Nostalgie, wat is dat toch een lekker gevoel. Start een oude console op of klik wat rond op internet en voor je het weet herbeleef je weer als vanouds de magie van oude klassiekers. Was het vroeger nou écht allemaal beter? Nee, maar ik ga je wel vertellen dat de finale van The Legend of Zelda: The Wind Waker nog steeds op eenzame hoogte staat binnen de franchise. Want wat werd Ganondorf in die game toch gaaf neergezet.
Ganondorf is voor en ná Windwaker altijd een beetje een simpele ziel gebleven. Hij wil macht, hij krijgt macht en hij gebruik die macht om dood en verderf te zaaien. Waarom? Omdat Ganondorf nu eenmaal de bad guy is. Hij is kwaadaardig omdat het plot dat verlangt, maar van een ‘personage’ is daardoor eigenlijk nauwelijks sprake. Het dieptepunt hiervan is Breath of The Wild, waarin Calamity Ganon letterlijk een force of nature is geworden. Gestript van al zijn menselijke kenmerken.
Log in of maak een account aan om een reactie te plaatsen!
12 jul 21 om 21:46
#615
150 comments
Een finale die hopelijk nog eens te beleven valt op de Switch.
9 mei 23 om 16:00
#9780
58 comments
Een beetje persoonlijkheid en we hebben meteen een geweldige finale?
Het filmpje laat het letterlijk zien: Ganondorf heeft 3 verschillende hak-met-zwaard-aanvallen en 2 approaches: springen en langzaam lopen. De game verteld je zelfs wanneer je op A moet drukken om 'm een keer te kunnen raken. En ook als je Light Arrows moet gaan reflecten, wordt dit je eerst even voorgekauwd.
Toegegeven: Twilight Princess's 1-op-1 zwaardgevecht is nóg suffer en het potje tennis uit Ocarina of Time is ook niet bepaald hoogstaand. Deze 2 games leggen de lat van Ganondorf-fight ook niet bepaald hoog. Maar de Ganon fight uit Ocarina of Time en A Link to the Past zijn toch al vele malen beter dan wat je ziet in The Wind Waker.
Ganondorf heeft nog niet één keer een waardige boss battle gekregen. Dat hij in The Wind Waker wat meer persoonlijkheid heeft maakt het personage beter, maar niet de battle. Die is nog steeds -voor een final boss- behoorlijk waardeloos. Ik hoop dat Tears of the Kingdom daar verandering in gaat brengen.
Ganondorf verdient een legendarische boss-fight!
9 mei 23 om 16:59
#9781
294 comments
Ik dacht hetzelfde over de mechanics, maar het gevoel en de situatie is wel een stuk epischer dan in andere Zelda games.
Mee eens!

9 mei 23 om 18:34
#9782
135 comments
Sterk mee oneens. De hele setting was geweldig. Boven op de toren met al t water om je heen aan t storten. Een gevecht samen met Zelda ipv dat Zelda alleen in cutscenes aanwezig is. Dat de gevechtsmechanics wat simpel zijn was normaal voor die tijd. T is een toegankelijk spel, geen soulsbourne game. En zelfs in dat rustig loopje van hem, zie je zijn karakter terug, niet de standaard evil angry roars and lunges, die praktische alle bazen in Zelda games doen, maar een kalm loopje (terwijl je weet dat onder die kalmte een maniak zit die nu helemaal gebroken is)
WW blijft tot vrijdag althans mijn favoriete Zelda game. Kijken wat TotK doet.
10 mei 23 om 00:20
#9784
58 comments
Normaal voor die tijd?
Een maand eerder kwam Metroid Prime uit. De laatste boss test je op al je skills. Het switchen van beams, slim gebruiken van de morphball en het gebruik van missiles in een eerste fase. Gevolgd door een 2e fase waarin visors en powerbombs een grotere rol spelen. Is deze boss echt moeilijk? Nee, maar wel een hoogtepunt om een episch avontuur mee af te sluiten.
Maar anders pakken we een game die kort na TWW een re-release kreeg: A Link to the Past. Ganon is in die game ook veel meer een uitdaging met verschillende aanvalspatronen.
Ganondorf had in TWW ook veel beter gekund. Je krijgt zoveel leuke items in die game, waarom bouwen die niet naar 1 toffe final boss?
Zelfs Gruntilda uit Banjo-Kazooie doet dit veel beter. Die final boss test je ook op al je skills die je hebt geleerd tijdens de game om uiteindelijk te kunnen winnen.
Waarom niet voor Ganondorf? Waarom moet het altijd een duf zwaardgevecht zijn of een tennis wedstrijd? Waarom niet een episch gevecht waarin je al je trucjes die je hebt moet gebruiken om hem neer te krijgen?
10 mei 23 om 16:18
#9813
135 comments
Omdat t niet zou werken? Nee, met je zweepje en bommen tegen ganon vechten. Dat is een goede manier om t gevecht juist te verpesten. De meeste items in zelda games zijn er om puzzels op te lossen, niet voor combat. Je hebt in t verhaal je master sword geüpgrade en dan wil je die amper gebruiken. Alle andere items hebben we bij de andere bazen al gebruikt. Ganondorf was dan geen uitdaging, maar alles eromheen was gewoon goed uitgevoerd en zat goed in elkaar
10 mei 23 om 09:43
#9786
374 comments
Ben ik het mee eens hoor, maar deze column gaat echt over de sfeer en het personage, niet de mechanics

10 mei 23 om 12:55
#9802
274 comments
Misschien wel de beste Nintendo game tot dusver die emoties en sfeer zo goed weet vast te leggen.