De geweldige finale van Zelda: The Windwaker

  • Column

  • 9 mei 23 om 15:00

  • Mitch

  • 8

Nostalgie, wat is dat toch een lekker gevoel. Start een oude console op of klik wat rond op internet en voor je het weet herbeleef je weer als vanouds de magie van oude klassiekers. Was het vroeger nou écht allemaal beter? Nee, maar ik ga je wel vertellen dat de finale van The Legend of Zelda: The Wind Waker nog steeds op eenzame hoogte staat binnen de franchise. Want wat werd Ganondorf in die game toch gaaf neergezet.

Ganondorf is voor en ná Windwaker altijd een beetje een simpele ziel gebleven. Hij wil macht, hij krijgt macht en hij gebruik die macht om dood en verderf te zaaien. Waarom? Omdat Ganondorf nu eenmaal de bad guy is. Hij is kwaadaardig omdat het plot dat verlangt, maar van een ‘personage’ is daardoor eigenlijk nauwelijks sprake. Het dieptepunt hiervan is Breath of The Wild, waarin Calamity Ganon letterlijk een force of nature is geworden. Gestript van al zijn menselijke kenmerken.

Hoe anders is dat in The Wind Waker! Wanneer Link, Zelda en Ganondorf op de top van de toren elkaar treffen en eindelijk alle drie de stukken van de Triforce bijeen zijn, doet Ganondorf iets wat hij zelden doet: hij toont emotie. Hij rouwt om de slechte leefomstandigheden van Gerudo Desert en geeft toe dat hij jaloers was op de groene velden van Hyrule. Hij lacht maniakaal wanneer zijn plan in duigen valt en de Goden beginnen met het overstromen van Hyrule. En daarna heeft hij niets meer te verliezen.

Terwijl alles om hem heen in elkaar stort, heeft deze mentaal gebroken man nog maar één wens: Link en Zelda mee het graf in nemen. Wow, dat is nog eens een persoonlijke en kleinzielige vendetta. En daardoor, in mijn optiek, veel interessanter en heftiger dan het zoveelste ‘red de wereld’-plot. Er is geen wereld meer om te redden, Hyrule is verloren. En Ganondorf wil niets liever dan jou mee de diepte in sleuren. Tot je zijn voorhoofd spiest met het Master Sword, uiteraard.

Zeg nou zelf: daarbij vergeleken zijn Twilight Princess en Skyward Sword toch kinderspel?

Like dit bericht:

Over Mitch

Mitch houdt van Nintendo, maar schuwt kritiek op het bedrijf niet. Als Community Manager houdt hij de sfeer op N1 graag relaxed en gezellig. Je mag hem altijd uitdagen voor een potje Smash of Mario Party in de N1-Discord!

Lees meer over Mitch

Recente artikelen

Wreck-It Ralph komt naar Disney Speedstorm

0

Media Wreck-It Ralph komt naar Disney Speedstorm

29-03-2024

1

Mark

Miniversary-update aangekondigd voor Mini Motorways

0

Nieuws Miniversary-update aangekondigd voor Mini Motorways

09-05-2023

0

Dennis

Nintendo publiceert releaselijst Switch-spellen [Mei 2023]

3

Nieuws Nintendo publiceert releaselijst Switch-spellen [Mei 2023]

09-05-2023

3

Erik

Discussieer met ons mee! 8

Maurice

12 jul 21 om 21:46

#615‍

2583 XP | 187 comments

Een finale die hopelijk nog eens te beleven valt op de Switch.

Theun

9 mei 23 om 16:00

#9780‍

616 XP | 115 comments

Een beetje persoonlijkheid en we hebben meteen een geweldige finale?

Het filmpje laat het letterlijk zien: Ganondorf heeft 3 verschillende hak-met-zwaard-aanvallen en 2 approaches: springen en langzaam lopen. De game verteld je zelfs wanneer je op A moet drukken om 'm een keer te kunnen raken. En ook als je Light Arrows moet gaan reflecten, wordt dit je eerst even voorgekauwd.

Toegegeven: Twilight Princess's 1-op-1 zwaardgevecht is nóg suffer en het potje tennis uit Ocarina of Time is ook niet bepaald hoogstaand. Deze 2 games leggen de lat van Ganondorf-fight ook niet bepaald hoog. Maar de Ganon fight uit Ocarina of Time en A Link to the Past zijn toch al vele malen beter dan wat je ziet in The Wind Waker.

Ganondorf heeft nog niet één keer een waardige boss battle gekregen. Dat hij in The Wind Waker wat meer persoonlijkheid heeft maakt het personage beter, maar niet de battle. Die is nog steeds -voor een final boss- behoorlijk waardeloos. Ik hoop dat Tears of the Kingdom daar verandering in gaat brengen. 

Ganondorf verdient een legendarische boss-fight!

Paul

9 mei 23 om 16:59

#9781‍

3793 XP | 658 comments

Ik dacht hetzelfde over de mechanics, maar het gevoel en de situatie is wel een stuk epischer dan in andere Zelda games.

 Ganondorf verdient een legendarische boss-fight!

Mee eens!

N2up

9 mei 23 om 18:34

#9782‍

1353 XP | 264 comments

Sterk mee oneens. De hele setting was geweldig. Boven op de toren met al t water om je heen  aan t storten. Een gevecht samen met Zelda ipv dat Zelda alleen in cutscenes aanwezig is. Dat de gevechtsmechanics wat simpel zijn was normaal voor die tijd. T is een toegankelijk spel, geen soulsbourne game. En zelfs in dat rustig loopje van hem, zie je zijn karakter terug, niet de standaard evil angry roars and lunges, die praktische alle bazen in Zelda games doen, maar een kalm loopje (terwijl je weet dat onder die kalmte een maniak zit die nu helemaal gebroken is)

WW blijft tot vrijdag althans mijn favoriete Zelda game. Kijken wat TotK doet.

Theun

10 mei 23 om 00:20

#9784‍

616 XP | 115 comments

Normaal voor die tijd?

Een maand eerder kwam Metroid Prime uit. De laatste boss test je op al je skills. Het switchen van beams, slim gebruiken van de morphball en het gebruik van missiles in een eerste fase. Gevolgd door een 2e fase waarin visors en powerbombs een grotere rol spelen. Is deze boss echt moeilijk? Nee, maar wel een hoogtepunt om een episch avontuur mee af te sluiten.

Maar anders pakken we een game die kort na TWW een re-release kreeg: A Link to the Past. Ganon is in die game ook veel meer een uitdaging met verschillende aanvalspatronen.

Ganondorf had in TWW ook veel beter gekund. Je krijgt zoveel leuke items in die game, waarom bouwen die niet naar 1 toffe final boss?

Zelfs Gruntilda uit Banjo-Kazooie doet dit veel beter. Die final boss test je ook op al je skills die je hebt geleerd tijdens de game om uiteindelijk te kunnen winnen. 

Waarom niet voor Ganondorf?  Waarom moet het altijd een duf zwaardgevecht zijn of een tennis wedstrijd? Waarom niet een episch gevecht waarin je al je trucjes die je hebt moet gebruiken om hem neer te krijgen?

N2up

10 mei 23 om 16:18

#9813‍

1353 XP | 264 comments

Omdat t niet zou werken? Nee, met je zweepje en bommen tegen ganon vechten. Dat is een goede manier om t gevecht juist te verpesten. De meeste items in zelda games zijn er om puzzels op te lossen, niet voor combat. Je hebt in t verhaal je master sword geüpgrade en dan wil je die amper gebruiken. Alle andere items hebben we bij de andere bazen al gebruikt. Ganondorf was dan geen uitdaging, maar alles eromheen was gewoon goed uitgevoerd en zat goed in elkaar

 

Mitch

10 mei 23 om 09:43

#9786‍

3033 XP | 471 comments

Ben ik het mee eens hoor, maar deze column gaat echt over de sfeer en het personage, niet de mechanics

Zool

10 mei 23 om 12:55

#9802‍

1913 XP | 359 comments

Misschien wel de beste Nintendo game tot dusver die emoties en sfeer zo goed weet vast te leggen.