergeten dat Nintendo zelf ook aanwezig was op GamesCom en blijkbaar is men dat zelf ook vergeten. Afgezien van een lading screenshots van enkele games en een stand met speelbare titels was er totaal geen aandacht voor de E3-redux van de Japanners. Nintendo ziet GamesCom nog altijd als een derderangs show en een zeven minuten durende trailer met alle interessante Wii U-games vatte de boodschap samen: “#TheTimeIsNow” om een Wii U te kopen. Daar kan ik me totaal niet in vinden, want waarom zou je ‘nu’ de Wii U kopen, als 90% van de games uit het filmpje nog steeds niet uit is? Wacht geduldig af tot Super Smash Bros. for Wii U verschijnt of zie de prijs nog eens honderd euro zakken en hap dan toe, want de aankomende third-party games hoef je niet te verwachten.

Volgend jaar weer?

Meer valt er over GamesCom 2014 voor een thuisblijver, zoals ik, niet te vertellen. Het was vooral een erg schreeuwerige bedoeling door de shoutcasters en e-Sports. Daarnaast viel op dat veel games ondanks mooie demo’s nog steeds niet af zijn. Hideo Kojima had met zijn Silent Hills teaser de pers op zijn hand, maar net zoals bij Quantum Break, Wild en andere al dan niet exclusieve titels ontbrak het aan concrete details. EA heeft al het geld maar gestopt in onderstaande Madden commercial, een passende afsluiting van het circus. SEGA had vast op meer coverage gehoopt voor Sonic Boom, maar die game nadert ondertussen heel snel de afgrond als het nieuwe dieptepunt voor Sonic en zijn vrienden, en dat is best een prestatie.

Deel dit bericht:

Recente artikelen

0

Nieuws Splatoon 3 krijgt twee jaar lang updates

10-08-2022

0

Robin

4

Nieuws Dit zijn de 12 levels waar Splatoon 3 mee releaset

10-08-2022

3

Rik

1

Nieuws Slijkslag is een nieuw in-game kaartspel in Splatoon 3

10-08-2022

2

Rik

Reageer als eerste!