Wonder Boy: The Dragon's Trap

Het platformer-concept heeft zijn aantrekkingskracht nog niet verloren, anno 2017 hebben we genoeg indie-ontwikkelaars die hun bestaansrecht hebben verworven dankzij deze simpel te bouwen, doch zeer populaire en al ruim 35 jaar bekroonde opzet. Wonder Boy: The Dragon’s Trap is een remake van een platformer. Is dit net zo’n succes als het origineel was in 1989?

Wonder Boy: The Dragon’s Trap is een platformer uit 1989 voor de Sega Master System. Het spel draait om een avonturier genaamd Tom-Tom die door een draak vervloekt wordt, waardoor hij in een gedaante van een draak zijn verdere leven zal moeten slijten. Vanzelfsprekend legt de avonturier zich hier niet bij neer en trekt hij ten strijde om zich in oorspronkelijke staat terug te brengen.

De vloek van de draak

Het spel begint midden in een kasteel. Je hebt een lading aan hartjes en een prima uitrusting. Echter heb je als speler geen flauw idee waar je bent beland. Je begint te lopen en onderweg mep je vijand na vijand in elkaar. Uiteindelijk kom je uit bij MEKA-Dragon, de eindbaas van deze dungeon. Nadat je deze hebt verslagen, oogst je je belongingen. Echter zit daar iets eigenaardigs tussen en voor je het weet transformeert een blauwe vlam je in Lizard-Man, een gedaante die vuur kan spuwen maar geen schild heeft om zich te beschermen tegen projectielen. Het kasteel staat in brand en je moet maken dat je wegkomt om niet levend geroosterd te worden.

Eenmaal buiten zie je hoe het eeuwenoude kasteel met de grond gelijk wordt gemaakt door de vlammen. Je bent je lichaam en je hartjes kwijt en hebt je pantser en zwaard ingeruild voor een geschubde huid en een pittige adem. Wat volgt is een groots avontuur om je oorspronkelijke lichaam terug te krijgen.

Het dorp

Gaandeweg speel je nieuwe personages vrij, zoals Mouse-Man en Piranha-Man. Ieder personage heeft zijn eigen speciale vaardigheden. Zo kan Mouse-Man op bepaalde muren klimmen en kan Piranha-Man zwemmen. Het leuke is dat je enkel van personage kunt wisselen bij specifieke shrines die onder andere via het dorp te bezoeken zijn. Maar ook hier hangt weer een reeks puzzels aan vast die je eerst zult moeten oplossen alvorens je van de shrines gebruik kunt maken.

Remake

Wonder Boy: The Dragon’s Trap is, zoals eerder vermeld, een remake van het origineel uit 1989. De ontwikkelaar van de remake, Lizardcube, heeft het spel een schitterende audiovisuele overhaul gegeven zonder de stijl van het oude spel uit het oog te verliezen. Sterker nog, de wereld is één op één nagemaakt, waardoor je met een druk op de ZR-knop kunt wisselen tussen nieuwe en oude graphics. Door te drukken op de rechter analoge stick wissel je tussen oude en nieuwe audio. Een schitterende ode aan het geweldige origineel.

Oorspronkelijk verscheen Wonder Boy: The Dragon’s Trap enkel in de Nintendo Switch eShop. Hier is recentelijk echter verandering in gebracht en sinds kort is er ook een fysieke versie verkrijgbaar. Deze fysieke versie bevat identiek dezelfde game die al digitaal beschikbaar was, maar heeft enkele goodies voor fans. De fysieke versie komt met een instructieboekje, die het toch wat makkelijker maakt om in het spel te komen omdat je niet alle besturing zelf moet uitvogelen. De cover van het doosje is dubbel geprint, als je deze omdraait zul je een andere afbeelding op de cover zien, de afbeelding die op de doos stond van het oorspronkelijke spel dat in 1989 voor de Sega Master System verscheen. Ook is er een CD aanwezig met twaalf geweldige soundtracks uit de game erop. Als kers op de taart zul je ook een Lizzard Man-figuurtje die als sleutelhanger of een dergelijke kan fungeren. Toffe fysieke toevoegingen voor fans, echter veel te laat voor hen die de game reeds aangeschaft hebben; de fysieke extra’s maken de game opnieuw aanschaffen niet de moeite waard.

De ontwikkelaars bij Lizardcube zijn duidelijk fans van de originele Wonder Boy III: The Dragon’s Trap. Ondanks de schitterende, moderne grafische weergave van deze game voelt het en speelt het als een klassieke platformer met meedogenloze en onverbiddelijke vijanden. Van begin tot eind heb ik me vermaakt met Wonder Boy: The Dragon’s Trap en geen enkele keer heeft het haar glans verloren. Sommigen zullen misschien afgeschrikt worden door het gebrek aan info, sturing, uitleg en de moeilijkheidsgraad. Mocht je hier geen last van hebben, dan zal je merken dat Wonder Boy: The Dragon’s Trap is wat een remake hoort te zijn, namelijk het oude in een modern, stijlvol en uniek jasje.

8.3

• + Machtig mooie visuele stijl
  • + Uitdagende moeilijkheidsgraad