Yoku's Island Express

• 31 mei 18 om 08:00

• 0

Zon, zee en strand… De mestkever Yoku beleeft het allemaal wanneer hij aanspoelt op het tropische eiland Mokumana om een baan als postbode op zich te nemen. Hoewel hij dacht daar het luizenleventje aan te treffen, staan er bergen oud post op hem te wachten en krijgt hij de taak de leiders van het eiland bij elkaar te brengen om een god uit zijn diepe slaap te wekken. Oh, en hoe onze pietepeuterige postbode het eiland doorkruist om dit allemaal voor elkaar te krijgen? Hij wordt in het rond geflipperd met zijn mestbal!

Ik zou Yoku’s Island Express het best omschrijven als een pinball puzzelplatformer in een open wereld. Het prachtige eiland Mokumana zit vol met flipperkastachtige onderdelen die jij moet gebruiken om door het eiland te reizen. Die onderdelen komen voor als stukjes die je laten stuiteren naar een hoger platform, maar ook als echte flipperkastachtige natuurgebieden compleet met alle toeters en bellen van een pinball-machine. Yoku op deze manier door het eiland laten flipperen is enorm leuk en combineert het platformen met het pinballen perfect, zonder dat het flipperen een te grote nadruk krijgt.

Post en pinball

Wanneer je eenmaal je weg hebt geflipperd naar je eigen postkantoor, kom je erachter dat het bedolven is onder jaren oud post. Je voorganger, de pterodactylus Posterodactyl, heeft zijn post-bezorg-taken nogal verwaarloosd de laatste tijd en het is jouw taak als gloednieuwe postbode dat allemaal alsnog te bezorgen. Echter kom je er ook achter dat de god van Mokumana in een diepe slaap verzonken is en dat hij een litteken in de vorm van het teken van de zogenaamde ‘God Slayer’ draagt. Om de godheid uit zijn slaap te wekken moeten de drie leiders van Mokumana bij elkaar gebracht worden om een genezingsritueel uit te voeren. En jij als postbode moet naar de drie uithoeken van Mokumana gaan om ze dat te melden.

Zodoende ga je op avontuur door het tropische eiland. Mokumana barst van de vreemde figuren en unieke plekken, de ene met meer fantasie dan de andere, en het reizen is echt puur plezier. Zo komt Yoku personages tegen als de Space Monks en een wanhopige goochelaar en loopt hij langs een werkplaats vol stoom en oeroude heilige gronden. Er valt dus genoeg te ontdekken op dit vrolijke eiland: naast de vele figuren en plaatsen zit Mokumana vol met bijvoorbeeld schatkisten vol fruit (het betaalmiddel in Mokumana) en zogenaamde Wickerlings, in Korok-stijl verstopt in allerlei hoeken en gaten. Dit houdt je in de post-game ook wel een tijdje zoet. Samen met prachtige beelden en speelse muziek rol je blij in het rond door het aandoenlijke eiland op weg naar je doel. De reis in Yoku’s Island Express blijkt net zo leuk als de eindbestemming!

Flipperkast-eiland

En het is het waard om nog een keer te vermelden dat je steeds per flippers reist. Ook al ben je een groot deel van het spel bezig Yoku van de ene plek naar de andere te laten stuiteren in de pinball-machine ter grootte van een eiland, het blijft leuk. De flipperkasten met kleine puzzeltjes zijn altijd gevarieerd en het flipperen tijdens platformen houdt de reis interessant. Daarbij leert Yoku tijdens zijn tocht wat nieuwe vaardigheden die hij ook tijdens het flipperen kan gebruiken. Zo krijgt hij op een gegeven moment bijvoorbeeld een kleine feesttoeter om personages mee te wekken en een stofzuiger waarmee hij explosieve naaktslakken kan opzuigen en vervolgens laten ontploffen, waardoor hij een bepaalde kant op schiet. Kortom, flipperen verveelt op geen moment.

Er zijn ook een paar momenten waarbij je je pinball-vaardigheden in een wat grotere flipperkast moet inzetten, bijvoorbeeld om een groot gevaarte te repareren of bij baasgevechten. Ja, Yoku wordt zelfs een aantal keren geconfronteerd met imponerende bazen. Deze bazen zijn erg episch en maken elk goed gebruik van de pinball-mechaniek. Vooral tijdens het flipperen door dit soort grote flipperkasten, merk je erg goed het gebruik van de HD Rumble-functie. Je Joy-Con-controllers trillen dan namelijk als een gek, wat een leuke toevoeging is.

Toch heeft Yoku’s Island Express wel zo zijn problemen. Het gaat eigenlijk voornamelijk om kleine dingen. Zo is de kaart enigszins onduidelijk: er zijn niet genoeg opties voor het in-en uitzoomen en er staan geen namen aangegeven op de vele plaatsen van het eiland. Ook heeft elke baas zo zijn eigen probleem, waardoor de gevechten iets te hectisch of een tikkeltje frustrerend kunnen lopen. Verder duurt het spel net wat te kort, al is er nog genoeg te ontdekken na de eindbaas. Maar wees niet bezorgd, al deze problemen zijn slechts kleinigheden. Door dit soort zaken is het spel niet perfect, maar nog wel absoluut fantastisch.

Yoku heeft zijn luizenleventje op Mokumana toch gevonden denk ik. Vanaf het eerste moment dat je het spel opstart, word je als de minuscule postbode begroet door een ontzettend leuke en unieke gameplay – wie heeft er nou ooit eerder een pinball-platformer gespeeld? -, interessant verhaal en een prachtige wereld die barst van de charme. Het spel heeft wat kleine problemen, maar die vergeet je al snel wanneer je vol plezier in het rond flippert door dit eiland vol kleurrijke figuren en bijzondere plaatsen. Al met al is Yoku’s Island Express is een fantastisch spel dat mij telkens weer een enorme glimlach bezorgt!

8.7

• + Ontzettend leuke en unieke gameplay
  • + Wereld vol charme