Evelyne deelde een Reddit-bericht in onze redactie-Discord, van iemand die zijn geld terugvroeg voor de digitale versie van Pokémon Scarlet & Violet. De reden? De teleurstellende staat van het spel. Je kunt ervan zeggen wat je wil, maar het is wel tekenend voor de situatie waarin de games zich bevinden. Daarom doe ik een oproep: Game Freak, stap alsjeblieft af van die driejarige ontwikkelingscyclus.
Pokémon kent een vast patroon. Met uitzondering van Pokémon Diamond & Pearl in 2006, komt er elke drie jaar een nieuwe game in de hoofdserie. In 2010 kwam Black & White en X&Y in 2013. Sun & Moon in 2016 en… Je snapt waar ik heen ga. En dat is ergens best wel fijn: het geeft structuur en vastigheid in het leven. Je weet dat er elke drie jaar weer een nieuwe game van je favoriete franchise uit gaat komen. En met die nieuwe game, een nieuwe anime, een verse set TCG en een hele zwik merchandise. Een heerlijk vast proces. Maar nu is er toch wel echt een deuk in dat vaste proces gekomen.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!
23-11-2022
#7626
160 comments
Pokémon is wereld grootste franchise dankzij de driejarige cycle en de multiplatform (anime, games en kaarten) release van een nieuwe generatie. Ik denk niet dat dit de kern van het probleem is bij Game Freak / The Pokémon Company. Zou Pokémon Scarlett en Violet echt meer verkopen als die nog een jaar was uitgesteld? Ik denk het niet. Gaan mensen de volgende generatie massaal overslaan omdat deze games technisch enorme mankementen hebben? Hoogstwaarschijnlijk niet, anders hadden we dat wel gezien na het debacle van Sword en Shield. Dus vanuit een kapitalistisch bedrijf gezien, maken ze jaarlijks de beste keuzes.
23-11-2022
#7627
355 comments
Zeker een interessant perspectief, maar ik denk dat dit stuk zich meer richt op de kwaliteit dan op de sales.
23-11-2022
#7631
274 comments
Ohja, ik denk dat de hoge heren en dames van Game Freak, The Pokémon Company en Nintendo hier een gecalculeerde beslissing over hebben gemaakt. Het kan niet zo zijn dat zij deze technische onvolkomendheden over het hoofd hebben gezien. Ze zagen het risico dat het lanceren met zich mee bracht - en aanvaarden deze. Want, zoals je zelf ook hebt gezien, zijn de verkopen er nauwelijks minder om geworden.
Geef ze eens ongelijk: zoals ik in mijn column ook al aangaf - een nieuwe Pokémon is niet simpelweg een nieuwe game, er komt heel veel bij kijken. De game uitstellen, betekent dat talloze andere deadlines in gevaar komen. Daarom pleit ik ervoor dat ze zichzelf die deadlines überhaupt niet meer zo strak maken, maar zichzelf nu al een jaartje extra gunnen. Met steeds krachtiger wordende hardware, en de hogere eisen die wij met z'n allen aan games stellen - wordt die drie jaar steeds spannender.
Of dit invloed heeft op de verkoopcijfers? Nou, misschien niet heel veel. Die hoge dames en heren hebben daar ongetwijfeld lang over nagedacht. Maar als ontwikkelaar wil je toch ook dat men positief over je game praat? Pokémon Legends: Arceus is mede zo'n succes geworden omdat de fanbase voor één keer eindelijk eens (bijna unaniem) lovend was.
23-11-2022
#7629
298 comments
Pokémon zal altijd goed verkopen. Ik denk dat een langere cycle voor hun games zeker een effect gaat hebben op hoe mensen naar de games kijken, maar kijkende naar hoe ik bij de lokale Game Mania het ene na het andere kind zag verschijnen denk ik niet dat veel spelers van de target group het heel erg boeit hoe het eruit ziet.
Veel van de reviews dat we zien is wel geschreven met onze generatie in gedachte. Wel denk ik dat de samenhang van een nieuwe generatie niet vast hoeft te hangen aan de games. Pokémon kunnen via de anime worden aangekondigd in een eerste batch, sommige via TCG met een tweede batch en een derde batch via de games. Zo verspreid je uiteindelijk de hype ook over verschillende momenten en kan je een extra jaartje stoppen in een nieuwe game, misschien dat een vervolg op de Nintendo Switch ook wel goed zou helpen, tho

23-11-2022
#7634
274 comments
Meer Pokémon-hype-momenten. I like it!
Haha, als kind vond ik de glitches in Pokémon Red & Blue ook geweldig. Dus ik kan me voorstellen dat kinderen ook wel genieten van de gekkigheden die je nu in de game kunt zien. Wij maken ons als volwassenen natuurlijk ook veel te druk om iets wat kinderen helemaal niet opvalt (wellicht juist omdat wij vroeger ook kind zijn geweest).
En ja joh, het is echt heftig: veel reviews trekken veel te veel de vergelijking met Legends: Arceus en dat die zoveel beter uitgewerkt was dan deze game. En dan denk ik ook: ja, dat komt omdat Game Freak die game speciaal voor de ons, de oudere Pokémon-fans maakte.
23-11-2022
#7637
278 comments
Eens met wat Mink hierboven ook zei. Nintendo/GameFreak/TPC zijn niet dom - ze zien ook echt wel de tekortkomingen, maar - helaas - geld is wat het belangrijkste is. Vergeet nier, wij ‘gamers’ zijn maar een heel klein deel van de verkopen. We roepen heel hard op het internet maar dat komt niet overeen met de daadwerkelijke massa.
Het argument van ‘pak een jaartje extra’ heeft dan ook enorme gevolgen voor een beursgenoteerd bedrijf. Klinkt heel simpel en logisch, maar aandeelhouders, stakeholders en investeerders zien dat toch heel anders.
24-11-2022
#7648
266 comments
Met 10 miljoen sales in 3 dagen is dit een bevestiging dat merk en marketing boven beleving gaat.
24-11-2022
#7666
711 comments
Niet helemaal, ja het klopt dat merk en marketing zeer grote rollen spelen, maar het is toch altijd al een enorme fanbase. De formule van pokemon blijft gewoon goud: Verzamelen, bouw een eigen team, train het en vecht het uit met je vrienden. Dit werkt gewoon goed. Aan die vraag voldoen ze constant en het bevredigd de fans keer op keer. Ik denk dat de marketing slecht een klein deel van de verkopen heeft beïnvloed. De meesten gingen de games toch wel aanschaffen om weer een scala aan niuewe mons toe te voegen aan hun verzameling.