Yoshi's Woolly World

• 26 jun 15 om 16:00

• 2

Super Nintendo-titel Yoshi’s Island was in 1995 een uniek hoogstandje, zowel op creatief als visueel niveau. Met een tekenstijl die zo uit een kinderboek kon komen, creëerde Nintendo zijn meest innovatieve platformer in jaren. Helaas heeft onze groene dino dat niveau daarna eigenlijk nooit meer gehaald. Twintig jaar later is het echter Good-Feel die deze draad opgepakt heeft met Yoshi’s Woolly World. En hoe!

Zorgeloos gaat ‘wollen Yoshi op pad’ door het eerste level. Je hoort vredige muziek uit je speakers komen, terwijl bloemetjes vrolijk meebewegen op de achtergrond. Shy Guys liggen rustig weg te dommelen op de donzige ondergrond en zelfs die happende Piranha Plant snoer je gauw de mond met een welgemikt bolletje wol. Ondertussen struin je door een omgeving die wonderschoon is opgebouwd uit aaneen gesponnen draad. Hier en daar kom je een touwtje tegen dat je met Yoshi’s tong kunt lospeuteren. Langzaam kom je tot de ontdekking dat overal wel iets bijzonders schuilt, van een stel blinkende diamanten tot kleurrijke bundeltjes wol. Deze schuilen bijvoorbeeld achter breiwerk dat je aan de kant kunt duwen of verborgen vraagtekenwolkjes. Een welgemikt stukje wol verder en een lachende bloem schiet de lucht in en opent zijn bladeren voor een weg naar het einde. Het is simpelweg heerlijk om de wereld van Yoshi’s Woolly World te doorkruisen.

Een goed gevoel

De sprongetjes die je maakt met Yoshi voelen bijzonder, misschien zelfs onnatuurlijk, aan. Het grafische jasje is de grootste ‘boosdoener’ voor dit voorval. Kirby’s Epic Yarn floreerde hier ook al in, maar Yoshi’s Woolly World gaat veel verder dan alleen het uitpluizen van de omgeving. Waar je in het eerste level het wollen uiterlijk vooral gebruikt om verborgen zaken te ontdekken, schiet je algauw stukjes stof op molenwieken om platformen te laten verschijnen en stoffeer je Boo’s op slimme wijze voor een tripje richting hoger gelegen gebieden. Op weer een ander moment klamp je je aan een snel bewegend gordijn vast of ben je vastgeplakt aan ronddraaiend klittenband. Een beetje minder geslaagd zijn de transformaties die Yoshi soms kort ondergaat. De levels die je aflegt als paraplu, motor of vliegtuig zijn weliswaar hectisch, maar komen slechts sporadisch voor en er wordt weinig mee gedaan – dit is in Epic Yarn (en eerdere Yoshi-titels) toch een stuk beter uitgewerkt. Toch ontdek je in nagenoeg elke omgeving wel weer een frisse manier waarop Good-Feel gebruik maakt van zijn visuele sausje. Er zijn maar weinig 2D-platformers die je elke keer zo halsreikend laten uitkijken naar het volgende level.

Hiervoor heeft het spel niet alleen haar wollen uiterlijk nodig. Zo is het mooi om te zien dat de titel volledig naar het Nederlands is vertaald. In Super Mario 3D World was dit al subliem gedaan met de nodige woordgrappen, en ook in Yoshi’s Woolly World winden ze daar geen doekjes om. Dit vertaalt zich ook naar de bijzondere levels. In de ‘heen-en-weergrot’ ben je bijvoorbeeld driftig met Yoshi op zoek naar de uitgang. Hierbij moet je letterlijk ‘heen en weer’ gaan tussen de ene en de andere kant van een groteske muur, om je een weg vooruit te banen. Een timer is hierbij nergens aanwezig, waardoor het gebied een stuk langer en complexer van opzet is. Je moet ook oppassen dat je niet zomaar doodgaat, want dan kan je zomaar een heel eind worden teruggezet. Dit level dient ook slechts als voorproefje voor de hectische piramides, kerkers en labyrinten die verkend moeten worden in latere gebieden – elk met hun eigen bijzondere foefjes. Een hoogtepuntje is een duister landhuis, waarbij je alleen achter een bewegend paars doek de weg vooruit ziet.

Traditionele taferelen

Tegelijkertijd speelt dit echter heel vertrouwd. De besturing is heerlijk direct en vereist nauwelijks gewenning. Yoshi beweegt door de werelden zoals in zijn eerdere titels, compleet met het nodige slik- en springwerk. Een leuk detail is dat je zijn bekende ‘flutter jump’ tot in het oneindige kan herhalen, waardoor je flink ver kunt springen en jezelf uit lastige situaties kunt halen. Later in de titel moet je deze techniek gebruiken om goed verborgen voorwerpen te ontluiken. Het gooien van bolletjes wol volstrekt zich nog steeds via een snel bewegende pijl. Tenminste, als je via de Wii U GamePad of de Pro Controller speelt. Met de Wii Remote kun je zelf de richting van je ‘eieren’ bepalen door de controller te kantelen. De Remote is ook zeker aan te raden als je vlug en precies obstakels moet overwinnen.

Een ander vertrouwd element is de terugkeer van veel bekende vijanden uit het Mushroom Kingdom, al ligt de nadruk gelukkig niet op Goomba’s en Koopa’s. Vooral Shy Guy lijkt nu van alle markten thuis. Waar hij in het begin nog ongewapend de gebieden bewandelt, neemt hij later ook speren ter hand, krijgt hij ninja-vaardigheden en draagt hij zelfs faraomaskers. Ook Chain Chomps en diverse andere vijanden maken hun wollen opwachting. In tegenstelling tot Kirby’s Epic Yarn, blijft Yoshi’s Woolly World veel trouwer aan zijn roots. Soms misschien zelfs iets te trouw, want het gevoel bekruipt wel eens dat bepaalde elementen zo uit bijvoorbeeld New Super Mario Bros. komen. Farao Shy Guy is bijvoorbeeld niets anders dan Dry Bones in een ander jasje. In een wereld zo volgestopt met bijzondere elementen, voelt dat helaas een beetje terughoudend aan.

Ook de eindbaas die je opwacht aan het eind van een wereld, is heel ‘Nintendoiaans’. Hoewel het niet zo ver gaat als in het recente Kirby and the Rainbow Paintbush – waar ze gewoon een tweede keer recyclet worden -, zijn ook hier elke keer drie goede klappen voldoende om ze tot stof te doen verdwijnen. Donkey Kong Country: Tropical Freeze liet recentelijk al zien dat dit ook heel goed anders kan. Toch vergeet je dit al snel, gezien de gevechten vaak goed in elkaar steken. Een eindbaas schroomt niet om gebruik te maken van een derde dimensie, waardoor je niet op moet kijken als je vanuit de achtergrond bekogeld wordt. De truc om elke baas te verslaan is weliswaar elke keer hetzelfde, maar de makers hebben de weg hiernaartoe flink afwisselend en in sommige gevallen vrij pittig gemaakt. Hoe die vurige hond te versuffen, als alle bolletjes wol bij aanraking in vlammen opgaan?

Kunst- en vliegwerk

Yoshi’s Woolly World heeft sowieso de neiging om het je hier en daar vrij moeilijk te maken. Volg je alleen de weg naar het eindpunt, zul je hoogstens problemen krijgen als je verrast wordt door een niet eerder geïntroduceerd obstakel of als je zonder wol komt te zitten. De echte moeilijkheid dient zich pas aan als je alle bloemetjes, wolbundeltjes en stempels probeert te verzamelen. En het spel motiveert je ontzettend om deze queeste op je te nemen. In elk gebied kun je bijvoorbeeld een Yoshi aan elkaar weven met een bijzonder kleurpatroon, welke geïnspireerd is op de omgeving of een bepaalde vijand. Sommige hiervan zijn werkelijk prachtig vormgegeven. Als je heel goed je best doet, kun je zelfs een extra lastig geheim level vrijspelen in elke wereld. Het vereist een hoop kunst- en vliegwerk om alles te verzamelen, maar de beloning is er zeker naar.

Mocht je heel erg in de problemen komen, kun je altijd terugvallen op één van de vele krachtbadges of de speciale ‘makkelijke stand’, waar Yoshi een stel vleugels krijgt. Of je kunt natuurlijk een vriend naast je op de bank roepen. De wollige wereld van de dino leent zich uitstekend voor een avontuur met twee kleuren aan dino’s. Hierbij kun je elkaar heerlijk in de weg gaan zitten door de ander op te slikken, maar het leent zich ook perfect voor samenwerking. Met een vriend of vriendin zit je nooit zonder bolletjes wol; je kunt de andere Yoshi gewoon opslikken en ‘m naar moeilijk gelegen gebieden katapulteren. De gebieden zijn zo opgebouwd dat het nooit chaotisch wordt, waardoor het een aangename ervaring is om samen naar het einde te hupsen. En mocht je vriendin je toch de hele tijd in de lava spuwen, dan vervang je haar gewoon voor die koddige wollen amiibo die bij het spel verkrijgbaar is.

Wonderlijke wollen wereld

Anders dan ‘onbeschrijfelijk’, is het moeilijk om superlatieven te vinden die de grafische pracht en praal van Yoshi’s Woolly World kunnen omschrijven. Het is niet alleen dat het unieke visuele jasje subliem oogt, maar ook hoe dit zo ontzettend veel sfeer meegeeft aan de game. Omgevingen zitten vol variatie, kleur en koddige verrassingen die je niet meer dan eens doen glimlachen. Van de vijanden en omgevingen, tot aan vurige of waterige ondergronden aan toe. Je zou haast in het tapijt van lava proberen te springen, zo aanlokkelijk ziet het uit. Maar ook kleine details zorgen voor die sfeervolle presentatie, zoals het feit dat Yoshi angstig om zich heen kijkt in een spookachtig landhuis, bibbert in een ijzige omgeving of koddig zijn neus indeukt als hij tegen een muur aanloopt.

Om nog maar te zwijgen over de schattige geluidjes die hij maakt tijdens het rondslenteren. Je hart smelt geheid als je hem hoort brabbelen in de makkelijke modus. Een van de hoogtepunten aan Kirby’s Epic Yarn was echter de fenomenale muziek en ook voor Woolly World heeft Good-Feel de geweldige, rustieke noten weten aan te slaan. De typische muziek uit het Yoshi-universum komt terloops terug, maar het zijn vooral de thematische stukken die blijven hangen. Voor nagenoeg elk level is een nieuw nummer geschreven, dat bijzonder goed de toon van een bepaald level aanvoelt. Van een de rustieke muziek in de eerste paar levels, tot de bombastische tonen richting het einde toe. Good-Feel lijkt aan nagenoeg elk element veel zorg te hebben besteed.

Good-Feel heeft met Yoshi’s Woolly World alle loshangende touwtjes uit de franchise bij elkaar geraapt en tot een nagenoeg perfect avontuur verweven. Het is bijzonder hoe het, twintig jaar na het origineel, met zulke inventieve zaken weet te komen. Elk level in Woolly World laat je wel kennismaken met wat nieuws, zij het in de vorm van een frisse platformuitdaging of zij het als bijzondere toepassing van de wollen omgeving. De titel motiveert je tot exploratie en beloont je ook weldadig als je dit op je neemt. Het enige wat het in de weg zit, is dat het nooit echt durft weg te gaan van de traditionele elementen in die typische Nintendo-spellen. Maar dat is slechts een kleinigheid: Yoshi’s Woolly World is eindelijk weer dat unieke hoogstandje geworden, eentje die je zonder twijfel met een grote glimlach zult spelen.

9.2

• + Keer op keer word je weer aan iets bijzonders voorgesteld
  • + Levels zitten vol goed verstopte geheimen
  • + Omgevingen zijn simpelweg heerlijk om te doorkruisen
  • + Het grafische jasje is subliem aan elkaar verweven
  • + Yoshi was nog nooit zo schattig
  • - Leunt iets teveel op bekende Nintendo-tradities
  • - Yoshi's transformaties zijn op de achtergrond gelaten

Paper Mario: The Thousand Year Door – Vier uur genieten

0

Hands-on Paper Mario: The Thousand Year Door - Vier uur genieten

25-04-2024

4

N1ntendo.nl 15 jaar: Column N1-oprichter Paul Reijnierse

0

Column N1ntendo.nl 15 jaar: Column N1-oprichter Paul Reijnierse

14-09-2015

0

Sony does what Nintendon’t

0

Column Sony does what Nintendon't

18-06-2015

0

Discussieer met ons mee! 2

Yosher

1 jul 21 om 17:05

#154‍

5886 XP | 1090 comments

Als grootste Yoshi fan van N1 en voorheen N1ntendo claim ik deze oude review!

Wel een game die ik niet erg zou vinden om op de Switch te zien, overigens. Zal niet gebeuren gezien die al Yoshi's Crafted World heeft (die imo toch een stuk minder is), maar goed. Ik heb hem nog altijd op de Wii U en 3DS dus ik kan me er altijd mee vermaken.

Maurice

11 jul 21 om 23:17

#569‍