20 jaar Super Mario Sunshine - Niet alleen maar zonneschijn

  • Special

  • 26 jul 22 om 12:00

  • Dennis

  • 6

Er is een bekende meme, die twee plaatjes van Mario-games laat zien. De bovenste is een plaatje van Super Mario World voor de Super Nintendo met de tekst: “Hoe je denkt dat Mario er twintig jaar geleden uitzag”. Op het onderste plaatje staat een screenshot van Super Mario Sunshine, met daarbij: “Hoe Mario er twintig jaar geleden echt uitzag”. Ja, Super Mario Sunshine is al twintig jaar oud! Tijd om even stil te staan bij de goede én controversiële kanten van Mario’s zonnigste avontuur ooit!

In Japan bracht Nintendo in 2001 de langverwachte opvolger van de Nintendo 64 uit. Hij was compact, vierkant en had een handvat: de Nintendo GameCube! Iedereen was benieuwd naar wat de GameCube te bieden had. Want de Nintendo 64 betekende de overstap van 2D naar 3D games, een ware revolutie. Wat kon de opvolger ons gaan bieden? De kracht van de GameCube zat hem vooral in de krachtigere hardware die zorgde voor betere graphics, en één (vind ik) van de allerbeste controllers ooit. Maar de concurrentie zat niet stil. Sony had de PlayStation 2, en Microsoft mengde zich in de console-oorlog met de Xbox. In 2002 kwam de GameCube ook naar Europa, met een indrukwekkende line-up aan spellen. Wat denk je van Luigi’s Mansion, Wave Race: Blue Storm, Super Monkey Ball en Star Wars: Rogue Squadron II – Rogue Leader? Toch had de GameCube moeite om de concurrentie in te halen, en daarom gooide Nintendo hun geheime wapen in de strijd: Mario!

Deze meme maakt het pijnlijk duidelijk dat de tijd niet stilstaat!

Welkom op Delfino!

Op 19 juli 2002 kwam Super Mario Sunshine uit in Japan. Wij konden op 4 oktober van dat jaar met het spel aan de slag. De verwachtingen waren hoog. Na het baanbrekende Super Mario 64 was dit de tweede 3D Super Mario. Mario en zijn entourage reizen af naar het zonovergoten Delfino voor een welverdiende vakantie. Hierin verschilt Super Mario Sunshine al van zijn voorgangers. Het Mushroom Kingdom wordt achtergelaten voor een tropisch eiland. Waar de vorige Mario-titels altijd een mix van werelden kenden zoals een woestijn, waterwereld, ijswereld en lavawereld, waren de levels in Super Mario Sunshine nagenoeg allemaal in dezelfde setting, namelijk die van een zonnig eiland. Daarnaast had Mario een permanente power-up op zijn rug. F.L.U.D.D. gaf Mario (naast goedbedoelde adviezen) een waterkanon dat met verschillende opzetstukken kon worden uitgerust. In sommige levels worden je platform-talenten op de proef gesteld wanneer F.L.U.D.D. van je wordt afgenomen, maar meestal heb je hem hard nodig om verf weg te wassen, te zweven en jezelf hogerop te lanceren.

Maar er was meer nieuws te vinden in Super Mario Sunshine. Zo maakte Yoshi eindelijk zijn comeback! Deze dino met watervrees snoept graag van het tropische fruit van Delfino. Daarnaast werd er nog nooit eerder zoveel gebabbeld. Peach, Toadsworth, F.L.U.D.D. en nieuweling Bowser Jr. kletsen erop los met echte gesproken stemmen. Voor wie Super Mario Sunshine nooit gespeeld heeft, Mario wordt door de inwoners van Delfino beschuldigd van het bekladden van het eiland en het weghalen van de Shines. Deze energiebronnen zorgen voor de zonneschijn op Delfino, en zonder deze is het een stuk donkerder geworden. Al snel blijkt niet Mario maar Bowser Jr. met zijn kopie van Mario achter de diefstal te zitten, en is het de taak van Mario om alle Shines terug te halen en de zon weer te laten schijnen.

Yoshi was in Super Mario Sunshine weer van de partij

Te snel?

De grootste vraag die blijft is of Super Mario Sunshine niet wat extra tijd in de oven nodig had gehad. Want wie door de schitterende watereffecten heen kijkt, ziet misschien zaken die beter hadden gekund. Zo is het laatste level, dat zich afspeelt in een vulkaan, niet meer dan een kort stukje platformen en een (best frustrerend) bootritje. Eindbazen worden een paar keer herhaald. De camera doet soms erg vreemd, en wie heeft niet zitten vloeken op de Pachinko minigame? En wie het spel 100% wil voltooien, zal elk hoekje moeten afzoeken naar de beruchte blauwe munten. Je kunt echter niet zien in welk level je nog munten mist, en deze zitten soms ook nog in verschillende episodes van een level. Zonder gids is het een haast onmogelijke taak om alle blauwe munten te vinden.

Dit alles zorgt ervoor dat Super Mario Sunshine te gehaast aanvoelt, en de verhalen zijn dan ook dat Nintendo de productie van dit spel heeft versneld, om de Nintendo GameCube een duw te geven. Er stonden namelijk weinig andere spellen gepland in deze periode, en ook de 3rd party ontwikkelaars brachten niet veel titels naar de GameCube. Daardoor mist Sunshine de glans en torenhoge kwaliteit die we van Nintendo gewend zijn.

De watereffecten in Super Mario Sunshine waren op de GameCube al mooi, maar opgepoetst in 3D All-Stars nog mooier!

Bekijk het door een roze (zonne)bril

Zelf vind ik Super Mario Sunshine een geweldige game. Ik moet wel bekennen dat ik mijn nostalgia glasses dan op heb. Zo heb ik zelf nooit een Nintendo 64 gehad, en daardoor was Super Mario Sunshine mijn eerste 3D Mario. De vrijheid van het rondrennen, de besturing van Mario met al zijn sprongen en het zien van de wereld van Mario in 3D was voor mij dus nieuw. Maar ook zonder dat smul ik nog van dit spel. Ja, het heeft zeker wat tekortkomingen, maar ik geniet van de tropische setting, kleine gimmicks zoals het steeds feller worden van de zon als je meer Shines verzamelt, de aanwezigheid van Yoshi en het mooie water.

Een paar jaar geleden konden we opnieuw aan de slag met Super Mario Sunshine, want het was één van de drie spellen in Super Mario 3D All-Stars voor de Nintendo Switch. En bij het spelen van zowel Mario 64 als Super Mario Sunshine, viel toch op dat ik Sunshine de betere game vind. Mario bestuurt veel beter, en met een laagje HD erover ziet Delfino er nog steeds goed uit, twintig jaar later. Okee, de beste game in de 3D All-Stars verzameling (en misschien wel de beste 3D Mario ooit) is Super Mario Galaxy, maar ik was blij om weer terug te kunnen reizen naar het zonovergoten Delfino, en lekker te kliederen met F.L.U.D.D. En dat Pachinko-level heb ik maar gewoon overgeslagen.

Like dit bericht:

Over Dennis

De liefde voor Nintendo begon bij Dennis met de grijze Game Boy en Kirby's Dream Land. Vooral de handhelds van Nintendo hebben een speciaal plekje. Maar ook zijn pc staat regelmatig te draaien. En als Dennis niet aan het gamen is, speelt hij basgitaar of staat hij bij een concert. Op 10 maart trekt hij altijd zijn Mario-sokken aan!

Lees meer over Dennis

Recente artikelen

Little Kitty, Big City – Een avontuur van pluizig tot fier

0

Review Little Kitty, Big City - Een avontuur van pluizig tot fier

16-05-2024

2

Karina

Super Smash Bros-componist Kenichi Okuma overleden (56)

1

Nieuws Super Smash Bros-componist Kenichi Okuma overleden (56)

26-07-2022

2

Rik

The Lord of the Rings: Gollum haalt 2022 waarschijnlijk niet meer

0

Nieuws The Lord of the Rings: Gollum haalt 2022 waarschijnlijk niet meer

26-07-2022

1

Erik

Discussieer met ons mee! 6

rob1N

26 jul 22 om 13:00

#6087‍

5441 XP | 1048 comments

Ik vond sunshine ook gewoon een leuke game vanwege het thema. Het is nog steeds een echte vakantie game. Ik had ook dikke frusts bij dat level, maar ook staat mij nog iets bij van een grote zandvogel waar je op moest klimmen maar dat die flapperende vleugels je moves soms dwarsboomden waardoor je weer helemaal naar beneden viel en je die hele rit weer opnieuw moest doen. Dat soort "mini" levels waren frustrerend genoeg om er mee te kappen en het maar gewoon te laten. ik heb wel ooit de game 100% gecleared maar je kreeg daar verder geen reward voor, dus dat was echt niet de moeite waard.

Fl@ppy

26 jul 22 om 13:12

#6088‍

2831 XP | 548 comments

Enige Mario die ik nooit serieus gespeeld heb. Verschrikkelijke besturing. Het stijltje beviel me wel. 

Robin

26 jul 22 om 15:28

#6089‍

3199 XP | 472 comments

Heel tof stukje. Sunshine heb ik nooit uitgespeeld, maar slecht heb ik de game nooit gevonden. Het was gewoon niet voor mij weggelegd.

Selan

26 jul 22 om 18:45

#6090‍

2695 XP | 493 comments

Hele toffe game, ondanks dat het mijn minst favoriete 3D Mario game is. F.L.U.D.D. was een leuke toevoeging, kon je gave dingen mee doen.

Yosher

27 jul 22 om 00:12

#6091‍

5950 XP | 1102 comments

We kunnen helaas alleen maar speculeren hoe deze game geweest was als Nintendo hem langer in de oven had laten staan. Maar dat is natuurlijk altijd het geval met games waarvan we weten (of waarvan het tijdens het spelen duidelijk is) dat ze gerushed zijn. 

Maar ondanks dat is deze game wel gewoon weer een sterk meesterwerk van Nintendo. Het heeft z'n mankementen, maar het spel is wel altijd pure fun om te spelen. Zolang je niet te veel in dat bootje in het laatste level niet zitten in ieder geval. Dat pachinko level vond ik zelf juist wel grappig, vreemd genoeg zelf nooit echt aan gefrustreerd ook al is dat level echt enorm janky.

Blijft ook raar trouwens dat juist de tropische Yoshis niet tegen water kunnen. 

Martijn

27 jul 22 om 23:25

#6104‍

3604 XP | 417 comments

Vond het ook raar dat Yoshi's van vijanden gekleurde blokken kunnen spugen met sap. Sinds wanneer konden ze dat?! Slaat niet echt ergens op, he? Dat Yoshi's oplosbaar zijn in water vond ik ook stom. Ook dat groene Yoshi niet meedoet, maar wel roze, oranje en paarse Yoshi. Yoshi voelde nogal als een onnodige toevoeging in Super Mario Sunshine.

Toen Super Mario Sunshine uitkwam in 2002 vond ik dat echt wel een toffe game. Ik had Super Mario 64 gemist, wegens geen N64, dus was het mijn eerste 3D Mario-game. Goed mee vermaakt, maar later wat gaan vergelijken. Voorbeeld: waarom missen de achtergronden in de intro? Na Super Mario Galaxy was ik er toch echt van overtuigd dat Sunshine een spel van zijn tijd is. Nog steeds geen slecht spel en de herinneringen zullen niet verdwijnen, maar in 2022 zijn er leukere en meer iconische Mario-games om te spelen. Toch telt Sunshine in mijn ogen wel mee, maar vooral gezien vanuit 2002. Niet de beste, niet de slechtste. Nog steeds geen slechte game. Overigens wél een echte zomergame!