Ys IX: Monstrum Nox - Pure Kwaliteit

• 18 jul 21 om 08:00

• 14

De Ys-serie is een beetje de verloren zoon van de JRPG’s. Iedereen kent Final Fantasy, sommige mensen kennen Dragon Quest en Tales nog wel, maar Ys? Ys blijft onder de radar. Zonde, want deze actievolle JRPG-serie levert al sinds de jaren ’80 kwaliteit. Kwaliteit die met Ys IX: Monstrum Nox een dermate hoog niveau bereikt, dat ik deze game kan aanraden aan alle Switch-eigenaren met een lust voor actie en avontuur.

In Ys stap je in de schoenen van de roodharige zwaardvechter Adol Christin, die in elk deel weer een stukje ouder wordt. In deeltje IX is hij 24 en worden hij en zijn gespierde kameraad Dogi direct aan het begin van de game onder valse voorwendselen gearresteerd bij aankomst in Balduq. Een stad die niet geheel ontoevallig bekendstaat om zijn gigantische gevangenis. Daarnaast wordt Balduq geteisterd door demonische monsters, politieke machtsspelletjes en een hele sloot aan mysteries. Genoeg voer dus, voor uren aan episch RPG-vermaak.

Mysterieuze gevangenis
Nieuwkomers hoeven daarbij niet te vrezen: elk deel in de Ys-serie vertelt een losstaand verhaal, zo ook deel negen. Er zitten wat leuke verwijzingen in voor fans van de oude titels, maar verder was het voor mij als Ys-newbie allemaal prima te volgen. Alles draait namelijk om Balduq, diens bewoners en de mysterieuze, gigantische gevangenis waar deze stad omheen is gebouwd.

Natuurlijk breekt Adol uit deze gevangenis en dit vormt een vlotte en actievolle tutorial om aan de gameplay te wennen. Je praat met personages en sluipt, springt en vecht je een weg door het complex heen.  Adol komt er echter niet helemaal ongeschonden uit, want dankzij een mysterieuze vloek is hij in een Monstrum veranderd. Dat klinkt erger dan het is, want in feite krijgt hij een demonisch alter-ego met vreemde krachten. Krachten die goed van pas komen bij het verkennen van de uitgestrekte straten, daken en dungeons van Balduq.

Fantastische sidequests
Ys IX is gestructureerd als een boek en ieder hoofdstuk volgt ongeveer dezelfde opzet. Je begint met verkennen van een nieuw vrijgespeeld gedeelte van de stad. Dankzij je Monstrum-krachten kun je al snel tegen muren omhoog lopen of flinke stukjes zweven, wat het navigeren echt super vlot en leuk maakt. Naast diverse optionele collectibles is je doel vooral het vinden van personages om main of side-quests mee te beginnen. Deze staan handig en duidelijk gemarkeerd op de kaart zodat actie nooit ver weg is.

Met het voltooien van deze quests verdien je punten en wanneer je er genoeg hebt verzameld, gaat het verhaal weer verder. Dat betekent dus dat side-quests naast toffe rewards ook altijd bijdragen aan je progressie. Hoe, wanneer en welke van deze sidequests je doet is tegelijkertijd volledig aan jou. Het geef je redelijk wat vrijheid om je eigen weg te vinden door Ys IX, maar toch zou ik aanraden om zoveel mogelijk quests te doen. Niet alleen speel je extra goodies en zelfs gebieden vrij, ook zijn de side quests stuk voor stuk fantastisch.

Misschien ben je uit ander titels quests gewend van het kaliber ‘verzamel twintig blaadjes en breng ze terug’, maar Ys zegt nee. Als in ‘“nee, ga weg met die suffe shit”. In Ys begint een side quest bijvoorbeeld met een louche vrouw in een bar die je vraagt om een medicijn te testen. Wanneer je ‘ja’ antwoord, raak je bewusteloos en wordt je wakker in een kerker onder de bar. Het is nu aan jou om deze optionele mini-dungeon te verkennen en deze oplichtster te vinden voordat ze er met een verborgen fortuin vandoor gaat. Lukt je dat? Dan mag je deze dame toevoegen aan je bondgenoten en kan ze voortaan medische drankjes brouwen die jou sterker maken!

Verslavend vechtsysteem
Heb je eenmaal genoeg punten verzameld, dan opent zich een nieuw portaal naar de Monstrum Nox. In deze demonische dimensie verlicht door bloedrode manen moet je samen met andere Monstrums knokken voor je leven. Hier komt het verslavende vechtsysteem waar Ys om bekendstaat om de hoek kijken. Ys werkt namelijk niet met turn-based battles, maar meer als Zelda. Direct klappen uitdelen, blokken en wegrollen dus. Uiteindelijk krijg je in Ys IX tot zes personages onder de knoppen, waarvan je er drie op ieder moment (zelfs mid-combo!) kunt wisselen.

Het belangrijkste is dat dit heerlijk werkt. Je hebt een knop om te hakken, eentje om weg te rollen en vier special moves gekoppeld aan de face buttons terwijl je de R-knop inhoud. Het is super toegankelijk en bevat tegelijkertijd voldoende diepgang. Je personage beweegt snel, maar niet te snel. Het is allemaal goed te volgen en wordt (op Normal) pas écht enigszins uitdagend bij de vele epische baasgevechten die je te wachten staan. Het brede scala aan personages en special moves bieden daarbij genoeg variatie om combat de hele game lang een feestje te maken.

Met het overleven van de Monstrum Nox speel je weer een nieuw stukje van de kaart vrij en niet zelden zal deze een dungeon bevatten. Die zitten tjokvol met schatkisten, kleine puzzels, vijanden en de epische bosses waar ik het eerder over had. Ze zijn stuk voor stuk erg leuk, nooit te lang en dagen je uit om je Monstrum-powers creatief in te zetten om elk hoekje en gaatje uit te kammen. En altijd word je voor deze extra moeite beloond met een item waar je ook écht iets aan hebt.  Dat is de kracht van Ys IX: het verspilt geen moment je tijd en beloont je uitbundig.

Chillen in de bar
Na iedere dungeon-escapade mag je gelukkig even relaxen in je eigen bar. Adol en Dogi zijn namelijk undercover gegaan en hebben een oud gebouw als bar ingericht. Dit is in feite je basis en gedurende de game wordt deze steeds meer gevuld met personages, wat nog een extra incentive is om zoveel mogelijk quests te doen. Al deze personages bieden skills, winkeltjes en andere voordelen die je anders gewoon mist. Daarnaast zijn ze ook gezellig en stuk voor stuk bovengemiddeld goed geschreven voor een JRPG.

De meeste personages zijn verrassend volwassen, hebben interessante flaws en meer dan slechts één karaktereigenschap. Er zitten een aantal anime clichés in, zoals de arrogante kerel die leeft om te vechten. In een Tales game zou deze gast waarschijnlijk vijftien uur lang de domme impulsieve lomperik uithangen voordat hij groeit als persoon, dus ik voelde de bui al hangen. Maar gelukkig: in Ys duurde het welgeteld nog geen uur. Geweldig, meer van dat, JRPG-ontwikkelaars!

Visuele tekortkomingen
Het voor JRPG-begrippen volwassen verhaal sluit goed aan bij de vlotte en gebruiksvriendelijke designkeuzes die door de hele game zijn verweven. Alles, maar dan ook echt alles, gaat snel als je dat wil. Fast travel? Vrijwel vanaf het begin beschikbaar en je kan zelfs vanuit huizen warpen naar een specifieke verdieping(!) van een dungeon. Items kopen? Er is een speciaal meisje in de bar dat iets kan bestellen uit iedere winkel waar je ooit geweest bent. Laadtijden en cutscenes? Over het algemeen kort en to the point. Je voelt je af en toe ronduit verwend als speler.

Minder royaal voelen de graphics en framerate. Ys is helaas nog steeds een budget-serie en daardoor schrik je wel even als je voor het eerst in Balduq rondloopt. Deze grote stad kent simpelweg weinig details, platte belichting en helaas soms ook flinke framedrops, met name in handheld-modus. De personages en indoor-gebieden zien er acceptabel en soms zelfs goed uit. En vergeleken met titels als Fire Emblem en Pokémon is Ys zo lelijk nog niet, maar je doet er wel goed aan om met de juiste verwachtingen te starten.

Ys IX is maakt ondanks de verouderde graphics indruk met ontzettend lekkere combat, heerlijke exploration, een intrigerend verhaal en memorabele personages. De nieuwe Monstrum-krachten shinen en maken de game een stuk dynamischer en gevarieerder dan de vorige delen. Alle elementen komen niet alleen goed samen, maar de uitvoering is consistent uitmuntend. Dit is voor zowel nieuwkomers als Ys-veteranen een van de beste RPG’s op de Nintendo Switch.

8.5

• + Geweldige mix van actie en verhaal
  • + Monstrum-krachten voegen echt iets toe
  • + Respecteert je tijd met vlot en modern gamedesign
  • - Verouderde graphics
  • - Framedrops in handheld mode

Ghibli-esqe platformer Europa naar Nintendo Switch (demo beschikbaar)

1

Nieuws Ghibli-esqe platformer Europa naar Nintendo Switch (demo beschikbaar)

17-04-2024

1

The Legend of Zelda: Skyward Sword HD

17

Review The Legend of Zelda: Skyward Sword HD

18-07-2021

10

Mystery Gift-code Pokémon Sword & Shield geeft Gold Bottle Cap

0

Nieuws Mystery Gift-code Pokémon Sword & Shield geeft Gold Bottle Cap

17-07-2021

0

Discussieer met ons mee! 14

18 jul 21 om 09:36

#761‍

2692 XP | 217 comments

Damn Mitch, je haalt me zo over om deze game aan te schaffen 🙃

Samus

18 jul 21 om 10:01

#762‍

596 XP | 106 comments

Nette review! Ik kan niet wachten om hier aan te beginnen. Teveel games om te spelen de laatste tijd, maar deze gaat zeker wel aangebroken worden de komende weken!

18 jul 21 om 14:05

#769‍

3039 XP | 472 comments

Deel je ervaringen vooral op de Discord tegen die tijd

Lietje

18 jul 21 om 10:08

#763‍

52 XP | 4 comments

Nu weet ik zeker dat ik deze game aan mijn collectie ga toevoegen!

18 jul 21 om 11:22

#764‍

4898 XP | 354 comments

Klinkt goed, Mitch!

Garrus

18 jul 21 om 13:45

#767‍

1576 XP | 287 comments

8 en een Half.. veel te hoog. Een zesje, meer niet, is wat de game verdiend.

Saaie overwereld, saaie soundtrack, een van de slechtste verhalen die ik in recente JRPG's heb gehoord.. en dan al die problemen die de Switch versie heeft.. Maar ik geef toe dat het vechten bijzonder leuk is en dat de karakters ook weer echt zijn dit keer. Maar een 8.5 is echt véél te hoog.

18 jul 21 om 14:03

#768‍

3039 XP | 472 comments

Oneens, het is lang geleden dat ik me zo goed vermaakt heb met een JRPG, zowel qua exploration als verhaal. Continu benieuwd naar het volgende hoofdstuk en hoe het verder gaat, welke gebieden er unlocken etc.

Maar ik ben wel benieuwd, welke JRPG heb jij recent het meest van genoten, ook qua verhaal?

Garrus

18 jul 21 om 14:41

#771‍

1576 XP | 287 comments

Meh, ik kwam er gewoon niet door heen. Het verhaal werd op een gegeven moment zó belachelijk dat ik de game bijna heb neergelegd - en dat gebeurd me niet vaak, geloof mij maar! Bovendien ziet Balduq er zo ongelofelijk saai uit, zeker vergeleken met Celceta bijvoorbeeld (YS Memories of Celceta) of de Isle of Seiren (YS VIII) en tja, dat samen met de slaapverwekkende soundtrack zorgde gewoon niet voor een goede tijd voor mij Ik heb zelf Trails of Cold Steel IV uitgespeeld een korte tijd geleden, samen met Dragon Quest XI.

18 jul 21 om 16:07

#774‍

3039 XP | 472 comments

Als er iets slaapverwekkende (en eentonige) muziek heeft, is het DQ XI wel.

Maargoed, dan komen we uiteindelijk bij smaak en persoonlijke voorkeur terecht

Garrus

18 jul 21 om 19:50

#785‍

1576 XP | 287 comments

Haha fair dos. Inderdaad, de muziek in DQ11 is AFSCHUWELIJK en 100 keer erger dan die in YS IX.

Maaarrr het verhaal is dan toch echt wel stukken beter in DQ11. Beide games hebben een toffe character cast, dat dan weer ook.

Ribbelchips

19 jul 21 om 09:13

#788‍

918 XP | 177 comments

Goede review! Ik heb een zwak voor de Ys serie. Heb veel plezier beleefd aan The Vanished Omens en Ys III. Ook Lacrimosa of Dana vond ik een geweldige game. Niet elke Ys game vind ik even leuk trouwens (Ys Origins en The Ark of Naphistim deden me bijvoorbeeld niks) en toen ik de screens van Monstrum Nox zag werd ik daar niet heel warm of koud van. Het kleurenpallet oogt (op de screens althans) ontzettend grauw. Doet me denken aan die grijs/bruine palletten die we veel zagen in het PS3 tijdperk. Maar ben wel enthousiast geworden van je review. Ys XIII zelf ook gespeeld?

Ik heb alleen zo weinig tijd tegenwoordig om aan dit soort lange games te beginnen. Ik wil Skyward Sword ook echt eens proberen en die kost me vast ook wel 30-40 uur. Een ander nadeel van de Ys games is dat ze gewoon duur blijven omdat ze in heel kleine oplage worden verspreid. Wachten op een pricedrop heeft geen zin, want als je te lang wacht zijn ze niet meer in productie en betaal je helemaal de hoofdprijs.

19 jul 21 om 10:20

#791‍

3039 XP | 472 comments

Ik heb zelf hiervoor  alleen Ys Seven gespeeld, dat me een beetje een matige eerste indruk gaf van de serie. De combat was toen al best prima, maar een stukje eentoniger. Personages, verhaal en wereld waren allemaal super cliché en dialogen houterig, droog en langdradig. Ys 8 staat wel nog op mijn lijstje om een keer te checken. Van wat ik her en der over lees en zie is die ook wel de moeite waard. Ys 8 is op de eShop trouwens wel eens in de aanbieding geweest, fysieke versies boeien me zelf niet veel.Ik denk dat YS IX wat korter is dan Skyward Sword, of het voelt iig korter omdat er weinig filler in zit en je continu nieuwe gebieden in plaats van recyclen van oude. Ben benieuwd wat mijn Switch deze maand zegt qua playtime

Ribbelchips

19 jul 21 om 13:34

#799‍