Alles over de uitbreidingspas van Hyrule Warriors: Age of Calamity – Wave 1

  • Special

  • 16 jul 21 om 17:00

  • Erik

  • 2

Hyrule Warriors: Age of Calamity heeft recentelijk zijn eerste stukje DLC mogen ontvangen, dat in Nederland onder de titel ‘Geavanceerd leven’ gaat. Het voegt onder andere twee nieuwe wapens én een gloednieuw personage toe. Inmiddels heb ik de DLC helemaal uitgespeeld. In dit artikel leg ik je daarom uit wat je kunt verwachten van wave 1 van de Uitbreidingspas.

 

Ben je overigens op zoek naar onze mening over de game zelf? Voor liefhebbers van musou-fans èn van Breath of the Wild is dit een pareltje. Check hier onze review.

Wat zit er allemaal in deel één van de Uitbreidingspas?

Een heleboel, maar het meest in het oog springend zijn de Klauwer voor Link, de Triforcer voor Zelda en een gloednieuw personage: Doorgewinterde Wachter. Ook voegt het speciale Elite Monsters en Quality of Life-opties toe, zoals de mogelijkheid om zelf appels te kopen voor een missie.

Het is echter niet zo dat je bij aanschaf alles gewoon ‘krijgt’. Deel 1 van de Uitbreidingspas staat voornamelijk in teken van het Koninklijk Laboratorium EX, een nieuw gebouw waar je al die nieuwe content zelf dient vrij te spelen via een grootse skill tree!

Dit gaat voor het grootste deel op dezelfde manier als op de kaart van Hyrule: door de juiste voorwerpen te bemachtigen en in te leveren. Hiervoor kun je de missies doen die je al op de kaart hebt, maar er zijn ook een aantal helemaal nieuwe EX-uitdagingen. Dit zijn doorgaans pittige, en daarom erg vermakelijke, uitdagingen waarvoor je de hoofdverhaallijn eigenlijk wel (bijna) uitgespeeld dient te hebben.

Link’s nieuwe wapen: de Wachter-klauwer

De Wachter-klauwer is het eerste grote wapen dat je vrijspeelt in de DLC. Dit wapen (wat een soort touw is met klauwen) stelt Link in staat om andere wapens te kopiëren met ZR. Zo kun je voor korte tijd het wapen van de vijand gebruiken. Dit kan bijvoorbeeld een speer zijn, maar ook een zware hamer. De manier waarop je speelt, verandert met het wapen dat je verovert: met een tweehandig zwaard wordt Link een stuk logger, terwijl je met een speer snel en gericht wapens kan afvuren.

Het wapen speelt in normale modus een beetje zoals het Meesterzwaard, en maakt Link heerlijk wendbaar. De speciale en zwakkepleksaanval zien er door de touw-natuur erg bruut uit. Wel is het jammer dat het basiswapen stiekem wat fijner en leuker speelt dan de wapens die je kopieert. Er zijn drie varianten vrij te spelen: een basisvariant, eentje gericht op de verdediging, en een op de aanval.

Zelda’s nieuwe wapen: de Triforcer

De Triforcer plaatst Zelda op een motor. Net als bij de Wachter-klauwer, zijn hier drie varianten van. Alle drie zijn ze echter super snel. De Triforcer speelt zoals (spoiler) Reiju en haar zandwalrus: je raast als een bezetene door de omgeving heen. Ondertussen maak je bliksemsnelle combo’s, die je met een druk op ZR extra sterk kunt maken. Pas echter wel op: te lang op ZR drukken zorgt ervoor dat de motor oververhit raakt.

Hoewel de Triforcer met name in kleine omgevingen, zoals de ondergrondse vertrekken van de Yiga-bende, best lastig bestuurt – is dit zonder meer een erg toffe toevoeging. Zelda wordt er heerlijk snel mee, en met goed getimede drukken op B ontwijk je zelfs de aanvallen van een Wachter in een handomdraai. Daarnaast geeft die extra mik op ZR een heerlijk gevoel van kracht. Stoer!

Gloednieuw personage: Doorgewinterde Wachter
Opgepast: de Doorgewinterde Wachter is niet gemakkelijk om vrij te spelen. Niet alleen zit ‘ie helemaal aan het einde van die eerder genoemde skill tree, je dient de verhaalmodus er ook nog eens helemaal voor doorploegd hebben én een aantal Elite Monsters verslagen te hebben. Pas dan en alleen dan, mag je het tegen ‘m opnemen. Opnemen, ja. Je dacht toch niet dat je een Wachter zomaar krijgt met enkel materiaal verzamelen?’

De Doorgewinterde Wachter is perfect voor mensen die ervan genieten om met zware personages te spelen als Daruk. Hij bestuurt heerlijk lomp en log, maar richt als compensatie wel een heleboel schade aan. Hiervoor haalt ‘ie zelfs wat meer trucjes uit de kast dan een normale Wachter, zoals een stoere laser die als een spiegel aan diggelen gaat bij de vijand. Zijn meeste aanvallen zijn gericht op het verslaan van zoveel mogelijk vijanden tegelijk, maar met ZR kun je alles locken op één vijand. Oh, en leuk detail: terwijl hij lasers schiet, kun je ondertussen ook verder combo’s maken met zijn armen!

Is deel 1 van de Uitbreidingspas de aanschaf waard?

Als jij genoten hebt van Age of Calamity, dan raad ik ‘m zeker aan. Hoe meer tijd je erin steekt, hoe meer leuks het voor je openbaart. Zo speel je op een gegeven moment ook speciale Elite Monsters vrij: super lastige uitdagingen met eindbazen die vele malen sterker zijn dan hun normale variant. Deze zijn overigens grotendeels optioneel: enkel voor de Doorgewinterde Wachter moet je ze verplicht verslaan.

Het leukste aan de DLC vond ik nog wel hoe het spel je slim motiveert om al die nieuwe extraatjes ook écht te gebruiken. Zo mag je bijvoorbeeld 1000 vijanden verslaan met de Wachter-Klauwer om er nieuwe vaardigheden voor te ontgrendelen. Ook speciale vaardigheden als Cryonis, Magnesis en zelfs het afvuren van vuurballen zijn op die manier te upgraden. Zo dwingt het spel je op een hele andere manier dan normaal te spelen. Een nadeel is wel dat je een hele hoop moet verzamelen – al was dat voor mij dat een goede motivatie om eerdere niet-behaalde missies alsnog te trotseren.

Oké, hoeveel kost dat dan?

De Uitbreidingspas van Hyrule Warriors: Age of Calamity kost €19,99 in de Nintendo eShop (link naar website Nintendo). Hierbij krijg je ook een aankoopbonus met een nieuwe outfit en wapen voor Link én later ook deel twee: Wachter der Herinneringen. Deze staat op de planning voor november en voegt onder andere nieuwe personageverhalen, personages, levels en vechtvaardigheden toe. Hier maakt Nintendo in de toekomst meer over bekend!

Like dit bericht:

Recente artikelen

Hoofdafbeelding bij Wat speel jij dit weekend van 4 mei

3

Special Wat speel je dit weekend? [4 mei]

04-05-2024

2

Erik

N1-up Gameavond – Kom (elke) vrijdagavond met ons gamen!

1

Special N1-up Gameavond - Kom (elke) vrijdagavond met ons gamen!

16-07-2021

4

Redactie

Unboxingvideo speciale Skyward Sword Joy-Con verschenen

1

Media Unboxingvideo speciale Skyward Sword Joy-Con verschenen

16-07-2021

1

Erik

Discussieer met ons mee! 2

Rik

17 jul 21 om 00:48

#749‍

4722 XP | 671 comments

De Triforcer speelt zoals (spoiler) Reiju en haar zandwalrus: je raast als een bezetene door de omgeving heen.

3 opmerkingen hierover: 1 een werkende spoilerknop voor de site zou top zijn, 2 het is Riju niet Reiju 3 Ik snap de vergelijking maar ik vind dit nogal meevallen, de Mastercycle (ja, ik speel de Engelse versie... vreselijk die Nederlandse namen) vind ik veel beter te beheersen dan Riju's moveset. 

 

Toffe review(?) van wave 1 trouwens, ik was er zelf ook erg over te spreken. In eerste instantie baalde ik er een beetje van dat je bijna alles vrij moest spelen maar uiteindelijk ben ik er toch blij mee. Ik was al een tijdje klaar met de game en de skill tree dwong je toch weer helemaal in de game terug. Als deze er niet in had gezeten dan had ik deze DLC maar max 2/3 uur gespeeld, nu heb ik er toch weer 10/15 uur uitgehaald... Ik heb ook gelijk op de resterende Korok seeds gejaagd tijdens de challenges, waardoor ik de main game nu op 100% heb (en dus de outfit uit de originele Hyrule Warriors heb vrijgespeeld).

De battle tested guardian vind ik zelf niet zo fijn spelen en moet het voor mij vooral hebben van het 'haha, na al die honderden uren speel ik eindelijk eens als guardian'-effect, de Guardian Flail voor Link speelt daarentegen heerlijk en Zelda op de Master Cycle brengt precies zoals Erik ook al zegt de lol van Riju maar dan met controle over wat je doet naar de game. 

 

Ik kijk erg uit naar wave 2 waar ik de DLC eigenlijk voor kocht. Het toffe is dat de tweede wave qua content zelfs nog groter lijkt te zijn dan wave 1, er zijn tegenwoordig genoeg games die voor dezelfde prijs alleen wave 1 of zelfs minder zouden aanbieden. 

Erik

19 jul 21 om 16:29

#807‍

4993 XP | 360 comments

Thanks voor je reactie, Denim! Ik neem je spoilertag-feedback mee!

Je beschrijft inderdaad echt mijn gevoel bij deze DLC, en daarom was ik er uiteindelijk zo positief over. Wat de game echt ijzersterk doet, is je laten werken voor je unlockables - waardoor de beloning uiteindelijk veel groter is. Het zette mij daarnaast ook aan om wat meer endgame content te completeren én dat laatste eindbaas gevecht tegen die Wachter (voor jou Guardian) was echt super tof.