WRC 10 - Realistisch racen over de gehele wereld

• 3 apr 22 om 12:42

• 3

Na jarenlang jezelf proberen te bewijzen is het moment suprême eindelijk daar; je wordt uitgenodigd om voor Ford te rijden in de World Rally Championship. Je zoekt naar een partner in crime, de persoon in de passagiersstoel, en ondertussen word je gevraagd jezelf voor te stellen aan de rest van het team: monteurs, financiële adviseurs, meteorologen en logistieke coördinatoren. Je loopt de garage binnen en snuift de geur van benzine, verbrand rubber en zweet op en mag dan eindelijk jouw droom proberen waar te maken: je leven in de waagschaal stellen en meedingen naar de kampioenstitel van de WRC.

WRC 10 kent twee verschillende singleplayer carrières; een waarbij je enkel de races rijdt en de complete variant waarbij de speler de taak van de manager en bestuurder op zich neemt. Deze tweede variant zit zo bomvol met details en werkzaamheden dat het haast onmogelijk is om dit allemaal op papier te zetten. Van het beantwoorden van e-mails van fabrikanten tot het opbouwen van jouw eigen crew tot het kiezen van evenementen waaraan het team wilt deelnemen, tot het kiezen van nieuwe skills en perks om zo het moraal hoog te houden en de fabrikant tevreden te krijgen. Het is allemaal dagelijkse kost en geen detail is over het hoofd gezien.

Dit alles is zeer imponerend en diepgaand waardoor een nieuwe speler al gauw het overzicht kan verliezen. Gelukkig begint het spel met enkele vragen te stellen over jouw expertise in deze wereld en als je aangeeft – net als ondergetekende – nooit eerder een stuur te hebben gezien of een race te hebben gevolgd, krijg je een secretaresse om alle aspecten rustig met je door te nemen. Dit kan soms wat snel gaan maar weet over het algemeen een fijne houvast te bieden aan de groentjes onder ons.

Voor nieuwkomers kan ik wel het advies geven het spel echt op kinderlijk niveau te zetten; het is zeer lastig in te komen, kent veel diepgang en modificatiemogelijkheden en kan door de standaard hoge moeilijkheidsgraad soms frustreren. Dit is nergens voor nodig want het racen en de rallies voltooien is echt een genot. Wees daarom zeker niet bang om de moeilijkheidsgraad van 100% naar het minst mogelijke te verzetten (50%). Hierdoor haal je toch pret uit de prestaties die je behaalt terwijl je langzaam maar zeker de diepgang leert kennen.

One for the Road
Het belangrijkste element in World Rally Championship 10 is toch wel het rijden in de racecar, de verschillende parkoersen, de slingerpaden die niet breder zijn dan de breedte van jouw auto en de prachtige en vooral variërende omgevingen op een internationaal toneel. Er wordt van je verwacht met 180 kilometer per uur deze dodelijke parkoersen te voltooien, waarbij de nodige crash onvermijdelijk lijkt.

Het racen zelf voelt echt ontzettend goed aan, het is niet zo gemakkelijk of toegankelijk als bijvoorbeeld Mario Kart 8 Deluxe, maar dat is natuurlijk ook niet het idee van deze racetitel. Wel voelt alles enorm realistisch aan. Opvallend is de belangrijke factor in WRC, jouw medepassagier. Deze dien je blind te vertrouwen en vaak is dat geen overdrijving: als je in de nacht moet racen zie je vaak geen hand voor ogen. Jouw partner in crime zal aangeven hoe scherp de bocht is, of deze breder of smaller wordt, hoeveel meter je hierna rechtdoor moet, of je links of rechts op de weg obstakels kunt vinden en zoveel meer. Helaas geeft het spel hierin vrijwel geen uitleg waardoor een kleine google-search eigenlijk een vereiste is, aangezien veel termen niet vanzelfsprekend zijn. Probeer te onthouden dat het cijfer bij een bocht de scherpte van deze bocht signaleert. Hoe lager het cijfer, des te scherper de bocht.

Free Ride
Buiten de carrières kun je ook vrij parkoersen en auto’s kiezen om even lekker uit te waaien van alle managementstaken. Hier is dan ook de grote kracht van WRC 10 goed zichtbaar: een ongelooflijke verzameling van bekende banen, coureurs en uiteraard snelle wagens. Van de Dikkebus in België naar het bosrijke Shinshiro in Japan tot de besneeuwde bergwegen van Torsby in Zweden. Bij ieder parcours kun je ook weer eigen weersomstandigheden kiezen, wat de gehele dynamiek van de rally wijzigt.

Daarbij is er een nieuwe Anniversary gamemode waarin je kunt genieten van vijftig jaar WRC. Hier kun je de allereerste rally ooit spelen (1973 Acropolis Rally), de Safari rally van 2000 of de Rally Mexico van 2016. Deze rallies zijn echter niet direct beschikbaar en moet je eerst vrijspelen, wat ik toch enigszins frappant vond. Je komt ze ook tegen in de Career-mode maar moet deze echt winnen om hem vrij te spelen.

Prestaties
Het doet ergens ontzettend pijn dat de grafische prestaties van WRC 10 zo ver beneden peil liggen. Zelfs met 180 kilometer per uur valt het enorm op hoe weinig pixels benut worden. Desalniettemin is het geheel goed speelbaar, het spel is grafisch zeker niet goed, maar wel ontzettend stabiel. Geen enkele keer ben ik framedrops tegengekomen tijdens het racen. Toegegeven, in de menu’s kijk je naar wellicht tien frames per seconde, maar tijdens het racen is alles gewoon strak 30 frames per seconde.

Waar het spel grafisch zwaar teleurstelt, weet het qua geluid zeer veel indruk te wekken; van de wielen op de verschillende ondergrond, de engines en de geluiden van jouw medepassagier zijn bijna perfect te noemen en zorgen ervoor dat je jezelf bijna echt op een zandpad in Portugal waant. Maar zodra je jouw ogen opent, crasht deze illusie weer compleet.

Een ander puntje dat gezegd moet worden, WRC 10 heeft ontzettend lange laadtijden. Dit is maar lastig te rechtvaardigen als je vervolgens naar een introductievideo kijkt waar alles – met uitzondering van jouw wagen – er verschrikkelijk uitziet. Daarbij wordt het spelen op de handheld lastig gemaakt dankzij de ultra kleine tekst die niet te vergroten is. Iets wat vrij jammerlijk is, aangezien het spel verder juist te prijzen is vanwege de vele opties die ze in de game hebben verwerkt. Als laatste is op dit moment er geen enkele vorm van multiplayer aanwezig, dit zal in een toekomstige update worden toegevoegd, maar konden we niet aan de spreekwoordelijke tand voelen.

Al met al is WRC 10 een fantastisch spel dat helaas grafisch ontzettend achterloopt. Nou is het grafische aspect niet ontzettend belangrijk en doet het spel alle gameplay-elementen juist ontzettend goed. De diepgang in WRC 10 is indrukwekkend en hoe meer verstand je hebt van auto’s en racewagens, des te beter je begrijpt hoe je jouw auto kunt modificeren. Het spel heeft een vrij hoog instapniveau en is daarom zeker niet gemakkelijk toegankelijk voor nieuwe spelers. WRC 10 is een geweldig spel waarbij de Nintendo Switch-versie beduidend de slechtste keuze is. Ik kan deze versie dan ook alleen aanraden als je geen andere console hebt én een grote fan bent van World Rally Championship.

6.5

• + Diepgaande racegame
  • + Managementsimulator extreem realistisch