Yoshi's Crafted World

• 27 mrt 19 om 15:00

• Dreon

• 0

Bij de aankondiging van Yoshi’s Crafted World wist ik nog niet zeker wat ik ervan moest vinden. Het spel zag er super schattig uit, maar leek nog niet veel nieuws te bieden tegenover Yoshi’s Woolly World. Door de schattige look was ik ook erg bang dat het spel te gemakkelijk zou worden. Nu Yoshi’s Crafted World dan eindelijk uit is, krijgt het de kans om het tegendeel te bewijzen.

De zonnesteen
In Yoshi’s Crafted World krijg je de keuze uit acht verschillende kleuren Yoshi in hun zoektocht naar de kristallen van de zonnesteen. Na een mislukte poging van Bowser junior en Kamek om de zonnesteen van Yoshi’s eiland te stelen, is de steen uiteen gespat en hebben de kristallen zich verspreid over de hele wereld. Deze wereld is volledig handgemaakt en het is aan jou om alle geknutselde levels te doorkruisen op zoek naar de gekleurde kristallen. Je begint in een weiland, een bos en een waterwereld maar al snel bevind je je op een taart en een mooie miniatuurtuin. Yoshi heeft in dit avontuur al zijn bekende bewegingen weer. Hij kan eieren gooien, met zijn lange tong vijanden opeten en kleine stukjes zweven door snel met zijn benen zwaaien.

Fantastisch geflipt
Zoals bij vele twee dimensionale platform-games is het de bedoeling dat je in ieder level het einde bereikt en onderweg zo veel mogelijk verzamelt, zoals munten en Smiley Flowers. Deze laatstgenoemde zijn nodig om entree naar de volgende werelden te kopen. Dit keer moet je ook naar de voor- en achtergrond treden om verder te komen in de levels. Deze extra dimensie zorgt ervoor dat levels net wat complexer zijn en er soms nog stralender uitzien. Wanneer je bijvoorbeeld een grote berg op moet, rij je er met een trein helemaal omheen.

Wat de levels in Yoshi’s Crafted World zo speciaal maakt, is dat deze ook allemaal een flipside hebben. Dit is letterlijk de keerzijde van het level waar je zojuist doorheen bent gegaan. In de flipside moet je op zoek gaan naar de puppy’s van Poochy. Deze puppy’s kunnen zich overal verstoppen in het level. Zo zitten ze op objecten in de voor- en achtergronden, vliegen ze rond met ballonnen en rijden ze rond op de trein uit het level. Sommige Poochy puppy’s zijn erg moeilijk te vinden en als kers op de taart moet je deze ook nog binnen een bepaald tijdsbestek vinden om een extra Smiley Flower te krijgen. De flipside is een leuke toevoeging die vooral in de latere levels voor flink wat uitdaging kunnen zorgen. De Poochy puppy’s zitten goed verstopt, sommige verschijnen zelfs maar enkele seconden op je beeld waardoor je snel moet kunnen handelen.

Variatie
Mijn grootste angst was dat het spel weinig zou afwijken van voorgaande Yoshi-games en dat ik er klaar mee zou zijn voordat ik het credits-scherm ooit te zien zou krijgen. Echter weet Yoshi’s Crafted World erg goed te variëren. Iedere wereld ziet er totaal anders uit dan de voorgaande wereld en introduceert vaak een paar nieuwe gameplay-elementen. Zo moet je in Mine-Cart Cave gebruikmaken van de vele mijnkarretjes die overal staan en moet je in Mousers and Magnets op zoek gaan naar magneten om deuren open te krijgen en omhoog te klimmen. Eens in de zoveel tijd gooit Yoshi’s Crafted World de gameplay helemaal om door je verschillende mini-games te geven. Zo stapt Yoshi in een Robot, in een boot, moet hij zo snel mogelijk 75 Monty Moles verslaan en moet hij door zoveel mogelijk hoepels springen in een circus level. Deze verschillende modi zijn erg welkom, ze zorgen er toch voor dat Yoshi’s Crafted World niet monotoon wordt.

Verzamel ze allemaal
De vele versierde werelden in Yoshi’s Crafted World zijn bewoond door robots, deze geven je missies om spullen te verzamelen. Zo moet je op zoek naar dieren, voertuigen en voorwerpen die verspreid liggen door de levels. Wanneer je de missies voltooid hebt, word je beloond met Smiley Flowers. De hoeveelheid missies is verschillend per wereld, in sommige werelden krijg je wel tien(!) verschillende missies. Doordat je weet dat je in iedere wereld naar verschillende voorwerpen moet zoeken, struin je meteen het level door op zoek naar voorwerpen zodat je ze later niet meer hoeft te zoeken. Hierdoor wordt je gedwongen de levels beter te bestuderen en blijf je je ze ook langer herinneren. Het meerdere keren spelen van de levels is een leuke toevoeging en wanneer je de voorwerpen gevonden hebt, geeft het spel je meteen de keuze om terug te gaan naar de wereldkaart. In het begin zijn deze missies nog niet zo moeilijk maar in de latere levels liggen sommige objecten erg goed verstopt. Zo kunnen ze achter andere voorwerpen verstopt zitten of moet je de camera net op het goede punt hebben om de objecten te kunnen zien. Op het einde waren sommige van deze voorwerpen toch wel erg moeilijk te vinden, in één level heb ik letterlijk een heel uur gezocht naar Yoshi-koekjes.

In iedere wereld staan speelautomaten, waar je tegen betaling balletjes uit kunt halen die allemaal een kostuum bevatten om je Yoshi te versieren. Deze gekke kostuums zijn allemaal handgemaakt en geven je ook nog eens extra verdediging. Iedere wereld bevat tien verschillende kostuums die allemaal aansluiten op het thema van het level. Ook met je amiibo kun je verschillende kostuums vrijspelen. Omdat Yoshi’s Crafted World niet erg moeilijk is, is de uitdaging groter wanneer je speelt zonder deze kostuums. Maar wanneer je levels meerdere malen moet spelen op zoek naar de spullen voor de robots, kun je de kostuums aantrekken zodat je je meer op de voor- en achtergrond kan focussen in plaats van de gevaren in de levels.

Geknutseld pracht
Grafisch ziet Yoshi’s Crafted World er geweldig uit! Ieder object lijkt in elkaar geknutseld en wanneer je goed kijkt, kun je ook nog zien hoe dat gedaan is. De flipside-levels laten de andere kant van de objecten zien waardoor je precies ziet welk materiaal gebruikt is en hoe het is gemonteerd. De schattige Yoshi hebben allemaal een zachte vacht waarop de haartjes goed zichtbaar zijn. Ook in handheld-modus ziet het spel er prima uit en loopt het nog netjes 60 frames per seconde. De achtergronden leken op het begin een beetje wazig maar wanneer je er op richt, wordt ook de achtergrond kristalhelder. Dit is waarschijnlijk gedaan om extra diepte te creëren. Ook de meerdere speler-modus werkt perfect. Je kunt iedere level met twee personen doorkruisen en hebt zelfs het voordeel dat je elkaar kunt gebruiken om te gooien. Het kan soms erg chaotisch zijn en soms spring je onbedoeld bij elkaar in de nek, maar dat zal de pret niet drukken.

Yoshi’s Crafted World is een geweldig leuke platform-game. Het spel bevat honderden Smiley Flowers om te verzamelen en erg veel verschillende levels en uitdagingen. Grafisch ziet het er erg goed uit en het is leuk om te zien hoe elk voorwerp in elkaar is geknutseld. Yoshi’s Crafted World biedt veel verschillende levels en je kunt deze allemaal met twee personen doorkruisen. Aan het begin biedt de game weinig uitdaging maar naarmate je verder komt, worden de levels toch moeilijker. Ook het zoeken naar de voorwerpen voor de robots en het verzamelen van alle Shiny Flowers wordt op het einde een flinke uitdaging. Yoshi’s nieuwste avontuur zorgt voor erg veel speelplezier en wanneer je het spel 100% wil uitspelen, ben je met Yoshi’s Crafted World nog flink wat uren zoet.

9

• + Grafisch ziet het spel er gelikt uit
  • + Leveldesign en variatie