• Special

  • 2 jul 19 om 12:00

  • Icelos

  • 0

Na zo’n drie jaar te hebben gezeurd om een vervolg of port van Super Mario Maker, is deeltje twee dan eindelijk verschenen voor de Nintendo Switch. Ondanks dat wij het beoordeelden met een zeer nette 9 in onze review, zijn er toch enkele kleine ergernissen waarbij ik hoop dat ze in een toekomstige update aangepast worden. Check hieronder mijn grootste irritaties van Super Mario Maker 2.

Laten we allereerst benadrukken hoe goed deze titel wel niet is: de spelers gereedschappen geven om zelf levels te bouwen was op de Wii U al een genot, maar weet zich ook op de Nintendo Switch goed te uiten. Ondanks dat we geen asymmetrische gameplay meer hebben, blijkt de hybride console meer dan capabel te zijn bij het spelen en creëren van levels. Nog een kleine (stomme) noot voor we beginnen: ook het niet online met vrienden te kunnen spelen, is uiteraard een lachwekkend slechte keuze. Aangezien Nintendo al aangegeven heeft dit in een toekomstige update te stoppen, bespreken we dat echter niet hier.

1. Download Play

In Super Mario Maker was het altijd zo dat veel items met elkaar interacties uitvoerden en om deze allemaal te onthouden, is eigenlijk gekkenwerk en wellicht zelfs onmogelijk. Vandaar dat het stiekem ontzettend handig was om levels te downloaden en ze in de Editor te bekijken, ze helemaal uit elkaar te halen en te begrijpen hoe alles in zijn werking treedt. Dit kan jammer genoeg niet meer bij Super Mario Maker 2 en is voor mij een enorm gemis. Hierdoor beperkt Nintendo de speler enorm en ik hoop dan ook echt dat de optie binnenkort weer van de partij is. Je mist nu zoveel leermomenten omdat je geen idee hebt hoe bepaalde mechanismes in elkaar zitten.

2. Remi

Bij het opstarten van Super Mario Maker 2 zul je direct geënthousiasmeerd de levels van je vrienden en kennissen willen spelen. Dit is echter niet zo gemakkelijk als je van te voren zult denken; je moet van al je compagnons een Maker ID zien te verzamelen. Dat het spel totaal niet kijkt naar je vriendenlijst op de Nintendo Switch, is wat mij betreft echt een gemiste kans. Het had zo simpel kunnen zijn, maar zoals wel vaker mist Nintendo volledig het punt van games online spelen. Nu moet je eerst ieders Maker ID zien te vinden voordat je de levels van je vrienden aan de spreekwoordelijke tand kunt voelen.

3. 100 Mario Challenge

Een feature die ontbreekt in het vervolg van Super Mario Maker is de 100 Mario Challenge. Deze uitdaging was op de Wii U-versie misschien wel bij uitstek de plek om Super Mario Maker te leren kennen. Nu is dit echter veranderd in een oneindige uitdaging, maar dat maakt het voor mij een stuk minder leuk. Het voltooien van zes Super Expert-levels was met 100 Mario’s best een uitdaging, maar met dertig levens een oneindige reeks aan levels spelen, voelt toch niet hetzelfde aan. Zeker de gemakkelijkere oneindige missies duren ook daadwerkelijk oneindig; je krijgt bij ieder level maximaal weer drie 1-Ups erbij, waardoor je in principe honderden levens kunt verzamelen terwijl de levels vrijwel geen uitdaging vormen. Voor velen was de 100 Mario Challenge wellicht niet die kers op de taart, maar voor mij was het een leuke doch moeilijke uitdaging die iedere week wel leuk was om een keertje te doen.

4. Geen Restart At Checkpoint

Een van de grootste bezwaren van Super Mario Maker was toch wel het feit dat je een level niet vanaf een checkpoint kon overdoen. Je moest dan echt een leven verliezen door in de lava te springen of een Goomba een klein kusje te geven. Echter, als een level niet goed in elkaar zit, kun je tevens vast komen te zitten in het level en moet je wachten tot de tijd afloopt. Dit noemde de community een Soft Lock. Je wilt namelijk bij een zeer lastig level niet weer vanaf het begin beginnen, als je op Start Over klikt. Dit probleem zit echter nog altijd in Super Mario Maker 2 en ik kan me oprecht niet voorstellen waarom. Iedere streamer en speler vond het verschrikkelijk om per ongeluk op Start Over te klikken of door middels van een Soft Lock wel opnieuw te moeten starten of vijfhonderd secondes te wachten. *Zucht*

5. Lag-festijn

De online speelstanden zijn helaas niet helemaal waterdicht, net zoals bij alle andere Nintendo Switch-spellen die geen eigen servers hebben, waardoor er een hoop lag kan optreden. Dit is extra goed merkbaar als je pixelprecies moet platformen, waardoor dit de nodige frustraties kan opleveren. Het was dan wellicht ook slimmer geweest als je tegen Ghosts moest racen, in plaats van de huidige manier. Omdat er zoveel lag is, is het ontzettend lastig om in te schatten waar alle andere spelers ten alle tijden zijn en hoe je ze het beste kunt ontwijken. We weten allemaal dat Nintendo’s online diensten een beetje lachwekkend zijn, maar de stabiliteit van de multiplayer van Super Mario Maker 2 is echt om te huilen.

Like dit bericht:

Recente artikelen

Wereldwijde bètatest-demo beschikbaar voor Inazuma Eleven: Victory Road

0

Nieuws Wereldwijde bètatest-demo beschikbaar voor Inazuma Eleven: Victory Road

28-03-2024

2

Rik

Luigi’s Mansion 3

0

Preview Luigi's Mansion 3

03-07-2019

0

Paul

Hollow Knight: Silksong

0

Hands-on Hollow Knight: Silksong

01-07-2019

0

Dre

Reageer als eerste!