World of Final Fantasy Maxima

• 1 apr 19 om 22:47

• 0

Tijdens een korte vakantie had ik alleen een PlayStation Vita bij me. De reden daarvoor was om me te focussen op de nieuwste Square Enix-RPG, genaamd World of Final Fantasy. De traditionele Final Fantasy-onderdelen worden gemixt met verzamelbare Mirages voor een winnende combinatie. Nadat ik echter World of Final Fantasy had doorlopen, vergat ik zo’n beetje alles over de game. Dat is, echter, tot nu. Met de subtitel ”Maxima” kom het spel nu naar de Nintendo Switch. De ervaring is scherper en leuker dan ik me kon voorstellen, maar ik weet nu ook waarom ik het spel vergeten ben.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: het verhaal is oké. Het avontuur gaat over het normale ”bescherm de wereld”-gebeuren dat je al zo vaak in spellen hebt gezien. Het broer- en zus-aspect van het hoofdpersonages geeft alles kleur, maar niet genoeg om een duidelijke impact achter te laten. Nou, nu ga ik niet zeggen dat World of Final Fantasy slecht is of iets dergelijks. De personages, hun dialogen en bepaalde verhaalpunten spreken enorm aan. Reynn en Lann zijn aandoenlijke personages die proberen de wereld om hun heen te begrijpen. Door ze constant in nieuwe scenario’s te gooien, blijft de game af en toe verbazen.

Welkom in Grymoire

De duidelijke sterren in World of Final Fantasy zijn de locaties die je doorgrondt. Grymoire is zo’n geweldige wereld met vele unieke plekken om te ontdekken. De ontwikkelaars hebben duidelijk werk verzet om elke locatie van sfeer te voorzien en ervoor te zorgen dat ze leuk blijven. Toegegeven, de locaties die je bezoekt zijn vrij lineair, maar ze dragen een goed gevoel met zich mee. Als je niet aan het reizen bent voor het verhaal, ga je op zoek naar items of vecht je meer wezens. Elk dorp kent daarnaast een eigen selectie aan quests, verscheidene puzzels en NPC’s om mee te babbelen.

Het meest unieke aspect van World of Final Fantasy zijn de verzamelbare wezens, beter bekend als Mirages. Tijdens random encounters vecht je tegen een variatie aan monsters die gevangen kunnen worden. De beste manier om te begrijpen is om het te gaan vergelijken met Pokemon, al is minder afhankelijk van de Random Number Generator (RNG). Het juiste moment wordt voor jouw gekozen en zelfs dan is het geen garantie dat je een Mirage vangt. Deze factor is verrassend aanstekelijk. Wanneer je een nieuwe Mirage vangt, voelt het alsof je werk hebt verzet. Daarna, echter, begint het echte plezier.

Na een succesvolle vangst, kun je een Mirage gaan trainen naar eigen inzicht. De meeste beesten kennen evolutie-stappen, waardoor ze uitmonden in sterkere wezens. Daarnaast kent elke Mirage een aantal Skill Trees om hun opties nog verder uit te bouwen. Het zorgt ervoor dat ze constant nieuwe aanvallen, statistieken of Field Abilities voorgeschoteld krijgen. De Field Abilities, jammer genoeg, komen neer op het volgen van het hoofdpersonages en het vinden voor voorwerpen. In gevechten zijn ze onmisbare vrienden die samenwerken met Reynn en Lann. Dat is waar ze echt tot recht komen.

Vechten tot je een ons weegt

Over het gevechtssysteem gesproken, verrassend is het systeem totaal niet. Final Fantasy-spellen zijn welbekend om hun gebruik van het Active Time Battle-systeem. De opzet ziet pictogrammen van personages een lijn beklimmen. Zodra de bovenkant is gehaald kun je een volgende move bepalen voor je characters. Door personages op elkaar te stapelen, uniek tot deze game, krijg je toegang tot speciale magische aanvallen die nergens anders kunt vinden. Door deze te combineren met reguliere aanvallen en voorwerpen krijg je fantastische resultaten. Naast de Mirages kunnen de hoofdpersonages ook Champions uit oude Final Fantasy-titels tevoorschijn toveren. Hun aanvallen vernietigen alles op hun pad en brengen verrassende momenten met zich mee.

Hoewel het hoofdavontuur een goede lengte kent, zijn er ook andere activiteiten om te voltooien. Mijn favoriet, zonder twijfel, is het Coliseum. In deze omgeving vind je unieke Mirage sets die je kunnen zullen testen. Elk wezen kent een element wat meer hout op het vuur gooit. Mocht je succesvol zijn, dan geeft World of Final Fantasy je toegang tot speciale voorwerpen en Mirages die je alleen in het Coliseum kunt krijgen. Gezien dat dit de Maxima-editie betreft, zou je wellicht wat nieuwe content verwachten. Er zijn wat nieuwe Mirages plus de mogelijkheid om in bepaalde helden te veranderen. Door te transformeren in een legendarische held, verander je alle mogelijkheden en zelfs de achtergrond van het strijdtoneel. Het leukste nieuwe element is een minigame, waarin je vist met Noctis van Final Fantasy XV.

Uitmuntende presentatie

World of Final Fantasy straalt op de Nintendo Switch. The textures kunnen hier en daar wat wazig zijn, maar de reis ziet in het algemeen er strak uit. Er is een goed scala aan kleur dat de toon juist weet te raken. Het is duidelijk dat de focus lag op het uniek maken van de omgevingen en ervoor te zorgen dat het niet gaat vervelen. Het thema zet door in de muziek, waar het team baat zag in het opnieuw creëren van vele klassieke deuntjes. Er is een positiviteit in melodieën die gelijk aansprak.

World of Final Fantasy blijft een gave game, zelfs op de Nintendo Switch. Hoewel het verhaal niet je van het blijkt, er is genoeg lol te halen uit de reis. De interacties tussen de personages is geweldig en de gameplay mag er ook best wezen. Maxima’s presentatie ligt duidelijk tussen de PS Vita en higher-end console presentaties in, wat prima is voor het systeem. De textures zijn niet zo plat als op de Vita, al is het soms een beetje wazig. Aan het einde van de dag is het een volwaardige RPG voor de Nintendo Switch, en dat gegeven valt zeker te prijzen.

8

• + Vermakelijke interacties tussen personages
  • + Plezierige gameplay-mechanieken