Worms W.M.D

Worms bestaat ondertussen al meer dan twintig jaar. Door de jaren heen heeft Team17 veel geëxperimenteerd met de serie. Zo maakten de wormen uitstapjes naar Facebook en mobiel en ook werd enkele keren getracht de wormen in 3D-werelden onder te brengen. De meest recente Worms-game, Worms W.M.D, is vandaag uitgekomen voor de Nintendo Switch en daarmee gaat Team17 terug naar het originele concept dat ze in voor de eerste Worms-game al bedacht hadden. Is oorlogje voeren met wormen anno 2017 nog altijd feest?

Worms W.M.D is een tactische 2D turn-based game waarbij je elkaar met groot geschut het leven zuur moet maken. Het basisconcept dat ten grondslag ligt aan dit zoveelste deel in de serie is al bedacht in 1995. Zet een aantal wormen op een eiland en geef ze dikke wapens om elkaar uit te moorden. De hoge dosis humor en knotsgekke wapens, zoals de betonnen ezel, ontbreken niet en de herkenning is zeker voor oude bekende van de serie erg groot.

De OMG Strike

In Worms W.M.D draait het er dus om dat je de vijandelijke wormen zo snel mogelijk van de aardkloot afhelpt. Je hebt legio wapens tot je beschikking om dit voor elkaar te krijgen. Daarbij heb je een groot aantal standaard wapens tot je beschikking maar ook kun je speciale wapens maken wat voorheen niet kon. Zo verandert de betonnen ezel in de kwade betonnen ezel en verandert de OMG Strike in de OMG LOL strike. Iedere upgrade maakt het geheel nóg belachelijker en precies om deze fun-factor draait Worms!

In Worms W.M.D kun je ook gebouwen inlopen of in een voertuig springen. Als je mazzel hebt, komt er een tank uit de lucht vallen bij je in de buurt waarna je die kunt induiken om andere wormen te bestoken met bommen. Behalve de tank bevat het spel een helikopter, een graafmachine, een mech en een Rocket League-auto om te gebruiken. Aan de besturing van deze voertuigen moet je even wennen maar daarna werkt het goed. Al met al zorgt dit voor een interessant nieuw spelelement en het toch al grote palet aan wapens wordt op deze manier nog verder uitgebreid.

De eenzame worm

Worms-games richten zich hoofdzakelijk op de vermakelijke multiplayer. Team17 heeft verschillende keren geëxperimenteerd met verhaallijnen en dergelijk maar dat hebben ze in Worms W.M.D achterwege gelaten. Je hebt aantal trainingsmissies, er zijn wat uitdagingen beschikbaar onder het label “campagne” en ook nog wat extra’s, maar in totaliteit is de singleplayer jammerlijk summier. Voor de eenzame wormen onder ons is het spel dus snel voorbij.

Een feestje met wormen

Worms W.M.D leent zich zo vooral als perfecte partygame. Elkaar lekker het leven zuur maken, net zo lang totdat iemand kwaad het strijdveld verlaat! De belachelijke wapens zorgen ervoor dat je vanuit achterstand nog prima wat kunt uitvreten waardoor je een soort van “blauw schild-effect” kunt creëren. In de woonkamer of onderweg met vrienden staat het spel garant voor een vermakelijke spelervaring.

Team17 heeft in deze titel aan de online multiplayer een heus rankingsysteem toegevoegd. Dat hebben we echter nog niet echt kunnen testen vanwege het lage aantal spelers op het moment van schrijven voor de officiële release. Een los potje online spelen zelf werkt verder erg goed. Voor de competitieve wormen onder ons zit het ook wel snor met Worms W.M.D.

Graphics en geluid

De hoge dosis humor gaat bij Worms altijd gepaard met gek uitziende wormen en gekke geluiden. Die ontbreken ook deze keer niet. Je kunt je team van wormen volledig aanpassen qua stemgeluid en outfit, nadat je deze mogelijkheden hebt vrijgespeeld door het spel te spelen. Verder zien de omgevingen er prachtig uit. Voor het doel van het spel ziet alles er prima uit en de belachelijke geluidjes gepaard met de bizarre wapens zorgen weer voor hilarische taferelen.

Worms W.M.D gaat je gegarandeerd veel speelplezier opleveren in de huiskamer en onderweg! Tegen je vrienden spelen voelt aan als vanouds en ook 22 jaar na de eerste Worms-game blijft het concept bij de tijd. De toevoegingen, zoals het maken van wapens en de voertuigen, zorgen weer voor wat diversiteit en ook lijkt het met de online mogelijkheden wel goed te zitten. Helaas hebben ze van de singleplayer-modus vrij weinig interessants hebben kunnen maken. Je bent er zo doorheen en de uitdaging is ver te zoeken. Is dat erg? Ja, wel een beetje, maar bij Worms gaat het er vooral om dat je vrienden na verloop van tijd je vrienden niet meer zijn, omdat je ze voor de zoveelste keer met een betonnen ezel bestoken hebt!

8.5

• + 22 jaar na dato werkt het concept nog steeds
  • + Voertuigen en wapens maken